X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
חברי הכנסת מתן כהנא, איילת שקד ושלמה קרעי [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]
"סמכויות פיקוח בשטחים הפתוחים - לרשויות ביו"ש"
שנה להחלטת הקבינט בעניין שטחי C - מה נעשה בפועל? האוזר: נדמה שמדינת ישראל שכחה מושכלות יסוד אפילו של האבות המייסדים של הסכמי אוסלו קרעי: לקראת החלת הריבונות, צריך גוף ממשלתי ייעודי לנושא הריסת הבנייה שלא כחוק כהנא: להקים רשות לשימור שטחי c עם תקציבים, סמכויות וחובת דיווח
ח"כ ניר ברקת [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]

היו"ר צבי האוזר [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]

ח"כ איילת שקד [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]

ועדת החוץ והביטחון קיימה (יום ד', 29.7.20) דיון מהיר בנושא: "פעילות הממשלה למניעת השתלטות פלשתינית על שטחי C", על-פי הצעת חברי הכנסת שלמה קרעי, משה ארבל ומתן כהנא.
יו"ר הוועדה ח"כ צבי האוזר פתח את הדיון ואמר: "התכנסנו לדיון על מה שמכונה המערכה על שטחי C. סי זו אות באנגלית. השטח הוא קודם כל טריטוריה מכוננת של הציוויליזציה היהודית. לא בכדי, במסגרת הסכמי אוסלו ישראל התעקשה לשמור על שליטה אזרחית וצבאית בשטח זה. עמדת ישראל לאורך כל השנים שלישראל תביעות צודקות, היסטוריות, משפטיות ואזרחיות בשטח זה.
"והנה נדמה שמדינת ישראל שכחה מושכלות יסוד אפילו של האבות המייסדים של הסכמי אוסלו, כך עולה מעדויות המצטברות על שולחני. ישראל עומדת על זכותה לשליטה צבאית אך יש חשש גדול שהיא עוצמת עין מחובתה הנגזרת מהשליטה האזרחית. התופעה אינה חדשה, חוצה ממשלות והרכבי ממשלה. לפלשתינים שאיפות לאומיות משלהם על השטח, הם מיישמים ומבצעים, 'עוד דונם ועוד עז'. ואנחנו ללא הכרעה או הסכם מדיני, ללא החלטה פוליטית מודעת חד-צדדית, עוצמים עין מפעולות שבשורה תחתונה מעצבות גבול, מעצבות אינטרס ליבה לאומי. פעולות שבעתיד ישאלו אותנו היכן הייתם כשהדברים התרחשו. יש לנו עניין לשמוע את עמדת הרשות המבצעת, אך נתחיל בסבב התייחסויות של חברי הכנסת, ובראשם מציעי הדיון".
ח"כ קרעי: "אנחנו מכירים את התוכנית הפלשתינית, שהיא תוכנית רשמית וממומנת לסיפוח הזוחל של שטח סי, וזה בנוסף לביזה של אתרי מורשת. היות שיש התחייבות להקפאת הסטטוס-קוו בשטח, מאז פרסום תוכנית טראמפ ועד להחלת הריבונות, הרי שתאריך פרסום התוכנית הוא גם קו, שכל מה שנבנה אחריו אפשר לעצור ולהרוס בגלל הפרת הסטטוס-קוו. המנהל האזרחי טיפל בזה בתקציבים וכוחות מדוללים עד כה, וצריך גוף ממשלתי ייעודי לנושא, לקראת החלת הריבונות".
ח"כ כהנא: "הדיון הזה יכול להפוך לעוד דיון, שהיו רבים כמוהו בעבר, שיראו כמה הפלשתינים משתלטים ובונים - עוד מפה ועוד תצ"א. הדיון על האם קיימת השתלטות על שטחי c או לא הוא מיותר. כל מי שלא עוצם את עיניו מבין שזה מה שקורה בשטח. ראש הממשלה הפלשתיני הכריז על כך בפומבי והצוותים הפלשתינים בשטח מיישמים ומדווחים לו. האם עצימת העין של המנהל נעשית בהנחית הממשלה כחלק מההכנות שדוברו לקראת תוכנית המאה? אני קורא להקים רשות לשימור שטחי c עם תקציבים, סמכויות וחובת דיווח לקבינט ולוועדת חוץ וביטחון".
"לעבור למדיניות אקטיבית"
ח"כ ארבל: "פניתי גם בשאילתה לשר החוץ, ח"כ גבי אשכנזי, בנושא. בתשובה רשמית בכתב, של שר החוץ, כלומר מבטאת את עמדת ממשלת ישראל, הוא כתב כי הממשלה רואה במעורבות האיחוד והממשלות האירופיות בפעילות הפלשתינית בשטחי סי כניסיון לקבוע גבול. אז אם הממשלה כבר אומרת זאת בפומבי, הרי שצריך לעבור למדיניות אקטיבית יותר, למניעת קביעת הגבול ע"י הרשות הפלשתינית במימון זר".
