X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
על אף קשיים מהותיים בפעילות המפעילים, הביקוש לשירותי תחבורה ציבורית אינו צפוי להיפגע בטווח הבינוני-ארוך עלולים להתעכב מיזמי תשתיות עקב פעילות מוגבלת של קבלנים זרים
▪  ▪  ▪
אוטובוס אגד בקרית עקרון [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
סמנכ"ל מידרוג, ישי טריגר [צילום: סיון פרג']

עידן יוסף
הביקוש לתח"ץ לא ייפגע בטווח הארוך

התמשכות משבר הקורונה עלולה להשפיע על כושר החזר האשראי של החברות הפועלות בענף התחבורה הציבורית. כך קובע דוח מיוחד שהכינה חברת מידרוג.
בשל ההגבלות שהוטלו על המשק ועל פעילות התחבורה הציבורית מאז חודש מרס 2020, חוו החברות בענף פגיעה משמעותית בתוצאות פעילותן. עם זאת, להערכת מידרוג, הפגיעה ברווחיותן ובאיתנותן הפיננסית של חלק מחברות התחבורה הציבורית, כתוצאה מצמצום הפעילות, צפויה להיות מתונה יחסית. זאת, בין היתר, מבנה ההכנסות המאפיין את החברות הפועלות בענף, אשר כולל רכיב משמעותי של סובסידיות ממשלתיות, וכן בשל תהליכי התייעלות תפעולית שביצעו חלקן. כמו-כן, עלולים להתעכב מיזמי תשתיות עקב פעילות מוגבלת של קבלנים זרים.
נראה כי חידוש הגבלות התנועה וצמצום הפעילות העסקית בשבועות האחרונים הביא לפגיעה נוספת בפעילות החברות בענף התחבורה הציבורית. עם זאת, מעריכים במידרוג, שככל שיוסרו ההגבלות, ולצד התאוששות הדרגתית של כלל המשק בישראל מן המשבר הכלכלי שהביאה מגפת הקורונה, צפויה גם התאוששות הדרגתית בפעילות הענף.
הפגיעה בפעילות הכלכלית, שהביאה עמה התפרצות המגפה, משפיעה לרעה על סיכון האשראי של ענפי פעילות וכושר החזר האשראי של חברות שונות. בענף התחבורה הציבורית ניתן לציין מספר גורמים אשר עלולים להשפיע על כושר החזר האשראי של חברות הפועלות בתחום.
בתקופה זו חוו החברות בענף גם ירידה בביקוש לשירותי תחבורה ציבורית, בשל הצמצום בפעילות העסקית במשק, ואפשר שגם בשל הימנעות נוסעים משימוש בתחבורה ציבורית מחשש להידבקות. סביר כי לפחות בטווח הקצר יוותרו תוצאות פעילות החברות בענף נמוכות בהשוואה לרמתן טרם פרוץ המשבר. עם זאת, מעריכים במידרוג כי נוכח האפשרות שההגבלות על המשק ועל פעילות התחבורה הציבורית תוסרנה ותחודשנה לסירוגין בטווח הקצר-בינוני, עלולה פעילות החברות להתאפיין בתקופה זו בתנודתיות גבוהה. עוד הם מציינים כי החברות הפועלות בענף התחבורה הציבורית מאופיינות בהיקפי השקעה משמעותיים (למשל, עבור רכישת ציי אוטובוסים, תשלום למדינה עבור זכיונות הפעלה וכיוצא בזאת). על כן, בין היתר, בשל כך שהחברות אינן יכולות לבצע ברכיב ההשקעה התאמות מלאות להתפתחויות האחרונות, הפגיעה בפעילות עלולה להוביל לפגיעה ברווחים ובתשואה להון של החברות בענף.
חברות אשר היטיבו לקדם בחודשים האחרונים מהלכי התייעלות, וכן חברות בעלות גמישות תפעולית יתרה, אשר הצליחו להקטין את העלויות המשתנות באופן ההולם את הפגיעה בפעילות, צפויות לאורך זמן להיפגע מן המשבר באופן מתון יותר. כמו-כן, חברות בעלות תשתיות תחבורתיות מהותיות, הנושאות עימן עלויות אחזקה גבוהות וקבועות, עלולות, בסופו של דבר, להיפגע בעוצמה רבה יותר מהמשבר.
