X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מבזקים
פינת זיכרון [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
מכבדים בקימה [צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
ראש האופוזיציה לפיד תקף: "ההסתה חזרה בידי אותם אנשים, השסע, הפילוג" ריבלין בטקס הזיכרון בבית הנשיא: "25 שנים אחר כך המדינה נקרעת כמו ים סוף בין שני מחנות והשנאה מבעבעת לנו מתחת לרגליים" דליה רבין: "נשארנו כאן בהחלטה נחושה לשאת את זכרך בגאווה"
▪  ▪  ▪
[צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]

הכנסת קיימה מליאה מיוחדת לזכר יצחק רבין במלאת 25 שנה לרצח ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר יצחק רבין ז"ל במלאת 25 שנה למותו. הישיבה התקיימה במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין, נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ובני משפחת רבין. אל הישיבה הגיעו 63 חברי כנסת מתוך 120.
ראש הממשלה בנימין נתניהו בחריפות את כלי התקשורת ואת יריביו הפוליטיים במהלך נאומו. קרא להוקיע הסתה לאלימות מכל צד שהוא: "25 שנים חלפו מאז הרצח הנורא. נזכור שבעברו הרחוק של עמנו ידענו אסונות לאומים שקנאים חסרי רסן עשו דין לעצמם. אם נרשה לאנשי שוליים לנהוג כך גם היום, שוב נמצא עצמנו על סף התהום. כולנו חייבים להוקיע תופעות הרסניות של הסתה לאלימות וביזוי מכל צד שהוא. כולנו חייבים לגנות בתוקף גילויי בפועל אלימות פוליטית ואחרת מכל מחנה שהוא. צרור יריות בכיכר העיר לא היה ולא יהיה תחליף להכרעת העם בקלפי. הכרעה הזאת מושגת במדינה דמוקרטית ע"י ויכוח נוקב, הבעת דעות מגוונות, ושכנוע עם מעל במת הכנסת, ומעל במת התקשורת.
נתניהו הדגיש כי על כלי התקשורת להביע מגוון דעות ואמר כי זו הגדולה של הרשתות החברתיות: "הדמוקרטיה תלויה בכך שכלי התקשורת לא יציגו דעה אחידה מונוליטית חד גונית, כשאני שמעז להביע דעה אחרת אפילו קצת אחרת מוקע מיד. זאת הגדולה של הרשתות החברתיות, הן לא כפופות לתכתיב הדעות שבא מלמעלה מקומץ אנשים, מצד קבוצה קטנה שמוטה תמיד רק לכיוון אחד. כל עוד הרשתות החברתיות מאפשרות את חופש הביטוי למי שקולם מושתק בתקשורת הממוסדת והריכוזית, הן תורמות תרומה חשובה לדמוקרטיה. אבל גם שם ברשתות החברתיות צריך לשמור שלא ייחצו קווים אדומים, אסור שתהיה שם שום הסתה לרצח, שום הסתה לאלימות, מכל צד שהוא."
נתניהו הביא ציטוט מדברים שנשא בכנסת כמה שבועות אחרי הרצח ובהם אמר: "היסוד של כל חברה חופשית הוא דמוקרטית הוא הוויכוח הציבורי הנוקב בשאלות העומדות על סדר היום הציבורי ולכן לא רק אלימות והסתה לאלימות מסכנות את המשטר הדמוקרטי, לא פחות מזה מסכנת אותו האוירה של השתקת יריבים פוליטיים שהיא סכנה אמיתית לכל חברה חופשית".
לאחר הציטוט אמר נתניהו "אסור לנו לרמוס את חופש הדיבור ובאותו זמן אסור לנו לקבל הסתה לרצח מכל צד שהוא, לא כלפי ציבור כזה או אחר, לא כלפי יהודים לא כלפי הערבים לא כלפי מפגינים ולא כלפי מנהיגים. היום, 25 שנים אחרי רצח רבין יש הסתה מפורשת לרצח כלפי ראש הממשלה ובני ביתו חדשים לבקרים, ואיש כמעט אינו פוצה פה."
חברי הכנסת יאיר גולן ותמר זנדברג מחו על הדברים ונקראו לסדר.

