התמשכות משבר הקורונה עלולה להשפיע על כושר החזר האשראי של החברות הפועלות בענף התחבורה הציבורית. כך קובע דוח מיוחד שהכינה חברת מידרוג.
בשל ההגבלות שהוטלו על המשק ועל פעילות התחבורה הציבורית מאז חודש מרס 2020, חוו החברות בענף פגיעה משמעותית בתוצאות פעילותן. עם זאת, להערכת מידרוג, הפגיעה ברווחיותן ובאיתנותן הפיננסית של חלק מחברות התחבורה הציבורית, כתוצאה מצמצום הפעילות, צפויה להיות מתונה יחסית. זאת, בין היתר, מבנה ההכנסות המאפיין את החברות הפועלות בענף, אשר כולל רכיב משמעותי של סובסידיות ממשלתיות, וכן בשל תהליכי התייעלות תפעולית שביצעו חלקן. כמו-כן, עלולים להתעכב מיזמי תשתיות עקב פעילות מוגבלת של קבלנים זרים.
נראה כי חידוש הגבלות התנועה וצמצום הפעילות העסקית בשבועות האחרונים הביא לפגיעה נוספת בפעילות החברות בענף התחבורה הציבורית. עם זאת, מעריכים במידרוג, שככל שיוסרו ההגבלות, ולצד התאוששות הדרגתית של כלל המשק בישראל מן המשבר הכלכלי שהביאה מגפת הקורונה, צפויה גם התאוששות הדרגתית בפעילות הענף.
הפגיעה בפעילות הכלכלית, שהביאה עמה התפרצות המגפה, משפיעה לרעה על סיכון האשראי של ענפי פעילות וכושר החזר האשראי של חברות שונות. בענף התחבורה הציבורית ניתן לציין מספר גורמים אשר עלולים להשפיע על כושר החזר האשראי של חברות הפועלות בתחום.
בתקופה זו חוו החברות בענף גם ירידה בביקוש לשירותי תחבורה ציבורית, בשל הצמצום בפעילות העסקית במשק, ואפשר שגם בשל הימנעות נוסעים משימוש בתחבורה ציבורית מחשש להידבקות. סביר כי לפחות בטווח הקצר יוותרו תוצאות פעילות החברות בענף נמוכות בהשוואה לרמתן טרם פרוץ המשבר. עם זאת, מעריכים במידרוג כי נוכח האפשרות שההגבלות על המשק ועל פעילות התחבורה הציבורית תוסרנה ותחודשנה לסירוגין בטווח הקצר-בינוני, עלולה פעילות החברות להתאפיין בתקופה זו בתנודתיות גבוהה. עוד הם מציינים כי החברות הפועלות בענף התחבורה הציבורית מאופיינות בהיקפי השקעה משמעותיים (למשל, עבור רכישת ציי אוטובוסים, תשלום למדינה עבור זכיונות הפעלה וכיוצא בזאת). על כן, בין היתר, בשל כך שהחברות אינן יכולות לבצע ברכיב ההשקעה התאמות מלאות להתפתחויות האחרונות, הפגיעה בפעילות עלולה להוביל לפגיעה ברווחים ובתשואה להון של החברות בענף.
חברות אשר היטיבו לקדם בחודשים האחרונים מהלכי התייעלות, וכן חברות בעלות גמישות תפעולית יתרה, אשר הצליחו להקטין את העלויות המשתנות באופן ההולם את הפגיעה בפעילות, צפויות לאורך זמן להיפגע מן המשבר באופן מתון יותר. כמו-כן, חברות בעלות תשתיות תחבורתיות מהותיות, הנושאות עימן עלויות אחזקה גבוהות וקבועות, עלולות, בסופו של דבר, להיפגע בעוצמה רבה יותר מהמשבר.
אמנם מנגנוני הסובסידיות המוענקות לחברות התחבורה הציבורית מקטינים באופן מהותי את סיכון הביקוש של החברות ומגדרים אותן באופן כמעט מלא מפני ירידה בכמות הנוסעים, אולם רכיב משמעותי בהכנסות החברות מסובסידיה תלוי באופן ישיר בהיקף פעילותן (היקף הנסיעות, קווים/תחנות, מספר קילומטרים, מספר נוסעים וכו'). על כן, מנגנוני הסובסידיה הממשלתית ממתנים את הפגיעה בפעילות באופן חלקי בלבד. לצד זאת, חלק מהחברות עלולות לחוות קשיים תזרימיים עקב הפרשי עיתוי בתשלומי הפיצויים מהמדינה.
