X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שופט בית המשפט העליון, מני מזוז:

אחריות האזרח - לציית למשטרה

המשטרה פעלה רבות להגן על בני משפחה מקלנסואה המעורבים בסכסוך דמים בעקבות רצח - אך הללו התעלמו מהנחיותיה ופעלו בלא לעדכן אותה, ואז דרשו הגנה ודיור
▪  ▪  ▪
מזוז. לצד חובותיה של המשטרה [צילום: הרשות השופטת]

"לצד חובותיה של המשטרה ניצבת אחריותו של האזרח לעזור לעצמו, בראש ובראשונה בדרך של ציות להנחיות המשטרה". כך אומר שופט בית המשפט העליון, מני מזוז, בנוגע לבקשתם של בני משפחה מהעיר קלנסואה להורות למשטרה להגן עליהם בשל סכסוך דמים בין משפחות ביישוב.
בספטמבר 2019 ירה אחד מבני המשפחה בבן משפחה אחרת והרגו, וכעת הוא עומד לדין באשמת רצח. האירוע הביא לסכסוך קשה בין שתי המשפחות, נשקפה סכנה למשפחתו של הנאשם ברצח והמשטרה המליצה לה לעזוב את קלנסואה. המשטרה ליוותה את בני המשפחה לאורך חודשים וניסתה לסייע להשיג סולחה, אך ללא הצלחה. בנובמבר אשתקד ביקשו בני המשפחה מבג"ץ להורות למשטרה לספק לה הגנה בביתה בקלנסואה או לספק לה מקלט במקום אחר.
לאורך השנה האחרונה, מתאר מזוז בפסק הדין, ליווה בג"ץ את המגעים בין המשפחה לבין המשטרה, תוך שהמשטרה מוסרת עידכונים שוטפים על הטיפול. בני המשפחה מצידם הציגו עוד ועוד דרישות, בעוד המשטרה מסבירה שהיא אינה יכולה להקדיש משאבים נוספים להגנתם - במיוחד לנוכח מגיפת הקורונה - ובוודאי שאינה מחויבת לספק להם הגנה רצופה ודיור חילופי.
במארס השנה קיים בג"ץ דיון בנוכחות מפקד מחוז המרכז, ניצב עמיחי אשד, אשר ציין, כי בכל זמן נתון יש במחוז 60 סכסוכים ברמה גבוהה במגזר הערבי ועשרות סכסוכים ברמה פחותה. בשבוע שלפני הדיון, מסר אשד, היו באזור קלנסואה לבדו 30 אירועי ירי ובהם קורבנות בנפש. לצד זאת, קיימות במגזר הערבי 2,000 נשים מאוימות. לגבי אותה משפחה הסביר אשד, כי בתחילה העריכה המשטרה שרמת הסיכון נמוכה, אך חזרתם לקלנסואה של אשת הנאשם (שהיא גם אחותו של הנרצח) וכמה מבני המשפחה הביאו להסלמתו.
לאחר עידכון נוסף הגיע בג"ץ למסקנה, כי העתירה מיצתה את עצמה ועליה להימחק. הטיפול בעניינה של המשפחה הוא חלק מתפקידה של המשטרה, אך בית המשפט נוטה שלא להתערב בשיקול דעתה המקצועי במילוי תפקידיה ובהקצאה משאביה - מציין מזוז. "מאז אירוע הדמים שהקים את הסכסוך בין המשפחות, פעלה המשטרה כמיטב יכולתה למען הגנתם של העותרים וסיוע להם במציאות המורכבת שנוצרה בעקבות אירוע הרצח", אומר מזוז ומזכיר שוב את עיקרי פעולותיה.
מזוז מוסיף: "זאת, כאשר העותרים מצידם לא הקפידו לפעול על-פי הנחיות המשטרה, ופעולות חד-צדדיות שביצעו העותרים, בניגוד להנחיות המשטרה, או ללא שטרחו לעדכן אותה (כגון בחזרתם מטול-כרם לאזור קלנסואה, בחזרה של הנשים והילדים לבית המשפחה בקלנסואה, ובהמשך גם מעבר אשת הבן החשוד ברצח לבית), אף החריפו את הסכסוך. תפקיד המשטרה להגן על העותרים מחייב שיתוף פעולה מלא מצדם והיענות להנחיות המשטרה. לצד חובותיה של המשטרה ניצבת אחריותו של האזרח לעזור לעצמו, בראש ובראשונה בדרך של ציות להנחיות המשטרה. כפי שהובהר, העותרים גם אינם יכולים לצפות כי המשטרה תממן עבורם מקומות מגורים חליפיים עד ליישוב הסכסוך בין המשפחות".
מזוז מסכם בחזרה על דברי בג"ץ בדיון בחודש מארס: "משטרת ישראל תמשיך לנקוט בפעולות, הנדרשות לפי שיקול דעתה המקצועי ובמסגרת האמצעים העומדים לרשותה לשם הגנה על העותרים ובני משפחתם, לרבות הנחיית העותרים כיצד עליהם לפעול לשם צמצום הסכנות הנשקפות להם", וכי "לצד זאת, אנו מצפים מהעותרים לציית להנחיות המשטרה ולשתף עימה פעולה". המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופט ניל הנדל הסכימו עם מזוז. את העותרים ייצגו עוה"ד רוני פלי ודן יקיר, ואת המדינה - עו"ד מוריה פריימן.

