X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
ועדה של מועצת הרבנות מכריעה בבקשות מחו"ל
מינץ. לשון משתלחת של באי כוח העותרים [צילום: הרשות השופטת]
אין תוקף למכתב הרל"ש של מצגר מ-2012

בג"ץ אשרר נוהל ההכרה בכשרות חו"ל

דחה עתירה של עמותה מניו-יורק ושל הרב העומד בראשה, נגד החלטתה של מועצת הרבנות הראשית שלא להכיר בהשגחה שהם מעניקים למוצרי מזון המיובאים מסין אימץ את הנוהל הדורש כפיפות לאישיות הלכתית מוכרת, הפעלת משגיח שעבר בחינה של הרבנות בישראל, ניסיון מעשי וקיומה של תשתית לוגיסטית מתאימה להשגחה
▪  ▪  ▪

אין פגם בתקנות שקבעה הרבנות הראשית להכרה בישראל במערכי הכשרות הפועלים בחו"ל. זו משמעות פסק דינו של שופט בית המשפט העליון, דוד מינץ, אשר דחה עתירה של גוף כשרות אמריקני נגד סירובה של הרבנות להכיר בהכשרים שהוא מעניק.
התקנות מכוח חוק איסור הונאה בכשרות קובעות, כי מתן תעודת כשרות למוצרי מזון המיובאים מחו"ל טעון אישור ממועצת הרבנות הראשית. בעבר פיקחה מחלקת הייבוא של הרבנות הראשית על כשרותם של מוצרי המזון המיובאים, אך הגידול הניכר בהיקף הייבוא הוביל להכרה מצידה ברבנים או בגופי כשרות פרטיים הפועלים בחו"ל. בצורה כזאת, יכול היבואן לקבל תעודת כשרות ישראלית בהתבסס על תעודת כשרות זרה.
בינואר 2015 קבעה הרבנות נהלים להכרה ברבנים ובגופי כשרות בחו"ל. מועצת הרבנות הקימה ועדה הבוחנת את בקשותיהם להכרה בהם, ונקבע נוהל להגשת הבקשות ולהכרעה בהן. הרבנים היכולים לקבל הכרה הם רבני קהילות או רבני ערים ומדינות, העומדים בשורה של קריטריונים: ניסיון בן חמש שנים באספקת שירותי דת במקום המגורים, או מינוי לתפקיד בידי מוסדות הקהילה; מעבר של בחינות מטעם הרבנות בישראל; ועדיפות לרבנים שהוסמכו בארץ ולאלה שיוכיחו שגופי כשרות בישראל ובחו"ל נעזרים בהם.
לגבי גופי כשרות קובעים הכללים, כי עליהם לפעול בנושאים הלכתיים תוך כפיפות לרב מוכר בתחום הכשרות; הם יעסיקו מומחה מעשי בתחום הכשרות שעבר בחינה של הרבנות בישראל; יהיה להם ניסיון של לפחות שנה בפעילותם; הגוף הוא יציב ועצמאי; ויש לו תשתית לוגיסטית המאפשרת השגחה נאותה על היצרנים. תשתית זו צריכה לכלול משרד ומערכת ממוחשבת, כמות משגיחים מספיקה ביחס למספר בתי העסק שלגביהם מתבקשים שירות הכשרות, עובדי מנהלה ויכולת להסתייע בטכנולוג מזון.
פסק הדין של בג"ץ ניתן (יום א', 28.6.20) בעניינם של עמותת SKS ממדינת ניו-יורק והרב דוד מוסקוביץ העומד בראשה ומפקח על פעילותה. הרבנות הראשית דחתה ביוני 2015 את בקשתם להכרה בהשגחתם על מוצרי מזון מסין המיובאים לישראל, בשל שורה של נימוקים: ליקויים בעבודתו של מוסקוביץ כאשר היה מנהל מחלקת הכשרות ברבנות הוד השרון, מתן אישורי כשרות למזון מיובא למרות ליקויים קשים שהיו בו, העדר אישיות תורנית מוכרת המנחה את העמותה והעדר התשתית הלוגיסטית הנחוצה. העתירה הוגשה בשנת 2017.
בדחותו את העתירה, אומר מינץ כי לא נפל פגם באופן בו פעלה הרבנות לאור נהליה. הטענות שלך SKS ומוסקוביץ הן ערעוריות ולא מינהלתיות, ובג"ץ אינו מהווה ערכאת ערעור על מועצת הרבנות הראשית. ההליך שקיימה הרבנות היה סדור וטענותיהם של SKS ומוסקוביץ נשמעו בלב פתוח ובנפש חפצה. מעבר לכך, הם לא הוכיחו את עמידתם בתנאים הנדרשים. "העותרים הם בבחינת 'נטע זר' במערך ההשגחה על הכשרות על מוצרים המיוצרים בחו"ל. הם מבקשים הלכה למעשה ליצור מערך חדש יציר כפם, חלף המערכים הקיימים הנשענים על גופי כשרות שצמחו במהלך השנים בחו"ל שזכו למוניטין ואמינות רבה. את זאת קשה לקבל", קובע מינץ.
עוד מתייחס מינץ למכתב שקיבלו העותרים בשנת 2012 מראש לשכתו של הרב הראשי דאז, הרב יונה מצגר, ולפיו העמותה "מאושרת מעתה ע"י הרבנות הראשית וזאת כפוף לעמידה בנהלי הרבנות הראשית". על כך הוא אומר: המכתב "לא נכתב על-ידי הגורם בעל הסמכות להעניק הכרה בגוף כשרות, שהוא מועצת הרבנות הראשית, ולא ברור כלל איזו בחינה מקצועית קדמה למכתב זה". לבסוף מעיר מינץ על הלשון המשתלחת של באי-כוח העותרים, עוה"ד דוד רבי ומוטי גולדשטיין, נגד הרבנות: "סגנון זה לא כיבד איש. לא את המשיבים, לא את העותרים עצמם ולא את בית המשפט... בית המשפט אינו יכול לפעול כהלכה ללא דרך ארץ וכבוד מצד עורכי הדין המופיעים לפניו, אחד כלפי יריבו ושניהם כלפי בית המשפט".
SKS ומוסקוביץ חויבו בתשלום הוצאות בסך 10,000 שקל. השופטים מני מזוז ויוסף אלרון הסכימו עם מינץ. את הרבנות ייצגו עוה"ד תהילה רוט ורועי שויקה.

