X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
התנגדות אפילו להתייצבות [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
הדחייה - רק לתלמידים חרדים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
בג"ץ מציב תאריך יעד - ומוקש לנתניהו וגנץ:

פתרון לגיוס החרדים - בתוך שלושה חודשים

תשעת השופטים קבעו שהחוק הנוכחי יבוטל ב-1 בפברואר 2021 חוק זה מאפשר לדחות את גיוסם של רוב תלמידי הישיבות החרדים, בתנאי שכמה אלפים מהם מתגייסים מדי שנה ואחרים פונים להכשרה מקצועית השופטים מבהירים שלא ייענו לבקשות דחייה נוספות של המדינה המשמעות: בהעדר פתרון אחר - תחול חובה לגייס את כל התלמידים החרדים
▪  ▪  ▪
הפוליטיקה: רוטציה תמורת גיוס
להחלטת בג"ץ יש השלכה על המערכת הפוליטית. המפלגות החרדיות לא יסכימו לפיזור הכנסת בשלושת החודשים הקרובים בלי שיאושר חוק גיוס. משרד הביטחון בראשות בני גנץ מעוניין להבטיח את הרוטציה אחרי תום תקופת נתניהו, וביקש ארכה של 6 חודשים כדי שהחרדים לא יאפשרו בחירות עד אז. מטעם נתניהו נכתב בתשובה לבג"ץ שאין צורך בזמן רב, מאחר שהוא מעוניין לשחרר את תלות החרדים בגנץ.
גנץ לא סבר שיקבל רוטציה תמורת גיוס, אך העריך שההארכה תוריד את המוטיבציה של החרדים לתמוך בפיזור הכנסת, וזו הסיבה שנתניהו השיב את שהשיב.

הממשלה חייבת לקבוע תוך שלושה חודשים הסדר חילופי לגיוס חרדים, או שהחוק יחייב אותה לגייס את כולם. זו משמעות החלטת בג"ץ (יום ג', 3.11.20), לפיה החוק הקיים יבוטל ב-1.2.21. תשעת השופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות אף מבהירים: "מצופה כי לא תתבקשנה ארכות נוספות".
החלטת בג"ץ מציבה מכשול פוליטי קשה במיוחד בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הביטחון, בני גנץ, שהוא הממונה על ביצוע חוק הגיוס בכללותו. המפלגות החרדיות התנגדו לפני שנתיים לכל שינוי בחוק הקיים, בעיקר על-פי דרישתו של האדמו"ר מגור, ר' יעקב אריה אלתר. התנגדות זו גרמה אז לפרישתו של אביגדור ליברמן מן הממשלה והחלה את התהליך שהוביל לשלוש מערכות הבחירות ולמבוי הסתום הפוליטי. אם החרדים לא יגמישו את עמדתם, עלול נתניהו לאבד את תמיכתם - החיונית לו במיוחד כעת. במקביל ברור, כי בג"ץ לא ייענה לבקשות לדחיות נוספות, לאחר שהעניק דחיות חוזרות ונשנות כדי לאפשר לממשלה למצוא פתרון פוליטי לסוגיה.
את ההחלטה קיבלו חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר והשופטים ניל הנדל, עוזי פוגלמן, יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, מני מזוז וענת ברון. בג"ץ דן מאז 2014 בעתירות בעניין גיוס החרדים שהגישו התנועה לאיכות השלטון, הפורום לשוויון בנטל, עמותת הרצליה למען תושביה, יש עתיד והתאחדות הסטודנטים. הטענה העיקרית בעתירות היא, כי החוק מהווה פגיעה בעקרון השוויון.
החוק הנוכחי נקבע בשנת 2015 והחליף את חוק טל, אותו ביטל בג"ץ בשל פגיעתו בשוויון. הוא מאפשר לדחות את שירותם של תלמידי הישיבות החרדיות ואף לבטל אותו כליל, בתנאי שיושג יעד גיוס שנתי של כמה אלפי תלמידים, ואחרים ישתלבו במסלול תעסוקה. השאלה האם יעדי הגיוס הושגו שנויה במחלוקת, לנוכח קיומם של נתונים סותרים ואף גילוי של מספרים מנופחים שמסר צה"ל.
החוק הנוכחי קובע, כי שר הביטחון יוכל לדחות בשנה את גיוסם של בחורי ישיבות בני 22-18, וגם לחזור ולדחות אותו עד הגיעם לגיל 24. בגיל זה יוענק להם פטור מלא ויחולו עליהם הוראות החוק הנוגעות להשתלבות בתעסוקה. הוראות אלו מדברות על "הכשרה תעסוקתית מיועדת" שמטרתה לשלב את תלמידי הישיבות בשוק העבודה, לרבות הכוונה מקצועית והשלמת לימודי יסוד. החוק גם מאפשר להפנות את תלמידי הישיבות לשירות לאומי, אך סעיף זה הוא בעיקרו אות מתה.
את יעדי הגיוס הותירה הכנסת בידי הממשלה, אך החוק קבע שבשנת 2013 מספר המתגייסים החרדיים צריך להיות לפחות 3,300 ולאחר מכן לעלות מדי שנה. על-פי החוק, אם משנת 2019 לא יושגו יעדי הגיוס - לא יחולו מאותה שנה ההוראות המאפשרות את דחיית הגיוס. דהיינו: בלא הגעה ליעד הגיוס, קיימת חובה חוקית לגייס את כל תלמידי הישיבות החרדים.
החוק חל על תלמידי ישיבות חרדיות בלבד, על-פי רשימה שמגבש שר הביטחון בהמלצת "ועד הישיבות בארץ ישראל". הוא קובע, כי הוראותיו יחולו רק על מי שאינם עוסקים בעיסוק נוסף על לימודיהם בישיבה; תלמידים נשואים בגיל 22 ומעלה רשאים לעבוד לאחר שעות הלימודים. התלמידים גם מחויבים להתייצב בלשכות הגיוס לרישום ולבדיקה רפואית, וראשי הישיבות צריכים להצהיר לגבי כל תלמיד על עמידתו בתנאי הסף הקבועים בחוק. הקיצוניים שבין החרדים מתנגדים אפילו להתייצבות כזאת.

