X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
שהם. לפסוק תוך זמן סביר [צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90]
בתי הדין - שיאני התלונות המוצדקות [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]
דוח נציב התלונות על שופטים, אורי שהם, לשנת 2019:

23% מהתלונות נגד שופטים היו מוצדקות

13% מן התלונות בהן ניתנה החלטה לגופן היו מוצדקות לחלוטין, וב-10% נוספות ניתנה הערה לשופט או לדיין זינוק של 42% בתלונות על שופטי המשפחה שהם דחה תלונה של הרב הראשי נגד הדיין הרב שלמה שטסמן שופט שלום מחק תביעות בצורה שיטתית; שופטת משפחה יצאה נגד פס"ד של העליון; קאדי שרעי פרסם ספר ובו העתקות שיטתיות
▪  ▪  ▪
לפרסם את השמות
החלטות נציב התלונות על שופטים מתפרסמות בצורה אנונימית, משום שכך קובע החוק. קביעה זו היא תולדה של פשרה בין התנגדותם הנחרצת של רבים מן השופטים לעצם הקמת הנציבות, לבין הדרישה להקים אותה. היא גם מובילה לכך שהביקורת מאבדת חלק ניכר מן האפקטיביות שלה ויש בה מימד של חוסר הגינות.
זכותו של האזרח לדעת מה טיבו של השופט המעניק לו שירות, וזה כולל האם היו החלטות בעניינו (לטוב ולרע). אם השופטים יידעו ששמותיהם יתפרסמו, התנהגותם מלכתחילה תהיה נכונה יותר וראויה יותר. העדר שמות גורם להחשדת-שווא של שופטים רבים אחרים. 99% מההחלטות של אורי שהם אשתקד היו נקודתיות ואישיות, ולא מערכתיות.
הנשיאה אסתר חיות טוענת שוב ושוב, שהשופטים פתוחים לביקורת עניינית. אז הנה אתגר: לפעול לשינוי החוק ולאפשר לנציב לפרסם את השמות - כך שביקורתו (שהיא בוודאי עניינית) תהיה בעלת משמעות, די בכך שלשופטים יש חסינות מפני תביעות; לא צריכה להיות להם חסינות מפני דעת הקהל.

