X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שופט בית המשפט העליון, מני מזוז:

היפוך יוצרות בפס"ד של אורנשטיין

הנשיא היוצא של המחוזי בתל אביב הפעיל שיקולים תכנוניים בקבלו ערעור על החלטת הוועדה המחוזית - בניגוד לכלל ולפיו בית המשפט בוחן רק היבטים משפטיים ואיננו "מתכנן-על"
▪  ▪  ▪
אורנשטיין. הערעור התקבל [צילום: עופר עמרם]

הנשיא היוצא של בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, הפך את היוצרות בתחום הביקורת השיפוטית על גופי התכנון. כך קובע (יום א', 13.9.20) שופט בית המשפט העליון, מני מזוז.
חברת אופקים רוטשילד קיבלה מן הוועדה המקומית בת-ים היתר בנייה לפרויקט תמ"א 38 ברחוב השקמה בעיר, אך הוועדה המחוזית תל אביב קיבלה ערעור של דיירים בסביבה. הוועדה המחוזית קבעה, כי לא ניתן לבנות את מגדלי הממ"דים בפרויקט בסטייה מקווי הבניין, וכי אין פתרון חניה הולם לכל הדירות המתוכננות. אופקים ערערה לבית המשפט המחוזי רק על נושא החניה, בטענה שתוספת מקומות חניה בפרויקט עצמו תהפוך אותו לבלתי כדאי, ולכן יש להסתפק בחניון במרחק 600 מטר מהבניין.
אורנשטיין קיבל את הערעור והחזיר על-כנה את החלטה הוועדה המקומית, בנימוק שזו "עשתה מלאכתה נאמנה ושקלה את השיקולים המקצועיים הדרושים... ולא היה מקום להתערבות בשיקול דעתה". מזוז קיבל את ערעורה של ועדת הערר המחוזית, לאחר שכבר בדיון אמרו הוא והשופטים ג'ורג' קרא ואלכס שטיין, כי בפסק דינו של אורנשטיין נפלו טעויות המחייבות את ביטולו. הצדדים קיבלו את המלצת השופטים לפיה הערעור יתקבל ואופקים תוכל להגיש בקשה מחודשת על-פי הקווים שקבעה הוועדה המחוזית.
בפסק דינו מזכיר מזוז, כי בית המשפט העליון קבע אין-ספור פעמים שבית המשפט איננו "מתכנן-על" ואינו בודק את השיקולים המקצועיים של מוסדות התכנון. "ועדת הערר היא מוסד תכנון, גבוה יותר בהיררכיה התכנונית מהוועדה המקומית, ובתור שכזה במסגרת ערר המוגש לוועדת הערר היא בוחנת את החלטת הוועדה המקומית לגופה. מדובר בבחינה תכנונית-מקצועית של הסוגיות התכנוניות שבמחלוקת לגופן, ולא בביקורת שיפוטית על החלטת הוועדה המקומית.
"לא כן בית המשפט בבואו להעביר תחת שבט ביקורתו את החלטות מוסדות התכנון, במסגרת תפקידו לקיים ביקורת שיפוטית על מעשי רשויות השלטון. בית המשפט אינו מוסד תכנון ואינו 'מתכנן-על', ואין הוא שם את שיקול דעתו תחת שיקול הדעת המקצועי של מוסדות התכנון אשר הוסמכו בחוק להפעיל סמכויות אלה. תפקידו של בית המשפט הוא בהפעלת ביקורת שיפוטית על החלטות מוסדות התכנון".
על פסק דינו של אורנשטיין אומר מזוז: "בפסק דינו של בית המשפט קמא בענייננו היה משום 'היפוך היוצרות' לעניין כללי הביקורת - כאשר מחד-גיסא, ביטל הוא את החלטת ועדת הערר בנימוק ש'הוועדה המקומית עשתה מלאכתה נאמנה' ועל כן לא היה מקום להתערבות ועדת הערר בהחלטתה; ומאידך-גיסא, מצא בית המשפט להתערב בשיקול הדעת התכנוני של ועדת הערר לעניין קביעת האיזון הראוי בין שיקולים תכנוניות מובהקים. בכך נפל פגם בפסק הדין המחייב את התערבותנו והעמדת דברים על מכונם".
מזוז גם עומד על השיקולים שיש להביא בחשבון בעת אישור תוכנית לפי תמ"א 38, לאחר שהוא מזכיר שבשל חריגותה של תוכנית זו - אין זכות מוקנית לקבלת היתר בנייה על פיה. הוא אומר: "במסגרת בחינת בקשה להיתר מכוח תמ"א 38 יש לתת לתכלית של חיזוק המבנה מפני רעידות אדמה משקל משמעותי אל מול שיקולים תכנוניים אחרים - לרבות לעניין של הסדרי מקומות החנייה, תוך הפעלת שיקול דעת לגבי האפשרות לאשר במקרים מתאימים פתרונות חניה החורגים מהתקן הקבוע בתקנות החניה. אולם שמור לוועדה המקומית, וממילא גם לוועדת הערר, שיקול הדעת גם שלא לאשר בקשה להיתר לפי התמ"א משיקולים תכנוניים שונים, לרבות השיקול של העדר פתרון חניה הולם בנסיבות העניין".
את ועדת הערר המחוזית ייצגו עוה"ד אבי טוויג ויונתן ברמן, את אופקים ייצג עו"ד מיכה גדרון, ואת הוועדה המקומית - עו"ד תמר איגרא.

תאריך:  14/09/2020   |   עודכן:  14/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היפוך יוצרות בפס"ד של אורנשטיין
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
טול קורה מבין עיניך
עובד 1  |  14/09/20 10:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יצחק דנון
טוענת שאחוזת המשפחה בעתלית הוקמה שלא כדין על קרקע תעשייתית: מבנה פועלים בן 90 מ"ר הפך לבית פאר על פני חמישה דונמים
עידן יוסף
מחקר חדש שמסתמך בעיקר על נתוני ג'י-פי-אס בדק כמה מפגינים מגיעים בכל סוף שבוע לבלפור, מהיכן הם מגיעים - והאם המספרים תואמים את דיווחי המשטרה והמארגנים
עידן יוסף
פרס ביטחון ישראל לשנת תש"ף (2020) הוענק לשלושה מיזמים מצטיינים של המוסד, צה"ל, שב"כ, מפא"ת במשרד הביטחון והתעשיות הביטחוניות    בנוסף, הוענק פרס על מפעל חיים לא' מהמוסד על יזום פתרונות טכנולוגיים
עידן יוסף
מיום שישי הקרוב, ערב ראש-השנה, תיכנס מדינת ישראל לסגר    נתניהו: "בשלושה שבועות עברנו מ-30 ל-70 ערים אדומות. זה לא החג שאנחנו רגילים לו - לא נוכל לחגוג עם המשפחה המורחבת‎‏"
יצחק דנון
ביג פאואר השקעות תובעת 2.2 מיליון שקל מחברת איסוף מיכלי המשקה, בטענה שסירבה שלא כדין לקבל ממנה בקבוקים מעוכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il