ביולי 2014 הוקם במשרד התחבורה צוות בנושא עידוד העסקת נהגים, לנוכח המחסור בנהגים. הוא כלל את משרד הכלכלה, אגף הרישוי, מועצת המובילים, נציג מפעילי התחבורה הציבורית, נציג הרלב"ד וצה"ל.
הצוות המליץ כי משרד התחבורה יהיה אחראי לגיבוש ויישום של צעדים לשיפור תנאי עבודתו ומעמדו של הנהג המקצועי, בטווח של חמש שנים. הצוות, כמו גם הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, הביאו המלצות לשיפור תנאי עבודתם של נהגים. עיקרי ההמלצות היו לבחון כלים וצעדים שמטרתם לייחד ולשמר את מקצועיות העבודה של הנהג ולצמצם את החיכוך שלו עם קהל הנוסעים, בכך שייגרעו מעבודתו פעולות נלוות שאינן חלק מרכזי ממנה כגון העברת האחריות לתחזוקה השוטפת של הרכב לאנשי מקצוע ייעודיים בחניוני החברה המפעילה, כדי להבטיח שהנהגים יוכלו לנצל את מלוא ההפסקה שלהם למנוחה, ומכונות כרטוס מחוץ לאוטובוס.
בשנים האחרונות אכן הופחת העומס על נהגי התחבורה הציבורית בנושאים מסוימים בחלק מקווי השירות, הודות למכונות אוטומטיות של כרטוס ותיקוף ומכונות להטענת כרטיסי רב-קו, קידום עלייה לאוטובוס מכל הדלתות והצגת מידע זמין לנוסעים. עם זאת, קובע מבקר במדינה, עדיין מוטלות על נהגים משימות רבות שאינן קשורות ישירות לנהיגה, כגון הפעלת מערכות טכנולוגיות (למשל מערכות כרטוס, שילוט ומיזוג), אחריות לביטחון הנוסעים באוטובוס ואחריות למניעת הטרדות מיניות.
נוסף על כך מופעלים עליהם לחצים רבים, והם חשופים לעיתים לאלימות מילולית וגופנית מצד הנוסעים. משרד מבקר המדינה העיר לאחרונה כי לנוכח המחסור בנהגי תחבורה ציבורית והיקף גבוה של נשירה מהמקצוע, על משרד התחבורה לפעול לשיפור תנאי עבודתם, אך אין די במה שנעשה ועל משרד התחבורה להמשיך לפעול בנושא כדי לשפר את תנאי העבודה.
תמריצים להעסקת נהגים בעלי ותק
הצוות לעידוד העסקת נהגים המליץ לבחון כלים (באמצעות מנגנונים מכרזיים) שיעודדו העסקת עובדים בעלי ותק, תוך שמירת זכויותיהם הסוציאליות, גם כאשר נבחר מפעיל חדש לאשכול; למשל באמצעות מתן יתרון ניקוד במכרזים למפעילים שיציגו מצבת נהגים בעלי ותק גבוה יותר, ויצירת מנגנון הסכמי ולפיו המפעיל החדש יקלוט לשורותיו את הנהגים שעבדו אצל המפעיל הקודם באשכול, באותם תנאים. גם הרשות הארצית לתח"צ המליצה ב-2014 ליצור במכרזים למפעילים סולם ניקוד שיתמרץ את החברות לשמר את הנהגים ולהשקיע בהם.
אולם משרד מבקר המדינה מצא כי הרשות הארצית לתח"צ לא קידמה את ההמלצה לתמרץ העסקה של נהגים ותיקים במכרזים שפרסמה בשנים האחרונות. במכרזים אלה לא נכללו מנגנונים אשר מעודדים את המפעילים להעסיק נהגים בעלי ותק, או מחייבים אותם לשמר את התנאים הסוציאליים שצברו הנהגים אצל מעסיקים קודמים. המבקר ממליץ כי הרשות הארצית תבחן יישום ההמלצה לתמרץ מנגנונים להעסקת נהגים בעלי ותק, לצד עידוד השקעה בהכשרותיהם וכפוף לעבר תעבורתי תקין.
התאמת היקף שעות העבודה המרבי לדרגת הרישיון
על-פי תקנה 168(א) לתקנות התעבורה, משמרת עבודה של נהג אוטובוס מוגבלת ל-12 שעות ביממה (כולל הפסקות ומספר שעות מינימלי שנקבע בין משמרת למשמרת). הצוות בנושא עידוד העסקת נהגים המליץ שמשרד התחבורה יתקן את התקנה, במטרה להתאים את היקף שעות העבודה המרבי לדרגת הרישיון וסוג הנסיעות (כגון הסעת נוסעים). המבקר המליץ כי משרד התחבורה יבחן התאמת היקף שעות העבודה המרבי לדרגת הרישיון וסוג הנסיעות.
חברת אגד כתבה בתשובתה כי היא מאמצת את המלצת המבקר, והוסיפה כי ב-2007 שלחה מכתב ליו"ר ועדת הכלכלה דאז ובו כתבה כי בשל ההבדלים המהותיים בין הובלת מטען לבין הסעת נוסעים בקווי שירות, החברה סבורה שיש להפריד בתקנה 168 בין משאיות לבין אוטובוסים בקווי שירות. החברה כתבה בתשובתה כי דברים אלה רלוונטיים גם היום.