X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
חיות ומלצר. לא כרגע [צילום: הרשות השופטת]
פוגלמן וסולברג. אחרי החקיקה [צילום: הרשות השופטת]
הדיון בבית המשפט העליון, 4.5.20
חיות בדיון על ההסכם הקואליציוני:

הביקורת על הסכם פוליטי - נדירה וצרה

השופטים שבים ומבהירים, כי לא יתערבו בהליכי החקיקה להקמת ממשלת האחדות, ויהיו מוכנים לדון בעתירות נגדה רק לאחר שתושלם מלצר: התערבות נדירה בהסכם יכולה הייתה להיות בשל החוק הנורבגי ובשל האפשרות שהחקיקה תוקפא לשישה חודשים
▪  ▪  ▪

שופטי בית המשפט העליון שבים ומבהירים, בהמשך הדיון בנוגע להסכם להקמת ממשלת האחדות, כי בשלב זה - לא יתערבו בשינויי החקיקה המרכזיים המאפשרים את הקמת הממשלה. השופטים עוזי פוגלמן, נעם סולברג ומני מזוז אמרו (יום ב', 4.5.20), כי רק כאשר תושלם החקיקה - ייתכן שיהיה מקום לביקורת שיפוטית עליה.
בג"ץ דן בהרכב של 11 שופטים לדון בהסכם הקואליציוני בין הליכוד לבין כחול-לבן זאת, לאחר שאתמול (יום א', 3.5.20) נדונו במשך שבע שעות העתירות נגד הרכבת הממשלה בידי בנימין נתניהו על-רקע כתב האישום נגדו. News1 העביר את הדיונים בשידור חי. הנשיאה אסתר חיות אמרה כבר בתחילת הדיון, כי בשלב זה לא יכריע בג"ץ בעתירות נגד החוקים העיקריים שבהסכם, משום שיש להמתין להשלמת החקיקה. השופטים חזרו על הדברים כאשר החלו לשמוע את דברי העותרים, לאחר שבשעות הראשונות שמעו את תגובות המשיבים ובראשם בנימין נתניהו, הליכוד וכחול-לבן, ולצידם הכנסת והיועץ המשפטי לממשלה.
בראש ההרכב עומדת חיות, ולצידה עשרת השופטים הבאים בוותק שלהם בבית המשפט העליון (עקרון הסיניוריטי): חנן מלצר, ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז, ענת ברון, ג'ורג' קרא ודוד מינץ. העתירות הוגשו בידי התנועה לאיכות השלטון, קבוצת מדענים ואנשי ציבור וביטחון, עמותת חוזה חדש, סיעת יש עתיד והעמותה לדמוקרטיה מתקדמת.
עו"ד דפנה הולץ-לכנר, המייצגת את קבוצת האישים, התעקשה לטעון נגד החקיקה - למרות שכאמור השופטים חזרו והבהירו שלא יעשו זאת בשלב זה. היא טענה, כי על בג"ץ לקבוע כבר כעת שיש בהסכם סעיפים הנוגדים את תקנת הציבור. ברק-ארז ומזוז אמרו, כי טענותיה הן פוליטיות וציבוריות, שאינן עומדות בכללי הביקורת השיפוטית. "זו עתירה מוקדמת", הוסיף מזוז. "אתם רוצים שבית המשפט יתן חוות דעת על ההסכם הקואליציוני". למרות זאת, המשיכה הולץ-לכנר לטעון שעל בג"ץ להביע עמדה ערכית על ההסכם עוד לפני שיהפוך לחקיקה. חיות הזכירה, כי ההתערבות של בית המשפט בהסכם פוליטי היא נדירה וצרה, וכי בהליכי חקיקה לא תהיה התערבות כלל.
מלצר אמר, כי התערבות נדירה בהליכי החקיקה תתאפשר במקרים כמו החוק הנורבגי המדלג, שכן מדובר בביטול רצונו של הבוחר (שכרגע איננו על הפרק), או אם החקיקה כולה הייתה מוקפאת לשישה חודשים (הליכוד וכחול-לבן הבהירו שלא לכך הכוונה). הולץ-לכנר גם טענה, כי יש למנוע מבנימין נתניהו את הרכבת הממשלה כפי שקובע ההסכם - אך השופטים הבהירו לה, שסוגיה זו כבר נדונה בנפרד. הערה דומה השמיעו השופטים לעו"ד אביגדור פלדמן, נציג עמותת חוזה חדש.
כאשר ציטט עו"ד יובל יועז, נציג חוזה חדש, את הסעיף בהסכם ממנו עולה שפסילתו של נתניהו תוביל לבחירות חדשות וטען שזהו ניסיון להלך אימים על בית המשפט, דרשה ממנו חיות להימנע מטיעונים פופוליסטיים (כלשונה). פוגלמן אמר שאיש אינו מהלך אימים על בית המשפט, ומזוז הוסיף שניתן לראות זאת כהתניה פוליטית לגיטימית: הקמת הממשלה מותנית בכך שנתניהו יעמוד בראשה.
שאלת מועד ההתערבות עלתה גם בדברי השופטים לבא כוח יש עתיד, עו"ד אלירם בקל. הוא יצא בעיקר נגד קביעת הרכב הוועדה לבחירת שופטים, כאשר ההסכם קובע ששני נציגי הכנסת יהיו אנשי הקואליציה. השופטים שבו ושאלו, מדוע יש צורך להתערב כעת, לפני שנציגי הכנסת נבחרו בפועל (בהצבעה חשאית). בקל ציין, כי יש עתיד לא עתרה בנוגע לחלוקת ראשות הוועדות, משום שהיא מקווה שהליכוד וכחול-לבן יתעשתו ויכבדו את הנוהג להעניק לאופוזיציה שתיים-ארבע ועדות. בא כוחה של מרצ, עו"ד אורי הברמן, אמר בתשובה לשאלתו של עמית, כי יש להעניק לאופוזיציה את ראשותן של לפחות שלוש ועדות בכנסת. גם לו העירו השופטים, כי ייתכן שהדבר לא יתרחש - ולכן לכאורה העתירה מוקדמת.

