X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מנדלבליט. "פגיעה קשה ובלתי מידתית" [צילום: משרד המשפטים]
חיות. לכל הפחות בדיקה ראשונית [צילום: פלאש 90]
תוך התעלמות מן הביקורת שמתחה חיות

מנדלבליט: לא לחקור הדלפת שיחות ישועה

טוען ש-260-150 איש בגורמי החקירה והפרקליטות נחשפו לאורך השנים להקלטות השיחות בין ישועה לאלוביץ, אשר פורסמו בערוץ 13 - ולכן מדובר בחקירה נרחבת מדי וללא תוחלת אומר שאין מקום לחקור את ישועה, משום שהוא אינו עובד ציבור ואין לפגוע בעדותו במשפט נתניהו
▪  ▪  ▪
קיוו שנעתיק את ההודעה
דוברות משרד המשפטים העבירה לתקשורת בדוא"ל אמש (יום ה', 1.10.20) בשעה 22:15 את תגובתו של היועץ המשפטי לממשלה לבג"ץ בנוגע להדלפת שיחות ישועה-אלוביץ; בווטסאפ הועברו הדברים רק בשעה 22:20. מזכירות בית המשפט העליון פועלת בשגרה עד השעה 17:00. בית המשפט העליון אינו מחובר לרשת "נט המשפט" ומסמכים חייבים להימסר לו ידנית. לכן, סביר להניח שהתגובה נמסרה שעות אחדות לפני שהועברה לתקשורת.
משרד המשפטים נוהג דרך קבע להוציא הודעות בשעות הערב, הרבה אחרי סיומו של יום העבודה הרגיל - כאילו העיתונאים עובדים אצלו ומחויבים לעמוד דום על-פי רצונותיו. במקרה הנוכחי דומה, כי השעה המאוד-מאוחרת גם נועדה להביא לתשומת לב מינימלית להודעתו של אביחי מנדלבליט - המהווה התרסה ישירה בפניה של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות. ייתכן שהדוברות גם קיוותה, שהתקשורת פשוט תעתיק אחד-לאחד את הודעתה מבלי לקרוא את התגובה עצמה.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מסרב לקיים בדיקה כלשהי לאיתור מי שהדליף את תכני השיחות בין שאול אלוביץ לבין אילן ישועה בתיק 4000. זאת, למרות הביקורת של נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, על ההדלפה ועל הימנעותו של מנדלבליט מלבצע פעולה כלשהי לאיתור המדליף.
אלוביץ ביקש מבג"ץ להורות למנדלבליט לחקור את ההדלפה לתוכנית "המקור" בערוץ 13 ביוני השנה, תוך שהוא מציין שהפרסום נעשה לפני שחומרי החקירה נמסרו להגנה - ומכאן שבמקרה זה כלל לא ניתן לטעון שמקור הדברים הוא בעורכי דינו. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש להצטרף לדיון, בצטטו דברים שאמר עד המדינה ניר חפץ לחוקריו בשנת 2018, ולפיהם אילנה דיין סיפרה לו שישועה - לשעבר מנכ"ל וואלה ועד התביעה הראשון במשפט - עמד בקשר עם העיתונאי ברוך קרא, ממגישי "המקור".
בדיון בעתירה ציינו חיות והשופט נעם סולברג, כי הפרקליטות אומרת שוב ושוב עד כמה הדלפה של חומרי חקירה היא פסולה וחמורה - אך לעולם אינה חוקרת אותה. הם תהו, האם לא הגיע הזמן לקיים לכל הפחות בדיקה ראשונית. חיות אף אמרה כי אינה מבינה כיצד מנדלבליט יכול לטעון שאין מקום לחקירה, בעוד שהוא לא עשה דבר וחצי דבר כדי לבדוק את העניין. הפרקליטות ביקשה ארכה עד אמצע אוקטובר למתן תשובתה, בג"ץ הורה לה להשיב עד 23.9.20, אך היא ביקשה וקיבלה ארכה עד אתמול (יום ה', 1.10.20).
