X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
כלובי הבקבוקים (המיחזוריות) שאליהם השליכו אזרחים את בקבוקי הפלסטיק הגדולים שלא ניתן היה לקבל בגינם החזר כספי, יוחלפו במכונות איסוף והחזרת פיקדון אוטומטיות יעדי האיסוף לבקבוקים הגדולים יעלו עד ל-77% הערכת החיסכון: כ-60 מיליון שקל בשנה
▪  ▪  ▪
הבקבוקים הגדולים יוכנסו לחוק [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]

המשרד להגנת הסביבה צפוי לקדם חקיקה שתחיל את חוק הפיקדון גם על בקבוקים בנפח של 1.5 ליטר. זאת, במטרה להביא לחיסכון של עשרות מיליוני שקלים בשנה עבור המשק והצרכנים. כיום ניתן להחזיר לרשתות השיווק רק בקבוקים בנפח של עד 500 מ"ל ולקבל עליהם את כספי הפיקדון. החוק לא חל עד היום על בקבוקי הפלסטיק בנפח 1.5 ליטר שנמכרים בכמויות גדולות מאוד.
במסגרת המהלך, צפויה גם החלפה של כלובי הבקבוקים (המיחזוריות) שאליהם השליכו אזרחים את בקבוקי הפלסטיק הגדולים שלא ניתן היה לקבל בגינם החזר כספי, במכונות איסוף והחזרת פיקדון אוטומטיות. מכונות אלה יוצבו בסופרמרקטים ובנקודות איסוף מרכזיות. כנגזרת של החלת הפיקדון, יעלו גם יעדי האיסוף לבקבוקים אלו באופן הדרגתי, עד לממוצע של 77% בחישוב דו-שנתי (מינימום 73% בשנה).
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, צפויה להגיש צו לאישור ועדת הכלכלה, כדי לאפשר למשק תקופת היערכות של שנה להחלת הפיקדון - תקופת היערכות ארוכה יותר מזו שקובע החוק (60 יום). זאת, גם לאור אתגרי משבר הקורונה הנוכחיים והצורך בהכשרת תשתיות לשם יישום מעשי. בימים אלה תפורסם ברשומות ההודעה על אי-עמידה ביעדים, ובמקביל המשרד יפרסם להערות הציבור טיוטת צו, אשר יאפשר תקופת היערכות של שנה. בסמוך לאחר מכן יוגש הצו לאישור ועדת הכלכלה.
על-פי הערכה כלכלית שבוצעה עבור המשרד להגנת הסביבה, החלת הפיקדון צפויה לחסוך לציבור צרכני המשקאות הממחזר קרוב ל-60 מיליון שקל בשנה, תצמצם את התופעה הבלתי רצויה של השלכת בקבוקי פלסטיק במרחב הציבורי ותעודד הקמת מפעל מיחזור לפלסטיק בישראל. לטענת גורמים במשרד, המהלך צפוי לתרום להורדת יוקר המחיה, בעיקר עבור הצרכנים הממחזרים.
על-פי אומדן כלכלי עדכני שערך עבור המשרד להגנת הסביבה פרופ' דורון לביא, מומחה לכלכלת סביבה, החלת הפיקדון על מכלי משקה גדולים תניב חיסכון לציבור הצרכנים בסך של כ-56 מיליון שקל בשנה, כתוצאה מספיגת חלק מעלות הפיקדון על-ידי היצרנים והיבואנים. כלומר, חלק מסכום הפיקדון יוטמע במחיר הבקבוק, בעוד שכל צרכן ממחזר יקבל את מלוא החזר הפיקדון.
החלת הפיקדון תביא לתועלת גם לרשויות המקומיות ולתושביהן, כתוצאה מפינוי 24 אלף כלובי בקבוקים מהרחובות, צמצום הלכלוך במרחב הציבורי וצמצום מספר הבקבוקים המגיע לפחים ירוקים אותם יש לפנות בתדירות גבוהה יותר כתוצאה מכך. על-פי חוות הדעת הכלכלית, עיקר עלות החלת הפיקדון "תתגלגל" ליצרנים וליבואנים גם בשל הצורך להרחיב את מערך האיסוף של הבקבוקים, כולל מימון של מכונות איסוף אוטומטיות הדוחסות את הבקבוקים ומחזירות לצרכן את הפיקדון ישירות, בדומה לניסיון המוצלח של מדינות רבות בעולם.
מכונות האיסוף האוטומטיות יאפשרו לקמעונאים לקלוט את הכמות הנוספת של הבקבוקים וישפרו את רמת השירות לציבור, שלא יידרש עוד להמתין לקופה במרכולים על-מנת לקבל את דמי הפיקדון. מכונות אלו יבטיחו לא רק נגישות גבוהה אלא גם שמירה על היגיינה ועקרונות תברואתיים, החשובים ביותר בעת הזו.
בנוסף, המשרד להגנת הסביבה יבחן את האפשרות לתמוך כספית בהצבת מכונות איסוף ודחיסה לבקבוקים בבתי ספר ומוסדות ציבור, אשר יאפשרו לממן פעילויות לרווחת התלמידים והציבור מכספי הפיקדון שיתקבלו בהן. באופן זה תשתפר משמעותית היכולת של הציבור להחזיר את הבקבוקים וליהנות מדמי הפיקדון.
הגידול המשמעותי באיסוף הבקבוקים הצפוי בעקבות החלת הפיקדון, יגדיל מאוד את הכדאיות הכלכלית להקמת מפעל למיחזור פלסטיק בקבוקים בישראל. הקמת מפעל כזה חשובה במיוחד לנוכח העובדה שיותר ויותר יצרניות בקבוקי משקה מתחייבות להשתמש בחומר ממוחזר בבקבוקים, אך נאלצות לייבא חומר זה מחו"ל בשל העדרו של מפעל מיחזור מקומי. הקמת מפעל מיחזור בקבוקי פלסטיק בישראל תוביל ליצירת מקומות תעסוקה חדשים להם המשק זקוק ביותר בעת הזו.

תאריך:  18/10/2020   |   עודכן:  18/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
שירות התעסוקה פרסם נתונים על האבטלה בישראל בימי סגר הקורונה השני    כמעט מיליון ישראלים נרשמו כדורשי עבודה    שיעור המנהלים המובטלים זינק ב-50%    כשני שלישים מדורשי העבודה - נשים
איתמר לוין
פוגלמן דחה את ערעורם של ארבעה מן היבואנים על פסק הדין בו נקבע, שהם מחויבים לתעודות האחריות של היצרנים גם אם יש בהם מגבלה טריטוריאלית
איתמר לוין
180 מפקחים בדירוג המח"ר טוענים ששכרם נמוך משמעותית מזה של מי שמבצעים את אותה עבודה אך נהנים מחוזים אישיים ככלכנים
איתמר לוין
נכדו של הבאבא סאלי, המנהל חצר גדולה באשדוד, חויב לשלם מס על הכנסות בסך 4.7 מיליון שקל שקיבל מחסידיו בשנים 2009-2003    מזוז דוחה את טענתו לפיה מדובר במתנות שנותנים לו הפונים אליו וקובע: משלח ידו של אבוחצירא הוא מתן ברכות ועצות והשתתפות באירועים
מירב ארד
הדגיש כי ההחלטה על הסגר לא נבעה משיקולים פוליטים וקרא לקיים את ההנחיות: "הן מצילות חיים"    הודיע כי יכנס במהלך השבוע את קבינט הקורונה כדי להמשיך לדון בשלבים הבאים של המתווה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il