X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
[צילום: ערוץ כנסת]
במערכת הפוליטית מגנים; המפלגות החרדיות מגבות

שר האוצר על הגזענות של סגנו: "נדהמתי"

סגן השר יצחק כהן משס תקף את ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו: "אתה עדיין עולה חדש עם מבטא רוסי כבד, ובא מהתרבות שבה חינכו אותך לאנטישמיות" בהמשך התנצל בחצי פה: "לא התכוונתי לפגוע. אם פגעתי - מתנצל"
▪  ▪  ▪
כהן. מבטא רוסי כבד [צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]
איציק המתנשא
על ארס הגזענות שנטף מפיו של סגן שר האוצר יישפך לא מעט דיו. אך מעטים ידברו על אופיו של האיש. התנצלותו המעושה והמאוסה בנוסח ה"סליחה אם פגעתי" מעידה מיהו בדיוק איציק כהן, ח"כ שבמשך שנים רבות משמש כסגן שר, ורואה עצמו מורם מעם.
במשך שנים הוא עולה להשיב במליאה לשאלות חברי הכנסת. עד לפני הקורונה גם בירך "שהכל", לגם מכוס המים המונחת לפניו והחל את נאומיו. הייתה זו הברכה האחרונה לכל אורך הנאום.
בתדמית "סחבקית" הוא מחייך לכולם, מה שלא מונע ממנו לעקוץ את חבריו למליאה, לעקוץ אותם ולסנוט באירוניה. יצחק כהן מזלזל בחברי הכנסת כדרך שגרה, וברגע שעליו לקרוא מן הכתוב את התשובות הענייניות שנמסרות לו מגורמי המקצוע במשרד, הוא מגביר את הקצב, קורא במהירות באופן שאפילו במחלקת הפרוטוקולים של הכנסת מתקשים לתמלל את דבריו, והכל תוך בליעת מילים. אם להשתמש בלשונו: "גועל נפש".
הגזענות שגילה במליאה היא רק נגזרת של מידת ההתנשאות שמאפיינת אותו. ההתבטאות המקוממת על מבטאו הרוסי הכבד של ח"כ קושניר לא הפתיעה אפוא את מי שעוקב אחרי כהן. זה האיש - אם אין דרך ארץ אין תורה. מה שהפתיע הוא התעוזה שלו להרחיק לכת, ודברים שאנשים אולי מרשים לעצמם לומר בחדרי חדרים, הוא מרשה לעצמו קבל עם ועולם - כנציג ממשלת ישראל - על דוכן הכנסת, מהמקפצה.

