X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
תופעה מדאיגה של ריבוי טעויות אנוש של הולכי רגל בצמתים עם מסלול תחבורה ציבורית מרכזי מקרב החוצים באדום תועדו 12 הולכי רגל שהתבוננו לכיוון הלא-נכון של התנועה לפני שחצו
▪  ▪  ▪
מסלול תחבורה ציבורית. הולכי הרגל מסיטים מבט
עידן יוסף
ציר הדמים: "לא נמצא כשל דרמטי בתכנון"

המלצות המחקר
  • יש להעדיף ככל הניתן הקמת נת"צ ימני (עם כיוון התנועה) על פני מת"צ מרכזי (או נת"צ שמאלי שהופך מת"צ בתחנות).
  • מומלץ להבטיח ככל הניתן רצף חצייה בהסדרי מת"צ בעלי תצורה מורכבת, באמצעות תיאום בין זמני הרמזור בצומת (בהתאם לפרקטיקות מיטביות בנושא).
  • מומלץ לבחון באופן מערכתי פתרונות הנדסיים, התנהגותיים וחינוכיים על-מנת למנוע טעויות אנוש בעת חציית מערכות תעבורת אוטובוסים עם מסלול מרכזי. לדוגמה, פתרון הנדסי - ירוק רציף שצפוי למנוע מלכתחילה את החיכוך בין הולכי הרגל לכלי הרכב; פתרונות התנהגותיים - פיתוח אמצעים תפיסתיים-חזותיים (או שילוב אמצעים קיימים שהוכחו כאפקטיביים) למניעת טעויות אנוש.
  • מומלץ לבחון את ההנחיות לתכנון לאור ממצאי המחקר בדבר מיקום תחנות האוטובוס.
  • לאור הפיתוח המואץ של הסדרי התחבורה הציבורית בישראל והציפייה שיותר ויותר ישראלים יוותרו על הרכב הפרטי לטובת נסיעה באוטובוס או ברק"ל, מומלץ לפתח תכני חינוך והסברה למשתמשי התחבורה הציבורית בערים על-אודות החשיבות של חצייה בטיחותית וציות לרמזור ברחובות עם הסדרי העדפה, בדגש על מת"צ.
  • מומלץ למקד מאמצי הסברה בדבר חצייה בטוחה לקבוצות הסיכון בדגש על גברים ובני נוער.
  • יש לבחון קידום חקיקה בעניין איסור שימוש בטלפון הנייד בזמן החצייה.

