X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
לא מיצתה את החקירה [צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]
המתלוננים הם שנפגעו [צילום: פלאש 90]
החלטה של נציב הביקורת דוד רוזן מעלה:

מח"ש טייחה וקצין להב ממשיך לשרת

קצין בדרגת פקד נחשד במתן הוראה למסור דיווח כוזב בליבתו של תיק גניבת רכב להב לא עשתה דבר במשך שנתיים, וכאשר הועבר החשד למח"ש - נעלמו מסמכים מן התיק מח"ש כלל לא חקרה את הקצין, והוא משרת בתפקיד רגיש ביחידת העילית התובע שחשף את החשדות נאלץ לעזוב את המשטרה
▪  ▪  ▪
מח"ש: מטפלים בדיווחי כזב
מח"ש אומרת בתגובה, כי במשך שנתיים לא ידעה על קיומה של התלונה משום שהמשטרה לא וידאה שהתלונה הגיעה אליה. "נלמד את ההחלטה ונפיק את הלקחים הנדרשים. מח"ש רואה חשיבות רבה בטיפול בנושא דיווחי כזב של שוטרים ובחקירת המקרים המתאימים", אומרת המחלקה. "בהתאם לכך, לאחרונה קודם באופן משמעותי והוטמע נוהל חדש שנועד למצות את הטיפול המשמעתי והפלילי במקרים אלה".

