X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ח"כ סונדוס סאלח. חשש למינהל לא תקין ברשות לתח"ץ [צילום: מן הטלוויזיה]
מחדל התחבורה הציבורית במשבר קורונה
ועדת הכלכלה תקיים דיון בתחקיר News1
לבקשת חברת הכנסת סונדוס סאלח תקיים הוועדה דיון במחדלי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית בתקופת הקורונה, ובהם חוסר עידכון המידע במערכת הרישוי והעדר מידע לנוסעים סגן שרת התחבורה: הביקוש לתחבורה הציבורית לא עלה על 60% מאשר הנוסעים בשגרה
סגן השרה אורי מקלב [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

ח"כ שרן השכל [צילום: מן הטלוויזיה]

מצג הכזבים של הרשות לתחבורה ציבורית
עידן יוסף
תחקיר News1: מחדל של משרד התחבורה מנע בקרה של האוטובוסים בתקופת משבר הקורונה. נסיעות בוטלו ואושרו בניגוד לתקנות התעבורה, נסיעות "שוטחו" ולנוסעים נמסר מידע לא אמין. שיקולים כלכליים של טובת המפעילים שניצלו את המצב באו על-חשבון רמת השירות
לרשימה המלאה

מליאת הכנסת הצביעה (יום ד', 10.6.20) בעד הצעתה של חברת הכנסת סונדוס סאלח (הרשימה המשותפת), לקיים דיון בוועדת הכלכלה בממצאי תחקיר "מצג הכזבים של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית" שפורסם ב-News1 [ראו קישור משמאל], וחשף מחדלים מצד משרד התחבורה בכל הקשור לאישור קווי תחבורה ציבורית ולבקרה על פעילות המפעילים בתקופת הקורונה.
סאלח ציינה כי נציגי מפעילי התחבורה הציבורית קיבלו יד חופשית מהרשות הארצית לתחבורה ציבורית בראשות אמיר אסרף, באופן המעלה חשש למינהל לא תקין שהביא לפגיעה קשה בנסיעה בנוסעים, לבזבוז זמנם ולבזבוז כספם.
"נראה כי ברשות לתחבורה ציבורית התעלמו מן הכללים הדורשים שינויים על מפות ממוחשבות ושינויים בקו", אמרה סונדוס. "בשלב הראשון בוטלו עשרות קווים, אך מלבד הודעה של משרד התחבורה לתקשורת, שספק אם הגיעה לרוב הנוסעים, לא עודכן הדבר במערכת הרישוי. בהמשך הוארכו זמני המתנה ארוכים מתמיד. נוסעים שיצרו קשר עם מרכזי המידע קיבלו מידע שגוי. כן, הוא לא היה מעודכן במערכת".
לדבריה, על ועדת הכלכלה לדון בסוגיה ולהבטיח שכספי הציבור שמושקעים בתחבורה הציבורית בצורה הטובה ביותר יביאו לתוצאות טובות יותר. "כמעט עשרה מיליארד שקלים מהקופה הציבורית מושקעים בתחבורה הציבורית. לבקשת הרשות לתחבורה ציבורית, האוצר החזיר רבע מרשת האוטובוסים, כי טענו שזה יותר קל לחזור לשגרה מאשר מההשבתה מוחלטת. ובינתיים, הוראות סותרות ממשרדים שונים. הציבור נשאר ללא אפשרות להתנייד, הנהגים שתנאי ההעסקה שלהם נפגעו אולי לתמיד, בשבועות אלה, חלקם פוטרו; נוסעים נשארו דקות ארוכות בתחנות האוטובוסים בשמש, עצבנים על הנהגים שמופקרים בחזית להתמודד איתם ועם האלימות שלה. ומי יבטיח את ההשקעה הציבורית בתחבורה ציבורית ראויה, פתוחה, וירוקה?", אמרה סאלח.
עוד אמרה כי 50% מהחברה הערבית מנותקת מן התחבורה הציבורית, ותהתה מה זה אומר על האפשרות העומדת בפני הציבור הערבי לחזור לשגרה.