לדברי הפרקליטות, מנדלבליט הורה בעקבות הדיון לבצע "בחינה ובדיקה מעמיקה נוספת בעניין". זו העלתה, כי במשך שנתיים וחצי - מאז מסר ישועה את ההקלטות לחוקריו ועד לפרסום בערוץ 13 - נחשפו להן 260-150 איש ברשויות החקירה השונות: 62 איש במישרין ברשות ניירות ערך ועוד 35 בעקיפין, 15 איש במישרין בפרקליטות מיסוי וכלכלה, מספר לא ידוע מבין 97 חוקרי המשטרה ומספר לא ידוע מבין 90 פרקליטים נוספים.
הפרקליטות טוענת: "מדובר אפוא במספר גדול מאוד של עובדי ציבור, אשר עשוי להיות צורך לגבות מהם הודעות בנוגע לאפשרות שהם מי שמסרו את המידע, ואפשר שגם ייחקרו באזהרה, וזאת חרף העדרו של חשד ממשי ביחס למי מהם. כמו-כן עשויים להידרש גם צעדים נוספים, כגון בקשה לקבלת נתוני תקשורת לגבי שורה ארוכה מאוד של עובדי ציבור אלה והכל באופן נרחב, שנים אחורה.
"נקיטת צעדים מעין אלה, כלפי עובדי ציבור רבים, רק בשל כך שהייתה להם נגישות לחומרים מתוקף תפקידם בשורות רשויות האכיפה, ובלא שיש ולו ראשית חשד קונקרטי לגביהם (ומכאן גם תוחלת החקירה הנמוכה), כרוכה בפגיעה קשה ובלתי מידתית בציבור גדול של עובדי ציבור, ובכלל זה פגיעה חמורה ביותר בפרטיותם, לאור מהותם של האמצעים השונים. כמו-כן, לא למותר לציין כי מדובר בתשומות חקירה עצומות, אל מול תוחלת חקירה נמוכה ביותר".
עוד מציינת הפרקליטות, כי ישועה הקליט את השיחות מאז יולי 2015, ולכן ייתכן שרבים אחרים נחשפו להן עוד לפני שמסר אותן לחוקריו וייתכן שהם המדליפים; לדעתה, ייתכן אפילו שאלוביץ עצמו הדליף אותן (כי לא ניתן לשלול שהן היו ברשותו). מנדלבליט גם דוחה את האפשרות שהעלתה חיות לחקור בשלב ראשון את ישועה. לדבריו, לא ניתן לחקור דווקא אותו בצורה שרירותית, והוא גם חושש שזימונו לחקירה כעת - ערב עדותו במשפט נתניהו - עלולה לשמש "כאמצעי עקיף להשפעה על המשפט הפלילי". מאחר שישועה אינו עובד ציבור, ספק רב אם ניתן לייחס לו עבירה כלשהי אפילו אם הוא הדליף את ההקלטות. עוד מציינת הפרקליטות, כי אין הצדקה לחקור דווקא הדלפה זו, כאשר בתיקי האלפים היו הדלפות רבות של חומרי חקירה - כולל כאלו שהיו בידי ההגנה.
לדברי הפרקליטות, אין משמעות לדבריו של חפץ שציטט נתניהו, שכן הם נאמרו כאמור בשנת 2018 בעוד ההקלטות שודרו רק בשנת 2020. "מדובר בעדות שמועה, אשר לא ידוע על מה או על מי היא נסמכת, כמה גלגולים עבר המידע עד שהגיע אל העיתונאית (אם בכלל), ושמא מדובר בהערכה או השערה, שלה או של מי שמסר לה את המידע, המוצג למר חפץ במסגרת שיחה העוסקת בהכנת תוכנית של אותה עיתונאית על הפרשה, בעוד שהוא, כפי שצוין במזכר, מוטרד מאשר ייאמר עליו בתוכנית המתחרה. וכן יצוין, כי על פני הדברים קשה להניח כי עיתונאי תוכנית 'המקור' חשף את המקור שעליו נסמך".
