X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המשורר והפזמונאי הישראלי זכה בפרס ביאליק לספרות ופרס למפעל חיים לשירה קרא תיגר על שירתו של נתן אלתרמן היה מזוהה עם מרצ והרבה להתבטא בנושאים פוליטיים
▪  ▪  ▪
נתן זך ז"ל [צילום: משה שי/פלאש 90]

המשורר, העורך, מבקר השירה והפזמונאי הישראלי נתן זך הלך לעולמו (יום ו', 6.11.20). בן 89 היה במותו. זך נולד ב-13 בדצמבר בשנת 1930 בברלין בשם הארי זייטלבך לאב יהודי ולאם איטלקייה. הם עלו לארץ בשנת 1936 וזך התחנך בבתי ספר בחיפה ותל אביב ובהמשך שירת בצבא כקצין במלחמת העצמאות. את אוספי השירים שלו החל לפרסם בשנות ה-50.
בין שיריו המוכרים: "כי האדם עץ השדה", "איך זה שכוכב", "כולנו זקוקים לחסד", "אני שומע משהו נופל", "כשצלצלת רעד קולך" ועוד. רבים משיריו גם הולחנו וזכו לביצועים והצלחה בתחנות הרדיו. דוגמה לכך היא אלבומה של נורית גלרון "שירים באמצע הלילה", שהתבסס על שיריו של זך.
אביו התאבד אחרי שירד מכל נכסיו ולא הסתגל לתרבות ולחיים בישראל. לאחר שחרורו מהצבא, הוא למד לתואר בפילוסופיה, מדעי המדינה וספרות עברית והשוואתית באוניברסיטה העברית בירושלים.
בשנות ה-50 החל זך לפרסם את שיריו, ביניהם את אוסף השירים "שירים ראשונים" ו"שירים שונים". ביחד עם השירים, פרסם זך פרקי פרוזה, בהם "מות אמי", ספרי הילדים "הדבורה דבורה", "הנשר הגדול", "הסיפור הקטן על האנשים הגדולים" ו"קוף המחט". בנוסף, הוא עסק בתרגום שירה ומחזות לעברית ובביקורת ספרות.
מאמרו "הרהורים על שירת אלתרמן", שפורסם ב-1959 היה זרם ספרותי חדש ונחשב כמרד המשוררים הציוניים, שכלל מתקפה יוצאת דופן על נתן אלתרמן, מהיוצרים החשובים והמוערכים בישראל. הכללים החדשים שזך סיכם והציג היו שונים מכללי החריזה והמשקל שהיו נהוגים אז בשירה בארץ, אך אלה הפכו להיות הכללים השולטים בשירה העברית מאז שנות ה-60 ועד ימינו.
בשנות ה-60 לימד באוניברסיטאות בארץ, ובשנת 1967 שהה באנגליה 11 שנים כדי להשלים את עבודת הדוקטורט שלו. לאחר חזרתו לישראל, לימד כפרופסור לספרות עברית והשוואתית באוניברסיטאות תל אביב וחיפה. רבים משיריו הולחנו והתחבבו על קהל רחב.
נתן זך קיבל פרסים רבים וביניהם זכה בשנת 1982 בפרס ביאליק לספרות ובפרס למפעל חיים על שירה. זך נחשב לפורץ דרך בשירה העברית ולאחד המשוררים העבריים החשובים במחצית השנייה של המאה ה-20 וראשית המאה ה-21.
בשנת 2013, בבחירות לרשויות המקומיות הוצב במקום 59 ברשימת מרצ למועצת עיריית תל אביב. ב-2014 התחתן עם בת זוגו שרה אביטל. הוא הותיר אחריו את רעייתו שרה אביטל.

תאריך:  06/11/2020   |   עודכן:  06/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המשורר נתן זך מת בגיל 89
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שר"י...
מגיב ותיק  |  6/11/20 15:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
השופט חגי ברנר קבע כי ההצעה שהגיש יו"ר דסק"ש, אדוארדו אלשטיין, לרכישת מניות השליטה היא הגבוהה ביותר והעריך כי קיים סיכוי שתתקבל והורה לדחות את אסיפת בעלי מניות השליטה שתוכננה להתקיים היום בצהריים לצורך החלפת חברי דירקטוריון    "די בכך כדי לייתר את הצורך בהחלפה מיידית של חברי הדירקטוריון בשים לב לאפשרות הבלתי מופרכת כי בסופו של יום הצעתו של אלשטיין היא שתוכרז כזוכה"
עידן יוסף
מחלקה ראשונה
השר שטייניץ דחה מתווה שנוגס שטח נרחב מהמים הכלכליים של לבנון. עם זאת, כשניסתה לבנון לקבל אזור ישראלי, דרשה ישראל חלק משטחה    גורם בקיא במו"מ: "בלי פרגמטיות לא נתקדם"
עידן יוסף
במכתב ששלח חי גאליס ליועמ"ש למשטרה וליועמ"ש המשטרה טען כי מאחר שמדובר בחנויות שאינן מקורות ואין להן כניסה משותפת, הן אינן יכולות להחשב קניון, יריד או שוק קמעונאי - שפתיחתם אסורה
עידן יוסף
במהלך הפגנה שהתקיימה לפני שבועיים השליכו תושבי העיר בני 17-15 אבנים על שמשות אוטובוס ציבורי ופצעו כמה מן הנוסעים באורח קל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il