X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
סדצקי. התעודה אינה בסמכותה [צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90]
שטיין. סתירה בעמדת המדינה [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
בית המשפט העליון: לא ישולמו "דמי מחלה"

עובד בבידוד לא יקבל תשלום מהמעסיק

סדצקי הוציאה תעודת מחלה גורפת לכל העובדים בבידוד, אשר חייבה את המעסיקים לשלם את שכרם בימי הבידוד שטיין: התעודה סותרת את לשונו הברורה של החוק ואת תכליתו ביטול התעודה ייכנס לתוקף בעוד חודשיים, כדי לאפשר למדינה למצוא פתרון חלופי
▪  ▪  ▪

מי שנשלחו לבידוד בשל הקורונה אך אינם חולים בעצמם, אינם נחשבים ל"חולים" מבחינת דיני העבודה. לפיכך, המעסיקים אינם חייבים לשלם להם את שכרם בימי הבידוד וניתן יהיה לשולחם לחופשה ללא תשלום. כך קובע (יום ב', 27.7.20) שופט בית המשפט העליון, אלכס שטיין. ההחלטה תיכנס לתוקף ב-30.9.20, כדי לאפשר למדינה למצוא פתרון חלופי.
ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי, הוציאה "תעודת מחלה גורפת לעובד השוהה בבידוד", כך שהמעסיקים חויבו לשלם שכר מלא לעובדים אלו בימי הבידוד. התאחדות התעשיינים, התאחדות התעשיה והמלאכה, ארגון חברות הניקיון וחברת סל שירותי סיעוד טענו, כי סדצקי פעלה בחוסר סמכות. המדינה טענה, כי הקורונה מחייבת הגדרה חדשה למילה "חולה", כך שהיא תכלול גם "חולה סטטיסטי" - מי שעלול לחלות בעצמו ולהדביק אחרים אם לא יהיה בבידוד. לדבריה, חובה להוציא תעודת מחלה פרטנית אצל רופא - תגביר את סכנת ההידבקות.
שטיין מצביע על סתירה בעמדת המדינה: כאשר היא ביקשה לחייב את המעסיקים הפרטיים לשלם לעובדים שבבידוד, היא קבעה כאמור שמדובר ב"חולים"; אך בכובעה כמי שמעסיקה מאות אלפי עובדים, היא הבחינה בין מי שנמצא בבידוד לבין מי שנעדר מעבודתו עקב מחלת הקורונה. לסתירה זו, מעיר שטיין, לא נתנה הפרקליטות מענה כאשר הוצגה לה בידי השופטים.
שטיין מדגיש, כי חוק דמי מחלה מקנה זכאות לדמי מחלה (על חשבון המעסיק) רק למי שנעדר מעבודתו עקב מחלה - ו"חולה סטטיסטי" אינו כזה. "אין כמעט אדם שלא יענה על התיאור כ'חולה סטטיסטי', שכן בידוע הוא כי כלל האוכלוסייה איננה מתחלקת באופן דיכוטומי לאנשים בריאים ולאנשים חולים, אלא כוללת בתוכה קבוצה נכבדה של אנשים אשר טרם אובחנו כחולים. דא עקא, אנשים שטרם אובחנו כחולים - וכלל אין זה ברור אם יאובחנו כחולים, שכן אין הם נושאים את הנגיף - אינם זכאים לקבל דמי מחלה מכוחו של חוק דמי מחלה. חוק זה קובע כי הם יהיו זכאים לדמי מחלה רק לכשיתגלו כחולים במחלה".
עוד אומר שטיין, כי החוק מעניק דמי מחלה למי שנעדר מעבודתו עקב מחלה - ואילו התעודה של סדצקי מדברת על מי שנעדר מעבודתו משום שהמדינה ציוותה עליו לשהות בבידוד. "מכאן עולה שעובד אשר נפקד מעבודתו בחסות התעודה אינו נעדר מעבודתו עקב אירוע פיזי - מחלה - אשר שלל ממנו את הכושר הפיזי לעבוד, אלא עקב אירוע משפטי - צו הבידוד שהוציא השלטון - אשר נטל ממנו את החרות לצאת לעבודה כדי לפרנס את עצמו ואת משפחתו".
שטיין גם מצביע על פגמים פרוצדורליים בתעודה שהוציא סדצקי וקובע, שהיא איננה "תעודת מחלה" כדרישת החוק. הוא גם דוחה את בקשתה של המדינה להפעיל "פרשנות תכליתית" בשל הקורונה. ראשית, פרשנות כזאת איננה יכולה לחרוג מגבולות לשון החוק. שנית, תכלית החוק היא לפצות חולים - ולא מי שאיננו חולה. גם העובדה שתוכנית ביטוח פרטית (אותה רשאי מעסיק לרכוש כתחליף לתשלום דמי מחלה על חשבונו) לא הייתה מעניקה כיסוי שכזה.
כאמור, שטיין החליט שהתעודה הגורפת תבוטל רק בעוד חודשיים ולא רטרואקטיבית או מהיום. הוא מסביר, כי לא ניתן לדרוש בחזרה מהעובדים את דמי המחלה שקיבלו בתום לב; אין להתערב בתוכנית הסיוע הממשלתית, שמן הסתם מביאה בחשבון שהמעסיקים שילמו לעובדים שבבידוד; ויש לתת למדינה זמן להתארגן ולמצוא פתרון חלופי.
הנשיאה אסתר חיות והשופט עוזי פוגלמן הסכימו עם שטיין, באומרם שלשון החוק אינה מאפשרת הרחבה שכזאת. חיות מציינת, כי המחוקק הוא שיכול להחליט על כך - ולא פקידי משרד הבריאות. "חזקה על כלל הגורמים הרלוונטיים כי בפרק הזמן שעד כניסת הוראת הבטלות לתוקפה, תיבחן על ידם השאלה מיהו הגורם שראוי שיישא בנטל הכלכלי הכרוך בשמירה על בריאות הציבור בהקשר זה, וכי תיקבענה הוראות מתאימות לטובת העובדים, המעסיקים והציבור בכללותו", היא מוסיפה.
המדינה חויבה בתשלום הוצאות בסך 50,000 שקל. את העותרים ייצגו עוה"ד אביתר קנולר, ענבר אפק-נכט, ליאת תבל, אבי גרינברג, אלה בר-חיים, אריה רייך-מינא, רחל הררי-ליפשיץ ונטליה זרון; את המדינה ייצגו עוה"ד יונתן ברמן, אבי טוויג ומיכל לייסר; ואת ההסתדרות - עוה"ד יחיאל שמיר ויפתח הלינג.