תאריך:  03/11/2020   |   עודכן:  03/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פתרון לגיוס החרדים - בתוך שלושה חודשים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות גיוס חרדים
איתמר לוין
מבחינת רבים ממנהיגי הציבור החרדי, הרצונות שלהם קודמים לחיי הציבור כולו. זה המצב בנוגע לגיוס לצה"ל, זה המצב בנוגע לגיור וזהו כעת המצב בנוגע לקורונה    תופעות אלו הן חלק מהתבדלות אנוכית הגורמת לחילול שם שמים - העבירה החמורה ביותר    לחרדים יש המון מה להראות ולהעניק - אך הם מורידים זאת לטמיון
עידן יוסף
עם כניסתו של סא"ל תלם חזן הורה על שקיפות בכל הקשור לנתוני גיוס החרדים לצה"ל ותיקן את הנתונים המנופחים שהציגו קודמיו    בתקופתו עלה מספר המתגייסים החרדים במאות חיילים ושיעור הנשירות ירד מ-70% ל-5%
עידן יוסף
בימינה עשויים להגיש לכנסת את הצעת החוק שיזמה ש"ס לפני שנתיים להכיר בלימוד תורה בישיבות ובכוללים כ"ערך יסוד" שנועד לסנדל את בג"ץ    בכיר בש"ס: בג"ץ עלול לפסול גם חוק יסוד    ח"כ אופיר סופר על הפוליטיקאים החרדים: כמו משפחה שבגדה
איתמר לוין
מנחם פרטוש ואהרון ברש קיבלו דחיית שירות בשל היותם תלמידי ישיבה, אך לא חידשו את מעמדם והתעלמו מפניות חוזרות ונשנות של צה"ל - עד שקיבלו צווי גיוס    סולברג: השניים ידעו שעליהם לחדש את מעמדם ומתי יש לעשות זאת
אליהו קאופמן
לזיוף נתוני גיוס החרדים לצבא הישראלי שותפים במיוחד גורמי שמאל אנטי חרדים שמסרבים להודות בחוסר הצלחתם לשלב חרדים בצבא, גם לאחר שקיבלו "אור ירוק" לכך מהמפלגות החרדיות    מה מסתתר באמת מאחורי האמת הזו?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il