X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אינדיקציות לפעולות תרמיתיות [צילום: רועי עלימה, פלאש 90]
כבוב. הרשיע בכל העבירות [צילום: מור שאולי, פלאש 90]
גיא בן-דוד וערן גרינפלד ביצעו בשנים 2013-2011 מאות פעולות תרמיותיות שנועדו להשפיע על שעריהן של מניות שנכנסו למדד ת"א-100 ויצאו ממנו כבוב: בן-דוד אחראי לכל הפעולות שביצעה שותפות RGR שבראשה עמד; גרינפלד אחראי גם לפעולות בחשבונו שביצע סוחר נוסף שהפך לעד מדינה
▪  ▪  ▪

סוחרי שוק ההון גיא בן-דוד וערן גרינפלד ביצעו מאות פעולות תרמיתיות במסחר בבורסה בשנים 2013-2011, בהיקף של מאות מיליוני שקלים. כך קובע (יום ה', 11.6.20) סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, שהרשיע את השניים בכל העבירות שיוחסו להן: 843 עסקות שביצע בן-דוד ו-641 עסקות שביצע גרינפלד.
במרכז התרמית עמד העידכון החצי-שנתי של מדד ת"א-100 (דאז), וההנחה שכניסת מניה למדד זה תוביל לעליית שעריה, בעוד יציאה ממנו תוביל לירידה. השניים ניסו להעריך מראש אלו מניות ייכנסו ואלו ייצאו, רכשו אופציות עליהן על-מנת להרוויח מהתנודות הצפויות ופעלו כדי להשפיע על שעריהן. הפעילות התמקדה במניותיהן של שבע חברות: מבטח-שמיר, נכסים ובניין, הכשרת היישוב, אבוג'ן, סקיילקס, מבני תעשיה וקמהדע. בן-דוד ניהל מאז 2008 את השותפות RGR שפעלה בשוק ההון וגרינפלד היה אחד הסוחרים שהועסקו בה.
בן-דוד וגרינפלד פעלו במגוון של שיטות, אשר התחלקו לשתי קבוצות. חלק מן העסקות שביצעו היו מתואמות ועצמיות, בין שני סוחרים ב-RGR; וחלקן היו לכאורה אמיתיות אך למעשה תרמיתיות ובוצעו מול סוחרים אחרים, שלא היו מודעים למניע הפלילי העומד מאחוריהן. השניים לא הכחישו את ביצוע העסקות, אך חלקו על התביעה בנוגע למספרן ובשאלה האם ניתן לקבוע שמדובר בתרמיות. שאלה מרכזית נוספת הייתה, האם ניתן לייחס לבן-דוד את כל הפעולות שביצעה RGR, והאם ניתן לייחס לגרינפלד את כל הפעולות שבוצעו מחשבונו.
סוחר לשעבר ב-RGR, בן חביב, היה עד מדינה והעיד לאחר שגם עליו נגזר מאסר. כבוב אומר כי הוא מייחס משקל מוגבל לעדותו של חביב, שכן ניתן להרשיע את בן-דוד וגרינפלד בהתבסס על המסמכים שהוצגו לו ועל חוות הדעת של המומחים משני הצדדים (יוסי בהיר מטעם התביעה וטל מופקדי מטעם ההגנה) - כך שעדותו של חביב היא בעלת משקל מסייע בלבד.
כבוב מזכיר, כי מי שמבצע עסקות מתואמות - חזקה עליו שכוונתו היא להשפיע במרמה על שערי ניירות הערך. הוא מצא, כי יש לייחס לבן-דוד ביצוע ישיר של 445 עסקות כאלו, גרינפלד ביצע בעצמו 255 עסקות מתואמות. השניים הם מבצעים בצוותא של כל העסקות שבוצעו בידי השותפות (במקרה של בן-דוד) ובחשבונו של גרינפלד (גם לגבי הפעולות שביצע חביב). לדברי כבוב, אפילו לפני קני המידה שהציב מופקדי לאישור עסקות מתואמות - ברור שהשניים ביצעו מאות עסקות כאלה. מדובר על שעת ביצוע העסקה (בסמוך לסיום המסחר), עסקות שברובן היו בהיקף של למעלה מ-100,000 שקל כל אחת והפרשים קטנים מאוד ביניהן.
בנוגע לפעולות האמיתיות שהיו נגועות בתרמית אומר כבוב, כי כאלו אכן בוצעו במספר ניכר בחשבונה של RGR. גם אם הייתה מתקבלת טענתו של בן-דוד לפיה הוא לא ביצע אותן בעצמו, יש להרשיעו כמבצע בצוותא. כבוב מבסס את ההרשעה על גרסתו של גרינפלד, שנתמכה בזו של חביב, ומעדיף אותן על פני הכחשתו של בן-דוד. המדינה הוכיחה את צורות הפעולה של בן-דוד וגרינפלד, כולל פעולות שנועדו להכשיר את הקרקע לעסקות המתואמות.