סגן שרת התחבורה, ח"כ אורי מקלב, לא התייחס ישירות וציטט מידע שנמסר לו מן הרשות, ולפיו הביקוש לתחבורה הציבורית לא עלה על 60% מאשר הנוסעים בשגרה. "אני רוצה לציין את שרת התחבורה, שממש ביום הראשון או השני שנכנסה לתפקיד, היא למדה את הנושא וביקשה פגישה דחופה אצל שר הבריאות. אני השתתפתי בפגישה הזאת. היו דעות מקצועיות ופקידים, אבל שני השרים - השר והשרה - עמדו על כך, ואנחנו נמצאים היום באירוע אחר. האירוע הזה אומר היום שאפשר לנסוע בקיבולת של 75% של האוטובוס. זה אומר שמחוץ לעיר 46, ובאוטובוס מפרקים 75 נוסעים".
לדבריו, על התחבורה הציבורית הוטלו מגבלות רבות אך לא ניתנו לה אמצעים להתמודד איתן, ובלשונו: "'תבן לא ניתן לעבדיך, ולבנים אומרים לך עשה'. לא נותנים לך במה לעשות את הלבנים, לא נותנים לך את החומר גלם - ואתה רוצה שנגיע לעבודה, המעבידים מבקשים מאיתנו להגיע בזמן, אין לנו אפשרות אחרת למי שאין לו אפשרות אחרת, ואנחנו אומרים, צריך לחזור לתפקד, מוסדות החינוך, צוותי ההוראה צריכים להגיע בזמן, התלמידים צריכים להגיע בזמן".
מקלב הוסיף כי גם בשל המגבלות באוטובוסים וגם בשל השבתת הרכבת, אנשים נסעו ברכב הפרטי שלהם, מה שגרם לעומסים: "בסופו של יום אומרים במשרד התחבורה, העמדה שלהם, שמה שהם מזהים עומס זה בקווים המקבילים לרכבת. וככל שאנחנו מאחרים את פתיחת הרכבת הקווים האלה ממשיכים להיות עמוסים. נותנים שם את מלוא התשובות, מה שיש בצי, האוטובוסים שיש היום לחברות הציבוריות, אותן חברות שאמונות לתת את המענה לקווים תחליפי רכבת. ההחלטה של משרד התחבורה היא שככל שיידרש יביאו גם חברות פרטיות לתת תגבורים".
צמצום שירות כענישה
מנגד, אמר שהצפיפות באוטובוסים ובעיקר בתחנות האוטובוס היא מחולל הדבקה: "באוטובוס אתה מוגן לפי התקנות, אבל בעמידה לאוטובוס, בתחנות המרכזיות, באנשים שעמדו צפופים כדי לעלות לאוטובוס, וכשהם ידעו שהאוטובוס אולי לא יעלה אותם והיית צריך לשמור בכוח על התור שלך, אז אנשים צבאו על הדלתות במשך זמן רב וחיכו שעות. ולא זו אף זו, זה גם גרם להם - מכיוון שחלק גדול מהקווים לא עבד, זה גרם לנסוע בכמה אוטובוסים כדי להגיע ליעד. אז אותו נוסע היה צריך להיפגש, במקום עם 50 באוטובוס או 46 איש באוטובוס, הוא היה צריך להיפגש עם 200 איש, שנסעו איתו בכמה אוטובוסים. היה הרבה יותר שעות עם ציבור גדול. במקום לנסוע שעה או 40 דקות הוא נסע שעתיים, מכיוון שהיה צריך כמה אוטובוסים. והוא הצטופף בתחנות האוטובוסים".
עוד אמר: "אני אתמול, בעשרה לשתיים לפנות בוקר, עוד טיפלתי ב-20 נוסעים שהיו ביציאה מירושלים ושחיכו למעלה משעה ולא אספו אותם. אני רוצה לציין את חברת אגד, שבאמת עשו את המאמץ, ובעשרה לשתיים, ב-01:50, האוטובוס אסף את אותם נוסעים. יכול להיות שצריך בתמהיל של השעות לתת תגבור בשעות האחרונות. זה בבדיקה נקודתית".
סגן השרה הביע מורת רוח מהגישה לפיה יש לעשות בתחבורה הציבורית שימוש לענישה. דהיינו, לצמצם שירות, גם לא כזה המיועד לפעילויות פנאי ובילוי, כדי למנוע מאנשים להסתובב. - מכל מה שיש לנו, מכל מארג הדברים, אפילו חתונות, אירועים, שאנחנו העלינו את זה מ-50 ל-250 משתתפים - הרכבת היא זאת שתצלצל בפעמון והיא זאת שתבוא ותגיד "לא חזרנו לשגרה"? - דברי מקלב.
