X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות שיווקיות

הצורך בפירוק שיתוף במשק חקלאי מתעורר כאשר שני ההורים בעלי הנחלה הלכו לעולמם, לא מינו בן ממשיך ולא ערכו צוואה בחייהם, או ערכו צוואה בה ציוו כי המשק יחולק בין כל היורשים. ברי כי לפי מדיניות רשות מקרקעי ישראל לא יכול להרשם כבעל נחלה יותר מיורש אחד ומשכך מתעורר הצורך לפרק את השיתוף בנחלה.
פירוק שיתוף בנחלה יכול להעשות בהסכמת היורשים ובאין הסכמה יכריע בית המשפט. על הסוגיה המשפטית הנ"ל חלים הסכמי המשבצת שבתוקף (חוזה משולש או חוזה דו-צדדי), בהתאם למושב בו מצויה הנחלה. ככל שלא מונה בן ממשיך במשק כאמור או ככל שלא נערכה צוואה על-ידי בעלי המשק יכריע בית המשפט בהתאם לכללים הקבועים בסעיף 114 לחוק הירושה.
מיהו הבן המסוגל לקיים את המשק?
סעיף 114 לחוק הירושה קובע מעיין זכות קדימה ליורש המוכן ומסוגל לקיים את המשק החקלאי שיקבל את המשק ויפצה את שאר היורשים. הקביעה מיהו היורש המסוגל לקיים את המשק הינה קביעה משתנה ותלויית נסיבות. כך למשל יורש אשר עבד בחקלאות בנחלה בעוד ההורים בחיים, יזכה בעדיפות לקיים את המשק משאר היורשים, אך זאת אם יכול הוא לפצות את שאר היורשים בגין חלקם במשק החקלאי. אם אין יורש אשר מסוגל לקיים את המשק או לפצות את שאר היורשים, תימכר הנחלה לצד ג' והתמורה תחולק בין היורשים.
לאחרונה עלתה סוגיה במספר פסקי דין אשר דנו בשאלה מהו סכום הפיצוי שנדרש היורש לשלם לשאר היורשים, האם פיצויי ברוטו בגין שווי הנחלה כשוויה במכירה מרצון לצד ג', או שמא פיצוי נטו, שווי הנחלה בהפחתת המיסים ודמי ההסכמה אותם יש לשלם לרשות מקרקעי ישראל? כדי להבין עד כמה סבוכה הסוגיה יש לתת את הדעת לכך שנחלה העוברת בירושה אינה מחויבת בדמי הסכמה, ודמי ההסכמה נדחים למועד בו יבקש היורש למכור את הנחלה לצד ג'. במספר פסקי דין נקבע כי הפיצוי יהיה פיצוי נטו בהפחתת דמי הסכמה, אך קביעה זו טרם נבחנה על-ידי בית המשפט העליון ואינה בבחינת הלכה מחייבת.
בן ממשיך במשק חקלאי והסכמים פנים משפחתיים
לעיתים קרובות בסכסוכי ירושה בנחלה חקלאית עולה טענה על-ידי אחד היורשים כי מונה לבן ממשיך עוד בחיי ההורים, או כי נערך הסכם פנים משפחתיים לגבי זהות הבן שיקבל את הנחלה עם פטירת ההורים אשר נערך ללא ידיעת המוסדות המיישבים, הסוכנות היהודית או רשות מקרקעי ישראל. במצבים אלה, יש חשיבות להכרעת בית המשפט, שכן אם יקבע כי אחד האחים מונה לבן ממשיך או שסוכם בין המשפחה בהסכם פנים משפחתי כי הוא זה שיקבל את המשק החקלאי, הרי שהוא יקבל את המשק ולא יהיה חייב בפיצוי שאר היורשים. על הסכמים אלה מחילים בתי המשפט את דיני המתנה וחוק החוזים.
אמצעי יצור נלווים לנחלה חקלאית האם עוברות לבן הממשיך?
במושבים מסוימים צמודות לנחלה זכויות כלכליות נוספות כגון מכסת ביצים או מכסת חלב וכדומה. עולה השאלה האם אמצעי יצור אלה הינם חלק בלתי נפרד מהמשק החקלאי ועוברות לבן הממשיך או למי שזכה במשק על-פי צוואה? בעניין זה נקבע בפסקי-דין רבים כי מכסת הביצים אינה חלק מהנחלה והיא בבחינת זכות כלכלית נפרדת שלא עוברת באופן אוטומטי לבן הממשיך. מאידך-גיסא, ישנם פסקי דין אשר אימצו את הקביעה לפיה מכסת הביצים עוברת גם היא לבן הממשיך, הדבר תלוי נסיבות פרטניות של כל מקרה ומקרה.
הכותב הינו עו"ד גיא קמרי המתמחה בתחום דיני הירושה במושבים ונחלות ממשרד עורכי דין קמרי ושות'. אין להסתמך על האמור לעיל כייעוץ משפטי המשתנה ממקרה למקרה בהתאם לנסיבות.
קמרי ושות' משרד עורכי דין כתובת: החרושת 48 כרמיאל.

תאריך:  14/09/2020   |   עודכן:  14/09/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
המוסכניק שלכם אכזב אתכם פעם נוספת והחלטתם שזו הייתה הפעם האחרונה? עברתם דירה לעיר חדשה והגיעה השעה לאתר מוסך אמין ומקצועי? כך תאתרו את המוסך הבא שלכם
כתיבת המומחים
כתיבת המומחים
האם בקרוב נוכל לזהות בקלות אינסטלטור חובבן ומה ניתן לעשות כבר היום כדי להתגונן מפני חאפרים? כל מה שחשוב לדעת לפני שמזמינים הביתה שרברב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il