לפיד: "אותה הסתה, בידי אותם אנשים"

ראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד ביקר את ההנהגה הנוכחית אל מול מודל המנהיגות וערכיו של רבין: "המורשת האמיתית של רבין היא לא השלום ולא המלחמה. היא האמון. רבין היה מנהיג שהמנהיגות שלו מבוססת על אמון. אנשים האמינו לו, ובגלל זה האמינו בו. הנסיון לטעון שלרבין לא הייתה מורשת מלבד העובדה שנירצח, הוא נסיון להכחיש את ההיסטוריה. רבין לא מוגדר בידי מותו, הוא מוגדר בידי חייו. המורשת של רבין היא מודל המנהיגות שלו. הוא הגדיר לנו את הערכים של מנהיג ישראלי, ומאז אנחנו בוגדים בהם ללא הרף."
לפיד התייחס למורשתו המדינית של רבין ולהסכמי אוסלו ואמר: "כשרבין נרצח היו בין הים לירדן 5.4 מיליון יהודים, ו-3 מיליון ערבים. היום יש בין הים לירדן 6.5 מיליון יהודים, ו-6.5 מיליון ערבים. להעמיד פנים שזה לא קורה, זו לא מדיניות - זו בריחה מאחריות.
אנחנו לא חיים בעולם מושלם, אין פתרונות מושלמים. אין שום דילמה בין טוב מוחלט לרע מוחלט. בין טוב לרע זו בחירה קלה, ולפיכך זו בכלל לא דילמה. פוליטיקאים ברי מזל בוחרים בין טוב לטוב. מנהיגים אמיתיים בוחרים בין רע לרע. תהליך אוסלו היה תהליך פגום, שנקטע באמצע ויצר תוצאה פגומה. הוא רק היה רע פחות מהאלטרנטיבה - האלטרנטיבה היתהה ועודנה לא לעשות שום דבר. בעיני רבין, האפשרות הזו לא הייתה קיימת. היום האפשרות הזו היא המדיניות הרשמית של ממשלת ישראל."
לפיד טען כי ההסכמים עם האמירויות, בחריין וסודן צריכים להיות הצעד הראשון בדרך הארוכה להיפרדות מן הפלשתינים: "ההסכמים המבורכים עם האמירויות, בחריין וסודן, מוצגים לציבור הישראלי כהוכחה לכך שאין שום סיבה להתקדם עם הפלשתינים. אפשר להמשיך לא לעשות כלום פה בבית. זהו קוצר ראיה היסטורי נורא. ההסכמים האלה צריכים להיות הצעד הראשון בדרך הארוכה להיפרדות מן הפלשתינים. אנחנו צריכים להיעזר בהסכמים האלה כדי להתניע מחדש את פתרון שתי המדינות, דרך ועידה אזורית. זהו האינטרס הישראלי. זה לא האינטרס שלהם, זה האינטרס שלנו."
בסיום דבריו הזהיר לפיד כי אותה הסתה בידי אותם אנשים חזרה: "מדינת ישראל נמצאת באחד הרגעים הקשים בתולדותיה. זו לא רק המגיפה. זה מה שקורה בתוכנו. ההסתה חזרה. אותה הסתה, בידי אותם אנשים. הפילוג, השסע, השבטיות – הכל כאן. אנחנו חיים בעולם שכל מושג האמת שלו מעורער. האמת והשקר מקבלים מעמד שווה. האלימות לגיטימית. השנאה היא כלי פוליטי. ההנהגה כושלת."

