X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הדוח השנתי של תלונות הציבור ברשות השנייה: 79% מהפניות עסקו בתכנים טלוויזיוניים, 18% עסקו בתכנים רדיופוניים עלייה בחלקן של הפניות על תכנים המשודרים בטלוויזיה. רוב הפניות היו כנגד התבטאויות פוגעניות של עיתונאים, מגישי מהדורות חדשות ותוכניות אקטואליה ופרשנים בחברות החדשות
▪  ▪  ▪
רוני דניאל. מספר גבוה של תלונות [צילום: לע"מ]

בשנת 2019 הוגשו לנציבות פניות הציבור של הרשות השנייה 12,974 פניות ציבור, עלייה של 80% בהיקף הפניות לעומת 2018, כך עולה מהדוח השנתי שהגיש נציב הפניות דוד רגב לשר התקשורת יועז הנדל.
הזינוק נבע בעיקר מעלייה בהיקף הפניות שהוגשו על תכנים המשודרים בערוצי הטלוויזיה. רוב הפניות היו כנגד התבטאויות פוגעניות של עיתונאים, מגישי מהדורות חדשות ותוכניות אקטואליה ופרשנים בחברות החדשות.
היקף הפניות על התנהגויות של מראיינים בטלוויזיה זינק מ-924 פניות ב-2018 ל-6,414 פניות ב-2019, זאת בין היתר בגלל 3,313 פניות על דבריה של העיתונאית אושרת קוטלר בחדשות 13 שכינתה את חיילי גדוד נצח יהודה שהתעללו בפלשתינים "חיות אדם" ו-2,807 פניות על דבריהם של הפרשן אמנון אברמוביץ' והעיתונאי עודד בן עמי מחדשות 12, שציטטו משפט מוכר מתוך תפילת הקדיש תוך שדיברו על ההליכים המשפטיים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו.
גם בתכנים המשודרים בתחנות הרדיו חל זינוק בפניות בנושא אמירות פוגעניות והתנהגויות של מראיינים והן עלו מ-695 בשנת 2018 ל-2,212 בשנת 2019. הזינוק נבע בין היתר מדבריו של העיתונאי רוני דניאל בתוכנית "הקבינט" ששודרה ב-103fm על פרשת האונס לכאורה באיה נאפה שבקפריסין.
תחום טלוויזיה
בשנת 2019 התקבלו 10,239 פניות על התכנים ששודרו בערוצי הטלוויזיה, בהם ערוץ 24 וערוץ 20 המשדר גם חדשות, המשדרים שניהם מכוח חוק הרשות השנייה משנת 2018. לא התקבלו פניות על הערוצים הלא טי וי וערוץ 9, שמשדרים גם הם מכוח חוק הרשות השנייה.
73% מהפניות היו על תכנים ששודרו במהדורות החדשות ובתוכניות האקטואליה. מדובר בעיקר באמירות פוגעניות של עיתונאים, מגישי תוכניות ופרשנים שעוררו גלי תגובות של אלפי פניות.
מניתוח הפניות עולה כי לראשונה היקף הפניות שהתקבלו כנגד תכנים חדשותיים גדול יותר מהיקף הפניות כנגד תוכניות. במשך שנים התוכניות, ובהן תוכניות המציאות (ריאליטי) ותוכניות ההומור והסאטירה, הובילו לרוב פניות הצופים על תכנים פוגעניים. המהפך נבע משילוב של שנה עמוסה באירועים חדשותיים, בהם שתי מערכות בחירות, ומעלייה באמירות פוגעניות של שדרנים, עיתונאים ומגישי מהדורות שהכעיסו ציבור צופים גדול ביותר.
18% היו על תכנים ששודרו בתוכניות, בהן פניות על תוכניות הסאטירה "גב האומה" ו"ארץ נהדרת", על התבטאויות פוגעניות נגד האוכלוסייה הדתית והחרדית ונגד האוכלוסייה הערבית.
5% היו על קדימונים לתוכניות, בהן 369 פניות על קדימון לתוכנית "ברקוד" ברשת 13, שהייתה בו אמירה פוגענית כנגד מתווכי דירות.
4% היו על פרסומות (זאת לעומת 40% בשנת 2018 שבה שודרה פרסומת שנויה במחלוקת של שותפות חברות הגז בקידוחי הגז). מניתוח הפניות עולה שהוגשו עשרות פניות על פרסומת של "מכבי שירותי בריאות" שהוצג בה חייזר המדבר במבטא תימני ופרסומת למזגן "טורנדו" שבה רותם סלע "שומעת קולות". מרבית הפניות נמצאו מוצדקות.
