X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד איבדו חברות הטלוויזיה את הרייטינג, כיצד הן מתכוונות למצוא אותו וכיצד תאבד הפרטיות שלנו
▪  ▪  ▪
מדיה חדשה זקוקה לשיטת מדידה חדשה

החיים אינם פשוטים משני עברי המסך: לא רק חייו של הצופה הקטן, שמטיח בצדק כלפי המרקע, "אין לכם בושה? אתם תעשו הכל למען הרייטינג?". גם בצד האחר לא מלקקים דבש. לא רק שצריך להמציא, ומהר, את הפורמט הבא שיירש את הריאליטי, אלא שעכשיו חומק להם מהידיים גם הנתון הבסיסי שבלעדיו עלולה הטלוויזיה לגשש כסומא בארובה - אותו רייטינג מושמץ. כלומר, הנתונים המדויקים של שיעורי הצפייה ומאפייני הצופים, הלחם והחמאה של התעשיה.
"התקשורת של המאה ה-21 זקוקה לטכנולוגיות מדידה של המאה ה-21", אמר לאחרונה ג'ף צוקר, נשיא החברה האמריקנית NBC יוניברסל, "המערכות הקיימות אינן מסוגלות למדוד באופן מדויק את הרגלי הצפייה של הקהל שלנו על-גבי מגוון הפלטפורמות". גם לאורה דסמונד, הנשיאה העולמית של תאגיד סטארקום מדיה וסט, אמרה דברים דומים: "מדובר בסביבת מדיה חדשה, אולם התעשיה עדיין מתבססת על שיטות מדידה ישנות. זה פשוט לא יכול להימשך".
בעולם הישן הכל היה פשוט: ב-1950, כאשר החלה בארצות-הברית מדידה של שיעורי הצפייה בטלוויזיה, הותקן מכשיר הניטור שפיתחה חברת נילסן ב-300 בתים. אחת לשבוע היו הנדגמים שולפים מהמכשיר קופסה שבה נאספו הנתונים ומשגרים אותה בדואר לחברה. פעם בחודש פירסמה נילסן את שיעורי הצפייה על-סמך נתונים אלה, לצד ממצאי סקרים טלפוניים ("באיזו תוכנית אתם צופים עכשיו?") שנאספו במקביל. חברות הטלוויזיה היו מרוצות בדרך-כלל, והכי חשוב - גם המפרסמים. שהרי מדידת הרייטינג לא נועדה רק לספק את האגו של מגישים ומפיקים, אלא בעיקר להעניק למפרסמים כלי יעיל בקבלת ההחלטות היכן ומתי כדאי לשים את המיליונים על תשדירי הפרסום.
מספר בתי האב שהשתתפו במדגם עלה עם השנים, אבל המשימה לא הייתה מורכבת מדי, בהתחשב בכך שעד שנות השבעים, המתחרות הגדולות על עיניו של הצופה האמריקני היו שלוש רשתות הטלוויזיה הגדולות CBS, NBC ו-ABC, שריכזו כ-90% מכלל הצופים. מכשירי הניטור השתכללו עם השנים, ובשנות השמונים נכנס לשימוש גם הפיפל-מיטר, שאיפשר לראשונה לא רק לזהות את דפוס הצפייה המשפחתי, אלא גם לזהות את התוכניות המועדפות על כל צופה בנפרד בבתי המדגם.
חישובי הרייטינג נעשו מסובכים הרבה יותר משנות השמונים ואילך. תחילה היו אלה ערוצי הכבלים, שהעניקו לצופים מגוון רחב של אפשרויות צפייה וחייבו לשכלל את המדגם כדי להעניק ייצוג גם לשחקנים קטנים יחסית. זו הייתה רק הקדמה לשטפון הערוצים של שידורי הלוויין, הטלוויזיה הדיגיטלית והפיתוחים הטכנולוגיים האחרים ששינו את הרגלי הצפייה באמריקה ובעולם כולו: מכשירי ההקלטה, תחילה בקלטות ואחר-כך באופן דיגיטלי (באפריל השנה דווח כי כבשליש מבתי האב בארצות-הברית יש DVR, מכשיר הקלטה דיגיטלי), הצפייה על-פי ביקוש (DVD) ויותר מכך - הזפזוף בשידורים באמצעות האינטרנט, במחשב או בטלפון הסלולרי.