בשל הצעדים וההגבלות שהוטלו על המשק בכלל, ובשל צמצום היקף פעילות התחבורה הציבורית בתקופה זו בפרט, חלה ירידה משמעותית במספר הנוסעים בתחבורה הציבורית מאז סוף הרבעון הראשון לשנת 2020, עקב ההשבתה הממושכת של תנועת רכבות הנוסעים. עם זאת, להערכת מידרוג, הסבירות שבטווח הבינוני-ארוך תחול ירידה משמעותית בביקוש לשירותי תחבורה ציבורית היא נמוכה יחסית. על כן, לא צפויה פגיעה משמעותית פרמננטית בתוצאות הפעילות של החברות הפועלות בענף. זאת, שכן ענף התחבורה הציבורית לרוב מתאפיין ביציבות ביקוש ואינו מושפע באופן משמעותי ממחזוריות עסקים. עם זאת, הביקוש לשירותי תחבורה ציבורית תלוי במידה מסוימת ברמת התחלואה ובקצב התאוששות המשק ממשבר הקורונה. אם המשק ייכנס למיתון כלכלי מתמשך וארוך יותר, עשוי הדבר לגרום גם לירידה בביקוש לשירותי תחבורה ציבורית (למשל, בעקבות גידול משמעותי בשיעור האבטלה, שיימשך מעבר למספר רבעונים ויביא לפיחות במספר הנוסעים).
גם אם תהליך ההתאוששות של המשק מהמיתון הכלכלי יתארך באופן שיביא לפגיעה בפעילות חברות התחבורה הציבורית ולהיקף נוסעים נמוכות באופן מתמשך, הפגיעה צפויה להיות ממותנת על-ידי מנגנון הסובסידיות הממשלתיות. לצד זאת, אפשר שהתפרצות מגפת הקורונה תביא לשינויים מסוימים בדפוסי השימוש בתחבורה ציבורית. לדוגמה, בשל מעבר אפשרי של ארגונים לעבודה חלקית או מלאה מהבית.
סמנכ"ל מידרוג, ישי טריגר, אומר כי "ההגבלות החדשות שחלו בשבועות האחרונים הובילו לפגיעה מהותית בפעילותן של החברות הפעולות בענף התחבורה הציבורית, אולם מבנה ההכנסות שלהן מושתת, בין היתר, על סובסידיה ממשלתית אשר ממתנת באופן משמעותי את השחיקה ברווחיות ובאיתנותן הפיננסית".
השקעה מואצת בתשתיות
הגבלות התנועה וצמצום הפעילות העסקית בישראל בכלל, והפסקת תנועת הרכבות בפרט, היוו הזדמנות לקידום מואץ של עבודות תחזוקת ופיתוח תשתיות תחבורה ציבורית. בהתאם לכך, במהלך תקופה זו קיבלה
רכבת ישראל מענקים ממשלתיים לטובת האצת עבודות בפעילות הפיתוח וכתוצאה מכך חלה האצה משמעותית במיזמים ובעבודות תשתית, בכלל זה מיזם חשמול הקו המהיר מירושלים לתל אביב, הקדמת עבודות תשתית מתוכננות לטובת מיזם חשמול המסילות, עבודות על מקטע המסילה המזרחית, הקדמת עבודות הדורשות השבתת קווים פעילים ועוד. כמו-כן, בתקופה זו הקצתה הממשלה תקציבים להאצת עבודות לפיתוח תשתיות תחבורה נוספות, לרבות האצת עבודות הקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל אביב, מיזם "מהיר לעיר" הכולל סלילת נתיבי העדפה לתחבורה ציבורית ברשויות מקומיות באזור גוש-דן, הוספת מסופי אוטובוסים, וכיוצא בזאת. להערכת מידרוג, תקופת הגבלות נוספת שתביא לצמצום בנסועה בכבישים ובתנועת הרכבות, טומנת בחובה הזדמנות להאצה נוספת בעבודות פיתוח ותשתית מעין אלו.