אמנם מנגנוני הסובסידיות המוענקות לחברות התחבורה הציבורית מקטינים באופן מהותי את סיכון הביקוש של החברות ומגדרים אותן באופן כמעט מלא מפני ירידה בכמות הנוסעים, אולם רכיב משמעותי בהכנסות החברות מסובסידיה תלוי באופן ישיר בהיקף פעילותן (היקף הנסיעות, קווים/תחנות, מספר קילומטרים, מספר נוסעים וכו'). על כן, מנגנוני הסובסידיה הממשלתית ממתנים את הפגיעה בפעילות באופן חלקי בלבד. לצד זאת, חלק מהחברות עלולות לחוות קשיים תזרימיים עקב הפרשי עיתוי בתשלומי הפיצויים מהמדינה.
בשל הצעדים וההגבלות שהוטלו על המשק בכלל, ובשל צמצום היקף פעילות התחבורה הציבורית בתקופה זו בפרט, חלה ירידה משמעותית במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית מאז סוף הרבעון הראשון לשנת 2020, עקב ההשבתה הממושכת של תנועת רכבות הנוסעים. עם זאת, להערכת מידרוג, הסבירות שבטווח הבינוני-ארוך תחול ירידה משמעותית בביקוש לשירותי תחבורה ציבורית היא נמוכה יחסית. על כן, לא צפויה פגיעה משמעותית פרמננטית בתוצאות הפעילות של החברות הפועלות בענף. זאת, שכן ענף התחבורה הציבורית לרוב מתאפיין ביציבות ביקוש ואינו מושפע באופן משמעותי ממחזוריות עסקים. עם זאת, הביקוש לשירותי תחבורה ציבורית תלוי במידה מסוימת ברמת התחלואה ובקצב התאוששות המשק ממשבר הקורונה. אם המשק ייכנס למיתון כלכלי מתמשך וארוך יותר, עשוי הדבר לגרום גם לירידה בביקוש לשירותי תחבורה ציבורית (למשל, בעקבות גידול משמעותי בשיעור האבטלה, שיימשך מעבר למספר רבעונים ויביא לפיחות במספר הנוסעים).
גם אם תהליך ההתאוששות של המשק מהמיתון הכלכלי יתארך באופן שיביא לפגיעה בפעילות חברות התחבורה הציבורית ולהיקף נוסעים נמוכות באופן מתמשך, הפגיעה צפויה להיות ממותנת על-ידי מנגנון הסובסידיות הממשלתיות. לצד זאת, אפשר שהתפרצות מגפת הקורונה תביא לשינויים מסוימים בדפוסי השימוש בתחבורה ציבורית. לדוגמה, בשל מעבר אפשרי של ארגונים לעבודה חלקית או מלאה מהבית.
סמנכ"ל מידרוג, ישי טריגר, אומר כי "ההגבלות החדשות שחלו בשבועות האחרונים הובילו לפגיעה מהותית בפעילותן של החברות הפעולות בענף התחבורה הציבורית, אולם מבנה ההכנסות שלהן מושתת, בין היתר, על סובסידיה ממשלתית אשר ממתנת באופן משמעותי את השחיקה ברווחיות ובאיתנותן הפיננסית".
השקעה מואצת בתשתיות
הגבלות התנועה וצמצום הפעילות העסקית בישראל בכלל, והפסקת תנועת הרכבות בפרט, היוו הזדמנות לקידום מואץ של עבודות תחזוקת ופיתוח תשתיות תחבורה ציבורית. בהתאם לכך, במהלך תקופה זו קיבלה רכבת ישראל מענקים ממשלתיים לטובת האצת עבודות בפעילות הפיתוח וכתוצאה מכך חלה האצה משמעותית במיזמים ובעבודות תשתית, בכלל זה מיזם חשמול הקו המהיר מירושלים לתל אביב, הקדמת עבודות תשתית מתוכננות לטובת מיזם חשמול המסילות, עבודות על מקטע המסילה המזרחית, הקדמת עבודות הדורשות השבתת קווים פעילים ועוד. כמו-כן, בתקופה זו הקצתה הממשלה תקציבים להאצת עבודות לפיתוח תשתיות תחבורה נוספות, לרבות האצת עבודות הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב, מיזם "מהיר לעיר" הכולל סלילת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ברשויות מקומיות באזור גוש-דן, הוספת מסופי אוטובוסים, וכיוצא בזאת. להערכת מידרוג, תקופת הגבלות נוספת שתביא לצמצום בנסועה בכבישים ובתנועת הרכבות, טומנת בחובה הזדמנות להאצה נוספת בעבודות פיתוח ותשתית מעין אלו.