לוין: "שנאת האחים, ההסתה הפרועה, וכן גם האלימות, לא עברו מעולמנו"
[צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]

יו"ר הכנסת יריב לוין פתח את הישיבה בדקת דומייה ולאחר מכן נשא דברים. הוא הזהיר כי שנאת האחים וההסתה לא עברו מן העולם וכי גם היום יש להפיק לקחים מהרצח וליישמם: "רצח ראש הממשלה יצחק רבין, הוא לא רק רצח נורא, רצח שאסור שיקרה, במדינה יהודית ודמוקרטית. זהו אסון נורא לבני משפחתו, ולכלל אזרחי ישראל. רצח ראש הממשלה רבין, מחייב אותנו גם היום, להפיק לקחים וליישמם. גם בחלוף עשרים וחמש שנה מאותו רצח נורא, שנאת האחים, ההסתה הפרועה, ההתלהמות, וכן גם האלימות, לא עברו מעולמנו. אולי ההפך הוא הנכון.
אנו עדים בימים אלו, לקיטוב, לשיח מתלהם, ולאווירה שאין לה מקום גם כאשר ישנם חילוקי דעות עמוקים. בוגד, עבריין, קלגס, קומיסר, הן רק דוגמאות מעטות לשלל גילויי האלימות המילולית, הנאצות וההסתה המופנים כמעט מדי יום כלפי ראש הממשלה, כלפי שרים, כלפי חברי כנסת וכלפי מנהיגי ציבור אחרים. השיח הבוטה משתולל ברחובות, ולצערי אף צד ואף אחד אינו נקי ממנו. הכל נגיש, הכל מהיר, הכל קל. הגבולות נמחקים, האחריות ושיקול הדעת מפנים את מקומם להתלהמות ולהתנהגות שאינה הולמת."
לוין קרא להיאבק בהסתה ולבלום את גילויי האלימות: "הרשתות החברתיות והקלות שבה מסרים מועברים ומופצים, רק מעצימות את האתגר המונח בפנינו כאזרחים, ואת האחריות המוטלת עלינו כמנהיגים, להיאבק בהסתה ולבלום את גילויי האלימות.
עלינו לעצור זאת, והאחריות לכך מוטלת על כולנו. משמאל ומימין. מתוך הכנסת ומחוצה לה. עלינו לעשות זאת כדי למנוע את הרצח הבא, אבל לא רק משום כך. אין לאף חברה אנושית תקומה, ולא תהיה למדינת ישראל תקומה ללא פיוס, ללא אחדות, ללא יכולת לנהל שיח נוקב, ביקורתי, אך מכבד וענייני. למרות כל הקשיים, עלינו להפיק את הלקח הראשון במעלה מהרצח הנורא. עלינו לדעת לחיות האחד עם השני בימי שגרה, כמו גם בימי מצוקה. כשקל יותר וגם כשקשה מאוד. אי-אפשר שלא ללמוד את הלקח."

עמיר פרץ לנתניהו: "כבד את ההסכם עליו חתמת"
[צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]

שר הכלכלה ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ, ניצל את הבמה לנאום פוליטי במיוחד. הוא פנה לראש הממשלה נתניהו ואמר: "קראת לכולנו להיכנס מתחת לאלונקה. כך עשינו, באנו לשרת את אזרחי ישראל, אך אין לנו כוונה שאלונקה זאת תהפוך לאפיריון מלכותי, של אף אחד, גם לא שלך. כי בימים אלה גם אתה חייב להיות מתחת לאלונקה.
"יצחק רבין לא בדק מה יועיל לו בסקרים. לא חשב מה ישפיע על ה'בייס'. ובימים של משבר ביטחוני, ובאירועים הקשים ביותר יצחק הלך בעצמו לזירות הפיגועים הקשות. לא נרתע מהמחאות והגידופים נגדו. הוא לא האשים אף נושא משרה או פקיד, ולא ברח מאחריות. הוא היה באמת ראש הממשלה של כולם.
יש לך שותף – בני גנץ, שהוכיח שטובת העם מכריעה אצלו בכל צומת. כבד את ההסכם עליו חתמת. הושט יד גם לאלה שלא הצביעו עבורך. התנער מהקיצוניות, נהל את עניינך האישיים הרחק מהמיקרופונים, נהג בממלכתיות ובכבוד באלו שאתה עצמך מינית".

