X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות
תמונה אווירית של נהר מולאן, סין [צילום: באדיבות BMCA]
עופר לוין: "פרויקט מולאן מדגיש את הבלתי מוגדר והבלתי גמור בכל יצירת אמנות"
ספר חדש בהוצאת KERBER הבינלאומית שיראה אור בנובמבר הקרוב, מציב את פרויקט 'נהר מולאן' של האחים צ'ן בקדמת סצינת האמנות הסינית העכשווית. ישבנו לשיחה עם עופר לוין, המייסד של פלטפורמת בלו מאונטיין לאמנות סינית עכשווית (BMCA) שיספר לנו על הספר החדש
סרטון הקמת התערוכה 'נהר מולאן - בית' (2017), מוזיאון פתח תקווה לאמנות בשיתוף BMCA

בסין מעל ל-5,000 נהרות. משחר תולדותיה היוו הנהרות הגדולים ביותר, הנהר הצהוב בצפון והיאנגצה בדרום, את החשובים שבהם. נהר אחר, מולאן, שולי במונחים סינים - אורכו "בסך-הכל" 168 ק"מ - הינו הנהר הגדול ביותר בפוג'יאן, מחוז הממוקם בחופה הדרום מזרחי של סין.
הנהר חוצה, בין היתר, את כפר יואנטו, מקיף אותו מכל עבר, ונשפך למצר טאיוואן. הנהר והכפר שימשו במשך שנים חלק בלתי נפרד מסביבת ילדותם של שני אחים, צ'ן יופאן (Chen Yufan) וצ'ן יוג'ון (Chen Yujun). לימים הפכו האחים לאמנים סינים נחשבים בשנגחאי, והפיחו, בשיתוף פעולה אמנותי ביניהם, חיים מטאפוריים חדשים בנהר ובכפר דרך מיצב מתמשך ומתחדש פרי מוחם היצירתי.

פרויקט נהר מולאן
מימין לשמאל: צ'ן יוג'ון (Chen Yujun) וצ'ן יופאן (Chen Yufan) במוזיאון פתח תקווה לאמנות, 2017 [צילום: באדיבות BMCA]
▪  ▪  ▪

