X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בית המשפט בנתניה מותח ביקורת חריפה על חיפוש בלתי חוקי בסלולרי של חשוד ועל הגיבוי שנתנה הפרקליטות להתנהגות השוטר השופטת מירב גרינברג: לא ניתן לקבוע שמדובר במדיניות, אך ברור שזהו זלזול בחוק ובבית המשפט
▪  ▪  ▪
החוקר השתמש במילה מכובסת [צילום: בטו מתיוס, AP]

במשטרה קיים מחדל מערכתי בנוגע לחיפוש בחומרי מחשב, המובילים לחיפושים בלתי חוקיים בטלפונים סלולריים, וקיים חשש שהפרקליטות מעניקה גיבוי להתנהלות זו. כך אומרת שופטת בית משפט השלום בנתניה, מירב גרינברג. היא פסלה (6.8.20) את רוב הראיות שהפיקה המשטרה מהטלפון של אבי טקלו, ולכן זיכתה אותו משלוש מתוך ארבע עבירות הסחר בסמים בהן הואשם.
חוקר משטרת נתניה, ניר זרביב, ביצע חיפוש במכשיר סמסונג שנתפס בביתו של טקלו, לאחר שחוקר המחשב המיומן חגי משה חדר אליו ופרק את תוכנו בהתאם לצו שהיה בידי המשטרה. שבוע לאחר מכן, באוקטובר 2019, בדק זרביב את הדיסק אליו הועבר תוכנו של המכשיר וביצע במכשיר חיפוש ידני, ולא תיעד פעולות אלו אלא רק במזכר שכתב בפברואר 2020. רק שבועיים מאוחר יותר ביקשה המשטרה וקיבלה צו לחיפוש במכשיר הסמסונג.
גרינברג קובעת לגבי החיפוש הראשון שביצע זרביב: "המדובר בחיפוש שבוצע שלא כדין וללא סמכות", ודוחה את טענת המדינה לפיה לא היה זה חיפוש אלא "דפדוף". היא מדגישה, כי החוק ופסיקת בית המשפט העליון ברורים: "חדירה לחומר מחשב תיעשה ע"י צו שיפוטי ואין אחר מלבדו; החיפוש ייערך ע"י חוקר מחשב מיומן; כללי החריגים השונים המתירים חיפוש ללא צו אינם חלים על חדירה לחומר מחשב". מכאן המסקנה, לפיה "החיפוש הידני שערך החוקר זרביב במכשיר הטלפון של הנאשם, בוצע שלא כדין ובחוסר סמכות. במצטבר לכך, מדובר בחיפוש שנערך תוך חריגה בוטה מתנאי הצו, שלא ע"י חוקר מחשב מיומן, ללא תיעוד וללא שהופקו כדין תוצריו".
גרינברג אומרת כי זרביב - ממנו התרשמה לחיוב - ביקש וקיבל את הצו השני כדי להלבין את החיפוש הבלתי-חוקי שערך לפני כן, ושהוא ידע בזמן אמת שמעשיו בלתי חוקיים. היא דוחה את גרסת ה"דפדוף" של הפרקליטות, הנוגדת אף היא את החוק והפסיקה: "כל פעולה שמבוצעת במכשיר הטלפון, לרבות לחיצה על כפתור הפעלת המכשיר מהווה חדירה וחיפוש בו... המונח 'דפדוף' (בדומה למילים מכובסות נוספות כמו 'רפרוף', 'סריקה' שאינה 'חיפוש בחצרים', 'תשאול' תמים שאינו 'חקירה' ועוד כהנה כהנה), אינו מוכר בחוק ואף לא הוכר ע"י הפסיקה". גם מבחינה עובדתית, זרביב לא "דפדף" אלא ערך חיפוש מקיף ויסודי בתכני המכשיר.
גרינברג מותחת ביקורת על כך שהפרקליטות ניסתה להצדיק בדיעבד, כולל בגרסה כבושה, את מעשיו של זרביב. "מצער להיווכח שגישתה של התביעה בסוגיה זו אף יותר מקלת ראש, מזו של השוטר זרביב, שהרי האחרון סבר שהיה מקום להוציא צו חיפוש נוסף, כדי להכשיר בדיעבד את תוצרי החיפוש שערך, בעוד התביעה התנגדה לכך וסבורה, שבנסיבות המקרה, צו החיפוש שהוצא היה מיותר". היא קובעת: "אין מדובר בכשל בודד של שוטר רשלן אלא בשיטת עבודה מפרת חוק ופסולה הנהוגה ע"י החוקר כבדרך שגרה. הגיבוי המלא שקיבלו החוקר ודרכי עבודתו בסיכומי התביעה מעלה שאלה נוספת, מטרידה עוד יותר, והיא האם מדובר בפרקטיקה נהוגה ושיטתית של רשויות החקירה, הזוכה ללגיטימציה מצד התביעה".
בהחלטתה לפסול את תוצרי החיפוש, עומדת גרינברג על החומרה היתרה של המקרה: מדובר בביצוע חיפוש ללא הסמכה חוקית, שנבעה מהפרה של הוראת חוק מפורשת ותוך פגיעה קשה בזכותו של טקלו לפרטיות ולהליך הוגן. החיפוש נעשה בניגוד לצו בית המשפט, למרות שניתן היה בקלות לקבל צו נוסף - כפי שנעשה בדיעבד. גרינברג ממשיכה:
"המסקנה המתבקשת היא שהמקרה שבפנינו אינו מחדל בודד או כשל אקראי. אומנם לא ניתן לקבוע, כי מדובר במדיניות מוכתבת שמעודדת ביצוע פעולות חקירה בלתי חוקיות, גם לא כזו המצדיקה התנהלות מפרת חוק והוראות בית המשפט, אך די במעט שאליו נחשפנו, כדי ללמדנו על התנהלות שאינה מקפידה בהגנה על זכויות נחקרים ועל ציות להוראות החוק ובית המשפט. קשה אף להשתחרר מהרושם, שמדובר במחדל מערכתי שנובע מאי הטמעת הוראות הדין והפסיקה לביצוע צווי חדירה בחומר מחשב, המתבטא, בין היתר בתפיסת החוקר שרשאי לנהוג במכשירי הטלפון התפוסים ע"י המשטרה מנהג בעלים ולבצע בהם חיפושים נוספים, ללא אישור בית המשפט".
גרינברג ממשיכה ומנמקת את פסילת הראיות: "אין להשלים עם מציאות שבה אנשי אכיפת החוק אינם ממלאים אחרי הוראות החוק בעצמם. גם אם אין זו הפרה מכוונת המונעת מזדון או מחוסר תום לב, אלא התנהלות מפרת חוק הנובעת מאי הטמעה הוראותיו, או אי-הפנמה, או זלזול, קלות ראש או סתם רשלנות כדוגמת אי-תיעוד פעולות חקירה, השלכותיה עלולות להיות חמורות ולפגוע קשות בתדמית המשטרה ובאמון הציבור בה.
"הדברים דומים, גם באשר לאמון בית המשפט ברשויות החקירה. התנהלות מקלת ראש בהוראות בית המשפט פוגעת קשות בטוהר ההליך הפלילי, בקדושת הצו השיפוטי ועלולה אף לפגום באמון המלא שנותן בית המשפט ברשויות החוק ונציגיו. ספק אם בית המשפט הדן בבקשות לצווים, כדוגמת צו חיפוש והתפיסה שבענייננו, ופועל בהתאם לחובתו, מברר, בוחן, מגביל תנאי הצו ונמנע מפגיעת יתר בזכויות נחקר, מעלה על דעתו כי היתר מוגבל זה ינוצל בהמשך, ע"י היחידה החוקרת, לביצוע פעולות חקירה נוספות כאוות נפשה. בהתחשב בכך שמדובר בצווים שיפוטיים שניתנים במעמד צד אחד, מוטלת חובה מוגברת על המשטרה להקפיד הקפדת יתר ביישום הוראות בית המשפט ככתבן וכשלשונן".
גרינברג הורתה להעביר את פסק דינה ליועצת המשפטית של המשטרה, תת-ניצב איילת אבישר, ולראש חטיבת התביעות, תת-ניצב דדו זמיר. התובעת, שספגה ביקורת על הגיבוי שנתנה להתנהלותו הבלתי-חוקית של זרביב, היא עו"ד תמרה ולדמן-מימון. את טקלו ייצג עו"ד גיא עין-צבי.