גינויים במערכת הפוליטית לדבריו הגזעניים של סגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן (שס). שר האוצר ישראל כ"ץ צייץ בטוויטר: "נדהמתי מדבריו נגד ח״כ אלכס קושניר ונגד העלייה מרוסיה ואני מגנה אותם בכל תוקף. העלייה ממדינות בריה״מ לשעבר תרמה תרומה מכרעת לעקרון קיבוץ הגלויות, ולחיזוקה ופיתוחה של מדינת ישראל".
מוקדם יותר, פנה סגן השר כהן מעל דוכן המליאה לח"כ קושניר, בטון מזלזל: "קושניר, חברי, אתה אשקלוני. בוא אני אלמד אותך משהו. אתה עדיין עולה חדש, אתה עדיין עם מבטא רוסי כבד. אתה עדיין בא מהתרבות שבה חינכו אותך לאנטישמיות. תירגע. תירגע. אתה כבר בארץ ישראל, שירת בצה"ל, היית מנכ"ל. תירגע. תנתק מהמקור מאיפה שהגעת. אל תיתן נאומים אנטישמיים, תשתחרר מזה. תשתחרר. תשתחרר. תתביישו לכם. תשתחררו מהדבר הזה. תפסיקו לרדוף חרדים, הם לא עשו לכם שום דבר. בזכותם אתם חיים בכלל. בושה. בושה".
הדברים נאמרו במסגרת הצעה לסדר שהגיש קושניר בנושא "ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא: תקצוב הישיבות ככלי להשגת מטרות פוליטיות בתקופת משבר הקורונה". קושניר עשה לחברי הכנסת החרדיים תרגיל, וציטט מדברים שאמר בנימין נתניהו בשנת 2003 כאשר שימש כשר האוצר: "אני מאמין בכל ליבי שהסיבה להכנסה למעגל העוני המתמשך היא מדיניות הקצבאות המפליגות, שהוציאה דורות שלמים ממעגל העבודה. אדם מפסיק לעבוד, מפסיק להאמין ביכולתו להתפרנס. קצבאות הילדים הביאו אוכלוסיות שלמות בציבור הערבי והחרדי לכך שמה שהבן-אדם עושה כעבודה הוא בעצם ילדים. הוא עושה ילדים. אחר כך הוא יגדל ילדים שתפקידם לעשות ילדים". קושניר, שהבהיר כמה פעמים כי מדובר בדברים של נתניהו ולא לו, שוסע בקריאות ביניים מכיוון חברי הכנסת של שס ויהדות התורה.
קושניר הגיב לדברי כהן, ואמר: "אז אני אומר שברגע שנגמרים הטיעונים לגופו של עניין, מתחילים לדבר לגופו של אדם. קל לכם לתקוף אותי. אבל אתם, משום מה, לא העזתם לתקוף את ראש הממשלה נתניהו כשהוא אמר את הדברים שציטטתי עכשיו". עוד הוסיף: "אדוני סגן השר, אני רוצה להגיד לך שאני חושב שכולנו נמצאים כאן בזכות התורה ובזכות המסורת, אבל באותה נשימה אני רוצה להגיד לך שלא יכול להיות מצב שיש במדינת ישראל 130,000 אברכים ורק כ-4,000 עתודאים. יש פה עיוות".
גם סמוטריץ' גינה
למגנים הצטרף ח"כ בצלאל סמוטריץ', שאמר במליאה: "בעמדות הבסיסיות אני מאוד לא מסכים עם חבר הכנסת קושניר על הביקורת שלו על תלמידי הישיבות והאברכים והתקציבים שהמדינה צריכה לתת להם. אני כואב מאוד את דבריו, אבל אני כואב הרבה יותר - ואני לא יכול שלא למחות - על דבריו של סגן השר איציק כהן בפתח הדברים, שרמזו לעובדה שחבר הכנסת קושניר עלה מברית המועצות, על המבטא שלו. אני אומר לכם, ואני בוכה משמחה כשאני שומע ברחוב הישראלי את המבטא של עולי ברית המועצות ואת המבטא של עולי אמריקה ואת המבטא של עולי אתיופיה ואת המבטא של עולי ארצות המזרח ואת המבטא הרומני של המשפחה של אימא של אשתי. נתווכח ונחלוק בלי חס וחלילה לרמוז לאיזושהי פטרונות או התנשאות של מי שעלה כמה שנים קודם".
ח"כ יבגני סובה אמר: "זה נקרא לרדת לרמות הכי נמוכות לא רק של גזענות, גם של בורות. כי באולם הזה, ב-72 שנה של מדינת ישראל, ישבו ראשי ממשלה שלא רק שדיברו במבטא רוסי אלא נולדו באימפריה הרוסית. דוד בן-גוריון, איזה מבטא היה לדוד בן-גוריון, איזה מבטא היה לו? משה שרת דיבר במבטא. לוי אשכול דיבר במבטא. אפילו אריאל שרון דיבר במבטא - אגב, ההורים שלו משם. ההורים של יצחק רבין משם. חברים, אם אתם תספרו כמה ראשי ממשלה היו בהיסטוריה של מדינת ישראל שדיברו במבטא רוסי, אז זה השיעור ההיסטורי האמיתי שראש הממשלה צריך לתת לכל הח"כים ולכל עם ישראל.
"אפילו לא נתתם לסיים לדבר, וישר קפצתם. וגם כשאנחנו מצטטים את נגיד בנק ישראל, שמדבר על המצב הכלכלי ומדבר על התעסוקה במגזר שלכם, אתם קופצים. ישר נשרף לכם הפיוז. תתמודדו עם העובדות, לא עם המבטא, לא עם ארץ מוצא ולא עם ארץ לידה. והעובדות, מה לעשות, מדברות בעד עצמן, העובדות מדברות בעד עצמן. והעובדות הן קשות בשביל המגזר שלכם".
גם יתר הח"כים בישראל ביתנו גינו את הדברים של סגן השר במהלך הדיון. ח"כ אלי אבידר אמר: "תתבייש לך. אתה מבייש את המורשת הספרדית. ירדת נמוך". ח"כ עודד פורר אמר: "ירדת מהפסים לגמרי. מה קרה לך? איציק, אתה מדבר שטויות". יוליה מלינובסקי החריפה את הטון: "אנטישמי. אנטישמי. אתה נגד עולים מברית המועצות. אתה אנטישמי", והיו"ר אביגדור ליברמן אמר: "אני רוצה להגיד לגבי אלכס קושניר, שהוא גם תושב אשקלון: בדיוק כמו סגן השר איציק כהן, הוא באמת עלה למדינת ישראל, שירת בגבעתי, היה מ"פ בגבעתי; אחר כך, עוד כמה שנים טובות, עבד בכוחות הביטחון, במשרד ראש הממשלה ואני חושב שבאמת אנחנו צריכים להיות גאים באותם אנשים שעולים למדינת ישראל, משרתים בצבא, עושים מילואים, עובדים ומשלמים מיסים".
ח"כ משה גפני (יהדות התורה) התייחס לדברי קושניר: "עומד פה נציג - יכול להיות שהוא לא יודע מה עמדת המנהיג שלו, אבל אם הוא יודע, אז מה זה שהוא עומד פה ומדבר על זה שלחרדים נולדים ילדים ואחרי זה לילדים האלה נולדים עוד ילדים. את הנאומים האלה אני מכיר מאירופה. את הנאומים האלה אני מכיר ממקום שאני לא יכול לשמוע את זה".
איש מבין חברי הכנסת החרדיים לא גינה את האמירה הגזענית, אך לאחר הדיון, הביע כהן חרטה חלקית על דבריו ופרסם התנצלות רפה, שבה נאמר: "לא התכוונתי חלילה לפגוע בעולים או בדוברי הרוסית עם או בלי מבטא, לכולנו היה מבטא. אז אם פגעתי, אני מתנצל. עם זאת, הסרטונים שח"כ קושניר ואחרים מפרסמים בשפה הרוסית ברשתות החברתיות מלאות בהסתה נגד הציבור החרדי ובאמירות פוגעניות מאוד. על כך התרעמתי".