ספר דו-לשוני חדש (סינית-אנגלית) בהוצאת KERBER, הרואה אור בחסות פלטפורמת האמנות בלו מאונטיין לאמנות סינית עכשווית (BMCA) חושף פרק מרתק נוסף בסצנת האמנות הסינית בת זמננו הנוגע בפצע מדמם ושכיח בסין - תופעת ההגירה והשלכותיה.
"האחים צ'ן", מסביר עופר לוין מקרן השקעות GTI, אספן מוכר של אמנות ישראלית וסינית ומייסד BMCA "נולדו בשנות ה-70, גדלו בשלהי מהפכת התרבות (1976-1966) והיו עדים לתהליך פתיחתה הארוך והמורכב של סין. לפי אמונתם, מקורם בפרובינציית הנאן, ומשם הגיעו בהדרגה לחוף הדרום מזרחי בעקבות נפילת שושלת האן המזרחית (220-25 לספירה)".
לוין מוסיף: "אולם, הסיפור שנצרב בתודעתם הוא הריחוק מבני משפחתם המורחבת במובן הסיני של המונח, כלומר מהחצי השני של החמולה שלהם. עבור האחים צ'ן המחצית השנייה של המשפחה, שעקרה מאזורם שנים לפני הולדתם אל מעבר לים סין הדרומי, סימלה היעדר, משהו שהיה ואיננו עוד, ובכל הסיפורים שנשמעו מפי זקני המשפחה דבק ניחוח מסתורי".
סיפור ההגירה הזה אינו ייחודי בסין והוא מייצג אלפי סיפורים דומים אחרים. לאורך ההיסטוריה של סין התרחשו מספר גלי הגירה מסיבות מגוונות. בסוף המאה ה-19, החוף הדרום מזרחי חווה גל הגירה חדש מים סין הדרומי. בשובם של מהגרים סינים אלה חזרה למולדתם, הם הביאו עמם מטען תרבותי אקזוטי חדש, ומהמיזוג עם המנהגים המקומיים התהוותה תרבות ייחודית. לאחר כינון הרפובליקה העממית של סין קשרים בין סינים שחיו מעבר לים והמולדת הישנה ניתקו.
"פרויקט 'נהר מולאן'", מבהיר עופר לוין, "הוא מיצב אמנות מתמשך שמשנה את פניו זה למעלה מעשור. הוא משקף את המתח התמידי בין אובדן העבר, המסומל על-ידי נהר מולאן, לבין עוצמת המציאות המודרנית, על יתרונותיה וחסרונותיה, שחווה שבר אחרי 2008. הפרויקט עוסק בדיכוטומיות של החיים בכפר לעומת חיים בעיר גדולה, חדש מול ישן, ילידי ומקומי אל מול בינלאומי. ובמרכזו עומדות סוגיות של מסורת ושייכות, לצד שינוי, זרות וניכור".
המיצב הראשון של האחים צ'ן הציג את נהר מולאן באמצעות עיתונים משומשים, ספרים ישנים, קרטון, חצץ וחומרים אחרים. ערימה של ספרים קרועים סימלה את שטחו של הנהר המצולק, וביתנים מעץ מגולף שימשו ליצירת אווירת מסתורין. האחים מציגים את נהר מולאן כטומן בחובו זכרונות אנושיים ומטען רוחני עמוק, ולפיכך כרווי במושגים דתיים של זרימה והמשכיות עם הדורות שחלפו. מכאן ואילך "בתים" ו"שברי מידע מפוזרים לכל עבר" הפכו למוטיבים חשובים בפרויקט.
"משמעות שמם של הספר והתערוכה שהוצגה במוזאון פתח תקוה (2017), הוא חלקי. cuò הוא מונח המציין בניב הנפוץ באזור פוג'יאן 'בית', אך גם את פעולת הצבתו של ארון קבורה לתצוגה. כך יוצר המיצב דימוי של פרידה מהחיים.
"זו גם הסיבה שבגללה יש לעץ חשיבות גדולה. כחומר היסוד בפרויקט שממנו נגזרים החומרים האחרים", מסביר לוין "שכן ענפיו מסמלים בעת ובעונה אחת המשכיות עם מקורם בגזע, אבל גם פרידה ממנו. הספרים מתעדים את העבר ובמקביל משקף הנייר שלהם את חלוף הזמן באמצעות השינוי שחל בהם מבחינת גוון הדפים. האחים צ'ן כבר הגדירו בעבר את העץ כעצמות הפרויקט ואת הספרים בתור שריריו. אני מאוד מתחבר לאמירה הזאת".
הפרויקט הוצג במספר תערוכות בעולם, ביניהם בתערוכה בשנת 2018 בטייוואן בשם 'נהר מולאן - מסע', שמטבע הדברים, בשל המטען התרבותי המשותף היוותה עבור האמנים חיפוש אחר הבנת אותו מקור, שיבה לתולדות ההגירה ושליפה של זיכרון עמום ממולדת רחוקה, וכאמור כאן בישראל במוזאון פתח-תקווה בשנת 2017.
היצירה רלוונטית לישראל שכן כפי שמציין לוין "פרויקט 'נהר מולאן' אומנם נולד מחוויות מאוד אישיות וייחודיות, אבל כל מי שחוו על בשרם הגירה או שסיפור הגירה הוא חלק מהמורשת המשפחתית שלהם, יוכלו להתחבר לרגשות העזים שעולים מהפרויקט. הדבר נכון שבעתיים לישראל, שמבחינה גאוגרפית שוכנת באזור ששימש במשך אלפי שנים תחנת מעבר בין אפריקה, אסיה ואירופה וזכתה לשלל השפעות. וכמובן, סיפור הקמתה של מדינת ישראל מושתת על הגירה ועל מיזוג גלויות".
כאמור, הפרויקט הוא מתמשך ומתחדש כל הזמן, ולכן אף מיצב אחד של האחים צ'ן בפרויקט אינו זהה למשנהו. על כך מרחיב עופר לוין "מושג המפתח של הפרויקט הוא 'ארעיות' או 'חוסר קביעות'. הפרויקט כמו הנהר משנה את פניו בכל רגע בזכות זרימת המים בתוכו. אין לו מטרה מוגדרת או צורה אמנותית ייחודית שנקבעה מראש. הוא מאתגר את המתבוננים בו להניח בצד את המושג 'יצירת אמנות' ופשוט מאפשר לחוויית ההתבוננות לעשות את שלה. הפרויקט מדגיש את הבלתי מוגדר והבלתי גמור בכל יצירת אמנות".
לסיור וירטואלי בתערוכת 'נהר מולאן - בית', שנערכה בשנת 2017 במוזאון פתח תקוה לאמנות בשיתוף BMCA
- לחצו כאן

מבט למיצב, גלריית Boers-Li, 2011 [צילום: באדיבות BMCA]
תאריך:  04/10/2020   |   עודכן:  04/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il