X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
"בית כנסת ובית מדרש, לתורה ולתפילה, לצמיתות"

העליון אסר בנייה מעל בית כנסת

בית כנסת בתל אביב נמכר ב-3.4 מיליון שקל ליזמים שביקשו להשתמש במחצית שטחו ולהוסיף מעליו קומות מגורים - למרות התחייבות המוכרים להבטיח שהבניין ישמש כבית כנסת עמית: לא ניתן לאשר בנייה הפוגעת בצורה כה רחבה בבית הכנסת
▪  ▪  ▪
בית הכנסת "נחלת יצחק"

לא ניתן לבנות מעל בית כנסת באופן הגורע חלק ניכר משטח בית הכנסת, אם כי ייתכן שניתן יהיה לאשר תוכנית בנייה שתהיה פחות פוגענית בצורה משמעותית. כך קובע (יום א', 7.6.20) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, במחלוקת על האפשרות של בנייה למגורים מעל בית הכנסת "נחלת יצחק" שברחוב טרומפלדור בתל אביב (מול בית הקברות הישן של העיר).
בית הכנסת הוקם בשנות ה-20 של המאה ה-20 ובו שתי קומות, כאשר עזרת הנשים שוכנת בקומה השנייה שבחלל המשותף לה ולעזרת הגברים. בשנת 1946 העניק ועד בית הכנסת במתנה את המבנה ל"קרן תורה ועבודה", המזוהה עם הפועל המזרחי (מאוחר יותר - חלק מן המפד"ל), תוך שהקרן מתחייבת "לקיים את הבניין הנ"ל בתור בית כנסת ובית מדרש, לתורה ולתפילה, לצמיתות". בשנת 2008 נודע לוועד, כי הקרן מתכוונת למכור את בית הכנסת, ובעקבות זאת נחתם הסכם ביניהם ולפיו "כל טרנזקציה שתחעשה בנכס תכלול תניה המכפיפה את [הקרן] להתחייבותה לקיים את הבניין נשוא ההסכם בתור בית כנסת ובית מדרש לתורה ולתפילה, לצמיתות". הסכם זה קיבל תוקף של פסק דין.
בשנת 2010 מכרה הקרן את הבניין ב-3.4 מיליון שקל לתומר מרקוביץ, מרדכי בדור, דורון עברח, יוסף לוי, יצחק ג'רבי וטומי מרקוביץ - תוך שהם מצהירים על רכישת המבנה כמות שהוא. על-רקע זה נחתם הסכם נוסף בינה לבין הוועד, אשר שב ואשרר את ההסכמים הקודמים. בשנת 2012 הגיש טומי מרקוביץ לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בקשה להיתר לפיו רק הקומה הראשונה תמשיך לשמש כבית כנסת, בעוד עזרת הנשים ושלוש קומות חדשות ישמשו למגורים. הוועדה אישרה את השימוש בבית הכנסת בקומת הקרקע בלבד, ומאז לא התקדמו הליכי התכנון.
בשנת 2018 קבע בית המשפט המחוזי בתל אביב (השופט דורון חסדאי), כי אין לאפשר את הבנייה הנרחבת שביקשו לבצע הרוכשים, שכן משמעותה הייתה גריעת 46% משטח בית הכנסת - בניגוד להסכמים בין הקרן לבין הוועד. עמית דחה את ערעורם באומרו, כי הרוכשים קנו את הבניין כאשר על גבו "גיבנת משפטית" בדמות החובה להמשיך ולהפעילו כבית כנסת. הוא אינו מקבל את פרשנותם, לפיה די בכך שיהיה בבניין בית כנסת בכל גודל שהוא.
