נציב הביקורת על הפרקליטות,
דוד רוזן, ממליץ (יום ב', 12.10.20) באופן חסר תקדים ליטול מעיריית אלעד את סמכויות האכיפה בתחום התכנון והבנייה, מאחר שמערכת האכיפה בה אינה מתפקדת כנדרש. בראש העירייה עומד מזה שבע שנים
ישראל פרוש, איש אגודת ישראל.
התנועה לאיכות השלטון ואחד מתושבי אלעד טענו בתלונתם לרוזן, כי בעיר מבוצעות עבירות בנייה בידיעתם של בכירים בעירייה, אך התלונות לגורמי האכיפה אינן מטופלות ולעיתים אף אינן נענות. בחלק מן המקרים, נטען עוד, אף היו בכירים בעירייה מעורבים בעצמם בעבירות אלו וקיים חשש לביצוע עבירות בתחום טוהר המידות. המחלקה להנחיית תובעים במשרד המשפטים השיבה, כי המצב מוכר לה אך תיקונו אינו באחריותה.
רוזן אומר: "מכלל פרטי התלונה, במחובר להתייחסויות שהתקבלו בעניינה, מצטיירת תמונה חמורה בכל הנוגע לאכיפת דיני התכנון והבנייה בעיר, בה מזה זמן אין אף מפקח אחד לרפואה, עובדה המשליכה ישירות גם על יכולתה של התביעה העירונית להתמודד עם תלונות תושבים וגורמים אחרים על הפרות חוק המתבצעות ברחבי העיר. במצב בלתי נסבל שכזה, לתושב העיר הרואה עצמו נפגע מהפרת חוק כאמור, אין כתובת לפנות אליה, ותלונותיו נותרות כקול קורא במדבר.
"לא ניתן להותיר את המצב בעיר על-כנו, קרי - ללא מפקח שיכול לחקור חשדות לעבירות על חוקי התכנון והבנייה בעיר, וכפועל יוצא מכך, גם ללא תביעה מתפקדת, שתפעל בעניין חשדות שהתגבשו לעבירות ממש. נראה שמדובר במצב דברים הנפרס על פני חודשים ארוכים, כשקצרה ידם של האחראים לכך ברשות המקומית מלהיטיב המצב, מסיבות כאלה ואחרות, וכי לא יהא זה מוגזם לומר, כי בעיר שורר לאורך תקופה ארוכה מעין ואקום באכיפת החוק, בבחינת 'בימים ההם אין מלך בישראל, איש הישר בעיניו יעשה'. ואקום זה פוגע בבסיס הסדר הציבורי, באופן התנהלות הרשות, ובעיקר ברווחת התושבים, שלמות קניינם, תחושתם וכלל זכויותיהם כאזרחים במדינה מתוקנת".
לדברי רוזן, "בירור המקרים הפרטניים שהוצגו בתלונה המחיש פעם נוספת את אוזלת היד בטיפול בעבירות תכנון ובנייה בעיר. תושבים פונים למחלקה להנחיית תובעים, זו מעבירה את הטיפול בה לתובע הוועדה המקומית בעיר, והאחרון אף הוא אינו משיב לפונים ומסתפק באמירה, לפיה יש להפנות את הנושא לבדיקת 'גורמי האכיפה', כאשר ידוע לו שאין כאלו בנמצא".
רוזן ממליץ ליועץ המשפטי לממשלה,
אביחי מנדלבליט, לפעול בהתאם לסעיף 254ד לחוק התכנון והבנייה, המאפשר לפרקליטות ליטול מן הוועדה המקומית את סמכויות האכיפה, בצורה מלאה או חלקית, "לתקופה ובתנאים שיקבעו, ובכלל זה לעניין ביצוע פעולות אכיפה על-ידי עובדי הוועדה המקומית". News1 מציין, כי החוק קובע הליך ארוך לביצוע סמכות זו, הכולל המלצה של ועדה מייעצת, זכות טיעון ליו"ר הוועדה המקומית והחלטה של היועץ המשפטי או מי שהוסמך על ידו.
אם מופעל צעד זה, תוכל הפרקליטות להפעיל בעצמה את הסמכויות שנטלה מהוועדה המקומית, בעוד פעולות של הוועדה המקומית יהיו חסרות תוקף. הפרקליטות תקבל גישה מלאה למסמכיה של הוועדה המקומית ותוכל לדרוש ממנה ומחבריה כל מידע הדרוש לה. עוד קובע החוק, כי מימון פעילותה של הפרקליטות במקרה זה יהיה על חשבונה של הוועדה המקומית.