בשנים האחרונות גברה בקרב מפרסמים גדולים וראשי חברות טלוויזיה מורת הרוח על חברת נילסן, הכוהנת הגדולה של הרייטינג בארצות-הברית ובמדינות אחרות. באתרים ובבלוגים נמתחה ביקורת על כך שנילסן, שלפי דיווח של רויטרס מקבלת מדי שנה כמיליארד דולר מחברות השידור, אינה מצליחה להעניק לתעשיה את המדדים המדויקים שהיא זקוקה להם.
בדחותם את הביקורת הזכירו בכירי נילסן שהחברה עוסקת באופן שוטף במחקר ופיתוח, והיא מעניקה עדיפות לקידום טכנולוגיות מדידה במגוון הערוצים. בין היתר מפיצה נילסן את בדיקת שלושת המסכים, המציגה מידע על הרגלי הצפייה של האמריקנים לא רק בטלוויזיה, אלא גם באינטרט ובטלפון סלולרי. על-פי הנתונים, ברבעון השני של 2009 צפה כל אמריקני 141 שעות בממוצע בחודש בשידורי טלוויזיה, ועוד כ-7 שעות בשידורים מוקלטים. 134 מיליון צפו בווידיאו באינטרנט במשך 3 שעות ו-11 דקות בממוצע (בעיקר בסרטונים קצרים נוסח יו-טיוב), ואילו 15 מיליון הקדישו בממוצע 3 שעות ו-15 לצפייה בווידיאו בטלפון הסלולרי.
נתונים אלה, המתפרסמים אחת לשלושה חודשים, אינם מספקים את התעשיה, שהורגלה לקבל פילוחים חדים של שיעור הצפייה ושל הפרופיל הכלכלי-חברתי של כל צופה בכל דקת שידור. לפני כחודשיים התברר שאין מדובר רק בדיבורים: 14 תאגידים גדולים, בעיקר חברות טלוויזיה ומפרסמי ענק כפרוקטור אנד גמבל ויוניליבר, הכריזו על הקמת גוף חדש, קואליציה למדידת מדיה חדשנית (CIMM), שישקיע מיליוני דולרים בזיהוי ואיתור טכנולוגיות חדשות בתחום הרייטינג.
הקואליציה החדשה כבר הודיעה שהיא מתכוונת לחפש את אישוני הצופים, היעד העיקרי של התעשיה, בשני כיוונים: האחד, פיתוח שיטות מדידה שיהיו רלוונטיות למכלול פלטפורמות הצפייה; והאחר מכוון לקרביו של המכשיר הניצב כמעט בכל בית סמוך למקלט הטלוויזיה - הממיר הדיגיטלי, או בכינויו האמריקני top-set-box. לא זו בלבד שהטכנולוגיה הדיגיטלית מאפשרת קשר הידודי בין הצופה לחברת השידור, אלא שהיא גם מאפשרת צבירת אינסוף נתונים על הרגלי הצפייה שלנו: באיזו מהדורת חדשות אנחנו צופים, אילו סרטים הזמנו ב-VOD, מתי זיפזפנו לערוץ ההיסטוריה וכמה זמן בילינו בערוץ אגו. מי אנחנו הם יודעים כי אנחנו משלמים להם מדי חודש. נשאר להם רק לפלח את ההעדפות של כל אחד מבני הבית.
