על חברת נת"ע וכלל הגורמים התכנוניים להבטיח כי רכבת הדנית (מטרו) תעבור בתחומי העיר ולהסיר מעל סדר היום כל חלופה אשר עלולה להדיר 210 אלף תושבי גוש-דן. חברי ועדת הפנים דורשים מהות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) להציג לציבור פרוטוקול עם נימוקי התוואי בתוך שבועיים. כך נקבע במהלך דיון (יום ג', 15.9.20) בוועדה.
בני ברק היא העיר המובילה בשימוש בתחבורה ציבורית במטרופולין גוש-דן (88%), ועם המספר הנמוך ביותר של כלי רכב לנפש באזור - מכונית אחת ל-10 תושבים. למרות זאת, בחברה הממשלתית נת"ע התכוונו להגיש בימים הקרובים תוואי שיעקוף את העיר החרדית וישאיר אותה היחידה מבין 24 ערי גוש-דן - ללא תחנה.
ראש עיריית בני ברק, אברהם רובינשטיין, הציג את טענותיו במהלך הדיון בועדה: "איך יכול להיות שבמדינת היהודים ידלגו על 210 אלף תושבים רק בגלל שהם רוצים לשמור על קדושת השבת? אנחנו העיר הכי צפופה בישראל והצרכנים הגדולים ביותר של תחבורה ציבורית בישראל. חייבים לתקן את העוול הזה".
ח"כ
משה ארבל מ
ש"ס אשר ניהל את הדיון, צידד גם בראש עיריית בני ברק והגיב על טענות נת"ע: "נת"ע לא יכולה לומר שהם לא מתכוונים לעקוף את בני ברק, אבל מצד שני להציג חלופה שעוקפת את העיר. אנחנו חרדים - אבל לא מטוטמים. למה ערים ירוקות יכולות למחות על תוואי בלי שייענשו בתוואי חליפי?!".
ח"כ
בצלאל סמוטריץ', לשעבר שר התחבורה, הוסיף: "אנחנו נמצאים בשלב מספיק מוקדם של המטרו כדי לשבת ולראות איך לא מחוללים שבת. נת"ע, מנהל התכנון - תעצרו עכשיו ותגיעו להבנות אם תנסו לעקוף את בני ברק - נתערב בחקיקה".
"אני מצפה מנציג נת"ע, חברה ממשלתית, להיות קוהרנטי. לא יכול להיות שתאמר שאין כוונה שהמטרו ידלג על בני ברק, ובמשפט אחר כך לומר שהחלופה השנייה היא שהמטרו לא יעבור בבני ברק. אנחנו חרדים אבל לא מטומטמים", אמר ח"כ ארבל.
מאיר שמרה, מנהל מנהלת המטרו בנת"ע: "יש שתי חלופות לתוואי המטרו. נת"ע היא זרוע ביצועית של הממשלה. את התוואי קובע
משרד התחבורה. אין חולק שהתוואי העדיף הוא שהמטרו יעבור בתוך בני ברק ואין חולק שנעשה הכל על-מנת ששם יעבור התוואי. אבל כשאתה מגיש חלופות, אתה בודק יכולת ישימות של התוכנית".
ארבל: "מה ההגדרה של יכולת ישימות? למה השאלה הזו לא עלתה כשהוחלט על הרכבת הקלה שעוברת במזרח ירושלים? אני מבטיח לך שבבני ברק לא יזרקו בקבוקי תבערה. למה לא חששתם שבכפר סבא יעכבו אתכם עם סוגיות סביבה? למה כאן כן? כי מדברים על שבת? איזו בעיית ישימות תגרום שעמדת תושבי העיר לשמור שבת גורמת שהפרויקט לא יוכל להתבצע?"
שמרה: "ההבדל בין בני ברק לירושלים וכפר סבא הוא בביצוע. בבני ברק זה פרויקט תת-קרקעי, בניגוד לירושלים. מכונת TBM לא מסוגלת לעצור. היא חייבת לחפור 24/7 כי היא תומכת את הקרקע תוך כדי חפירה, ואם היא עוצרת זו בעיה בטיחותית".
ח"כ ארבל: "אז נעניש קולקטיבית 210 אלף תושבים". ח"כ
אליהו ברוכי: "בגלל שמירה על ערכים". ח"כ ארבל: "הרי עבור אנשים אלה נועד כלי להסעת המונים. זו שכבה סוציו-אקונומית 2. אין כמעט כלי רכב פרטיים. איך שיקול פוליטי הופך לתכנוני?"
ראש עיריית בני ברק, רובינשטיין: "הרבה שרים וח"כים מגיעים לבני ברק לראות את העבודה המופלאה במאבק בקורונה, וכשאנו מספרים להם על העוול של המטרו הם לא מאמינים שזו החלטה של המדינה. לא התעוררנו עכשיו. זה מאבק שנמשך שנה וחצי. ב-2012 נחתם הסכם שעל הרכבת הקלה מדינת ישראל ונת"ע לא יחללו שבת. נת"ע החלה לעבוד בניגוד להסכם וזה הגיע לבית משפט שאמר את דברו. בית המשפט המחוזי אומר שהמדינה התחייבה בהתאם לאופי העיר שהרכבת לא תפעל במקרקעי הרשות בשבת ומועדים. אין עוררין על ההסכם הכתוב".
עו"ד יעל אדורם, הוועדה לתשתיות לאומיות, מינהל התכנון: "בכוונת יו"ר הות"ל מרדכי כהן לקיים דיון מתוך שאיפה למצוא פתרון". ארבל: "הוועדה דורשת ממנהל התכנון להגיש לה בתוך 14 יום, את הפרוטוקול של הדיון בו הוחלט שיש בעיה של ישימות ביצועית בתוואי שחוצה את בני ברק". עו"ד אדורם: "הפרוטוקול עדיין לא אושר. יש תמליל, אבל הפרוטוקול לא אושר ולכן לא אוכל להעבירו לוועדה". קריאות ח"כים: "מתי היה הדיון? הדיון היה לפני שנה!". ארבל: "הוועדה דורשת שהפרוטוקול יאושר בתוך 10 ימים, ובתוך 21 יום יועבר לוועדה. הוועדה מבקשת שבכל הנוגע לתכנון, יהיה תיאום מול הרבנות הראשית לישראל, תהיה הלימה לחוק שעות עבודה ומנוחה ולערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. עמדת פרנסי עיריית בני ברק לגיטימית ואסור ש-210 אלף תושבים שילמו מחיר על מדיניות לגיטימית. הוועדה דורשת מגורמי התכנון לפעול לקידום החלופה שכוללת את בני ברק, כהמשך להתחייבות
זאב בילסקי בהיותו ראש מטה הדיור".