בג"ץ 2592/20, התנועה לאיכות השלטון נ' היועץ המשפטי לממשלה ואח' / פרוטוקול, 4.5.20
דיון בעתירות נגד ההסכם בין הליכוד לבין כחול-לבן להקמת ממשלת האחדות
תאריך:  04/05/2020   |   עודכן:  05/05/2020
+הצעת ממשלת החילופים - לקריאה שנייה ושלישית
00:19 05/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

הוועדה המיוחדת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתאפשר הקמת ממשלת חילופים  ▪  הצעת החוק כוללת מנגנונים שמבטיחים שהליכוד וכחול לבן לא יבגדו זו בזו וכוללת אישור מימון מפלגות לחברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר

חתימת ההסכם הקואליציוני
+מה ניתן ללמוד (בזהירות) מדברי השופטים
20:32 04/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שופטי בית המשפט העליון אינם מפזרים יותר מדי רמזים על הכרעותיהם הצפויות, ודאי לא בעתירות כה מהותיות כמו אלו הנוגעות להקמת הממשלה. ובכל זאת, דבריהם ביומיים של הדיונים מאפשרים לנסות ולנחש מה תהיה התוצאה  ▪  ההימור של הח"מ: העתירות נגד נתניהו יידחו בנימוק שאין מקום להתערב בהכרעת הח"כים, ואילו רוב הטענות נגד ההסכם הקואליציוני יידונו כאשר הוא ייצא מן הכוח אל הפועל

17 שעות דיונים [צילום: הרשות השופטת]
היו אמירות ברורות [צילום: הרשות השופטת]
+פס"ד הממשלה - עד יום חמישי
19:42 04/05/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

המועד האחרון להטלת הרכבת הממשלה על נתניהו הוא יום חמישי בחצות; בג"ץ יפרסם לפני כן את החלטתו בעתירות נגד נתניהו ונגד ההסכם להקמת ממשלת האחדות, לצד עיקרי הנימוקים  ▪  הליכוד וכחול-לבן יתקנו את ההסכם לאור ההערות בדיון

חיות בדיון היום [צילום: הרשות השופטת]
+דיון בן 30 שעות על ההסתייגויות
17:32 04/05/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

דיוני מליאת הכנסת על אלפי ההסתייגויות שהוגשו על הצעת החוק לתיקון חוק יסוד הממשלה יחלו מחר בשעה 10:00 בבוקר והדיון ימשך ברציפות עד למחרת בשעה 16:00 אחר-הצהריים  ▪  90% מ-30 שעות הדיון במליאה, יינתן לסיעות שנציגיהם אינם נמנות על חברי הכנסת הנמנות על מציעי החוק

