"מנגנון השב"כ עודנו גוזר על רבבות מתושבי מדינת ישראל הגבלה דרסטית על חופש התנועה לפרק זמן של שבועיים, מבלי שנחשפו כלל לחולה קורונה". כך אומרת (6.8.20) הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים, השבה וקוראת לפעול להטמעה נרחבת ככל האפשר של יישומון "המגן 2" של משרד הבריאות, כך שניתן יהיה לוותר על איכוני השב"כ בשל פגיעתם הקשה בפרטיות.
הרשות המליצה בחודש שעבר להשתמש ביישומון, שפגיעתו בפרטיות פחותה בהרבה מזו של אמצעי האיכון של השב"כ. היישומון הושק לפני שבועיים, אך נתוני הורדתו מאכזבים. לדעת הרשות, "אין די בקמפיין אינטרנטי בלבד [להורדת היישומון], והוא אינו בהכרח הערוץ המיטבי להעברת המסרים. אנו חוזרים ומדגישים את הצורך והחשיבות שבהשקעת מירב המאמצים והמשאבים, כאן ועכשיו, בקמפיין שיווקי והסברתי מאסיבי, אליו יתגייסו בכירי מקבלי ההחלטות במדינה וכן מובילי דעת קהל. על הקמפיין להתמקד בין היתר במגזרים מסוימים, תוך הטמעת מסרים של שקיפות ופרטיות, והכל במטרה להעלות את אמון הציבור ביישומון המגן ולגרום לציבור להתקינו".
בפי הרשות ביקורת קשה על איכוני השב"כ, ש-57% מן ההשגות עליהם התקבלו והובילו לביטול חובת הבידוד: "4.3% בלבד ממי שקיבלו הודעה על חובת בידוד באמצעות מנגנון השב"כ, אובחנו בסופו של יום כחולים. מבין כלל החולים שאובחנו בישראל מאז חודש השימוש במנגנון השב"כ בראשית חודש יולי, כשליש בלבד אותרו קודם לכן כמגעים על-ידי מנגנון השב"כ, כשליש אותרו באמצעות חקירה אפידמיולוגית, וכשליש נוסף כלל לא אותרו כמגעים לפני שחלו.
"מכאן, שלא זו בלבד שמנגנון השב"כ מזמן טעויות למכביר, ורבבות מבין מי שאותרו על ידו כמגעים כלל לא באו במגע עם חולה קורונה, הרי שגם האחוז המזערי של חולים מאומתים אשר מלכתחילה אותרו על ידו כמגעים, מעורר ספק ממשי האם התועלת שבכלי מצדיקה כיום את הפגיעה הדרמטית בפרטיותם של כלל תושבי ישראל, על-ידי איכון קבוע של תנועתם במרחב". לעומת זאת, "היקף המגעים שאותרו במסגרת החקירה האפידמיולוגית האנושית, זהה כמעט להיקף החולים שאותרו כמגעים במסגרת מנגנון השב"כ. נתונים אלה מעידים כי החקירות האפידמיולוגיות הן מנגנון יעיל ביותר לעצירת שרשרת ההדבקה", ולכן יש להשקיע בהן משאבים גדולים בהרבה.
הרשות מתייחסת גם לאמצעים משלימים שמטרתם לאכן את מי שאינם משתמשים בטלפונים סלולריים חכמים (בעיקר חרדים). היא אומרת כי מדובר באמצעים שמציע משרד המודיעין - אך אינה מפרטת מהם. לדעת הרשות, "בטרם הטמעת האמצעים המשלימים במסגרת פתרון כולל, יש לבצע תסקיר מעמיק לניתוח ההשפעה על הפרטיות, שכן אמצעים אלה טומנים בחובם פגיעה פוטנציאלית משמעותית, הן בהיבטי פרטיות והן בהיבטי אבטחת מידע".