תאריך:  01/11/2020   |   עודכן:  01/11/2020
+חולה מאומת מטורקיה נחת בישראל
22:18 01/11/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות מבקש לעדכן על חולה מאומת שחזר מטורקיה לישראל בטיסה של חברת התעופה Pegasos airline מאיסטנבול לתל-אביב. מספר טיסה PC 779
המראה: 24/10/2020 בשעה 01:30 מנמל סביחה איסטנבול. נחיתה: 24/10/2020 בשעה 03:30 בנתב"ג.

+המשטרה פיזרה מסיבת טבע ליד קיסריה
20:50 01/11/20  |  עידן יוסף

בשבת לפנות בוקר הגיעו שוטרי תחנת חדרה לשטח מיוער ליד כביש 65 סמוך לקיסריה, שבו התקיימה מסיבת טבע בהשתתפות כ-1,000 איש.
המסיבה הופסקה ומשתתפיה פוזרו. מארגן המסיבה, תושב טירת הכרמל בן 34 והאחראי על ציוד ההגברה, תושב ת"א בן 54, עוכבו לחקירה בתחנת המשטרה בחדרה וציוד ההגברה הוחרם לשם מניעת המשך המסיבה האסורה.

+אחרי תקופת ירידה: התחלואה בקורונה עולה
20:15 01/11/20  |  עידן יוסף

משרד הבריאות מעדכן כי מניין הנדבקים מנגיף הקורונה בישראל הוא 314,778. מחצות נוספו 329 חולים חדשים, אתמול אובחנו 688 חולים חדשים. מניין הקורבנות מהנגיף עומד על 2,553, עלייה של 12 מתים מאז הבוקר.
392 מהחולים מאושפזים במצב קשה, בהם 171 מחוברים למכונות הנשמה. עוד 118 חולים במצב בינוני. עד כה החלימו והשתחררו 302,463 חולים. מניין החולים בפועל עומד על 9,762. בבתי החולים מאושפזים 693 חולים. אתמול נערכו 7,974 בדיקות (2.9% תוצאות חיוביות), עד לשעה זו היום בוצעו 8,360 בדיקות (4% חיוביות).

+מספר ימי הבידוד יקוצר ל-12
17:57 01/11/20  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

אנשי המקצוע יגבשו את המתווה המדויק לירידה מ-14 יום בימים הקרובים  ▪  הניסוי יתקיים במשך כחודשיים עד סוף השנה האזרחית

[צילום: פלאש 90]
+מוסד חינוכי ייקנס ב-20 אלף שקל
14:08 01/11/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

חברי הכנסת ליצמן וגפני פנו לראש הממשלה והביעו את התנגדות מפלגת יהדות התורה להעלאת הקנסות על הפרת הנחיות הקורונה  ▪  הממשלה אישרה עקרונית את ההצעה שלפיה מוסדות לימוד שייפתחו בניגוד לתקנות ייקנסו ב-20 אלף שקלים

ליצמן. אין פתרונות לאזרחים ולסוחרים [צילום: דוברות הכנסת]
מוסדות לימוד חרדיים פעלו בניגוד להנחיות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
+החל הניסוי בחיסון הישראלי בקורונה
12:53 01/11/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ענר אוטולונגי, בן 34 מקיבוץ טללים, הוא הישראלי הראשון שקיבל את מנת החיסון לקורונה שפותחה במכון הביולוגי  ▪  "הזריקה עצמה הרגישה כמו חיסון לשפעת - שגם הוא כמובן חיסון מבורך וחשוב מאוד לכולם. אני מקווה שהתוצאות יהיו טובות בהמשך"

ענר אוטולונגי מקבל את מנת החיסון [צילום: אבי חיון]
+מדוע מערכת הבריאות לא מכירה בסטארט-אפ ניישן
08:50 01/11/20  |  יהודה קונפורטס   |   לרשימה המלאה

הניתוק שבין מדינת ישראל לסטארט-אפ ניישן מונע מאזרחי ישראל את מה שארגוני בריאות באיטליה, בגרמניה ואפילו בארה"ב נהנים ממנו

פיתוחים שלא מגיעים לתושבי ישראל [צילום: באסל עווידאת/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשש לקשיים תזרימיים למפעילי תחבורה ציבורית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מגיפת הקורונה
יהודה קונפורטס
הניתוק שבין מדינת ישראל לסטארט-אפ ניישן מונע מאזרחי ישראל את מה שארגוני בריאות באיטליה, בגרמניה ואפילו בארה"ב נהנים ממנו
אברהם בנמלך
מה אתך? בסגר לא עושים פיקניק    אבל פיקניק עושים בחוץ, באוויר הפתוח    בינתיים אסור, אולי רק בשלב החמישי    של מה?    של המתווה
איציק וולף
כחצי מיליון תלמידים חוזרים ללמוד בבתי הספר לאחר חודשיים של לימודים משובשים ושל סגר    התלמידים בכיתות הנמוכות ילמדו לפחות ארבעה ימים בשבוע בבית הספר, בקבוצות של עד 20 ילדים בקבוצה אחת
עידן יוסף
הסגר צפוי להימשך עד 2 בדצמבר, אך מערכת החינוך הבריטית לרבות אוניברסיטאות, תיכונים ובתי ספר, תישאר פתוחה    21,915 מקרי הדבקה חדשים ביממה האחרונה במה שמעלה את מניין הנדבקים הכללי ליותר ממיליון
מני יצחקי, מאיר אלרן, כרמית פדן
סקר שנערך בסגר השני העלה, כי הרוב המכריע של הציבור איבד את אמונו במשטרה בכלל ובפעולותיה בקורונה בפרט    הבעיות העיקריות נובעות מהתמודדות עם ציבור נורמטיבי - הן במישור הקורונה והן בהפגנות    תיקון המצב מחייב מינוי מפכ"ל וחלוקה מחודשת של המשימות בין המשטרה לגורמים אחרים    בטווח הארוך יש להתאים את המשטרה למשימות חדשות
רשימות נוספות
הנבדק הראשון בחיסון: דוקטורנט מהדרום  /  איציק וולף
בתי כנסת כן, חנויות קטנות - לא  /  איציק וולף
כ"ץ צייץ מהקבינט, נתניהו זעם  /  איציק וולף
זינוק של 7.4% בתוצר האמריקני  /  איתמר לוין
שלום אכזב  /  ציפי לידר
מפגינים בפראג  /  יפעת גדות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il