הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, בראשות אמיר אסרף, ביקשה לפגוע בזכות לפרטיות ללא קבלת הסמכה מפורשת בחוק, וכשלה בהגנת זכות יסוד חוקתית. כך קובעת חוות דעת משפטית שחיבר הפרופסור מיכאל בירנהק, מגדולי החוקרים והמרצים בישראל בתחומי הגנת הפרטיות.
בירנהק, בעל ניסיון של 20 שנה בתחום, הכין את חוות הדעת לבקשת חברת פיסנטרה, מפעילת רב-קו אונליין, והיא הוגשה לוועדת הכלכלה, שלאחרונה קיימה דיון מקיף במכרז ליישומונים החדשים לתשלום בתחבורה הציבורית, שעליהם נסובה חוות הדעת.
מתברר כי התצורה הטכנולוגית של המערכת כוללת, כבדרך אגב, יצירה של שני מאגרי מידע חדשים במשרד התחבורה, אימתניים, עצומים בהיקפם ומשמעותיים ברגישות המידע שלהם. אין בחוק בדל הסמכה להקמת מאגרים כאלה, ורק משום כך המכרז למערכת אינו עומד בדרישות חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו. מבחינה משפטית, הסביר המחבר, "אי אפשר ליצור מאגר מידע כה דרמטי בהיקפו בדרך אגב כזו, במסגרת מכרז. מאגר כזה יכול להיות מוכשר, אם בכלל, רק בדרך של חקיקה ראשית של הכנסת".
מס שפתיים להגנת הפרטיות
בחוות הדעת נקבע כי המערכת פוגעת באופן ואם אינם מוצדקים ואינם חוקתיים. עוד נאמר שהמכרז פוגע בזכות לפרטיות בניגוד לחוק היסוד ולכן הוא בלתי חוקתי ודינו להיפסל. "הרשות לתחבורה ציבורית אינה יכולה להתנער מחובתה לשמירת פרטיות הנוסעים בתחבורה הציבורית רק משום שהמערכות ינוהלו על-ידי חברות פרטיות", כתב בירנהק.
לדבריו, "המכרז משלם מס שפתיים בלבד להגנת הפרטיות, וזאת באופן כולל, כוללני ועמום". למרות שהיה מקום לכך, קובע הפרופסור בירנהק, הרשות נמנעה מלאסור בצורה ברורה וחד-משמעית כל שימוש אחר במידע, ובכלל זה שימושים מסחריים. במקום זאת נוסח מכרז שנכתב "ככתב חידה, עמום וסתום".
בהערת אגב, ציין כי לשימוש בטכנולוגיות מידע עלולות להיות תוצאות לא-רצויות, כגון העמקת הפער הדיגיטלי בין מי שיש ברשותם מכשיר חכם למי שאין להם מכשיר כזה, או שמתקשים בשימוש בו בשל אוריינות טכנולוגית נמוכה יותר או מגבלה פיזית.
בסיכום חוות הדעת, כתב הפרופסור בירנהק: "נפל במכרז פגם מהותי היורד לשורשו של עניין, בהזנחת היבטי הפרטיות שכרוכים ביצירת המערכת הטכנולוגית המורכבת של תשלום באמצעות יישומונים סלולריים. המכרז פוגע בזכות לפרטיות באופן שאינו מוצדק, ואינו יכול לעמוד במתכונתו הנוכחית".