מליאת הכנסת אישרה (יום ד', 26.8.20) בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק ההוצאה לפועל (הקפאת הגבלת רישיונות נהיגה) (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש), התש"ף-2020. מדובר בהצעה ממשלתית אליה מוזגו הצעות פרטיות של חברי הכנסת
שלמה קרעי,
יעקב אשר,
יעקב טסלר,
ג'אבר עסאקלה,
איימן עודה,
עאידה תומא סלימאן,
עופר כסיף,
יוסף ג'בארין,
שרן השכל,
חמד עמאר,
אביגדור ליברמן,
עודד פורר,
יבגני סובה,
אלי אבידר,
יוליה מלינובסקי,
אלכס קושניר, אוסאמה סעדי,
אחמד טיבי וסונדוס סאלח. 16 ח"כים תמכו ללא מתנגדים.
הצעת החוק הממשלתית נועדה להקפיא, כהוראת שעה לתקופה של שישה חודשים את האפשרות להטיל הגבלות על קבלה והחזקת רישיון נהיגה של חייבים בהוצאה לפועל. ביחס להגבלות תלויות ועומדות, הגבלה על החזקת רישיון נהיגה לא תחול בעוד הגבלה על חידוש רישיון נהיגה תישאר ולא תוסר. שר המשפטים יוכל להאריך את תוקף הצעת החוק עד ה-30.6.21 ובלבד שמצב חרום הקורונה נמצא בתוקף.
יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט, ח"כ יעקב אשר, אמר בוועדה: "יש אפשרות לאשר את הצעת החוק הממשלתית ולתת פתרון לכ-80% מהאנשים שרישיונם הוגבל או להמשיך להתדיין עם הממשלה. אפשר להצביע כעת ולהגיש רביזיה בנושא חידוש הרישיונות כך שאם תגיעו להסכמות, ניתן יהיה לכלול זאת". בהתייחסו לתקופה בה יוכל שר המשפטים להאריך את ההקפאה אמר כי נכון שיוסכם על שלושה חודשים כל עוד מצב חרום הקורונה מוכרז.
עו"ד מירב זוהרי ממשרד המשפטים: "מאז הדיון אתמול בחנו את האפשרות להקפיא את ההגבלות ביחס לחידוש רישיון נהיגה והיה נראה לנו נכון שנהגים יוכלו לנהוג בתקופה זו אך לא מצאנו פתרון. כל חלופה שמצאנו מעוררת קשיים בפן הביטוחי וקשיים בפן התחבורתי וזה עלול לפגוע כאשר יעלו חייבים שלא אמורים לנהוג. בסוף, גם אם מאפשרים לאנשים שרישיונם לא בתוקף לנהוג - מאפשרים רק למי שכשיר לעלות נהג בחמש וחצי השנים האחרונות ומתוכם רק למי שיש לו ביטוח. לאור זאת עמדת שר המשפטים היא שיש להיצמד להצעת החוק הממשלתית ולא לכלול את החידוש".
אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אמר כי שרת התחבורה ושר המשפטים מבקשים להיצמד להצעת החוק הממשלתית. עוד אמר כי מדובר באלפים בודדים שלא יוכלו לחדש את רשיונם.
תומר מוסקוביץ', מנהל רשות האכיפה והגבייה, אמר כי הוא מוכן רק להארכה חד-פעמית של ההקלות לשלושה חודשים.
בדברי ההסבר נכתב: "מדינות רבות בעול, ובהן ישראל, נקטו צעדים מרחיקי לכת כדי לצמצם את התפשטות נגיף הקורונה, כגון צמצום התקהלויות, הגבלות על קיום חיי מסחר וחברה, הגבלת כניסת אנשים ממדינות אחרות למדינה, הטלת חובת בידוד, הגבלת מספר העובדים המגיעים למקום העבודה ועוד.
נוסף על ההגבלות האמורות, במטרה לשמור על ריחוק חברתי ולצמצם את ההדבקה בנגיף, הוטלו בחודשים האחרונים גם מגבלות שונות על שירותי התחבורה ציבורית ועל הנוסעים בה, החל בהגבלת מספר הנוסעים באמצעי התחבורה השונים, דרך צמצום שעות הפעילות, ועד השבתה כללית של שירותי התחבורה הציבורית לפרקי זמן מוגדרים.
הגבלות אלה, מטבע הדברים, מצמצמות באופן ממשי את יכולתם של אנשים להתנייד ממקום למקום, ועקב כך פוגעות ביכולתם של אנשים להגיע למקום עבודתם ולצרוך שירותים חיוניים. הקלה להתנייד בתקופה זו תסייע לשמירה על בריאות הציבור ותעניק גמישות גדולה יותר במציאת תעסוקה."