תחום רדיו
ניתוח הנתונים מצביע על כך שעיקר הזינוק, 93% מהתלונות, הוא בנושא תכנים פוגעניים (לעומת 21% ב-2018 ו-56% ב-2017). רדיו 103 גרף 2,145 תלונות, לעומת 184 בלבד אצל כל יתר התחנות - פי 26.8! מהשנה שקדמה.
בדומה למגמות העולות מניתוח התלונות של צופי הטלוויזיה, גם המאזינים לתוכניות הרדיו דורשים תכנים מדויקים יותר ונקיים מאמירות פוגעניות שכוללות התבטאויות פוגעניות, הערות מגדריות וכיו"ב.
5% מהתלונות עסקו באתיקה בשידורים וכללו תלונות על פרסומות מטעות, תעמולת בחירות בתוכניות רדיו שונות, ואתיקה בשידור.
פרסומות
כבשנים האחרונות, גם בשנת 2019 נמשכת מגמה של הבעת חוסר שביעות רצון מצד הצופים בכל הנוגע לפרסומות המשלבות תוכן מיני או אלים. היקף התלונות על פרסומות בטלוויזיה עמד בשנת 2019 על 408 תלונות. כמחצית מהתלונות שהוגשו כנגד פרסומות בשנה זו נמצאו מוצדקות וחלקן תוקנו או הוגבלו לשעת שידור מאוחרת בעקבות פניות הצופים.
פילוח הפניות לפי המשדר
כאמור, עיקר התלונות שהוגשו בשנת 2019 היו כנגד תוכניות החדשות והאקטואליה של קשת 12 ורשת 13.
מדובר, בין היתר, ב-2,807 תלונות על חדשות 12 בעקבות דבריהם של הפרשן אמנון אברמוביץ' והמגיש עודד בן עמי שציטטו מתוך הקדיש בשיחה שעסקה בראש הממשלה בנימין נתניהו; 235 תלונות על כתבה שעסקה באונס לכאורה באיה נאפה שבקפריסין ואשר הכילה תכנים מיניים; 82 תלונות על הפרשן אמנון אברמוביץ' שהשתמש במילה "ילידים" לתיאור תומכי נתניהו; ועשרות תלונות על ראיון שערך עודד בן עמי עם השר לשעבר אלי ישי ובה שאלה פוגענית.
התקבלו 3,755 תלונות על חדשות 13 בגין התבטאויות של עיתונאים, פרשנים ומגישי תוכניות אקטואליה. בין התלונות היו 3,313 תלונות על דבריה של אושרת קוטלר "שולחים את החיילים לשרת בשטחים ומקבלים חיות אדם. אלה הן תוצאות הכיבוש", בהקשר של חיילי גדוד נצח יהודה. עשרות תלונות נוספות התקבלו בעקבות כתבתו של עמרי מניב על מכינת "בני דוד" ביישוב עלי, ועל הכתבה של המכינה בעצמונה, בתלונות נטען כי הכתבות מסולפות ואמירות שצוטטו בכתבה הוצאו מהקשרן. 122 תלונות נוספות התקבלו על כתבתו של אביעד גליקמן, שאמר כי הקהל של קבוצת הכדורגל בית"ר ירושלים גזעני.
עוד התקבלו 1,728 פניות על תכנים ששודרו בקשת 12, מהן 285 פניות על ראיון של ניב רסקין עם פרופ' גל דובנוב-רז, שלטענת הפונים לא היה גילוי נאות על תפקידו ב"שטראוס"; 843 תלונות על הכתבת עדי מאירי שבתוכנית של אופירה וברקוביץ' קראה למפגינים ממוצא אתיופי "חיות ופראי אדם"; 71 פניות על תוכניתו של רפי רשף שבה הוצגה כתובית עם סמל בית"ר והמילה גזענות, בעוד שהכתבה עסקה בגזענות אוהדי קבוצת בני יהודה.
712 פניות הוגשו על תכנים ששודרו ברשת 13, בהן 369 פניות על קדימון לתוכנית "ברקוד" שפגע בשמם הטוב של מתווכים.
