המענקים לעצמאים שנפגעו מן הקורונה ניתנו בלא לוודא שהם אכן זכאים להם, ואין ביטחון שתתבצע בדיקה בדיעבד. לפיכך, ייתכן שניתנו כספים למי שאינם זכאים להם. כך אומר (יום ב', 26.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בממצאי הביניים שלו על משבר הקורונה.
אנגלמן ממליץ לבחון במקרים של חלוקת מענקים מזורזת בעת חירום, הקמה של מערך בקרות בדבר הזכאות של מקבלי המענקים לקבל אותם. מערך זה יכול להתבסס על ביצוע בדיקות מדגמיות, ביצוע בקרות מקוונות הנשענות על מאגרים קיימים ברשות המיסים או ביצוע בקרות במסגרת בדיקות הדיווחים השנתיים של המקבלים.
עוד נמצא, כי בקריטריונים לקבלת המענקים בשל הפגיעה בקורונה היו כמה עיוותים, אשר פגעו באפשרות של כמה קבוצות של עצמאים ועסקים לקבל את המענקים, לדוגמה עוסקים המדווחים על בסיס מזומן, שכירים בעלי שליטה (בפעימה הראשונה), עסקים אשר הפסידו בשנת 2018 ועוסקים המדווחים באיחוד עוסקים. ממצא נוסף: רשות המיסים הודיעה לזכאים פוטנציאליים כי ייתכן שהם זכאים למענק. עם זאת, הרשות בדקה באופן חלקי בלבד מדוע זכאים פוטנציאליים לא הגישו בקשה לקבל את המענק ולא בדקה אם מדובר בקשיים טכניים בהגשה או בחוסר הבנה לגבי הזכויות.
בתקופת המשבר התגלו במערכת המקוונת של רשות המיסים כמה בעיות ותקלות, אשר פגעו בשירותים שניתנו לאזרחים. שימוש במערכת של יותר מ-15,000 מבקשי מענק גרם לעומס חריג שלא אפשר למבקשים נוספים להגיש בקשה, תקלה במערכת גרמה לאי-קליטת הבקשות של כ-22,000 מגישי בקשה, ועלייה מאוחרת של חלקים מהמערכת גרמה לעיכוב בבדיקת הבקשות. המערכת לא הייתה מקושרת באופן מיטבי למערכות המחשוב של משרדי ממשלה ושל גופים רלוונטיים.
בחודשים מארס-יולי 2020 ממוצע זמן ההמתנה המירבי לקבלת מענה טלפוני במוקד הרשות היה ברוב המקרים שעה ויותר; ממוצע זמן ההמתנה המירבי למענה בנושא הקורונה היה 42 דקות, וממוצע זמן ההמתנה המירבי למענה בנושא המענק לעסקים קטנים היה 78 דקות. היו פונים שהמתינו יותר משעתיים למענה טלפוני בנושאי הקורונה והמענק לעסקים קטנים.
משרד המבקר ממליץ לרשות המיסים לבחון לקראת המשך ההתמודדות עם המגיפה את הפגיעה המשקית בענפים ובעסקים מסוימים, ובהתאם לסייע בגיבוש הקלות לענפים ועסקים אלו. בין היתר מציע אנגלמן לבחון מהלכים יזומים להקטנת שיעור המקדמות או ביטולן למגזרים בענפי האומנות והבידור, החינוך, התחבורה והאחסון והאירוח והאוכל, וכן לעוסקים הקטנים בעלי מחזור של עד 300,000 שקל, שבהם הייתה הפגיעה הקשה ביותר.
עוד ממליץ משרד המבקר, כי רשויות המס ישקלו הקלה זמנית בתנאי ההכרה בחובות אבודים בזמן הקורונה (הכרה המפחיתה את סכום המס השנתי). עוד מומלץ, כי רשות המיסים תשתמש במידע העומד לרשותה או שביכולתה להשיג, כגון מידע בדבר סגירת עסקים, אי-דיווח על מחזורי הכנסות והגשות בקשה להגנה מפני נושים, כדי לתמוך בקביעה שמדובר בחוב אבוד ולהקל על הנישומים את ביסוס בקשותיהם במקרים כאלה.
מכיוון שחלק מהנישומים אינם מכירים את המערכת הממוחשבת של רשות המיסים ואינם רגילים לעבוד עימה, ולעומתם המייצגים מכירים את המערכות הממוחשבות של רשות המיסים - היה נכון לבחון דרך שתאפשר גם למייצגים להגיש את הבקשות למענק, בצירוף הצהרה כתובה של המבקש. בכך היו נחסכות ממגישי הבקשות למענק תקלות בעת הגשת הבקשות, והבקשות היו מוזרמות מהר יותר. אנגלמן ממליץ לבחון את האפשרות, בזמן שנותר להגשת בקשות למענקים, שהמייצגים יוכלו להגיש את הבקשות למענקים עבור המיוצגים שלהם, ולנהוג כך במענקים הבאים.
משרד המבקר ממליץ לרשות המיסים להפיק לקחים בקשר לגיבוש תוכנית המענקים ולמימוש של המענקים שאושרו, כדי להבטיח מתכונת מיטבית למתן מענקים. זאת, נוכח התמשכות משבר הקורונה ונוכח מצבי חירום אחרים שהמדינה עלולה להיקלע אליהם בעתיד.