X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
אסרף. פגיעה בפרטיות בחוסר סמכות
פרופ' בירנהק. מאגרי מידע עצומים [צילום: יוטיוב]
הפרופסור מיכאל בירנהק קובע: הרשות הארצית לתחבורה ציבורית קידמה ישומונים לתשלום עבור תחבורה ציבורית שאיפשרו הקמת מאגרי מידע ענקיים ואימתניים הדבר נעשה תוך שהיא מפרה חוק יסוד, פוגעת בפרטיות הנוסעים ופועלת בחוסר הסמכה
▪  ▪  ▪

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה, בראשות אמיר אסרף, ביקשה לפגוע בזכות לפרטיות ללא קבלת הסמכה מפורשת בחוק, וכשלה בהגנת זכות יסוד חוקתית. כך קובעת חוות דעת משפטית שחיבר הפרופסור מיכאל בירנהק, מגדולי החוקרים והמרצים בישראל בתחומי הגנת הפרטיות.
בירנהק, בעל ניסיון של 20 שנה בתחום, הכין את חוות הדעת לבקשת חברת פיסנטרה, מפעילת רב-קו אונליין, והיא הוגשה לוועדת הכלכלה, שלאחרונה קיימה דיון מקיף במכרז ליישומונים החדשים לתשלום בתחבורה הציבורית, שעליהם נסובה חוות הדעת.
מתברר כי התצורה הטכנולוגית של המערכת כוללת, כבדרך אגב, יצירה של שני מאגרי מידע חדשים במשרד התחבורה, אימתניים, עצומים בהיקפם ומשמעותיים ברגישות המידע שלהם. אין בחוק בדל הסמכה להקמת מאגרים כאלה, ורק משום כך המכרז למערכת אינו עומד בדרישות חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו. מבחינה משפטית, הסביר המחבר, "אי אפשר ליצור מאגר מידע כה דרמטי בהיקפו בדרך אגב כזו, במסגרת מכרז. מאגר כזה יכול להיות מוכשר, אם בכלל, רק בדרך של חקיקה ראשית של הכנסת".
מס שפתיים להגנת הפרטיות
בחוות הדעת נקבע כי המערכת פוגעת באופן ואם אינם מוצדקים ואינם חוקתיים. עוד נאמר שהמכרז פוגע בזכות לפרטיות בניגוד לחוק היסוד ולכן הוא בלתי חוקתי ודינו להיפסל. "הרשות לתחבורה ציבורית אינה יכולה להתנער מחובתה לשמירת פרטיות הנוסעים בתחבורה הציבורית רק משום שהמערכות ינוהלו על-ידי חברות פרטיות", כתב בירנהק.
לדבריו, "המכרז משלם מס שפתיים בלבד להגנת הפרטיות, וזאת באופן כולל, כוללני ועמום". למרות שהיה מקום לכך, קובע הפרופסור בירנהק, הרשות נמנעה מלאסור בצורה ברורה וחד-משמעית כל שימוש אחר במידע, ובכלל זה שימושים מסחריים. במקום זאת נוסח מכרז שנכתב "ככתב חידה, עמום וסתום".
בהערת אגב, ציין כי לשימוש בטכנולוגיות מידע עלולות להיות תוצאות לא-רצויות, כגון העמקת הפער הדיגיטלי בין מי שיש ברשותם מכשיר חכם למי שאין להם מכשיר כזה, או שמתקשים בשימוש בו בשל אוריינות טכנולוגית נמוכה יותר או מגבלה פיזית.
בסיכום חוות הדעת, כתב הפרופסור בירנהק: "נפל במכרז פגם מהותי היורד לשורשו של עניין, בהזנחת היבטי הפרטיות שכרוכים ביצירת המערכת הטכנולוגית המורכבת של תשלום באמצעות יישומונים סלולריים. המכרז פוגע בזכות לפרטיות באופן שאינו מוצדק, ואינו יכול לעמוד במתכונתו הנוכחית".