עמית דוחה גם הטענה, לפיה פסיקתו של המחוזי מעקרת את הכדאיות הכלכלית של העסקה, באומרו שאין בכך כדי לאמץ פרשנות שאינה עולה בקנה אחד עם ההתחייבות שנטלו על עצמם ברוכשם, כאמור, את המבנה כמות שהוא. הוא מציין, כי הרוכשים כלל לא יצרו קשר עם הוועד לפני הרכישה - מתוך עצימת עיניים, מתוך התרשלות או מתוך תקווה שיגיעו איתו להסכם בהמשך. "כך או כך, החיוב של הקרן כלפי בית הכנסת קדם לרכישת המקרקעין על-ידי המערערים; ואין בעסקת המכר בין הקרן למערערים, כשלעצמה, כדי להשליך אחורנית על היקף החיוב כלפי בית הכנסת, שהרי הקרן לא יכלה להעביר לידי המערערים יותר מכפי שהיה לה".
לצד זאת מדגיש עמית, כי אין מקום לאמץ מראש את גישת הוועד ולפיה אין לאשר בנייה שתגרע אפילו מטר אחד משטח בית הכנסת. "לא דומה פרויקט בנייה המבטיח שמירה על מאפייניו של בית הכנסת, לפרויקט בנייה הגורע עשרות אחוזים משטחו", הוא מדגיש, ומציע מספר מתווים תיאורטיים שיאפשרו בנייה. על-רקע זה מסיים עמית באומרו:
"כל המביט על ההתדיינות הענפה שמנהלים הצדדים מזה שנים, אינו יכול שלא להתעצב אל ליבו. דומה כי לא זו בלבד שהצדדים לא ברחו מפני המחלוקת, אלא שלא החמיצו הזדמנות להוסיף קיסם למדורת המחלוקת, וריבוי ההליכים שננקטו על כל צעד ושעל יוכיח. על כך יש להצר. בהיבט זה, פסק דיננו, הגם שהוא סופי, אינו סוף פסוק. יש לקוות כי הצדדים ישכילו להגיע לפתרון מוסכם בדרכי פשרה ושלום, ולא יקשיחו את לבם אל מול טובת חבריהם. פתרון הולם - שמחד-גיסא יבטיח כי קדושת בית הכנסת תישמר, בבחינת 'מעלין בקודש ואין מורידין', ומאידך-גיסא יאפשר לבעלי הקרקע לממש את הזכות שרכשו על-פי דין במיליוני שקלים טבין ותקילין - הוא בהישג יד".
הרוכשים חויבו בתשלום הוצאות בסך 20,000 שקל. השופטים ג'ורג' קרא ויעל וילנר הסכימו עם עמית. את הרוכשים ייצגו עוה"ד אבי וינרוט ואריק מגידיש; את הוועד ייצגו עוה"ד אריה שרעבי, ריקי חדד ונועה צ'צ'יק; ואת רשם ההקדשות - עו"ד נעמי זמרת.

תאריך:  08/06/2020   |   עודכן:  08/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
משרד החינוך פרסם את ההנחיות החדשות לאירועי סוף שנת הלימודים: עד 50 משתתפים באירוע, ביטול מסיבות סיום ונשפים, אסיפת הורים מקוונת וימי הורים לאחר שעות הלימודים ובריווח
עידן יוסף
קצינים בכירים במילואים קיבלו הצעה מגנץ להתמנות למרכזי נושא החלת הריבונות    באיחוד הלאומי יוצאים בקמפיין נגד התוכנית המדינית: "זו לא החלת ריבונות, זו מדינה פלשתינית"
עידן יוסף
המחבל, בן 49, מתגורר בבית בכפר יעבד שממנו הושלכה האבן    יוגש נגדו כתב אישום    אביו של הלוחם: "זה הדבר היחיד שהעסיק אותי"
עידן יוסף
איציק וולף
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ החליטו על ביטול קבוע של המכסים ומיסי הקניה על שורה רחבה של מוצרים בהיקף 1.45 מיליארד שקלים בשנה    בנוסף סיכמו על הענקת 35 ימי זכאות אבטלה לזכאים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il