[צילום: דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן]
+הח"כים בעד דחיית כניסת חברות כרטיסי האשראי לביטוח
16:27 04/05/20  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה

יו"ר ועדת הכספים: "זה לא הזמן, אם האירוע יקרה אחרי שתהייה ממשלה יכול להיות שהרפורמה תצא עם שינויים"  ▪  מיכל הלפרין: "טובת הצרכן היא הרבה תחרות ומגוון מוצרים"  ▪  ברקת: "להגיד שמה שאנחנו עושים זה מחטף - זו שערורייה"

משה ברקת. "פועלים בצורה מאוזנת" [צילום: משרד האוצר]
+"אף אסיר לא חלה בקורונה"
14:45 04/05/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מ"מ נציב שב"ס: "בשבועיים האחרונים הוכנסו 1500 טיפולים לאסירים על-ידי רופאים מומחים חיצוניים; מתגבש רעיון שיוצג לי מחר להקמת מתחמים טכנולוגיים בהם יוכלו להתקשר עורכי הדין עם אסירים"  ▪  יו"ר ועדת הקורונה: "הקורונה איננה מצדיקה שינוי בשום דבר הנוגע לזכויות אדם. נראה שאתם משתדלים לשמור על כך, וזה צריך להדריך אתכם גם הלאה"

ח"כ אוסאמה סעדי [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אביגדור פלדמן / Feldman Avigdor  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אלירם בקל / Eliram Bakel  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אסתר חיות / Esther Hayut  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  ג'ורג' קרא / George Kara  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  דוד מינץ / David Mintz  דפנה ברק-ארז / Daphne Barak-Erez  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  חנן מלצר / Hanan Melcer  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יובל יועז  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק עמית / Issac Amit  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  מני מזוז / Meni Mazuz  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניל הנדל / Neal Hendel  ניסים ואטורי  נעם סולברג / Noam Sohlberg  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עוזי פוגלמן / Uzi Vogelman  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  ענת ברון / Anat Baron  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הביקורת על הסכם פוליטי - נדירה וצרה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
השופטים דנו 8 ש בתבשיל לא אפוי ל"ת
מצחיק ,יאקי  |  4/05/20 19:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
עידן יוסף
מ"מ נציב שב"ס: "בשבועיים האחרונים הוכנסו 1500 טיפולים לאסירים על-ידי רופאים מומחים חיצוניים; מתגבש רעיון שיוצג לי מחר להקמת מתחמים טכנולוגיים בהם יוכלו להתקשר עורכי הדין עם אסירים"    יו"ר ועדת הקורונה: "הקורונה איננה מצדיקה שינוי בשום דבר הנוגע לזכויות אדם. נראה שאתם משתדלים לשמור על כך, וזה צריך להדריך אתכם גם הלאה"
איתמר לוין
השופטים רומזים שימתינו להקמת ועדות הכנסת והוועדה לבחירת שופטים - ועשויים להתערב אם לאופוזיציה לא יהיה ייצוג ראוי    בא כוחו של נתניהו: התערבות משפטית בסעיף אחד עלולה למוטט את ההסכם כולו; מבהיר שאין כוונה למנוע לחלוטין חקיקה ומינויים בכירים במשך חצי שנה    ביקורת קשה של השופטים על החוק הנורבגי המדלג שמבקשת כחול-לבן
איציק וולף
ח"כ מאי גולן הניחה הצעת חוק להחלת החוק הישראלי בשטח בקעת הירדן, צפון ים המלח, וביישובים היהודים ביהודה ושומרון
איתמר לוין
אחת הטענות המרכזיות נגד קבלת העתירות בנושא כשירותו של נתניהו היא, שמדובר בפעילות חוקתית ולא מינהלית של הכנסת, ולכן הביקורת השיפוטית עליה היא צרה מאוד    השופטים גם רומזים שהם נוטים לקבל את הטענה לפיה לריבלין אין שיקול דעת כאשר 61 חברי כנסת ממליצים על אחד מהם    מלצר: אתם רוצים שאנחנו נמלא חסר חקיקתי במקום המחוקק    יש עתיד: לפסול נאשם - אבל רק מהפעם הבאה
איציק וולף
סיעת ימינה מעלה הסתייגות בוועדה המיוחדת שדנה בחוקי היסוד    ההסתייגות כוללת פסקת התגברות לנושא ההגירה או פסקה כללית ברוב של 61
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il