ההסכם בין ההסתדרות לבין הנהלת אל-על בנוגע לטייסי החברה הוא בעל תוקף מחייב, למרות שנחתם שלא על דעתו של ועד הטייסים. כך קובע (יום ג', 20.10.20) שופט בית הדין האיזורי לעבודה בתל אביב, דורי ספיבק.
ועד הטייסים היה היחיד שלא הגיע להסכם עם ההנהלה על התייעלות בחברה, בשל המשבר העמוק אליו נקלעה - תוצאה של הקשיים בהם הייתה נתונה אל-על בשנים האחרונות ושאליהם הצטרף שיתוק כמעט מוחלט של פעילותה בשל הקורונה. ביולי 2020 הגיעה ההסתדרות לבדה להסכם עם ההנהלה, לפיו יפוטרו 71 טייסים בדרגת קצין ראשון (מבין 600 טייסי אל-על) ושכרם של הנותרים יקוצץ ב-29%. הוועד בראשותו של הקברניט ניר ראובני, שנכנס לתפקידו בחודש יוני, ביקש לבטל את ההסכם בשל העובדה שנחתם בניגוד לדעתו.
ספיבק מגלה את גרסתן העובדתית של ההסתדרות וההנהלה, לפיה הוועד כבר הסכים להתייעלות במגזר הטייסים בהיקף של 94 מיליון דולר; ההסכם הוא להתייעלות של 105 מיליון דולר. הוועד טען שהסכים ל-80 מיליון דולר בלבד, וכי בפועל מדובר בהתייעלות של 145 מיליון דולר. הצדדים ידעו לאורך כל הדרך שמדובר במשבר עמוק ביותר, ושבלא התייעלות - עלולה החברה להיכנס להליכי חדלות פרעון. ראיות רבות מלמדות על הסכמת הטייסים ל-94 מיליון דולר - כולל עדותו של ראובני עצמו. ואילו ההסכם קובע במפורש, שההתייעלות לא תעלה על 105 מיליון דולר.
ספיבק גם מקבל במלואן את טענות החברה נגד ראובני וחבריו לוועד, לפיהן הם הקצינו את עמדותיהם והתנהלו בצורה לעומתית, עד כדי השבתה שלא כדין של הטיסות הבודדות שנותרו ובכך ניתקו את צינור החמצן שלה. ספיבק מונה את הפעולות הלוחמניות של הוועד (כולל יוזמה להחלפת השליטה ויציאה לתקשורת נגד בעלת השליטה דאז, תמי מוזס-בורוביץ) ואומר כי להסתדרות לא נותרה ברירה אלא לבחור בין ניהול המו"מ בעצמה לבין קריסתה של אל-על.
במישור המשפטי קובע ספיבק, כי אין מקום להתערבות חריגה של בית הדין בהסכם בין צדדים ליחסי עבודה. הטייסים לא הוכיחו שההסתדרות ייצגה אותם בצורה בלתי הוגנת; ההפך הוא הנכון, וחלק מהתנהלותו של הוועד היא שהייתה חוסר תום לב מובהק בניהול מו"מ. אין אמת בטענת הוועד, כאילו הטייסים הודרו מהמו"מ וכאילו הוא התנהל בעצלתיים. מי שפעל בצורה חד-צדדית היה ראובני, בעוד מעורבותו של יו"ר ההסתדרות,
ארנון בר-דוד, הייתה מבורכת. אין גם בסיס לטענת הטייסים כאילו הם הופלו לרעה מול יתר המגזרים בחברה, שכן בהינתן העובדה ששכרם גבוה בהרבה - הדרך היחידה הייתה לבצע קיצוץ עמוק בהרבה אצלם.
נציגות הציבור שושנה סוזן-סמק ושרה אבן הסכימו עם ספיבק. את הטייסים ייצגו עוה"ד
אפרת דויטש,
ענבל פלמור-דורי והלית כהן-רזניצקי; את ההסתדרות ייצגו עוה"ד
אלעד מורג, חנה שניצר ומירי מלכי; ואת אל-על - עוה"ד אוהד גלעדי, רוני איטח-גנט ואור אייבשיץ.