X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שתי ועדות ממלכתיות - ועדת שמגר לחקירת רמח רבין וועדת וינוגרד לחקירת מלחמת לבנון השניה - חטאו בהתעלמות מבדיקת טענות חשובות שנטענו בפניהן
▪  ▪  ▪
שמגר. לא בדק תלונה
וינוגרד. לא השיב עניינית [צילום: AP]

יואב יצחק
התנהלות מופקרת בוועדת אור

מועמדותו של עו"ד צבי אגמון לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה, וסיפורו של העיתונאי יואב יצחק על התחמקותה של ועדת האיתור מבירור טענותיו בדבר פסלותו של אגמון מלהתמנות לתפקיד זה, בשל הליך פלילי התלויה ועומד נגדו - העלו זכרונות קשים על אודות שתי ועדות ממלכתיות חשובות מאוד, אשר אף הן פעלו בניגוד לחובותיהן.
הוועדה הראשונה הייתה ועדת החקירה הממלכתית בראשות נשיא בית המשפט העליון (בדימ.) השופט מאיר שמגר, לחקירת רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. בכתב המינוי הוטל על הוועדה לחקור, בין השאר וכנושא עיקרי, את סידורי האבטחה של שירות הביטחון הכללי. שבועות אחדים לפני הרצח ערכו מנהיגי הימין שביתת מחאה במאהל מול משרד ראש הממשלה בירושלים, והאזרח מ' נמנה עם רבבות האזרחים שבקרו את השובתים, להבעת הזדהות עימם. באותה שעה ביקר במקום גם אריאל שרון, שהיה אישיות מאובטחת על-פי הגדרת שב"כ. מ' הבחין כי שרון הופקר לחלוטין ע"י מאבטחיו, שנהגו רשלנות רבה, וכל מבקר באוהל הגדול היה יכול לתקפו ואף לרצחו ללא קושי.
לאחר שהתמנתה ועדת שמגר לחקירת רצח רבין, פנה אליה מ' במכתב, שבו תיאר את הרשלנות הרבה באבטחת שרון והצביע על הקשר האפשרי בין אותה רשלנות ובין התנהלות המאבטחים בליל הרצח. ועדת שמגר אישרה בכתב את קבלת המכתב, אך לבד ממשלוח האישור לא פנתה עוד אל מ' לקבלת עדות או לבירור אחר כלשהו, אף לא ע"י תחקירני הוועדה. יתר על כן, הוועדה אף לא העבירה את טענותיו של מ' לבדיקת שב"כ.
בדוח שפרסמה ועדת שמגר נכתב כי חבריה קראו אישית את כל הפניות אליה, ולכן אין מנוס מהמסקנה, שחברי הוועדה התעלמו ביודעין מבירור עדות אפשרית על-כך שהמחדלים באבטחת ראש הממשלה, בליל הרצח, לא היו תוצאת כשל חד-פעמי אלא תולדה של התנהלות רשלנית במשך זמן רב. ואולם לא היה שום רמז לעניין זה בדוח הוועדה, והדבר מעורר מחשבות עגומות וחמורות.
הוועדה השניה הייתה ועדת הבדיקה הממלכתית לחקירת מלחמת לבנון השניה, בראשות השופט אליהו וינוגרד. הוועדה מינתה את עו"ד צבי אגמון לשמש כיועצה המשפטי. במינוי כזה אין פסול ואולי אף יש בו הכרח. ואולם, לא הייתה זו ועדת חקירה ממלכתית אלא רק ועדת בדיקה, שכמוה ככל זרוע ממשלתית אחרת. בשל כך חלו על הוועדה חוק חובת המכרזים ותקנותיו, שבהם נקבע כי מותר שלא לערוך מכרז למינויו של עורך-דין במקרה של צורך באמון אישי, אך יש לעמוד בתנאים מסוימים, כמו בדיקת כשירויותיו של המועמד והתאמתו לתפקיד, וקבלת הצעות ממועמדים נוספים.
האזרח מ' פנה בכתב אל ועדת וינוגרד, והתריע בפניה על-כך שעו"ד אגמון מונה שלא בדרך המתחייבת על-פי חוק חובת המכרזים. במכתבו פירט מ' את הדרישות החוקיות, והצביע על פעולות הוועדה שלא עמדו בדרישות החוק. כמו במקרה הקודם של ועדת שמגר, פנייתו זו אושרה במכתב מאת דובר הוועדה, אך לבד מאותו אישור לא קיבל מ' מענה נוסף כלשהו לטענותיו. לכל הפחות, הייתה זו התנהגות חצופה ומתנשאת כלפי אזרח שטרח להושיט לוועדה סיוע ולמנוע כשלונה. ואולם, ללא כל ספק, אילו טעה מ' בטענותיו, שהצביעו על הפרת החוק ע"י ועדה כה מכובדת, הייתה הוועדה – שבה היו חברים משפטנים מובהקים כמו השופט וינוגרד ופרופ' רות גביזון - משיבה לו תשובה עניינית, מעמידה אותו על טעותו העובדתית או המשפטית ומצביעה על הצעדים שנקטה כמתחייב על-פי החוק.
כאמור, לוועדה היה דובר (מ' אינו יודע האם מינויו של הלה לא היה אף הוא נגוע), שמשלוח מענה מסוג זה היה סיבה חשובה למינויו ולתשלום שכרו. העובדה שהאזרח מ' לא זכה במענה ענייני לטענותיו, מהווה לכאורה ראיה מוצקה לכך שחברי הוועדה הבינו כי הצדק עימו, אך לא עמד להם אומץ הלב שנדרש להודאה בטעותם ולביטול המינוי הפסול – ואולי גם הם חטאו בחטא היהירות וההתנשאות.
את המסקנות משני הסיפורים הללו יסיק כל קורא כהבנתו.