עוד קובע כבוב, כי הוכח שפעולותיהם של בן-דוד וגרינפלד השפיעו באופן משמעותי על שערי המניות בהן פעלו; פעולותיהם היוו חלק משמעותי מנפח המסחר בהן. ברוב המקרים נעה ההשפעה בטווח של 1%-0.5%, אם כי היו גם מקרים של השפעה בת למעלה מ-2%. בן-דוד וגרינפלד היו מודעים היטב להשפעה זו, שהייתה בעלת משמעות כספית רבה בשל היקף המסחר באותן מניות.
בנוגע לביצוע בצוותא אומר כבוב, כי הרשעתו של בן-דוד מבוססת על שורה של גורמים: הוא ביצע בעצמו חלק ניכר מן הפעולות, הוא היה מודע לפעולות שמבצעים הסוחרים האחרים בשותפות, הוא הנחה אותם למסור גרסה שקרית בחקירותיהם, הוא היה מנהל השותפות ונהנה מחלק משמעותי מרווחי התרמית, הוא מימן את הפעולות, הוא הדריך את גרינפלד, הוא היה מעורב בפעולות ספציפיות ועוד. בן-דוד התכוון להשפיע בתרמית על שערי המניות - הן בפעולות שביצע בעצמו והן בפעולות שביצעו הסוחרים הכפופים לו.
לגבי גרינפלד קובע כבוב, כי הוא שלט בכל הפעולות שנעשו בחשבון - כולל אלו שבוצעו בפועל בידי חביב, ובהעדרו של האחרון אף פעל במקומו. עוד אומר כבוב, כי הוכח היסוד הנפשי בפעולותיו של גרינפלד - הרצון להשפיע בתרמית על שערי המניות. גרינפלד אומנם טען, כי סבר בזמן אמת שחלק ניכר מן הפעולות הן חוקיות, אך כבוב דוחה גרסה זו: די בכך שידע שחלק ניכר מן המתווים הם תרמיתיים; ומעדותו עלה, כי ידע שכל הפעולות הן תרמיתיות. כבוב דחה את טענתו של גרינפלד ולפיה היה נתון ללחציו של חביב, אם כי הוא אומר שייתכן שתהיה לכך השפעה על עונשו.
כבוב אינו מכריע בשלב הזה בשאלה כמה הרוויחו בן-דוד וגרינפלד מן התרמית. המדינה טענה שרווחיהם היו (בהתאמה) 4.2 מיליון שקל ו-2.1 מיליון שקל, בעוד ההגנה טענה שהפעולות כולן הניבו רווח של 115,000 שקל בלבד. כבוב מסביר, כי יכריע בכך בעת הטיעונים לעונש, וכי גובה הרווח אינו רלוונטי לעצם ההרשעה. את המדינה מייצגים עוה"ד יוני לבני ועפרה רובינפלד-הוך; את בן-דוד מייצגים עוה"ד נוית נגב, מור סמואל-שחר ואורון קינן; ואת גרינפלד - עוה"ד רועי בלכר ורווית צמח.

תאריך:  11/06/2020   |   עודכן:  11/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרשעה בתרמיות בורסה במאות מיליוני שקלים
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
במדינה של 99 אחוזי הרשעה-
מחלק מוסר  |  11/06/20 18:14
2
במדינה של 99 אחוזי הרשעה-
מחלק מוסר  |  11/06/20 18:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
מדובר ברמה הנמוכה ביותר שנרשמה בשוק הנדל"ן המקומי לפחות מאז תחילת שנות האלפיים    את הירידה בעסקות הוביל פלח השוק של הדירות החדשות, כאשר מכירות אלו בשוק החופשי צנחו ב-79% בהשוואה לאפריל אשתקד
איציק וולף
כבאות והצלה לישראל העבירה לידי ענבל חברה לביטוח את הטיפול בתביעות חיים ללוחמי האש ההסדר החדש כולל את התנאים והכיסויים שניתנו לעובדים בהסכם הקודם שהיה לנציבות עם חברת הראל    הביטוח של הראל היה בתוקף עד 30 באפריל והביטוח של ענבל בתוקף רטרואקטיבית מ-1 במאי
יפעת גדות
2,500 ספרים וכתבי יד איסלאמיים נדירים יהיו זמינים דיגיטלית באתר הספרייה הלאומית בעקבות יוזמה חדשה של הספרייה וקרן ארקדיה    האוסף באתר יקיף אוצרות יקרים מפז מרחבי העולם האיסלאמי באלף השנים האחרונות    החומרים יהיו נגישים חינם וברזולוציה גבוהה במיוחד לגולשים מכל העולם
עידן יוסף
חתונת האבסורד נערכה ע"י פעילי 15 דקות בכניסה לתחנת הרכבת השלום הסגורה    מנכ"ל הארגון נגד קבינט הקורונה: "אי אפשר להחזיר את המשק בלי להחזיר את הרכבת״
עידן יוסף
רשת רוטרניק בווטסאפ שבה היו חברים אלפי דוברים ועיתונאים צפויה להיסגר בתחילת 2021 בעקבות איסור שהטילה פייסבוק ישראל על גביית דמי מינוי סמליים    הבעלים אליהו אליוביץ: "תחושת מיצוי ועוגמת נפש"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il