תאריך:  28/06/2020   |   עודכן:  28/06/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בג"ץ אשרר נוהל ההכרה בכשרות חו"ל
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
תוקפים את משרד הבריאות ודורשים לערב אותם בהחלטה על אזור מוגבל    ראש מועצת קריית יערים: "אני ברבע שעה יכול למפות את היישוב ולהחליט מי נדרש לבידוד. למשרד הבריאות ייקח שבועיים"    יו"ר ועדת החוקה: "יש תחושה שראש עיר שיותר מקושר ויודע להרים טלפונים לשרים יודע לצעוק על טעות ומטפלים בה"
עידן יוסף
המשחק: נחשו מי אמר - שרון או נתניהו, מבקש להמחיש את הסכנה הנשקפת לדעת המפלגה מתוכניתו המדינית של ראש הממשלה    מנכ״ל האיחוד הלאומי: ״רגע האמת של נתניהו לקבל החלטה אמיצה על החלת ריבונות אמיתית בלי שום התניה והכרה בגבולות מדינה פלשתינית״
איציק וולף
ראש הממשלה ושר האוצר החליטו להאריך את הזכאות לדמי אבטלה שהייתה אמורה לפוג בתחילת יולי, מחרתיים    תוארך הזכאות למענקים לבני יותר מ-67 שלא יחזרו לעבודה
מירב ארד
יובא לאישור סופי של החלטת ועדת השמות בעיריית רמלה הקוראת לשנות את שמות הרחובות תכ"א (לוחמי הגטאות) ותכ"ב לשמות ערביים: אום כולתום ומוחמד עבד-והב
איציק וולף
בראש ועדת השרים לענייני דיור יעמוד שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן, והיא תעסוק קידום רפורמות רחבות היקף בתחומי המקרקעין, הבנייה והדיור ויהווה סמכות ממשלתית בכל הנוגע לממשקי העבודה עם הגופים הממשלתיים, במטרה להאיץ את שוק הנדלן בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il