X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
השימועים לבית המשפט העליון של ארה"ב

בארט: לא אגיד כעת כיצד אפסוק

המועמדת של טראמפ מבהירה שאיננה מנהלת מסע נגד אובמהקר ושלא תהווה כלי פוליטי להכרעה בבחירות מדגישה את חשיבות התקדימים, אך אינה רואה את היתר ההפלות כתקדים-על
▪  ▪  ▪
בארט. החוק, לא הדת [צילום: AP]
בארט שייכת לזרם המרכזי
איתמר לוין
פרופ' קיית' וויטינגטון מאוניברסיטת פרינסטון מנתח בניו-יורק טיימס את עמדותיה בנוגע לתקדימים המחייבים, ואומר שאין הצדקה לביקורת עליה
לרשימה המלאה

השופטת איימי קוני-בארט, המועמדת של הנשיא דונלד טראמפ לבית המשפט העליון, מסרבת לומר מראש כיצד תפסוק בסוגיות הנפיצות של הפלות, ביטוח בריאות, זכויות להט"בים, נשיאת נשק והבחירות לנשיאות. ביום השני של השימועים בוועדת המשפטים של הסנאט, אשר הסתיים לפנות בוקר שעון ישראל (יום ד', 14.10.20), אמרה בארט, כי היא דבקה בעיקרון של חשיבות התקדימים, ובכך שלא ניתן לשנותם בלא סיבה טובה ותוך התחשבות בהסתמכות על הפסיקה הקיימת וההשלכות על הערכאות הנמוכות.
לדברי בארט, פסק הדין שהתיר את ההפלות - רו נגד ווייד - אינו "תקדים-על" שאינו ניתן לשינוי בשום מקרה, כך שהיא תהיה מוכנה עקרונית לשמוע טיעונים בעד הפיכתו. השופטים השמרנים בבית המשפט העליון, אליהם אמורה בארט להצטרף, סבורים שהמדינות השונות יכולות להטיל מגבלות על ההפלות, כגון בהפעלת מרפאות להפלות ובמימונן, גם אם לא למנוע אותן לחלוטין.
יו"ר הוועדה, לינדזי גראהם - מבני בריתו הקרובים של טראמפ - שאל את בארט האם תוכל להניח בצד את אמונתה הקתולית בבואה להכריע בתיקים שלפניה. בארט השיבה בצורה חדה: "כן". בארט, אם לחמישה ילדים ביולוגיים ושניים מאומצים, נחשבת בעיני הדמוקרטים למי שעלולה - מסיבות דתיות ואידיאולוגיות - לתמוך בהגבלת ההפלות ואולי גם באיסור עליהן. שאלת ההפלות היא אחת המרכזיות בכל מינוי של שופטים לבית המשפט העליון האמריקני בעשורים האחרונים. גם כאשר היה בו רוב שמרני, תקדים רו נותר על-כנו.
הדמוקרטים מיקדו חלק ניכר מביקורתם על בארט בטענה שהיא עלולה לתמוך בביטולו של אובמהקר - חוק ביטוח הבריאות של הנשיא ברק אובמה. הם הסתמכו במיוחד על מאמר שכתבה בארט בשנת 2012, כאשר הייתה פרופסור באוניברסיטת נוטרה-דאם, ובו מתחה ביקורת על פסק הדין שדחה עתירה נגד החוק. כאמור, בשימוע סירבה בארט לומר כיצד תפסוק בעתירות עתידיות (כולל אחת שכבר תלויה ועומדת בפני בית המשפט), אך הצהירה שהיא אינה עוינת את אובמהקר וש"אני לא כאן במשימה להרוס את החוק". לדבריה, העתירה הנוכחית איננה מבקשת למנוע כיסוי ביטוחי מבעלי מחלות קודמות - אחד החלקים העיקריים של החוק.
עוד אמרה בארט, כי היא אינה רואה את בית המשפט העליון כמכשיר פוליטי. היא סירבה להגיב על ציוצים של טראמפ, בהם הביע במפורש את דעתו לגבי הפסיקות הרצויות לו, ואמרה שטראמפ לא אמר לה דבר מכל אלו. לדבריה, לשום שופט אין מחויבות כלשהי בתיק כלשהו. "אני מחויבת ב-100% לעצמאות השיפוטית מפני לחץ פוליטי", הצהירה. "לא ארשה שישתמשו בי כמכשיר לקביעת תוצאות הבחירות", הוסיפה, לנוכח האפשרות שחילוקי דעות על התוצאות יגיעו לבית המשפט העליון. היא סירבה להתחייב לפסול את עצמה מדיון שכזה, דרישה שמעלים הדמוקרטים בטענה שהיא תהיה מחויבת לטראמפ. לדבריה, אין מקום לדיון תיאורטי בשאלה זו, והתשובה עליה תלויה בנסיבות המקרה ובהוראות החוק.
היומיים הראשונים של השימועים עברו היטב מבחינתם של בארט והרפובליקנים. גראהם אמר בפתיחתם, כי לא צפויות הפתעות: כל הרפובליקנים יצביעו בעד בארט וכל הדמוקרטים יצביעו נגדה. לרפובליקנים יש רוב של 53 מול 47 במליאת הסנאט, ולכן בארט צפויה לקבל גם את אישור המליאה - אם לא יהיו הפתעות מרעישות. ההתנגדות העיקרית של הדמוקרטים, מעבר לשאלות העקרוניות שבמחלוקת בין שתי המפלגות, היא למינויה של בארט שבועות בודדים לפני הבחירות - לאחר שב-2016 מנעו הרפובליקנים את מינויו של השופט מריק גרלנד, מועמדו של אובמה, שבעה חודשים לפני הבחירות.
לדברי וושינגטון פוסט, בארט שומרת על קור רוח ודבקה בטיעוניה, תוך שהרקע האקדמי שלה בא לידי ביטוי ביכולתה לתאר בשפה פשוטה את הפילוסופיה המשפטית שלה ובכך לפנות במישרין לציבור הרחב. כך למשל אמרה בנוגע להפיכת תקדימים: "שופט לא יכול להיכנס יום אחד ולומר: מתחשק לי לבדוק את שאלת ביטוח הבריאות ולהגיד מה אני חושב. אנחנו אפילו לא יכולים לחשוב על חוק או על יישומו, בלי שהצדדים מביאים לנו תיק אמיתי מהחיים, עם צדדים אמיתיים מהחיים ומחלוקת אמיתית מהחיים". השאלות יימשכו היום וההצבעה בוועדה צפויה מחר.