ח"כ גדעון סער אמר כי לאור טעויות העבר, היום בציבור ובכנסת כבר אין רוב למסירת שטחים, אך יש סכנה באיבוד שטחים, במחדל ולא במעשה. "הממשלה חייבת לקבוע את הנושא כיעד לאומי ולהציב תוכנית סדורה מול תוכנית פיאד. הסיכוי היחיד להסיט את הממשלה מכיוונה הנוכחי זה לקיים פה בוועדה דיונים כל הזמן, ולהביא לדיונים את ראש הממשלה ושר הביטחון, להציג להם את העובדות ולשאול אותם שאלות, ואז נצליח להביא את השינוי".
ח"כ איילת שקד תמכה גם היא ברעיון של דיון כל חודש בוועדה בנושא והוסיפה "יש למנות ממונה, שכל מטרתו היא מניעת תוכנית פיאד, שהנושא בוער בו, ולספק לו תקציבים ותקנים. שיהיה לו צוות מסודר, כמו שעושה הרשות הפלשתינית, לא יותר מזה".
ח"כ בצלאל סמוטריץ': "לפני שנה התקבלה החלטת קבינט, שהייתי חלק ממנו, שיש כאן אסטרטגיה מאורגנת וממומנת, והטילה על מערכת הביטחון לבצע מיפוי של המצב בשטח ולגבש תוכנית ישראלית לבלימת המהלך. לצערי הרב, זה לא קרה עד היום, ומערכת הביטחון לא פועלת להבין מה עושה האויב ובוודאי לא תוכנית נגד שלנו. לתחושתי זה לא במקרה. חוסר המעש כנראה משקף את דעת ראש הממשלה, שכנראה באמת השטח מיועד לפלשתינים בעתיד. ח"כ כהנא הציע להקים רשות, ואני רוצה להעביר סמכויות פיקוח בשטחים הפתוחים לרשויות המקומיות ביו"ש. אני חושב שהמועצות יעשו את זה עם יותר מוטיבציה ויותר יכולות. זה לא פותר את המדינה ואת מערכת הביטחון ממעקב וגיבוש תוכנית נגד, אבל אם המדינה לא רוצה לאכוף, אז ניתן לגופים שרוצים".
ח"כ שרן השכל אמרה גם היא כי עד להקמת רשות או ממונה, יש להורות לצה"ל לעבוד ביחד עם הרשויות המקומיות לטובת אכיפה. "כמו שצה"ל יודעים לפנות צריף של יהודים על גבעה תוך 24 שעות, הם צריכים להיות מוכנים לקבל מראש רשות מקומית הוראה לפינוי מהיר. מספיקה המתנה של כמה שבועות, ופתאום, במימון אירופי, אתה כבר רואה מגורונים למגורים ובניית בתים בשטחים השייכים למדינת ישראל".
"לתת מענה פרקטי לאוכלוסייה"
ח"כ יאיר גולן: "יש פה משהו אירוני בדיון הזה, אנשים שמורשתם ותפארתם היא הפרת החוק, והם דורשים את אכיפת החוק. שימו רגע את הפוליטיקה בצד, יש שם אנשים שצריך לתת להם פתרונות מעשיים לגידול הטבעי. אפילו מהזווית הימנית הטהורה שרוצה סיפוח ושוללת מדינה פלשתינית, עדיין צריך לתת מענה פרקטי בשטח לאוכלוסייה זו".
ח"כ ניצן הורוביץ: "הרשות הפלשתינית נולדה מההסכמים שישראל חתמה, ומתקיימת בשטח לצד כיבוש ישראלי ותלויה בישראל בתחומים רבים. לאורך השנים בנתה ישראל התנחלויות ומאחזים על שטחים רבים, וכעת היא ממש זועקת כקוזק נגזל על סיפוח זוחל. מ-2010, היה ממוצע של היתר בנייה אחד בחודש שניתן לפלשתינים, אל מול 90 צווי הריסה ושלושה מבנים שנהרסים, בממוצע בחודש. גם אותו מימון אירופי זר, בואו נשים דברים על השולחן, אנחנו צריכים להודות להם שהם מממנים את אחזקת בתי החולים, הקולטנים הסולאריים, הבארות, קווי הביוב, כמו גם את הממשל והתיאום הביטחוני. זאת עלות שהייתה נופלת עלינו אם לא המימון הזה".