23% מכלל התלונות אותן בדק נציב התלונות על שופטים, אורי שהם, בשנת 2019 היו מוצדקות - מוסר הדוח השנתי שמפרסם (יום ד', 9.9.20) שהם. 13% היו מוצדקות לחלוטין וב-10% נוספים ניתנה הערה לשופט או לדיין - מה שמלמד שגם בהן היה מן הצדק.
הנציבות קיבלה אשתקד 965 תלונות וקיבלה 931 החלטות (כולל משנים קודמות). 54% מן התלונות בוררו לגופן; האחרות לא היו בתחום סמכותה של הנציבות. שיעור התלונות המוצדקות הוא מכלל אלו שבוררו לגופן. 38% מן התלונות המוצדקות היו על התמשכות הליכים ועיכובים בפסקי דין (לעומת 29% בשנה הקודמת; עלייה שיש לתת עליה את הדעת, אומר שהם), 26% היו על ליקויים בניהול המשפט; 21% היו על התנהגות בלתי ראויה (לעומת 29% בשנת 2018) ו-15% היו על פגיעה בכללי הצדק הטבעי. שהם מציין גם את הזינוק של 42% במספר התלונות על בתי המשפט למשפחה.
בחלוקה לפי ערכאות, שמונה תלונות נגד שופטים בבית המשפט העליון נבדקו לגופן: שש נדחו, באחת ניתנה הערה לשופט ובאחת נמצא שמדובר בליקוי מערכתי. בבתי המשפט המחוזיים נמצאו מוצדקות 14% מבין התלונות שנבדקו לגופן; בבתי משפט השלום - 39%; בבתי המשפט למשפחה - 34%; בבית הדין הארצי לעבודה - 14%; בבתי הדין האיזוריים לעבודה - 38%; ובבתי הדין הרבניים האיזוריים - 43%.
הדוח מגלה, כי שהם דחה תלונה של נשיא בית הדין הרבני הגדול והרב הראשי, הרב דוד לאו, על אב בית דין שטיפל בתיקי הקדשות [הכוונה לרב שלמה שטסמן, המטפל בהקדשות רגישים ובהם זה של ישיבת עץ חיים בירושלים - א.ל], שהוגשה בטענה ל"שיפוץ" פרוטוקול ובטענה שאִפשר לנציג בד"ץ העדה החרדית להביע עמדה בתיק בו הבד"ץ לא היה צד. שהם מציין, כי התגלתה בפניו תמונה מדאיגה בנוגע לטיפול בהקדשות בעלי נכסים של מאות מיליוני שקלים:
"קיים חשש כי גורמים רבי השפעה, מחוץ למערכת בתי הדין, עושים כל שלאל ידם בכדי לסלק מדרכם דייני בית דין מסוימים [שוב, הכוונה לרב שטסמן - א.ל], אשר מבקשים לבחון את דרך התנהלותם של נאמנים כאלה ואחרים בנכסי ההקדשות". שהם קורא ליישם בהקדם את המלצות המשנים ליועץ המשפטי לממשלה לטיפול בבעיה, ואומר כי מן הראוי לסייע לרב שטסמן "בנסיונותיו להעלות את אופן ניהול ההקדשות על דרך המלך". לגופם של דברים קבע שהם, כי מדובר באירועים חריגים בהם הייתה הצדקה למעשיו של הרב שטסמן. יצוין, כי פרטים אלו הם היחידים שפרסם שהם על הבירור החריג שערך; תמצית ההחלטה אינה נכללת בדוח ואינה מופיעה באתר הנציבות.
בין התלונות שנמצאו מוצדקות:
  • הרכב בבית המשפט העליון לא נתן בצורה פורמלית החלטה הדוחה שתי בקשות, והשופטים הביעו צער על כך. שהם מעיר, כי מן הראוי היה לתת את ההחלטה כדי למנוע מן המתלונן (שאינו מיוצג) תחושה של איפה ואיפה.
  • דיין בבית הדין הרבני הגדול התחמק ממתן החלטה, בניגוד להודעת הרב לאו ובניגוד להנחיית הנציבות. שהם ביקש מהרב לאו לקיים בירור עם הדיין.
  • שופט מחוזי דחה שוב ושוב את הדיונים בתיק, שנפתח ב-2013 והועבר לטיפולו בדצמבר 2015. שהם מדגיש, שהזכות למשפט הוגן כוללת את ניהולו וסיומו בתוך פרק זמן סביר.
  • שופט שלום מחק בצורה שיטתית תביעות בעילה של "חוסר מעש", גם במקרים בהם מי שלא קיימו את הוראותיו היו הנתבעים או המומחים מטעמו. שהם אומר שמדובר בהתנהלות שאין לה אח ורע, ובגישה מרחיקת לכת ובלתי סבירה.
  • שופטת שלום התייחסה בצורה משפילה לאם שייצגה את בנה, כינתה אותה "תגרנית בשוק" ושאלה את הבן "האם הוא נתן לאמו את הכדורים באותו בוקר".
  • שופטת שלום לא נתנה פסק דין במשך שנתיים וחצי, למרות מספר פניות ולמרות תלונה דומה עליה בעבר. נשיאו של אותו בית משפט התבקש לפעול כדי למנוע עיכובים נוספים מצידה.
  • שופט שלום ניהל שיחה שלא לפרוטוקול עם נאשם שהופיע לדיון ללא סניגורו. שהם קובע שאין מקום להתנהלות כזאת.
  • שופט שלום נתן החלטה בנוגע לצו איסור פרסום בתיקים מתוקשרים רק לאחר 45 יום. שהם אומר כי החלטות כאלו צריכות להינתן במהירות.
  • שופט תעבורה קבע שהוא מרשיע נהג על-פי הודאתו - למרות שכמה ימים קודם לכן הבהיר הנהג שהוא כופר באישומים נגדו.
  • שופטת משפחה כינתה במילים "פיגוע רב-נפגעים" החלטה של בית המשפט העליון בנוגע למזונות ילדים; שהם דוחה את טענתה, לפיה דיברה באופן אקדמי בלבד.
  • שופטת משפחה ביטלה את חיובו של אדם במזונות ילדיו בצורה רטרואקטיבית למשך שנה, למחרת בקשתו ובלא לשמוע את עמדת האם. שהם אומר כי זוהי התנהלות בלתי סבירה ובלתי ראויה.
  • שופטת משפחה נפגשה בלשכתה בארבע עיניים עם האישה, ללא הבעל. שהם אומר כי טוב עשתה כאשר פסלה את עצמה מהמשך ניהול התיק.
  • שופטת משפחה הציעה לאישה לפנות לטיפול פסיכולוגי, ואמרה שאם הביאה ילד לעולם - "שהיא תשלם עליו" ותצמצם את הוצאותיה משום שהאב לא היה מעוניין בילדה.
  • שופטת משפחה ייחסה לעורך דין הקלטה בלתי חוקית של הדיון ואמרה ללא ביסוס ש"כנראה יש מי שמממן את ההוצאות".
  • שופטת עבודה צברה שורה של עיכובים במתן פסקי דין. שהם העביר את החלטתו בעניינה לנשיאה אסתר חיות, לנשיאה ורדה וירט-ליבנה, לשרה דאז איילת שקד ולמנהל בתי המשפט יגאל מרזל, כדי לבחון את עניינה ברמה המערכתית.
  • שופטת עבודה התבטאה והתייחסה בזלזול כלפי עובדת ניקיון שטענה לסביבת עבודה משפילה ומבזה ולהטרדות מיניות. שהם אומר, שהיא נהגה בנוקשות יתרה ולא גילתה רגישות למצוקותיה של התובעת.
  • שופטת עבודה אמרה לאחד הצדדים שאולי הוא צריך הסתכלות, הוסיפה ש"אולי צריך כאן פסיכיאטר" וביקשה מרעייתו הבוכייה "להכניס בו בינה".
  • אב בית דין רבני התבטא בצורה פוגענית כלפי רב ששימש כמדריך מטעם בית הדין לאדם שביקש לחזור ליהדות. שהם קובע, כי הדברים היו מיותרים ונאמרו ללא כל סיבה נראית לעין.
  • בית דין רבני איזורי חייב אישה בהוצאות בחתימת שלושה דיינים, למרות שרק אחד מהם נכח באולם.
  • בית דין רבני איזורי נתן מספר החלטות שגויות באותו תיק, כולל עיקול בגובה פי חמישה מסכום הכתובה והחלטה על חלוקת רכוש למרות שהנושא היה בטיפולו של בית המשפט למשפחה.
  • בית דין רבני לא נתן פסק דין בתביעה לגירושין ופירוק שיתוף, למרות שחלפו שנתיים מהגשת הסיכומים ולמרות בקשות חוזרות ונשנות לעשות זאת.
  • בית דין רבני חייב אישה בהוצאות, בין היתר בשל פנייתה לנציבות. שהם מזכיר, כי כל אדם רשאי להתלונן ואין לקנוס אותו בשל כך.
  • קאדי שרעי פרסם ספר בו העתיק חלקים נרחבים מספרים קודמים, בלא לציין כנדרש את המקורות. שהם אומר כי מדובר בזכויות היוצרים הקנייניות והרוחניות של הכותבים המקוריים.