"לדון בתחבורה שיתופית במנותק מהקורונה"
ח"כ שרן השכל (ליכוד), שנאמה אף היא במסגרת הצעות לסדר, אמרה כי בתקופת המשבר האוטובוסים פעלו בצורה לא תקינה וחלק מהקווים נסגרו, וכך מי שלא היה ברשותו רכב לא יכול היה להגיע לעבודתו. לטענתה, הפתרון לכך היה צריך להעשות באמצעות מאות חברות הסעות פרטיות, שברשותן למעלה מ-23,000 כלי רכב שניתן היה לצרף למערך התחבורה הציבורית שהיה מלא בנוסעים, בהתאם למגבלות הבריאות. עוד אמרה כי ניתן היה גם לשלב מעל ל-21,000 מוניות במערך התחבורה הציבורית.
על כך השיב מקלב שכדי לקדם תחבורה שיתופית דרושה מדיניות ממשלתי, וטרם הייתה הזדמנות ללמוד את הנושא. הוא הזכיר שבהיותו יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה הייתה לו מחלוקת בנושא עם שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ, שהתנגד לתחבורה שיתופית. מקלב: "אני לא יודע מה העמדה של השרה עכשיו בנושא התחבורה השיתופית. ביקשתי לברר את זה. אני לא בטוח שהיא גיבשה עדיין דעה. היא לומדת את הנושאים. בכל אופן, אני חושב שצריך לדבר על תחבורה שיתופית בלי קשר לקורונה, ומעודד אתכם, חברי הכנסת, ליזום דיונים בעניין". עוד ציין מקלב שלא היה מענה במוניות, משום שאלה לא יכלו להסיע יותר מנוסע-שניים בשל מגבלות משרד הבריאות.

תאריך:  10/06/2020   |   עודכן:  10/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אגד  אגד תעבורה  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתמר גרוטו / Itamar Groto  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אמיר אסרף / Amir Asraf  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גבי ברבש  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה אדרעי  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  דן / Dan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ליבנת כהן-דן / Livnat Cohen-Dan  מאי גולן / May  Golan  מאיר בן שבת / Meir Ben-Shabat  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מטרופולין /  Metropoline  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה בר סימן טוב  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  משרד התחבורה  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים בע"מ / .NTA - Metropolitan Mass Transit System Ltd  נתיב אקספרס  סופרבוס /  Superbus  סיגל סדצקי  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  עפר שלח / Ofer  Shelah  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  קווים  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועדת הכלכלה תקיים דיון בתחקיר News1
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
עידן יוסף
בשונה מהיעד שהציב משרד האנרגיה ניתן להגיע עד שנת 2030 ליעד של 50% חשמל מאנרגיות מתחדשות בישראל    יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה: "העולם חווה טראומה גלובלית של משבר בריאותי, חברתי וכלכלי, אבל המשבר הגדול בדרך"
עידן יוסף
לדרישת יו"ר הוועדה גפני וחבריה, הוכנסו שורת תיקונים למיטוב החקיקה: עסקים יוכלו לבחור את מועד החלת המענק לשם העצמתו    גופי חינוך וגופי השכלה גבוה, הזוכים למימון מהמדינה של עד 40%, יהיו זכאים לקבלת המענק    חברי אגודה שיתופית המתקיימים לגביהם יחסי עובד מעביד יהיו מוכרים    בעל עסק יהיה זכאי למענק גם בגין בני משפחה המועסקים אצלו    תשלום המענק יבוצע בתוך 21 יום מאישור הזכאות
איציק וולף
מפלגות השלטון הודיעו על קידום חקיקה לאי-הפללת צרכני סמים קלים ולהסדרת הרפורמה בקנביס הרפואי    חברי הכנסת שרן השכל (הליכוד) ורם שפע (כחול לבן) יקדמו את החקיקה במשותף ויביאו אותה לוועדת השרים לחקיקה לאחר עבודת מטה
מירב ארד
בין השינויים שנוספו: מנגנון פיקוח של הכנסת על כל פעולות הממשלה הנוגעות לחוק, הבטחת פעילות הכנסת ובתי המשפט בשעת חירום, שמירה על זכות ההפגנה
עידן יוסף
ראש האופוזיציה אומר כי לא הקורונה, אלא חוק הקורונה שהעולם לא היה כמותו יביא לכך שמדינת ישראל תפסיק להיות מדינה דמוקרטית    "כל הסמכויות בחוק הזה יהיו של בנאדם אחד: בנימין נתניהו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il