להטמיע שינויים מבלי להקפיא המכרז

חברת פיוצ'ר מוביליטי וארגון הנוסעים תחבורה בדרך שלנו שלחו פנייה משותפת לשרת התחבורה מירי רגב, שבה ביקשו לסכם עם החברות שזכו במכרז, הטמעה של השינויים הדרושים בנושא פרטיות המשתמשים, לאור הסכמתן לבצע זאת מבלי להקפיא את המכרז.
השתיים אומרות כי מבדיקה שערכו עם החברות המפעילות שזכו במכרז הישומונים – ת.ס.ת.צ בע"מ (מוביט ופנגו) עם בנק הפועלים, סלופארק והופ-און וחברת ישראכרט – הביעו שלושתן נכונות לעמוד בהוראות הפרטיות, למרות שהדרישות הללו אינן חלק מהמסמכים הנוכחיים של המכרז, וכי הן יפעלו למילוי ההוראות ככל שיתבקשו על-ידי משרד התחבורה.
תחבורה בדרך שלנו ופיוצ'ר מוביליטי מציינות בפנייתן את המכתב שנשלח על-ידי הרשות להגנת הפרטיות (18.5.20) ואת מדריך הגנת הפרטיות בגופי תחבורה בעידן הדיגיטלי שפורסם להערות הציבור (25.5.20), אשר מעלה כי מלבד ההפניה להוראות חוק הגנת הפרטיות במסמכי המכרז, יש לפעול לעמידה בהוראות הבאות בתוך מסמכי המכרז: סעיף 15 לתקנות אבטחת המידע, הוראות הנחיית הרשות בעניין מיקור חוץ והטמעת דרישת "התכנון לפרטיות" בחוזי ההתקשרות עם החברות הפרטיות.
"הגנת הפרטיות בעידן הדיגיטלי חשובה מאוד, בייחוד בתחום התחבורה החכמה", אומר רן ברודר, מ"מ מנכ"ל פיוצ'ר מוביליטי, "אך חשוב למקד את השיח, להבין את הפערים ולתקנם במהרה, כדי לא לעכב את השיפור הדרמטי שישומוני התשלום בסלולר יעניקו לנוסעים". מנכ"ל תחבורה בדרך שלנו, מקס מורוגובסקי, מוסיף כי "בשלב זה, עדיין לא נסגר חלון ההזדמנויות להכניס שיפור משמעותי ביישומונים לתשלום ולהפוך אותם לשמישים מול הרב-קו גם למשתמשים הקבועים, ובכך לעודד נוסעים רבים להשתמש בתחבורה הציבורית".

הנדון: אפליקציות תשלום לתחבורה ציבורית / מכתב
'פיוצ'ר מוביליטי' ו'תחבורה בדרך שלנו' לשרת התחבורה מירי רגב: סכמי עם החברות על השינויים הנדרשים בהקדם מבלי להקפיא את תחילת הפעלת המכרז ליישומונים בתשלום (5 עמ')
תאריך:  25/06/2020   |   עודכן:  25/06/2020
+בית שמש: כרטיסן הותקף ע"י נוסעים שסרבו לעטות מסכה ולשלם
18:00 25/06/20  |  עידן יוסף

מבקר בחברת סופרבוס הותקף (ה') ע"י נוסעים ברמת בית שמש ב'. "מחצית מנוסעי האוטובוס, היו ללא מסיכות ומחציתם לא שילמו כלל על הנסיעה. עצרתי את האוטובוס וביקשתי מכולם לשים מסיכות וללכת לשלם. מיד ובתוך מספר דקות, התחילו לקרוא לי: 'נאצי', 'היטלר', 'מוייסר'. חטפתי אגרוף בגב וירקו לי על התיק", סיפר המבקר. המבקר הזמין משטרה ותלונה הוגשה כנגד הנוסעים.
תם פרומוביץ ראש ענף תחבורה בכוח לעובדים המאגד את נהגי סופרבוס: "מאז התפרצות הקורונה אנו עדים לעלייה בגילוי אלימות מילולית ופיזית מצד נוסעים. נוסעים מסרבים ללבוש מסכות, ובניגוד להנחיות המשטרה והחברות מצפות כי הנהג יישא באחריות. בנוסף, העובדה כי נוסעים עולים מאחור גורמת לרבים להמנע מתשלום. את המחיר ישלם הנהג. הכרזנו על סכסוך עבודה לאור העדר המחיצות שהובטחו לנו כבר ב-2017".


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרשות לתחב"צ פגעה בפרטיות הנוסעים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
דוח בקרת התחבורה הציבורית: השירות הלקוי ביותר בשרון (מטרופולין), בקווי פתח תקוה-תל אביב (דן) ובקווי בקעת אונו-אלעד (קווים)    שיפור ניכר בחברות גלים    ועוד: באילו ערים ניתן שירות טוב?
עידן יוסף
הרכבת חוזרת, אבל אחרת - שינויים בתנועת הרכבות בשל עבודות לחישמול הקו לאשקלון וטבעת השרון
עידן יוסף
לא הרכבת שהכרנו: נסיעות יוזמנו באמצעות שוברי נסיעה, איסור אכילה ושתייה, חובת עטיית מסכה גם בשיחות טלפון    שרת התחבורה: "שימרו על הכללים, כדי שחלילה לא נצטרך לצמצם שוב את מה שנפתח"
עידן יוסף
עיון בהצעת החוק חושף עובדה מביכה: תמר זנדברג מציעה להגביל את פעילות המוניות, שכיום אינן מוגבלות בשבת, וכן יש בה ויתור על הדרישה להפעיל את רכבת ישראל בשבת
עידן יוסף
זנדברג: תחבורה ציבורית בשבת חיונית כמו בתי חולים בשבת    סגן שרת התחבורה: הערכים הם לפני הבילויים. ההצעה הזו היא עקירה של הסטטוס-קוו על זכות הקיום שלנו בארץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il