תאריך:  22/10/2020   |   עודכן:  22/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
אוריאל רז-המאושר, תובע ספאם סדרתי, תבע 33,900 שקל מחברת בזק    התביעה נדחתה תוך ביקורת על התנהגותו, הוא ביקש לערער למחוזי ולאחר מכן לעליון - ונדחה על הסף
עידן יוסף
יו"ר הוועדה למעמד האישה: "איך הן יהיו מקצועיות אם לא תומכים בהן כפי שתומכים בענפים האחרים"    לאחר עימות קולני בין נציגי הוועדה לנציגת משרד התרבות והספורט, אישרה הנציגה כי מבחינתם גם ליגות נשים יוכלו לחזור כבר היום לפעילות, אך זאת לא לפני שיו"ר הוועדה דרש שוב ושוב לקבל את עמדת המשרד הברורה. בנוסף עלתה במהלך הדיון הטענה כי משחק נבחרת ישראל בכדורגל נשים לא ישודר בשום פלטפורמה ובשום ערוץ
עידן יוסף
יו"ר הוועדה לביקורת: "מבקר המדינה חייב לבדוק איך החלטות ממשלה לטיפול באלימות במשפחה לא תוקצבו - דווקא בתקופת הקורונה, אין נושא דחוף מזה"    המשנה למנכ"ל המשרד לבט"פ: "רק כשמגבלות הקורונה היו בתקש"ח, ניתן היה למנוע שחרור מנהלי של גברים אלימים"
עידן יוסף
תציע לרשויות המקומיות שלושה מסלולים לגביית חובותיהן שלא באמצעות חברות גבייה פרטיות    מנכ"ל השלטון המקומי שלמה דולברג: ברגע שיוסדרו 3 מסלולים, זה יספק את השלטון המקומי, ונוכל לקבל שרותי גבייה טובים
איציק וולף
עו"ד שגית אפיק הודיעה כי ההליך שבו נקט יו"ר הכנסת, לביטול הצבעה אלקטרונית שאישרה הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, לא נעשה במטרה לעוות את תוצאות ההצבעה וכי ההצבעה השמית שנערכה לאחר מכן ביקשה להציג את תמונת האמת של דעות הח"כים הנוכחים    גם סגן יו"ר הכנסת, מנסור עבאס, שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית הודה שהייתה הצדקה לעריכת ההצבעה השמית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il