מבחינת אנשי הרייטינג זהו אוצר בלום, שטרם נוצל דיו. עכשיו ממהר התאגיד לבקש מידע מכל מי שחוקר ומפתח שיטות שיאפשרו לפלח, לנתח ולחדד את המסר הדמוגרפי-תרבותי-צרכני העולה מכל זפזוף בשלט-רחוק לעבר הממיר. אפשר שאנחנו נמצאים בראשיתה של מהפכה: ככל שיגדל מספר הבתים המחוברים לממיר הדיגיטלי, כך יוכלו חברות השידור לקבל נתונים בזמן אמת, שיחליפו את מדגמי הפיפל-מיטר ואת יתר הכלים שפיתחו נילסן וחברות אחרות במשך השנים.
כל מי שעוסקים בנתונים המגיעים מהממירים הדיגטליים מבטיחים שמדובר במידע אנונימי, אבל מרגע שמאגר המידע הזה יהפוך למסד לקבלת החלטות ויועבר גם למפרסמים ולפרסומאים, עלולות לצוף בעיות חמורות בתחום הבטחת הפרטיות.
העדפותיו האישיות של הצופה יחדלו להיות עניין טכני בינו ובין ספק התוכן הטלוויזיוני, אלא מוצר בעל ערך כלכלי. כך תוכל, לדוגמה, חברת טלוויזיה בכבלים להציע למפרסמים להציף את מי שמרבה לצפות בתוכניות אוכל בפרסומות או בתוכן שיווקי בנושאי מזון. לא צריך לאמץ את האג'נדה של ארגון האנטי-טלוויזיה הבריטי White Dot, שמתריע כבר שנים כי "הטלוויזיה ההידודית מרגלת אחרי הצופים", כדי להבין שמדובר בבעיה עקרונית שאסור להתעלם ממנה.
בינתיים מחפשים את הדרכים לכריית מידע ממרבצי הממיר. חברת נילסן מצדה כבר הודיעה שהיא מקצה עוד 2.5 מיליון דולר למחקר ופיתוח שיתמקדו בדיוק באותן מטרות שציינו אנשי הקואליציה. בכך יגיע ל-10 מיליון דולר תקציב קרן המחקר שהקימה לפני שנים אחדות. בהתחשב במאמץ המופנה עתה לתחום זה, ולא פחות מכך בכסף הגדול של תעשיית הרייטינג, סביר להניח שיימצאו הדרכים לאלף מחדש את המדדים הסוררים ולאתר את האישונים המבוקשים. ואפילו לדעת עלינו הרבה יותר ממה שידעו קודם. התוצאה צפויה: המפרסמים והמפיקים אולי ינשמו לרווחה, אבל לא צופי הטלוויזיה.
עוד בנושא:

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  23/11/2009   |   עודכן:  23/11/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הממיר האינטימי שלי
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ממש כמו ב1984
מישהו  |  11/08/11 11:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס שריג
"מקרים"(?!) שונים ותמוהים במפעל הפיס גורמים לי, המנוי לשירותיו, לתהות על קנקן המפעל הגדול הזה    מזל או גזל בפיס?
אורי אבנרי
לפי "חוק השבות" זכאי כל יהודי לעלות לישראל    אבל גם לפי חוק זה רשאי שר הפנים לשלול את זכות העלייה ממי שחשוד בפשע
יוסף אליעז
בסיס צה"לי של "חיל האוויר החזק ביותר במזה"ת" נסגר לעת לילה    נראה כי הגיע הזמן לערוך חילופי גברי בצמרת המשטרה והשב"כ
אהרון שחר
על-פי פרסומים זרים עסקת שחרור גלעד שליט קרובה מאוד    למרבה הצער, יש לה גם מחיר, מחיר כבד לימינו אנו, לחיילינו ולדורות
אלי חזן
לאלו שחיכו ל"סיבוב פרסה" היה לה רק דבר אחד לומר: "הליידי הזו לא מסתובבת"    19 שנים להתפטרות ר"מ בריטניה מרגרט תאצ'ר
רשימות נוספות
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
יום הבוחר  /  אורן פרסיקו
קריקטורה מרוחקת  /  אורן פרסיקו
שיחה כנה וגלויה  /  כרמית גיא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il