מחקר חלוץ עבור הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שנועד להציג נתונים ראשונים על אודות התנהגות הולכי רגל במערכות עם הסדרי העדפה לאוטובוסים, מצא כי מת"צים (מסלולי תחבורה ציבורית) ונת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית) מסכנים לא פעם את הולכי הרגל. את המחקר ערכו הד"ר אסף שרון ואלכסנדר טרויצקי.
על-פי המחקר, בצמתים עם מת"צ מרכזי, אחד מכל שלושה הולכי רגל חצה באדום לפחות מעבר אחד בצומת (מקרב אלו שהגיעו למעבר ברמזור אדום). תופעה זו בלטה בעיקר בקרב הולכי רגל שחצו אל תחנת האוטובוס (או ממנה). לעומת זאת, בצמתים עם נת"צ ימני כ-10% מהולכי הרגל חצו באדום.
ניתוח רב-משתני הראה כי בצמתים עם מת"צ מרכזי, הסיכוי לחצות באדום הוא פי 5 ויותר מאשר בהסדרי נת"צ ימני.
כ-40% מהחוצים באדום בצמתים עם מת"צ לא עצרו לפני שחצו, ולמעלה מ-10% לא בחנו את מצב התנועה לפני חציית המעבר האמצעי שחוצה את מסלול המת"צ.
המחקר חשף תופעה מדאיגה של ריבוי טעויות אנוש של הולכי רגל בצמתים עם מת"צ מרכזי. מקרב החוצים באדום תועדו 12 הולכי רגל שהתבוננו לכיוון הלא-נכון של התנועה לפני שחצו (המהווים כ-10% מסך החוצים באדום בצמתים עם מת"צ). לעומת זאת, בצמתים עם נת"צ ימני, שבנויים כצומת רגיל לכל דבר ועניין, שכיחות הטעויות הייתה נמוכה מאוד (רק 3 הולכי רגל תועדו כמי שהתבוננו לצד הלא-נכון). כצפוי, רוב הכשלים הללו אירעו בשני מצבים: בעת חציית החלק האמצעי של המעבר בדרך אל תחנת האוטובוס ובעת חציית מעבר כלי הרכב בדרך מתחנת האוטובוס (כלומר, נמצאה עדות ל"אפקט המעבר האמצעי").
גורמים שנמצאו כבעלי השפעה על הציות לרמזור: נוכחות הולכי רגל אחרים על המדרכה הגבירה את הציות לרמזור (ממצא עקבי בשני סוגי ההסדרים שנבחנו); גברים חצו באדום פי שניים יותר מנשים (בשני סוגי ההסדרים); בני נוער חצו באדום בשכיחות גבוהה יותר מהולכי רגל מבוגרים; חצייה באדום הייתה שכיחה מעט יותר בצמתים בהם תחנות המת"צ מוצבות לפני הצומת בכיוון הנסיעה ולאחריו בצד הנגדי (לעומת צומת בו התחנות מוצבות לפני הצומת בשני הכיוונים).
חצייה תוך היסח דעת
כ-30% מהולכי הרגל שנצפו במחקר, חצו תוך שימוש בטלפון הנייד או אוזניות (35% בצמתים עם מת"צ וכ-25% בצמתים עם נת"צ ימני).
בהשוואה לסקר הולכי הרגל הארצי מ-2019, שיעור החוצים באדום בצמתים עם מת"צ מרכזי דומים לאלו שתועדו בצמתים מרומזרים ללא הסדרי העדפה. בטיחותית איננה ייחודית רק לצמתים עם מת"צ מרכזי אלא אופיינית לצמתים מרומזרים באופן כללי (להוציא צמתים עם נת"צ ימני הדומים במאפייניהם לאלו שנבדקו במחקר). אולם הבעיה של טעויות אנוש בבחינת מצב התנועה גורמת לסיכון מוגבר במקרה של צמתים עם מת"צ מרכזי.
מסקנת המחקר היא כי מערכות תח"צ עם מסלול מרכזי, לצד יתרונותיהן התחבורתיים והסביבתיים, מהוות מוקד סיכון בטיחותי בצמתים. בהסדרים שנבדקו במחקר נמצא כי המבנה הייחודי של צומת עם מת"צ מרכזי עלול להטעות את הולכי הרגל ולסכנם בעת החצייה. כמו-כן, בהשוואה לצמתים עם נת"צ ימני, רמת הסיכון של אי-ציות לרמזור גבוהה באופן ניכר. במבט כולל, המחקר הנוכחי, על-אף מגבלותיו, מספק תובנות חשובות לגבי מעורבות הגורם האנושי בבטיחות מערכות לתעבורת אוטובוסים מהירה.

תאריך:  29/07/2020   |   עודכן:  29/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחקר ממליץ לרלב"ד: לאסור על הולכי רגל שימוש בסלולר בעת חציית כביש
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הקטל בדרכים
עידן יוסף
בדיון שקיימה הוועדה במסגרת המאבק בקטל בדרכים, אמר ח"כ טופורובסקי: להתייחס לזה כאל מלחמה    נציג המשטרה: מתנגדים לכוונה לבטל את מיזם מצלמות המהירות    משרד התחבורה על ההפרדה בכביש 90: אין תקציב מדינה אז תוכניות לא יצאו לפועל
איתמר לוין
עבירות "ברירת משפט" - בהן מוטל קנס על עבירות כגון פקיעת רישיון, מהירות מופרזת, אי-ציות לתמרורים וחניה - מהווה 10% מכלל התיקים במערכת המשפט    ההמלצה: ערעור על הקנס יידון במסלול מינהלי מזורז, אשר יפעל במתכונת דיגיטלית ולרוב ללא צורך בקיום דיון במעמד הצדדים
אברהם שרון
יש להסיר אלתר את הפרסומת המסוכנת והמסכנת חיים - "אם זה דחוף מתקשרים" - של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים האמורה להילחם עליהם ולא לסכן אותם
עידן יוסף
שמונה פצועים בהם אישה פצועה קשה וילדה בינוני    מהודעת המשטרה עולה שמדובר בתאונת דרכים
עידן יוסף
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד): היקף הנפגעים מאופניים חשמליים ומגלגינועים בעלייה, דרשנו מכל רשות מקומית שרוצה להכניס מיזם שיתופי לסלול כבישים ייעודיים לפני כן    רופא באיכילוב: "כאשר עפים בˉ50-40 קמ"ש בכביש בעיר סואנת, גם קסדה לא תעזור"    בכיר ברשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון: "מבחינת כלים חשמליים דעת המדינה שהכלים האלה לא מנועיים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il