ועדת הכלכלה דנה (יום ג', 14.7.20) במשבר חברות ההסעה, בשילוב אוטובוסים פרטיים ומוניות בתחבורה הציבורית ובפיקוח על התחבורה הציבורית בצל הקורונה.
ח"כ יבגני סובה ביקש להסדיר את סוגיית ההלוואות של בעלי האוטובוסים הפרטיים, שלא עובדים ולא יכולים לעמוד בתשלומים. הוא קרא לדחות את התשלומים לתקופה נוספת. ח"כ סונדוס סלאח אמרה כי ישנם 200 נהגים שהוצאו לחל"ת ולא הוחזרו ואף פוטרו, וישנה אי-בהירות באשר להנחיות משרד התחבורה. לדבריה, "אנשים מחכים לתחבורה ציבורית שלא מגיעה והנחיות משרד הבריאות לא ברורות". ח"כ שרן השכל אמרה כי צריך לאפשר לחברות ההסעה הפרטיות להשתלב במערך התחבורה הציבורית. היא קראה להביא את התקנות בנושאי התחבורה ציבורית לאישור הוועדה. ח"כ תמר זנדברג הוסיפה כי במקום לתת לחברות פיצוי אפשר לתת להן עבודה.
סגן מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, רן שדמי, אמר כי חלה ירידה במספר הנוסעים, שעומד כעת על 60% מיום רגיל, ולמרות זאת המשרד פנה לוועדת החריגים באגף החשב הכללי באוצר וקיבל אישור להיערך לקליטת כמה מאות אוטובוסים שיתגברו את מפעילי התחבורה הציבורית. הוא הוסיף כי התגבור ייעשה בקווים העמוסים, וכי ישנה היערכות לקליטת כמה מאות אוטובוסים מדי יום. עוד הוא ציין כי כדי לקלוט חברות הסעים צריך לתת להן יום עבודה שלם ולא רק קו אחד או עבודה שעתית.
רן ברודר מחברת פיוצ'ר מוביליטי קרא לנהוג כמו במדינות אחרות בעולם (שוויץ, אוסטריה, גרמניה, קוריאה הדרומית, יפן, אוסטרליה ואחרות) ולא להגביל את מספר הנוסעים באופן המבריח נוסעים. הוא העריך שככל שהמגלה לא תוסר נכון יהיה לתגבר את התחבורה הציבורית באמצעות מסיעים פרטיים באופן שלא יעלה על 70 מיליון שקל עד ראש-השנה, דבר שיתניע את המשק. כמו-כן הציע להשתמש בחברות הפרטיות לשירותי הסעיות חינמיים לעובדים במרכזי התעסוקה.
עו"ד נועה בן ארי ממרכז השלטון אמרה כי בעבר התברר שלחברות התחבורה הציבורית אין מספיק אמצעים לצורך הפעלת קווי תלמידים. היא קראה לבחון מחדש את הנושא ולהעבירו לאחריות המסיעים הפרטיים ולקבל השתתפות גדולה יותר בתקצוב ממשרד החינוך. שדמי אמר כי משרד התחבורה אינו מעוניין בכך שקווי התלמידים יופעלו באמצעות תחבורה ציבורית, ואמר כי הדבר קורה מטעמים היסטוריים.
יו"ר ארגון חברות ההסעה, ניסים סרוסי, אמר מנגד כי החברות יכולות לעשות גם מסלול של קו אחד, ולמלא שעתיים, והוסיף כי בבית יושבים למעלה מ-7,000 נהגים ללא עבודה עם הפסדים של יותר מ-1.2 מיליארד שקל. הוא הוסיף כי החברות הפרטיות עדיין לא נהנות מהתגבור עליו הצהיר שדמי, ואמר כי חברות התחבורה הציבורית מחזיקות גם חברות פרטיות וצריך לדאוג שלא תהיה העדפה שלהן. עוד הוא ציין כי המחזור של חברות ההסעה הוא מעל 100 מיליון שקל, ולכן הן לא זכאיות לפיצוי במסגרת התוכנית החדשה של הממשלה. אופיר חדד, החבר בארגון חברות ההסעה, הוסיף: "משרד התחבורה צריך לדאוג שלא רק בזכות קשרים אישיים תהייה לנו עבודה, צריך חלוקה שוויונית של הקווים שיתווספו".
נציג נהגי המוניות, יהודה בר-אור, אמר כי רמת הביקוש למוניות פחתה ב-70% מ-400 אלף נוסעים ביום ל-170-160, בעיקר משום שאין תיירות. הוא ציין ש-50% מהנהגים הם מעל גיל 67 ונחשבים אוכלוסייה בסיכון.
נציגת ארגון תחבורה בדרך שלנו, לילך חייבי מנחם, אמרה כי צריך לבנות נוהל מיוחד למצבי חרום, ולהעביר מידע לנוסעים בצורה מסודרת. מייסד ארגון 15 דקות, יוסי סעידוב, אמר כי הנוסעים חיים ברולטה רוסית. לדבריו, "אי אפשר לדעת אם אוטובוס יעצור או מה תהייה רמת הצפיפות, אם יהיה מזגן או לא. במקום לתגבר נסיעות אנחנו מקבלים את המצב ההפוך". מנכ"ל ארגון האינטרס שלנו, אלעד מלכה, אמר כי יש ירידה בביקוש, אבל לפני הקורונה הביקור עמד על יותר ממאה אחוז, כך שלא מדובר בירידה של 40% בקיבולת, ולכן התפוסה עדיין גבוהה.
היו"ר יעקב מרגי סיכם את הדיון ואמר כי "הוועדה קוראת לממשלה להאריך את ההתקשרויות המכרזיות בין השלטון המקומי לחברות ההסעה, תוך התחשבות בכל תקופת הקורונה. כמו-כן מבקשת הוועדה מהאוצר למצוא מנגנון סיוע כספי לחברות הסעה עם מחזור פעילות של עד 120 מיליון שקל". עוד הוסיף היו"ר מרגי כי הוועדה מברכת את משרד התחבורה על קליטת אוטובוסים פרטיים לתגבור התחבורה הציבורית, אך קוראת למשרד לקבוע תבחינים לקליטה שוויונית ותחרותית ולדווח לוועדה על כך תוך שבועיים. עוד קרא להאיץ את מתווה היישום של מפת הביקוש בתקופה שקדמה לשגרת הקורונה. הוועדה קוראת לרשות לתחבורה ציבורית להגיש תוכנית שיפוי מלאה למשרד האוצר על כך. הוא אף קרא לממשלה לאפשר לבנקים לדחות פירעון הלוואות לחברות הפרטיות לפחות בשנה, ובמינימום ביורוקרטיה.