המחלקה לחקירות שוטרים טייחה חשד כבד לדיווח כוזב מצידו של קצין בדרגת פקד, המשרת בתפקיד רגיש ביחידת להב 433. הטיוח החל בחודש יוני 2015 ונמשך למעשה עד עצם היום הזה; להב לא העבירה למח"ש מסמכים מרכזיים בתיק. תובע משטרתי שחשף את הדברים נאלץ בסופו של דבר לעזוב את תפקידו בשל התנכלות מצד עמיתיו. כך עולה (יום ב', 3.8.20) מהחלטתו של נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן, בעקבות תלונתו של עו"ד פיני פישלר.
האירוע התרחש בינואר 2015, כאשר שני פלשתינים נעצרו בידי יחידת אתגר - השייכת ללהב - בחשד לגניבת רכב. פקד ש"מ היה מפקד הפעולה, והשוטר י"ש היה תצפיתן בשטח. המתלונן (מרשו של פישלר) שמע את ש"מ מנחה את י"ש לכתוב בדוח הפעולה, בצורה כוזבת, שהיה לו קשר עין רציף עם החשודים עד למעצרם. י"ש ניסה להציע נוסח אחר, אך לבסוף נכנע ללחצו של ש"מ.
ביוני 2015 הבחין התובע בתיק, עו"ד ליאור שביט, כי תנאי השטח לא אפשרו ל-י"ש להיות בקשר עין רציף ואף ראה זאת בעצמו כאשר סייר בשטח עם ש"מ. לאחר מספר ימים הורה מפקד להב דאז, רוני ריטמן, להעביר לידי מח"ש את החשד לפיו ש"מ גרם למסירת דיווח כוזב, אך הדבר לא נעשה. בעקבות זאת מנע ריטמן - על-פי התלונה - את הוצאתו של י"ש לקורס קצינים, מאוחר יותר הוא הושעה מפעילות מבצעית ולבסוף עזב את המשטרה.
ש"מ הועבר בתחילת 2017 לתפקיד מודיעיני רגיש ביאחב"ל, בלא שננקטה כל פעולה נגדו ובלא שהדבר יוצג רשמית כהדחה מיחידת אתגר. עוד טען המתלונן, כי קידומו נבלם וכי אף נעשה ניסיון לטפול עליו עבירה של הטרדה מינית. המתלונן סיפר בספטמבר 2017 על האירוע למפקד יאחב"ל דאז, יגאל בן-שלום, וזמן קצר לאחר מכן מינה ריטמן קצין בודק; רק באוקטובר הועבר הנושא למח"ש. בתחילת 2018 הועבר המתלונן ממפלג מבצעים למפלג מודיעין ונפגעו תנאי העסקתו. בדצמבר 2018 העבירה מח"ש את התלונה לטיפול מחלקת המשמעת של המשטרה - אך עד היום לא נעשה דבר.
שביט העיד בפני חוקרי מח"ש, כי מסר את שגילה לממונים עליו ובראשם סגן-ניצב יעקב לופז, שהיה ראש התביעות בלהב באותה עת. מאז הוא לא קיבל לטיפולו תיקים של אתגר - בהוראתו של מפקד היחידה דאז, תת-ניצב אלי מקמל. "אני הבנתי שנתנו לי הגליה כי את הכביסה המלוכלכת מכבסים בבית ואני חשפתי את זה", טען.
לרוזן אמר שביט, כי לופז הורה לו שלא למסור להגנה את המידע שגילה וביקש ממנו להיפטר מן המזכר שהכין; מאוחר יותר חזרה בה המדינה מכתב האישום. הוא אמר כי כאשר זומן לעדות במח"ש - רק בתחילת 2020 - התברר שבתיק שהועבר מלהב חסרים מסמכים רבים ובהם מזכרו המקורי. לופז הגיב ואמר לרוזן, כי הנחה שלא למסור את המידע להגנה באותו שלב, כדי שלא לשבש חקירה אפשרית של מח"ש; רוזן דחה את הטענות נגד לופז. רוזן מציין, כי המשטרה מנעה מ-ש"מ - הממשיך לשרת בלהב - למסור לו את גרסתו.
על העיכוב בחקירת מח"ש, אומר רוזן: "אין מנוס מלומר, כי מדובר במצב תמוה, שבוודאי לא ניתן להשלים עימו. פרשה שהוגדרה על-ידי גורמי התביעה בלהב כחריגה ודרמטית, ואשר הוחלט באופן ברור להביאה לידיעת מח"ש לצורך חקירתה, ולצורך כך אף נשלחו מספר תזכורות בתוך משטרת ישראל, עד שנחה הדעת שהחומר אכן הועבר למח"ש - נמוגה בקול ענות חלושה למשך מספר שנים, נטולות טיפול פלילי, וכל זאת, כביכול, בשל קצר בהעברת דואר.
"...ככל שנקף הזמן, והקצין המשיך בתפקידו מבלי שנשמע דבר ממח"ש, המחדל האמור הלך וגדל. הנה נא, קצין משטרה ביחידת עילית נחשד בביצוע עבירות חמורות וקשות. חשדות אלה הובילו את הפיקוד הבכיר ביחידת להב להורות על העברת החומר שנאסף לטיפול מח"ש, ובחלוף השנים הוחוור כי דבר לא התרחש, והנושא כולו, על החשדות החמורים בו, נשתכח כלא היה מעולם. במשך למעלה משנתיים מח"ש לא פתחה בחקירה, וקצין משטרה החשוד במעשים
חמורים, המשיך לשמש בתפקיד רגיש ביחידת עילית במשטרה".
רוזן מוסיף, כי לכאורה יש ממש בחשד ולפיו ש"מ הנחה למסור דיווח כוזב - אך מח"ש כלל לא חקרה אותו. "ברם, בשום שלב, ש"מ לא נחקר ולא ננקטו כלפיו כל צעדים, למעט העברתו הרוחבית מתפקיד בילוש ביחידת אתגר לתפקיד מודיעיני ביאחב"ל, העברה שלא נטען כי היה לה כל קשר עם חקירת מח"ש". המחלקה טענה שלא הצליחה לחקור משום ש-י"ש (התצפיתן) סירב לשתף פעולה עימה, ורוזן מגיב: "האם מח"ש מעמיקה חקר לגילוי פשע שבוצע לכאורה, רק מששיתוף הפעולה של עד רלוונטי נתונה ומוגשת לפניה כמשנה סדורה?".
לדברי רוזן, "למח"ש נמסר חומר חקירה, המעלה חשד חמור כלפי קצין משטרה, לפיו זה עשה שימוש בכוחו והורה לפקודו לכתוב כזב בדוח פעולה, מתוך כוונה לעוות ראיה ולשבש מהלכי משפט, וכתוצאה מכך הוחלט לחזור מכתב אישום כנגד נאשמים, ששוחררו בשל כך ממעצרם כאנשים זכים וחפים מפשע. זאת, בצד תלונה על מקרה נוסף, שבו, לכאורה, קצין המשטרה הנ"ל כתב דבר שקר בתחקיר אירוע. ומח"ש מצאה לפטור את החשד בשתי החלטות, לפיהן לא נמצאה הצדקה להעמיק בחקירה פלילית, וזאת מבלי לזמן לחקירה את הקצין, כמו גם שוטרים אחרים שיכול והיו עדים לאירוע".
רוזן עומד גם על היעלמותו של חומר מהתיק שהעבירה להב למח"ש - אך זו לא עשתה דבר כדי לברר נקודה זו. זאת ועוד: "שביט מסר בעדותו במח"ש, כי בעקבות המקרה, בו עשה, לטעמו, ל"ניקוי אורוות", סומן כ"שחקן לא-קבוצתי" והודר מקבלת טיפול בתיקים של יחידת אתג"ר. דברים קשים אלה בעדותו במח"ש נותרו על הדף בלא כלום. מח"ש הותירה הדברים במקומם, מבלי לחתור כדבעי לתשובה". לכן, קובע רוזן, פישלר צדק בתלונתו נגד הימנעותה של מח"ש ממיצוי החקירה. הוא המליץ בפני היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להורות למח"ש למצות את החקירה.
רוזן מעיר, כי אין לו סמכות להתייחס להתנהלותה של להב, אך "לא אוכל שלא לציין את העובדה, שנותרה בלתי מוסברת, כי התיק המשטרתי שהגיע למח"ש היה חסר באופן משמעותי, ובין היתר, נשמטו ממנו מסמכים, כגון תרשומתו של לופז ומזכרו של שביט, וכן העובדה שקצין החשוד בעבירות חמורות המשיך לשמש בתפקיד רגיש בלהב". הוא גם מותח ביקורת על הימנעותו של ש"מ - בגיבוי מפקדיו והיועצת המשפטית של המשטרה, תת-ניצב איילת אבישר - למסור לו את גרסתו: "ראוי היה למפקדי המשטרה הנכבדים, כמו גם ליועצת המשפטית, לשוות החוק לנגד עיניהם ולהורות לקצין המשטרה ש"מ לקיים החוק ולהתייצב בנציבות כנדרש". הוא העביר את הדברים לידיעת ממלא-מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן.