ח"כ אבי דיכטר: ח"כ הורוביץ התעלם מזה ש-7% מהתקציב שלהם הוא לא לנושאים הומניטריים אלא למשכורות מחבלים. הקבינט, אגב, טרם יישם את החוק שהעבירה הכנסת בנושא קיזוז משכורות המחבלים, וכאן אנחנו מקווים שהם יממשו דירקטיבה בנושא האכיפה בשטחי סי. יש כאן מדיניות סדורה וגלויה של הפלשתינים, והיה רצוי לשמוע אחת כזאת גם מהממשלה שלנו. צה"ל הוא הריבון בשטחי סי, ולא צריך לייצר עוד גוף, כדי שנתעכב ביצירה שלו, אלא רק להתחיל לפעול. המנהל האזרחי צריך לעבוד בשטח, ואם הוא לא אוכף, פקחים של רשות מקומית כזו או אחרת הם לא מה שיביאו אותו לאכוף".
לאחר התייחסויות הח"כים, ביקש יו"ר הוועדה לעבור לגורמי המקצוע, וביקש ראשית את התייחסות המטה לביטחון לאומי, על-מנת שיבהירו אם קיימת דירקטיבה מדינית בנושא ומהי. ראש אגף מודיעין במל"ל, רן פלד, השיב: "כפי שאמר ח"כ סמוטריץ', בדיוק לפני שנה, ב-29.07.19, היה דיון קבינט בנושא, ושם רה"מ הבהיר את הדירקטיבה - חשיבות שמירת שטחי סי בראייה לאומית כוללת, לצורך התמודדות עם כל המורכבות והאתגרים בנושא. מתאם פעולות הממשלה בשטחים יהיה אחראי על הנושא, ימונה פרויקטור, שיבצע מיפוי של כל נושא הבנייה הבלתי חוקית, יבצע סקר ויפרט את אתגרי התכנון והאכיפה הקיימים ומשמעויותיהם - כל זאת, תוך המשך בתוכנית סדורה של אכיפת כלל הבנייה הבלתי חוקית ולהציג עידכוני סטטוס עתיים לקבינט".
יו"ר הוועדה שאל את פלד האם מבחינת המל"ל הביצוע בשטח מניח את הדעת ותואם את הדירקטיבה, ופלד השיב כי אינו רוצה לתת ציונים, אבל יודע שמתפ"ש עושים מאמצים משמעותיים לעמוד בדירקטיבה, ומציע שהם יציגו וחברי הוועדה ישפטו.
רשות הדיבור ניתנה לראש המנהל האזרחי, תת-אלוף רסאן עליאן, שאמר: "אני מבקש לנצל את הדיון החשוב הזה שמתעסק בסוגיה חשובה מאוד כדי להסביר מספר דברים. אלוף פיקוד המרכז הוא הריבון בשטח ולו אחריות מלאה על המערכה על שטחי C. למנהל האזרחי שכפוף למתאם פעולות הממשלה בשטחים אחריות ביצועית - מימוש הסמכויות בשטחי C ומימוש האכיפה נגד בנייה בלתי חוקית בשטחים אלו, כפוף להנחיות הדרג המדיני. פעילויות האכיפה מתבצעות בהתאם לסדרי העדיפות וכפוף לשיקולים המבצעיים".
"המערכה על שטחי C מנוהלת מצד אחד על-ידי הרש״פ ומצד שני על-ידי תושבים פשוטים. הפלשתינים מבצעים פעילויות שונות על-מנת לקבוע עובדות בשטח, להשתלט על מרחבים פתוחים ולהרחיב מקבצי בנייה קיימים".
"המטרה שלנו כמנהל אזרחי היא למנוע בנייה בלתי חוקית שמתנגשת באינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל. יש פה עיסוק נרחב גם בהיבט המודיעיני של פיקוד המרכז וגם בהיבטים אחרים בתוך המנהל האזרחי. אנחנו עוקבים אחרי כלל ההתפתחויות באופן יומיומי. ההתפשטות הפלשתינית מתמקדת בהרבה אזורים- חיבורי מקבצי בנייה לערים, אספקת חשמל, קווי מים חדשים ועל כן מדובר במערכה מגוונת. לא מדובר רק בבנייה בלתי חוקית".
"הדירקטיבה המדינית ברורה לנו מאוד - אנחנו עובדים על-פי סדרי העדיפות שנקבעו ע״י הדרג המדיני ואושרו על-ידי שר הביטחון. עדיפות ראשונה היא מרחב עוטף ירושלים, דרום הר חברון ומעלה אדומים. שטחי אש בעדיפות שנייה כאשר ההישג הנדרש למטרות צבא ואימונים. ובהמשך בקעת הירדן על כלל המרכיבים שלה, עורקי חיים מרכזיים כדוגמת כביש 60, אדמות מדינה ויתר המבנים".