טקס מצומצם בהר הרצל
[צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]

מוקדם יותר התקיים טקס האזכרה הממלכתי במלאת 25 שנה להירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין בבית הנשיא. השנה, לאור מגבלות מגפת הקורונה - במתכונת מקוונת. לאחר הטקס התקיימה אזכרה משפחתית מצומצמת בקברו של רבין בחלקת גדולי האומה בהר הרצל.
נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר בנאומו בטקס: "אני מוצא את עצמי ביום הזה מבקש על נפשה של הארץ הזו, שיצחק אהב כל כך. בכל שנה אני מדליק את נר יצחק ומרגיש כמה האדמה שבחוץ בוערת. והשנה עוד יותר מתמיד אני חושש שהלהבות הגבוהות שבתוכנו מסכנות את הבית שלנו".
"25 שנים אחר כך המדינה נקרעת כמו ים סוף בין שני מחנות והשנאה מבעבעת לנו מתחת לרגליים", הוסיף הנשיא. "לא יכול להיות שיונפו שלטים שקוראים למותם של אזרחים. לא יכול להיות שעיתונאים יחיו תחת איומים. לא יכול להיות שאזרחים יכו אזרחים. לא יכול להיות שתופנה אלימות מילולית קשה כלפי שוטרים. יש לנו אחריות לתקן את הקריעה בישראליות שנמשכת גם היום".
דליה רבין, בתו של ראש הממשלה המנוח אמרה בנאומה: "25 שנים שאני פוקחת עיניים בכל בוקר והלב נחמץ, לאן הגענו? מדינה שקועה בבוץ טובעני של מגפה ובמציאות של חברה מפולגת ומשוסעת מאי פעם. למציאות הזו המצטרפת הסתה נגד כל סמלי השלטון ואכיפת החוק, המקרקעת את יסודות הדמוקרטיה הצעירה והשבירה שלנו".
"אם לפעמים אתה כועס שבחרנו לשמר אותך בטקסים ושלל תמונות, תדע אבא שמאותו הערב שירו בך בגבך העולם של כולנו הוא לא אותו עולם", המשיכה. "נשארנו כאן בהחלטה נחושה לשאת את זכרך בגאווה ולהמשיך הלאה מתוך אהבתך אלינו, ומתוך אהבה למקום הזה".
ראש הממשלה החליפי ושר הביטחון בני גנץ נשא גם הוא דברים בטקס. "לרבין היו כמה דגשים בחייו הציבוריים שאפיינו אותו. היכולת לנהוג בדוגמה אישית מופתית היא יכולת שאנחנו חייבים לשמר אותה. אני לא חושב שלא היו באותה תקופה תרגילים פוליטיים", ציין. "אבל מעל לפוליטיקה עמד סדר עדיפות. הייתה בו הקפדה על הביטחון, חתירה לשלום, והיה שם שילוב של השניים על-פי תפיסתו של רבין".
עוד הוסיף גנץ: "אם רבין היה פה עכשיו הוא היה מברך על הסכמי השלום, אך הוא היה מאוד מוטרד מהדברים שאנחנו רואים בתוך הבית. אי-אפשר להסתפק בלהביא שלום עלינו, צריך לעשות שלום. כל זה לא שווה אם אין לנו שלום בנינו, והדרך לשם היא בדוגמה אישית".