תאריך:  11/08/2020   |   עודכן:  11/08/2020
+מבחן נוסף למשטרה - הלוויתו של האדמו"ר מסאדיגורה
12:26 11/08/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

ההלוויה תתקיים אחה"צ בבני ברק והמשטרה עשויה להתמודד שוב עם ציבור חרדי גדול שעלול שלא לציית להנחיות

האדמו"ר מסאדיגורה. בן 65

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפרקליטות גיבתה חיפוש בלתי חוקי שיטתי של המשטרה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
גרי רבינוביץ, ששירת במשטרות חיפה וטירת הכרמל, הורשע בקבלת 9,000 שקל ומכשיר סלולרי משני מפעילים של בתי בושת - להם מסר בתמורה מידע משטרתי והתעלם מעבירות עליהן שמע
איתמר לוין
המשטרה ידעה מראש על חתונת הענק בחסידות בעלז ועל ההפרות השיטתיות של הנחיות הקורונה בידי האדמו"ר, אך לא עשתה דבר כדי למנוע אותה - ותגובתה בזמן אמת הייתה פתטית    האם המשטרה, הפועלת במרץ רב כלפי המפגינים נגד נתניהו, קיבלה הנחיה להעלים עין כאשר מדובר בקבוצה חזקה שתמיכתה הפוליטית נחוצה לו?
איתמר לוין
אנגלמן מצא, כי נוכחות המשטרה במעבר הגבול עם ירדן היא דלה - בניגוד לתשובות שמסרה לו    הברחות לרש"פ גורמות לישראל נזקים של מאות מיליוני שקלים בשנה
איתמר לוין
קצין בדרגת פקד נחשד במתן הוראה למסור דיווח כוזב בליבתו של תיק גניבת רכב    להב לא עשתה דבר במשך שנתיים, וכאשר הועבר החשד למח"ש - נעלמו מסמכים מן התיק    מח"ש כלל לא חקרה את הקצין, והוא משרת בתפקיד רגיש ביחידת העילית    התובע שחשף את החשדות נאלץ לעזוב את המשטרה
איתמר לוין
רב-פקד גיל רותם, המושאל מהמשטרה, הצליח לקבל ביטול של דוח בסך 2,000 שקל שנרשם לו בצדק - תוך השוואת מעמדו לקצין משטרה    מנהלת המחלקה, קרן בר-מנחם, לא מצאה פגם בהתנהלותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il