תאריך:  13/08/2020   |   עודכן:  13/08/2020
+החוק לפיקוח על המעונות אינו מיושם כבר שנתיים
11:47 13/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

התקנות לא הוגשו לאישור הוועדה לזכויות הילד, משרד העבודה והרווחה לא הכין מנגנון לתמרוץ המעונות שיתקינו מצלמות וקיימים רק 23 תקני מפקחים למרות שנחוצים כ-80  ▪  יו"ר הוועדה לזכויות הילד: הוועדה רואה את הסחבת והעיכוב באישור התקנות כביזוי החוק וזלזול בילדינו

הפגנה בדרישה לפיקוח על המעונות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+האם הקורונה תעשה אותנו אכפתיים יותר איש לרעהו
11:35 13/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

מחקר חדש מגבעת חביבה ואוניברסיטת חיפה שהוצג בוועדת הקורונה, רואה במשבר הזדמנות לשיתוף פעולה בין רשויות, קבוצות באוכלוסייה ובניית החוסן האישי והלאומי  ▪  יו"ר הוועדה: צריך לראות בראשי הרשויות שותפים מרכזים וראשיים בהתמודדות עם המשבר, ולשתף את הציבור ולרכוש את אמונו

[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+יציבות הבית באחריותנו
11:10 13/08/20  |  תהלה פרידמן   |   לרשימה המלאה

נאום בכורה של חברת כנסת מטעם מפלגת כחול לבן במליאת הכנסת [כ"א באב תש"ף, 11.08.2020]

[צילום: עדינה ולמן/דוברות הכנסת]
+יש עתיד: כחול לבן לא ביקשה שנדחה הצעת החוק נגד נתניהו
08:46 13/08/20  |  עידן יוסף

גורמים בכחול לבן טוענים כי הציעו ליש עתיד לדחות בשבוע את ההצבעה על החוק שמונע מנתניהו לכהן כראש ממשלה, ובתמורה ישקלו לתמוך בה (אחרי שיידעו אם יש הסכמה בנושא התקציב, אך ביש עתיד סירבו. לדביהם, הדבר מוכיח שהם יותר רוצים להביך את גנץ מאשר למנוע מנתניהו לכהן כראש ממשלה. מנגד, ביש עתיד אומרים כי אנשי כחול לבן כלל לא פנו אליהם (כאן חדשות).

+חוזרים בשאלה לא זכאים להטבות יוצאי החינוך החרדי
23:48 12/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

חרדים החוזרים-בשאלה המשרתים ביחידות כלל-צה"ליות - אינם זכאים להשלמת השכלה כמשרתי המסלולים החרדיים  ▪  יו"ר ועדת העלייה והקליטה: "אין צורך להגדיר מיהו חוזר-בשאלה, יש להתייחס לכל מי שלמד שנתיים בחינוך החרדי כחרדי - ולהשוות את תנאיו"

אילוסטרציה
+משרדי הבריאות והאוצר מעכבים הכרה
בתארים אקדמיים רפואיים מצפון אמריקה
23:26 12/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

תואר שווה-ערך לדוקטור מארה"ב משתכר כבעל תואר ראשון בישראל  ▪  האם יושוו תארים אלו - לאלו בישראל  ▪  משרד החינוך לא מוכן עדיין להכיר בלימודים תיאורטיים מקוונים, ולו לשעה אחת - למרות שההתנסות המעשית תתקיים בפועל