תאריך:  21/11/2009   |   עודכן:  21/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חטאיהן של שתי ועדות ממלכתיות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
נורא!! מזל שקבלת "אישור מסירה" ל"ת
הניה  |  21/11/09 12:30
2
כל השופטים שקרנים = כל הועדות
בראשותם משקרות  |  21/11/09 13:30
 
- חלקם נוהגים כחבורת פשע מאורגן ל"ת
חץ  |  21/11/09 17:32
3
בסרט על דדו ,לסקוב דאג לדיין
שושפרי  |  21/11/09 17:47
4
רבין לא נרצח בגלל כשל באבטחה
השב"כ רצח את רבין  |  21/11/09 17:55
5
בעבר לא היה אינטרנט
והעיתונות הסתירה   |  21/11/09 22:15
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר אברהם בן-עזרא
כל שהם צריכים לעשות כדי להיפקח, זה בסך הכול לקרוא בעיון את בדיחות ג'וחא ועוד כמה יצירות מופת מהעולם הערבי שאיני מזלזל בהן כלל ועיקר מהבחינה הספרותית, אך צריך גם להבין את המנטאליות כדי להשתתף כשחקנים פעילים בבדיחות הללו, אחרת, השחקנים-האורחים יתפקדו כקורבנותיו של ג'וחא, הגיבור
חיים משגב
בשביל מה בכלל לטרוח ללכת לקלפי, אם יש מי שיטרוף לנו את פתקי ההצבעה ויעוות את רצון הבוחר ויממש את רצונו של מיעוט קטן שלא נבחר באמצעות השופטים "שלו" והעותרים הציבוריים "מטעמו"?
דן זסלבסקי
בשיפור משק המים בישראל יש לתת עדיפות לשיקום מערכת המים הטבעית - בין השאר באמצעות התפלת מי קולחים בערכות התפלה ניידות, שעלותה היא פחות ממחצית מזו של התפלת מי ים
בעז העצני
בשל הקונספציה שוויתור על "כיבוש" 1967 יעניק לנו את "כיבוש" 1948 בשקט, מעדיפים בשמאל נסיגה במקום שימוש בכוח, אך לבסוף נאלצים לעשות שימוש בכוח בנוסף לנסיגה    אבל אז בא גולדסטון ומקלקל את החגיגה
קובי קמין
גם לאחר ביטול יישומה של התוכנית להטיל מס על צריכת המים, אין לשמוח יותר מדי    מרגע שנתקע הרעיון הזה בראשם של קברניטי האוצר, אין לדעת מתי יישלף שוב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il