תאריך:  29/10/2020   |   עודכן:  29/10/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter  אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn  אוסאמה סעדי / Osama Saadi  אופיר אקוניס / Ofir Akunis  אופיר כץ / Ofir  Katz  אורי מקלב / Uri Maklev  אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso  אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen  אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis  אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai  איילת שקד / Ayelet Shaked  אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin  איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg  אלון שוסטר / Schuster Alon  אלי כהן / Eli Cohen  אמיר אוחנה / Amir Ohana  אסף זמיר / Asaf Zamir  אסתר חיות / Esther Hayut  אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri  בג"צ קול העם  בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky  בני גנץ / Benny  Gantz  בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu  גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi  גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken  גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar  גילה גמליאל / Gila  Gamliel  גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan  דוד אמסלם / David Amsalem  דוד  ביטן / David Bitan  דליה רבין-פילוסוף  ווליד טאהא / Waleed Taha  ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak  זאב אלקין / Ze'ev Elkin  חגי עמיר  חופש הביטוי  חיים כץ / Haim Katz  טור פז משה  יאיר גולן / Yair Golan  יאיר  גולן / Yair Golan  יאיר לפיד / Yair  Lapid  יגאל עמיר  יואב גלנט / Yoav Galant  יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich  יואב קיש / Yoav Kish  יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein  יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano  יזהר שי / izhar  shay  יעקב ליצמן / Yaakov Litzman  יעקב פרי / Yaakov  Perry  יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton  יצחק רבין / Rabin Yitzhak  יריב לוין / Yariv Levin  ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler  ישראל כץ / Israel  Katz  כולנו  מאי גולן / May  Golan  מאיר כהן / Meir  Cohen  מאיר פרוש / Meir Porush  מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli  מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton  מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton  מירב כהן / Meirav  Cohen  מירי  רגב / Miri Regev  מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar  מרב מיכאלי / Merav  Michaeli  משה ארבל / Moshe Arbel  משה גפני / Moshe Gafni  משולם נהרי / Meshulam Nahari  מתן כהנא / Matan  Kahana  ניסים ואטורי  נפתלי בנט / Naftali  Bennett  סעיד  אלחרומי / Said Elharumi  עודד פורר / Oded Forer  עודה איימן / Ayman  Odeh  עומר ינקלביץ'  עופר כסיף / Ofer  Cassif  עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz  צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi  ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely  קארין אלהרר / Karin  Elharar  רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande  רם בן ברק / Ram  Ben Barak  רפי פרץ / Rafi  Peretz  שלמה קרעי / Shlomo  Karhi  שרן השכל / Sharren Haskel  תמר זנדברג / Tamar Zandberg
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נתניהו: יש היום הסתה לרצח רה"מ - ואיש לא פוצה פה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
כל המתייפיפים בלימוד...מתמחים.
מרק_טווין  |  31/10/20 12:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות כנסת 23
עידן יוסף
לאחר שביום שני לא אישרה ועדת הכספים את הרשימה נוכח כך שהרשות לא הציגה נתונים, בהם רשימת 5 מקבלי השכר הגבוה בעמותות השונות, אישרה היום הוועדה את הרשימה למרות שהמידע שהובא היה חלקי, תוך התניית האישור בכך שהנתונים הנוספים יוגשו אליה בקרוב
עידן יוסף
יו"ר ועדת הכלכלה על חוק שירותי תשלום: מבקש לוודא שהעלויות לא יגולגלו על העסקים הקטנים והצרכנים בהעלאת עמלות הסליקה    אמר את הדברים בישיבה שכינס לבחינת יישום החוק, שנכנס לתוקף השבוע והודיע כי בעוד כשבועיים תדון הוועדה בקיצוץ מסגרות האשראי, וכי נועד אתמול עם שר האוצר בעניין
עידן יוסף
ח"כ סמוטריץ': שרת התחבורה הורסת אבן אחרי אבן במשרד הקריטי הזה. אין חלקה טובה שלא נשרפת במשרד הזה"    רגב: "סמוטריץ' עשה דברים נוראיים בתחבורה והיה כלי של הפקידים, הוא הפקיר את הפריפריה"
עידן יוסף
יו"ר הוועדה ח"כ חיים כץ למשרד האוצר: ממחר תהיה כאן אנרכיה ואתם תצטרכו להסביר את זה" על-פי פסיקת בג"ץ, היה על הממשלה להסדיר את הסוגיה עד היום
עידן יוסף
שר המשפטים: מלבד טפסים מכוח חקיקה ראשית ישנם טפסים רבים שבהם ניתן לשנות כבר עכשיו את הנוסח ובמקום לרשום "אב" ו"אם" לרשום "הורה א'" ו"הורה ב'"    כחול לבן והימין החדש נעדרו, הרשימה המשותפת התנגדה, ישראל ביתנו תמכה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il