תאריך:  09/09/2020   |   עודכן:  09/09/2020
+פנייה למבקר: לבדוק טיוח מצד ארדן, אלשיך וניצן
16:50 09/09/20  |  עידן יוסף

התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה בבקשה לפתוח בחקירה נגד השר לשעבר גלעד ארדן, המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך ופרקליט המדינה לשעבר שי ניצן: "קיים חשש ממשי כי הרג יעקוב מוסא אבו-אל קיעאן טויח לכאורה על ידי הגורמים הבכירים ביותר במערכת אכיפת החוק".

+ביה"ד הגדול פעל בכוונה טובה - אך בדרך מוטעה
10:13 09/09/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

שהם: הרב מימון נהרי חתם על פסק דין שחלק ניכר ממנו לא ראה משום שלאחר מכן חלה בקורונה; הרב שלמה שפירא והרב אברהם שינדלר היו צריכים להחליף אותו בדיין אחר ולהכריע על סמך החומר שבתיק

הרב נהרי. חתם בפברואר [צילום: יעקב כהן, פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
23% מהתלונות נגד שופטים היו מוצדקות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
התפארות או התפרעות שופטות
שפן  |  9/09/20 11:15
2
האם נינקטים צעדים כנגד השופטים
ירושלמית  |  9/09/20 16:21
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משמר המשפט
איתמר לוין
38% מן העצורים המיוצגים בידי הסניגוריה הציבורית אינם זוכים לממש את זכות ההיוועצות לפני חקירתם במשטרה    מח"ש סגרה ללא חקירה ממשית 89% מהתלונות; רק שני שוטרים הועמדו לדין משמעתי - ואף לא תיק פלילי אחד    הסניגוריה מתריעה מפני קנסות וחיובים כספיים אחרים המכשילים שיקום עבריינים
איתמר לוין
הנשיאה ורדה וירט-ליבנה והסגן אילן איטח אינם יכולים לדון בתיקים של ארגוני המורים ומשרד החינוך    רוב המניעויות של נשיאי המחוזיים - משרד עורכי דין ומוסדות אקדמיים    רשימת מניעויות קצרה לשלושת חברי ההרכב במשפט נתניהו    אין מניעויות לנשיאי השלום בתל אביב, ירושלים והמרכז
איציק וולף
נציב הביקורת על הפרקליטות קובע כי במשך שנה וחצי התעלמה פרקליטות המדינה מחמישה מכתבים ששלח אליה עו"ד פנחס פישלר בדרישה לפתוח בחקירה נגד נצ"מ שרית פיליפסון
איתמר לוין
"משפט נתניהו יהיה במידה מסוימת גם משפטו של מנדלבליט"    גרסטל: למעט מקרים בודדים - בפרקליטות לא מודים בטעויות
איתמר לוין
יצחק עמית ונעם סולברג התחלפו במקומות בהשוואה לדירוג אשתקד    במקומות הבאים: דוד מינץ, יוסף אלרון, ניל הנדל ויעל וילנר    בחלקו התחתון של הדירוג: חנן מלצר, מני מזוז, ענת ברון, עוזי פוגלמן, אלכס שטיין, ג'ורג' קרא ודפנה ברק-ארז    הדירוג הממוצע למכהנים לפחות חמש שנים: עמית וסולברג ראשונים, פוגלמן וברון אחרונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il