עוד סבורה הפרקליטות, כי גם ברמה העקרונית אין הצדקה לפתוח בחקירה, שכן אין תשתית ראייתית מספקת, לא נגרמה פגיעה כה חמורה המצדיקה אותה ויש להביא בחשבון גם את החיסיון העיתונאי. "אין חולק, כי מסירת חומרי חקירה לגורם בלתי מוסמך היא אסורה ופסולה, וכי טיפול במקרה מתאים בכוחו גם להרתיע. אולם, עצם הצורך החשוב בהתמודדות עם המקרים הפסולים, אין די בו לבסס נקיטת פעולות חקירה פלילית במקרה שאינו מתאים לכך". תגובתו של מנדלבליט הוגשה באמצעות עוה"ד שוש שמואלי, יונתן נד"ב וענת גולדשטיין.

תאריך:  02/10/2020   |   עודכן:  02/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מנדלבליט: לא לחקור הדלפת שיחות ישועה
תגובות  [ 16 ] מוצגות  [ 16 ]  כתוב תגובה 
1
זה יועץ זה... רועץ מושחת ל"ת
מטריקס  |  2/10/20 08:45
2
משחק סכום אפס
פלג א  |  2/10/20 08:52
3
תרוצים של ילד בגן
הם מפחדים  |  2/10/20 09:21
4
מנדלבליט לא יפליל את עצמו
לדראון  |  2/10/20 09:43
5
צריך מבקר משפטי ולא יחצן משפטי ל"ת
יאקי  |  2/10/20 09:44
6
המקור והעיתונאי דורסים את החוק ל"ת
יאקי  |  2/10/20 10:07
7
נחשפו להן 260-150 איש ברשויות
מנדבליט מסתבך  |  2/10/20 11:42
 
- ולכך יש להוסיף
עובד 1  |  3/10/20 13:26
8
חיות הזמינה את זה.
א.ל. רמת-גן  |  2/10/20 11:56
9
נסתפק בחקירה היוע"צ ועוד 9 בכי ל"ת
יאקי  |  2/10/20 12:00
10
מערכת החוק מפחדת ממשפט צדק ל"ת
יאקי  |  2/10/20 15:05
11
כאזרח מתבייש בשומרי הסף  ל"ת
יאקי  |  2/10/20 23:45
12
התנועה לאיכות
לא לפייסבוק  |  3/10/20 12:53
13
האם להעתיק את בלפור לכיכר גורן ל"ת
יאקי  |  3/10/20 18:02
14
מנדלבלוף אלוף בלשקר לבתי משפט ל"ת
אזרחית  |  4/10/20 23:31
15
תארו אם היה ההפך
ד"ר משה פרץ  |  15/03/21 12:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משפט נתניהו
איתמר לוין
קובע שפרשת חריגות הבנייה של בן-ארי אינה בסמכותו, אך מוסיף התייחסות עקרונית המלמדת על דעתו בנושא: "משרת ציבור, בטח ובטח משרת ציבור המכהן במשרה בכירה, מצווה להקפיד ולהיזהר בהליכותיו קלה כבחמורה, שלא רק בעת עשייתו בתפקידו הציבורי"    ממליץ למנדלבליט לקבוע הנחיות מחייבות לגבי התנהגותם של משרתי ציבור גם בחייהם הפרטיים
איתמר לוין
חושף שני מסמכים המלמדים, כי באוקטובר 2018 מסר ניר חפץ לחוקריו - מפיה של אילנה דיין - כי אילן ישועה העביר מסמכים לעיתונאי ברוך קרא    הפרקליטות: ביררנו עם ישועה והוא הכחיש
ד"ר רבקה שפק ליסק
החל עם פרוץ מגיפת הקורונה נתניהו סירב להעביר את הטיפול לפיקוד העורף וגם השתמט ממינוי פרויקטור למרות שידע שמשרד הבריאות אינו מסוגל לטפל בבעיה
איתמר לוין
רוזן: מנהלת המחלקה להנחיית תובעים פעלה במסגרת תפקידה, כאשר הבהירה שאין לאפשר התערבות פוליטית בעבודת התביעה העירונית בראש העין אגב הטיפול בחריגות הבנייה של ליאת בן-ארי
אפרים הלפרין
היועמ"ש לממשלה תוקף שרים וחברי כנסת על דרכי התבטאות לא ראויות, אך האם קושט הוא עצמו טרם הוא קושט אחרים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il