אילוסטרציה
+השירות הלאומי: כבר לא 12 בנות בדירה
23:26 12/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

יו"ר ועדת העלייה והקליטה דורש: לא יותר משש בנות בדירה. אגודה שלא תעמוד בכך - לא תקבל בנות-שירות  ▪  בדיון נחשף: רכזות פגשו בנות רק פעמים בודדות בשנה, ויש כאלו שלא ביקרו מעולם בדירותיהן

בנות שירות [צילום אילוסטרציה: יוסי פורת]
+הקורונה הנפשית: עלייה של 25% באיומי התאבדות
23:25 12/08/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

170 אלף פניות התקבלו במוקד המצוקה של ער"ן מאז פרוץ המשבר, מתוכן 3,700 פניות אובדניות  ▪  "אין כרגע מערכת ציבורית מתפקדת", מזהירים בוועדת הקורונה נציגי הפסיכולוגיה הציבורית  ▪  יו"ר הוועדה: זאת תהיה המגיפה-שאחרי-המגיפה - וכולנו נידרש לה

יד עזר לפני שישלחו יד בנפשם [צילום: AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איציק כהן, משרד אדריכלים / Itshak Cohen, Architects Office  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי אבידר / Eli Avidar  אלי כהן / Eli Cohen  אלכס קושניר / Alex Kushnir  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אריאל שרון / Ariel Sharon  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  בצלאל סמוטריץ' / Bezalel  Smotrich  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  דוד בן-גוריון  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יבגני סובה / Yavgeni Sova  יהדות התורה והשבת  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוליה  מלינובסקי / Yuliya Melinovsky  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק כהן / Yitzhak  Cohen  יצחק רבין / Rabin Yitzhak  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  ישראל ביתנו  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  ממשלת ישראל / Israel Government  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משה  שרת / Moshe Sharet  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שר האוצר על הגזענות של סגנו: "נדהמתי"
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
המבטא של משה שרת
נחמיה תנא  |  13/08/20 09:00
2
תמיכה ברב כהן
שלומית רז  |  13/08/20 13:06
3
בא מתרבות עם סכין בין השיניים.
הגוי..  |  13/08/20 13:41
 
- שאלה על גזענות
שלומית רז  |  13/08/20 16:47
 
- איך לך בושה בפרצוף..
הגוי..  |  13/08/20 19:05
4
לכהן עומדת טענת"אמת דיברתי" ל"ת
משפטן בכיר  |  13/08/20 13:54
5
עידן אתה חוגג הרבה על זקנו וסג ל"ת
יאקי  |  16/08/20 09:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
עידן יוסף
חרדים החוזרים-בשאלה המשרתים ביחידות כלל-צה"ליות - אינם זכאים להשלמת השכלה כמשרתי המסלולים החרדיים    יו"ר ועדת העלייה והקליטה: "אין צורך להגדיר מיהו חוזר-בשאלה, יש להתייחס לכל מי שלמד שנתיים בחינוך החרדי כחרדי - ולהשוות את תנאיו"
עידן יוסף
תואר שווה-ערך לדוקטור מארה"ב משתכר כבעל תואר ראשון בישראל    האם יושוו תארים אלו - לאלו בישראל    משרד החינוך לא מוכן עדיין להכיר בלימודים תיאורטיים מקוונים, ולו לשעה אחת - למרות שההתנסות המעשית תתקיים בפועל
עידן יוסף
יו"ר ועדת העלייה והקליטה דורש: לא יותר משש בנות בדירה. אגודה שלא תעמוד בכך - לא תקבל בנות-שירות    בדיון נחשף: רכזות פגשו בנות רק פעמים בודדות בשנה, ויש כאלו שלא ביקרו מעולם בדירותיהן
עידן יוסף
170 אלף פניות התקבלו במוקד המצוקה של ער"ן מאז פרוץ המשבר, מתוכן 3,700 פניות אובדניות    "אין כרגע מערכת ציבורית מתפקדת", מזהירים בוועדת הקורונה נציגי הפסיכולוגיה הציבורית    יו"ר הוועדה: זאת תהיה המגיפה-שאחרי-המגיפה - וכולנו נידרש לה
איתמר לוין
עמית, ברק-ארז וברון רומזים שההכרעה בעתירות תהיה על-פי שתי נקודות מרכזיות: האם קיים נוהג חוקתי לפיו אחד הנציגים הוא איש אופוזיציה, ואם כן - האם וכיצד ניתן לאכוף אותו בפועל    מסבירים שיש לקבוע מבחינה עובדתית שקיים נוהג שכזה, ולאחר מכן - קיימת שאלה מעשית כיצד לאכוף אותו על הכנסת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il