תאריך:  14/10/2020   |   עודכן:  14/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
בדיון על חוות הדעת של ראש מערך הסייבר הקובעת כי ניתן לקיים מאגר תיעוד ביומטרי לאומי על בסיס תמונות פנים בלבד, ללא טביעות אצבע, ובהחלטת שר הפנים שלא לפעול לפיה, ביקשה הוועדה המשותפת מדרעי להתכנס לקיום הוראות החוק ולעבור למאגר תמונות פנים בלבד עד לתום תקופת הוראת השעה ב-31.5.22
עידן יוסף
פרופ' חגי לוין וקבוצת רופאים הציגו בוועדת הקורונה תוכנית אסטרטגית ליציאה מהסגר. התוכנית מתמקדת בהגנה על אוכלוסיות בסיכון, פתיחה מותאמת של מערכת החינוך, שחרור מיידי של עסקים קטנים, פעילויות בסיכון נמוך ושקיפות בנתונים    יו"ר הוועדה: "לתת לרשויות המקומיות לנהל את המאבק"
עידן יוסף
האחריות על החינוך לילדים חולים אמורה לחזור למשרד החינוך ב-1 בדצמבר - אך המשרד טרם סיים לגבש מתווה הפעלה לתוכנית    ג'בארין: "מדאיגה מאוד העובדה שלכאורה משרד החינוך לא רואה 35% ממורי התוכנית כמתאימים להעסקה"
עידן יוסף
ח"כ אליהו חסיד תמך בהשקעות כספי הקרן בארץ, אך ח"כ יואב סגלוביץ' התנגד וטען שראוי שהכספים יושקעו בחו"ל    חוקר הממ"מ: לקרן עדיף שהגז יהיה יקר. אולם בראייה כלל משקית, מוטב גז שיימכר במחיר נמוך שממנו ייהנו כל אזרחי ישראל
עידן יוסף
השרה לשוויון חברתי על הצעת החוק "אל תתקשרו אלי": תחסוך עד 500 מיליון שקל למוחלשים ביותר בעסקות שיווק מפוקפקות    יו"ר ועדת הכלכלה סיפר כיצד הצליחו למכור לו מוצרים ושירותים שלא רצה ואמר כי מדובר בהצעה חשובה שתסייע להגן על מוחלשים, שתקודם באופן מאוזן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il