לאחר שנים רבות של דיונים ומחלוקות, הכריעה שרת התחבורה
מירי רגב כי הפתרון התחבורתי של מעבר קריית המודיעין לנגב יבוצע באמצעות שילוב של רכבת כבדה מתל אביב לבסיס אמ"ן שבליקית, ומשם ברכבת קלה מבאר שבע לליקית. החלטת השרה על הקמת המסילה לבסיסי צה"ל בנגב תאפשר בעתיד חיבור למסילה המזרחית, זאת כחלק מתוכניתה לחיבור ישראל מצפון לדרום.
השילוב בין שני אמצעי התחבורה יאפשר הגעה ממרכז הארץ לבסיס בתוך 70 דקות לכל היותר. מעבר החיילים לבסיס אמ"ן שבליקית אמור להתבצע בשנת 2026. עם המעבר, צופה משרד הביטחון כי אלפי חיילים יסעו מדי יום ממרכז הארץ אל הבסיס וממנו, ולכן נדרש פתרון תחבורתי מקיף, שיתן מענה לכל אותם חיילים ואנשי קבע.
במהלך השנים האחרונות הוצעו מספר חלופות להסעת החיילים. בין השאר הציע משרד הביטחון לתכנן רכבת ייעודית עבור החיילים, שתמשיך מדרום לעומר ותגיע עד לשער הבסיס. מנגד,
משרד התחבורה דרש כי הפתרון יתבסס על מערכת התחבורה המקודמת למרחב באר שבע, במסגרת התוכנית האסטרטגית הקיימת.
התוכנית כוללת הקמת מסילה חדשה בין צומת גורל לבסיס ליקית שתאפשר קשר רכבתי ישיר לחיילים, לצד הקמה של מסילות רכבת נוספות בין אזור המרכז לתחנת האוניברסיטה בבאר שבע, עליהן יסעו רכבות במהירות של עד 250 קמ"ש, עם עצירות בנתב"ג, קריית גת ובאר שבע. תוכנית זו מקודמת בימים אלה באמצעות
רכבת ישראל בוועדה לתשתיות לאומיות.
"מעבר צה"ל לנגב הוא משימה לאומית והמשך החזון הציוני, ויאפשר נגישות לחיילים ולאזרחים כאחד", אמרה רגב. "קיצור משך זמן הנסיעה בין הדרום לצפון הוא ערך עליון. חיבור זה יאפשר לחיילים לגור בנגב ולהתאהב בו, ויחסוך מהם את הצורך להגיע לבסיס מהמרכז, כיוון שיבחרו לגור בבאר שבע, בעומר, בנבטים ובשאר היישובים באזור".
במקביל, כפי שהכריזה השרה לפני מספר שבועות, יקדם משרד התחבורה מערכת מטרופולינית להסעת המונים שתתבסס על טכנולוגיה כגון רכבת קלה, ותחבר בין מרכז באר שבע ליישובי הסביבה בהם עומר, מיתר ולהבים. על-פי התוכנית, הרכבת הקלה תעצור גם בבסיס אמ"ן בליקית וכך תשרת את בסיס אמ"ן. מיזם זה יקודם על-ידי חברת נתיבי ישראל.
ההחלטה התקבלה בדיון שהתקיים בראשות השרה רגב ובהשתתפות נציגים של משרד התחבורה, משרד הביטחון, רכבת ישראל, חברת נתיבי ישראל, חוצה ישראל והמל"ל. החלטת רגב בנושא מעבר צה"ל לנגב מתחברת להחלטה האסטרטגית שהתקבלה אתמול עם קידום שדה תעופה שלישי בדרום, שתביא לפיתוח והפרחת הנגב.
מתווה רגב לשדה התעופה המשלים כולל שלושה עקרונות מנחים חדשים - 1. בהעדפה לאומית אסטרטגית שדה התעופה יקום בדרום ולא בצפון. רגב: ״אי אפשר לבחון את הסוגיה דרך החור של הגרוש״; 2. רשות התעופה האזרחית התבקשה להציג עד סוף אוקטובר חלופה בדרום נוספת לשדה תעופה, אם השדה בנבטים לא יהיה ישים משיקולים אסטרטגים ביטחוניים; 3. השרה ביקשה לבחון את מיקומי השדות המוצעים במקומות שיאפשרו חיבור למסילה המזרחית.