לאחר התייחסות ראש המנהל האזרחי לנושא הדירקטיבה, ביקש יו"ר הוועדה לדעת היכן נמצא יישומה, שנה לאחר שניתנה, והאם כבר הושלם שלב המיפוי. תא"ל עליאן השיב: "יש מיפוי שבוצע על כמות התושבים והמבנים בשטחי C. הוא לא בוצע כסקר או כמפקד אלא התבסס על בסיס מודיעין והערכות. רמת דיוק מלאה של 100 אחוז תתאפשר רק לאחר מפקד מעמיק יותר. מבחינת הבנייה הבלתי חוקית הפלשתינית יש לנו אחיזה במידע של כמעט מאה אחוז".
בשלב זה נאלץ יו"ר הוועדה לסיים את הדיון בשל תחילת הדיון במליאת הכנסת, ועל כן קבע כי דיון המשך בנושא יתקיים בהקדם.

ארכיאולוגיה בגדה המערבית - נייר עמדה לישיבת ועדת חוץ וביטחון של הכנסת / נייר עמדה
ארגוני המתנחלים נוהגים לנכס את הארכיאולוגיה כמשאב לאומי יהודי, אבל הארכיאולוגיה היא חלק מהמורשת הפלשתינית לא פחות. האתר הרודיו ן למשל חשוב ומשמעותי לפלסטינים לא פחות מאשר לישראלים. אתרים אלה הם נכסי תרבות בינלאומיים וחלק מהמורשת המקומית - הפלסטינית. כך מתייחס אליהם גם החוק הבינלאומי
הההשתלטות הפלשתינית על שטחי C / מסמך
על-פי תוכניות מתאר פלסטיניות המצויות בידינו, המצב הקיים היום הוא רק קצה הקרחון של המהלך הפלסטיני המתוכנן. בכוונת הפלסטינים לבתר את הבקעה )ל" 5 אצבעות"(, להשתלט על כל הצירים הראשיים ביהודה ושומרון, לקטוע את הרצף הישראלי, לכתר יישובים ולבודדם, במטרה למנוע את התרחבותם; ובכך לייבש את ההתיישבות היהודית ולהשתלט על השטח. בהעדר פעולה ישראלית אקטיבית לבלום את המהלך, בתוך 5-10 שנים מדינת ישראל תאבד את השליטה ביהודה ושומרון דה-פקטו
תאריך:  29/07/2020   |   עודכן:  29/07/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אהוד יערי / Ehud Yaari  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איסמעיל הנייה  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון בן משה  גדעון לוי / Gideon Levi  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חאלד משעל / Khaled  Mashal  חאלד משעל  חוק הלאום  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר  גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מוחמד דף  מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד גרנות  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צבי יחזקאלי  צביקה (צבי) האוזר / Zvika Hauser  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רסאן  עליאן / Rasan Alian  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"סמכויות פיקוח בשטחים הפתוחים - לרשויות ביו"ש"
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
דוד בדין
בכל בית ספר, כולל בבתי הספר המנוהלים ע"י אונרא, חמאס ממנה נציג העומד בראש שלוחת "הגוש האיסלאמי", והוא משמש גורם מקשר לתנועה ואחראי על גיוס התלמידים ל"גוש האיסלאמי" וארגון הפעילות בבית הספר ולאחר שעות הלימודים
עמנואל בן-סבו
מופעי האימים בטלוויזיה של מפגינים אנרכיסטים הסוחבים מטעני נפץ, לצד ניבולי פה, הסתה פושעת נגד ההנהגה הישראלית, הם לא דמוקרטיה, הם לא זכות הביטוי, הם לא חופש, זהו כולא ברקים של אנרכיה מתפשטת, רעשנית, קולנית, המתקיימת בזכותה של התקשורת ופרשניה
איתן קלינסקי
בימים אלו, שלמרבה הצער, בית משפט עליון נתן יד לגירוש קהילת רועים ערביים במורדות הרי חברון ובבקעת הירדן, חסרה העוצמה השירית של אבות ישורון    חסר הקול שהעז והצליח לגעת בעצבים הרגישים של הקונפליקט היהודי-ערבי
עמוס גלבוע
אם יש תמיכה אמריקנית, צריך ראש הממשלה לאזור אומץ ולספח רק אותה    יש הרבה תירוצים למה לא לעשות זאת, אך אלו תירוצי סרק
אורי שרגיל
"אין דבר כזה מדינה דו-לאומית או מדינת כל אזרחיה - אל תשגו באשליות ואל תתנו לאף אחד להשלות אתכם..."
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il