תאריך:  27/07/2020   |   עודכן:  27/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
עובד בבידוד לא יקבל תשלום מהמעסיק
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
שר המשפטים תוקף במרומז את השר לביטחון פנים ואת המשטרה לאחר שנחשף כי שוטרים קונסים מפגינים מול בלפור יותר מאשר בהפגנות אחרות    "שמרו על עטיית מסכה, אנחנו נשמור על זכותכם להפגין"
איציק וולף
פרופ' איתן ששינסקי קרא לוועדת הכלכלה לקבוע כי קבוצת כי"ל לא תוכל להשתתף במכרז לזיכיון מפעלי ים המלח האמור לצאת בשנת 2030 אם לא תסדיר את חובות התמלוגים למדינה
איציק וולף
המשנה למנכ"ל משרד הבריאות הודיע כי בתוך יומיים יובא בפני ועדת הקורונה מתווה לפתיחת מופעי התרבות ומוסדות האמנות    יו"ר הוועדה: "רוצים לייצר מציאות שבה אנחנו בשכל והיגיון פותחים את ענף התרבות"
עידן יוסף
ח"כ יאיר לפיד בדיון מיוחד של המכון הישראלי לדמוקרטיה בעניין הסדרת היחסים בין הרשות השופטת לרשות המחוקקת: "חוקי היסוד ישוריינו ברוב של 80 חברי כנסת; רוב מיוחד בהרכב שופטים מורחב לפסילת חוקים; הכנסת תוכל לבטל פסילה ברוב של 70 ח"כים"
איתמר לוין
סוכן הביטוח חיליק טפירו ועו"ד אמיר בירמן רימו מאות משקיעים בשנים 2014-2012, כאשר גייסו 119 מיליון שקל והבטיחו להשקיע אותם בתמ"א 38 ובאשראי חוץ-בנקאי    בפועל ניהלו השניים תרמית פונזי, בה השתמשו בכספי משקיעים לשלם לקודמיהם, ונטלו עשרות מיליוני שקלים לצרכיהם האישיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il