250 פניות שויכו במשותף לכלל הערוצים (12, 13 ו-20). בין הפניות כ-80 פניות על פרסומת של קופת חולים "מכבי" שבה הוצגו חייזרים בעלי מבטא תימני. צופים זועמים טענו לפגיעה בעדה התימנית.
על ערוץ 20 וחדשות 20 התקבלו 17 תלונות, בהן תלונה על אמירתו של עו"ד יורם שפטל בשידור כי בני גנץ צריך להתאשפז במחלקה סגורה, על ראיון עם ראש הממשלה שכלל דברי תעמולה והכפשות על כחול לבן, ועל שידור ישיר של למעלה משעה של הפגנות תומכי נתניהו.
עיקר התלונות ברדיו, 2,070, הוגשו נגד תחנת הרדיו 103fm בעקבות אמירה של רוני דניאל שהוגדרה פוגענית. לראשונה זה שנים ירד היקף התלונות על תחנות רדיו תל אביב ורדיו חיפה. רדיו 103fm, רדיו תל אביב ורדיו חיפה הן תחנות המשדרות בסגנוןRadio talk, שכולל מלל רב, חדשות, ראיונות ותוכניות אישיות. מטבע הדברים, תוכניות בסגנון זה גוררות תלונות רבות יותר.
חלה גם ירידה בתלונות על תחנת הרדיו החרדית "קול חי" (25 תלונות בשנת 2019 לעומת 34 תלונות בשנת 2018).
נציבות פניות הציבור ברשות השנייה פועלת אל מול תחנות הרדיו האזוריות ליצירת שידורים נקיים יותר ומאוזנים יותר באמצעות שיח שוטף עם תחנות הרדיו האזוריות בניסיון לטפל בתלונות לשביעות רצון הפונים.
רק 27% מהתלונות טופלו לגופן
בשנת 2019 נמשכה ואף גברה המגמה שלפיה מרבית התלונות שהוגשו לנציבות פניות הציבור נמצאו מוצדקות. 73% מהפניות נמצאו מוצדקות לעומת 57% בשנת 2018. ניתוח הנתונים מצביע על המגמה הנמשכת של טיפול נחרץ בתלונות הציבור בעיקר בכל הנוגע לאמירות פוגעניות, התנהגויות פוגעניות ואתיקה בשידור.
כרבע מהתלונות (27%) הוגדרו ככאלה שטופלו לגופן. ההכרעה "טופל לגופו" היא הנפוצה ביותר של הנציבות. משמעותה היא כי בתיווך הנציבות הושגה הבנה בין הפונה למורשה לשידור ביחס ליישוב התלונה שלא בדרך של הכרעה חד-צדדית.

תאריך:  06/10/2020   |   עודכן:  06/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התלונות נגד רדיו 103 - פי 12 מכל תחנות הרדיו האזורי
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד
הוסיף: "יש לעשות ככל הניתן כדי לאפשר את חופש הפולחן והמחאה"    מ"מ המפכ"ל: "שיח מתלהם כלפי שוטרים העושים מלאכתם ראוי לכל גינוי"
מירב ארד
המשטרה העבירה ליועץ המשפטי את פרטי הבדיקה הראשונית, בחשד שהשרה לאיכות הסביבה הפרה ביום הכיפורים את מגבלות הקורונה
איתמר לוין
מי שהיה אב הבית במעון ראש הממשלה קיבל הבטחה שעדותו במשטרה לא תשמש נגדו - למרות שלא נחתם עימו הסכם עד מדינה    רוזן: החלטתם של וינשטיין וניצן בפברואר 2015 היוותה סטייה מהנחיות היועץ המשפטי בנוגע לעדי מדינה    ביקורת על סחבת ממושכת בתגובתו של מנדלבליט לתלונה
עידן יוסף
הטלוויזיה החינוכית מבקשת לעבור מאפיק 23 לאפיק 80    מועצת הכבלים והלווין לא ממהרת לאשר לפני שמיעת התייחסות הציבור    המשמעות: הזזת/הסרת ערוצים קידס וג'ים ג'ם במשודרים בהוט וביס
מירב ארד
החוקרים: הממצאים מצביעים בבירור על טכנולוגיה עקבית של ייצור להבים מחומרי גלם שטופלו בחום מבוקר, הנבדלת מאופן הייצור של כלים אחרים. עובדה זו מצביעה על תכנון מבוסס-ידע. זו טכנולוגיה, ממש כשם שהטלפונים הסלולריים והמחשבים שלנו הם טכנולוגיה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il