תאריך:  03/08/2020   |   עודכן:  03/08/2020
+עשרות מקרי אלימות בשנה נגד עובדים במעבר אלנבי
13:51 03/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

אנגלמן מצא, כי נוכחות המשטרה במעבר הגבול עם ירדן היא דלה - בניגוד לתשובות שמסרה לו  ▪  הברחות לרש"פ גורמות לישראל נזקים של מאות מיליוני שקלים בשנה

נוסעים תוקפים ובורחים [צילום: רשות שדות התעופה]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מח"ש טייחה וקצין להב ממשיך לשרת
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
משטרה/מחש/פרקליטות - רקובים!!!
ניקוי אורוות   |  3/08/20 13:45
 
- אורוות זו מחמאה
נדב  |  3/08/20 17:10
2
אז שוב, מה חדש?
נדב  |  3/08/20 14:59
3
יד לוחצת יד מאפיה ל"ת
מטריקס  |  3/08/20 15:30
4
לעיתונאי איתמר לוין
שלמה מחיפה  |  3/08/20 18:14
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
רב-פקד גיל רותם, המושאל מהמשטרה, הצליח לקבל ביטול של דוח בסך 2,000 שקל שנרשם לו בצדק - תוך השוואת מעמדו לקצין משטרה    מנהלת המחלקה, קרן בר-מנחם, לא מצאה פגם בהתנהלותו
איתמר לוין
המחוקק קבע שעל המפכ"ל לפרסם הנחיות בנוגע לחדירה לחומר מחשב - אך ההוראה לא קיומה עד היום    המפכ"לים וממלאי מקומם האחראים למחדל: אסף חפץ, יהודה וילק, שלמה אהרונישקי, משה קראדי, דודי כהן, רוני אלשיך, בנצי סאו ומוטי כהן    הנוהל המחייב היחיד כיום לחדירות לחומרי מחשב - הנחיה של ניצן האמורה להיכנס לתוקף בנובמבר הקרוב
עידן יוסף
בשיחה שהתקיימה בין השר לביטחון הפנים לניצב דורון ידיד, נשמע אוחנה אומר שהוא מעוניין "לאתגר", כלשונו, את פסיקת בג"ץ ותוהה "למה אנחנו לא אוסרים את הדבר הזה?"    ה"פתרון" שמציג מפקד המחוז: אנו מחלקים יותר דוחות על אי-עטיית מסכות בהפגנה מאשר במחאות אחרות    מהמשטרה נמסר: אנו מבצעים אכיפה של חובת עטיית מסכה במרחב הציבורי גם במחאות, ללא משוא פנים
איתמר לוין
במשך שנים נהגה משטרת ישראל ביד רכה כלפי מפגינים שבניגוד לחוק חסמו כבישים, צמתים ומסילות    היא ידעה לנהוג בתוקפנות כלפי מתנגדי ההינתקות וכלפי חרדים, ובכך יצרה אכיפה בררנית מקוממת    סירובם של המפגינים כיום להישמע להוראותיה הוא מחיר המדיניות שהעדיפה את מה שמצטלם טוב על פני אכיפת החוק
עו"ד עופר רשו
רבבות בני אדם נשלחים למעצר ללא הצדקה, למרות שניתן לשחררם בתחנת המשטרה    יש לשנות את חוק המעצרים, כך שגם קצין המשטרה - ולא רק בית המשפט - יהיה חייב להגיע למסקנה שאין חלופה אחרת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il