X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
הדברים נאמרו במסגרת דיון בהצעת החוק של משרד האנרגיה להסדרת ענף הגז הביתי, לאחר שנציגי המשרד מסרו כי ארבע חברות שולטות ב-80% מהענף ופערי המחיר עולים לעיתים על 100% איגוד לשכות המסחר: אי-אפשר לחוקק חוק שמתכלל את הענף בלי לגעת בתחרות
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

ועדת הכלכלה המשיכה (יום ב', 16.11.20) להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הגז הפחממני המעובה (גפ"מ), שהגישה הממשלה. הצעת החוק נועדה להסדיר את ענף הגז הביתי, בכל הנוגע לרישוי העוסקים בתחום, הגברת הבטיחות בענף, קביעת אמות מידה למתן שירות לצרכנים, הגברת הפיקוח והאכיפה ועוד. במהלך הדיון היום התייחס היו"ר יעקב מרגי לפרסומים לפיהם משרד האנרגיה ויתר על התחרות, וביקש פרטים לגבי התנהלות הענף. "אם ארבע חברות גדולות שולטות ב-80% מהענף זה אומר שאין תחרות ונצטרך להיכנס לזה", אמר מרגי.
הדברים נאמרו במהלך דיון בסעיף שעסק בבדיקת תקינות של מתקן גז לצריכה עצמית, שחייב ספק חדש לבדוק מתקן קיים לפני שהוא מספק לו גז. לטענת נציגי חברות גז קטנות מדובר בסעיף שימנע תחרות, שגם כך אינה קיימת היום. היו"ר מרגי אף התייחס לידיעות שפורסמו לאחרונה וביקש הבהרות מנציגי משרד האנרגיה, על כך שהמשרד לא "ויתר על התחרות".
מנהל מינהל הדלק במשרד האנרגיה, חן בר יוסף, הודה כי אכן יש פערים של 100% ואפילו יותר במחירים, ואמר כי ישנה מערכת להשוואת מחירים לפי אזורים בארץ. מנהל חטיבת חברות הגז הקטנות באיגוד לשכות המסחר, בעז ברזילי, אמר כי בתחילת החודש פרסם בנק ישראל מחקר לפיו יש הפרש של 40% במחירים לצרכן, בגלל חסמי מעבר בין החברות. "השוק עדיין מאוד ריכוזי ואי אפשר לחוקק חוק שמתכלל את כך הענף בלי לגעת בתחרות", אמר.
בר יוסף התייחס לכך ואמר: "אנחנו מעודדים תחרות ורוצים לקדם אותה". עם זאת, מנהל ענייני בטיחות הגז במשרד האנרגיה, אילן בנימין, אמר כי יש 80 חברות הפועלות בענף, כשמתוכן 58 מורשות. היו"ר מרגי דרש לדעת מה נתח השוק של החברות הגדולות, ובנימין העריך כי ארבע החברות הגדולות - אמישרגז, סופרגז ודור גז - מחזיקות ב-80% מהשוק. "חשבתי לבקש חוות דעת מרשות התחרות, אבל 80% זה אומר שאין תחרות גם אם היו 250 חברות, פערי המחירים מאששים את זה ואנחנו נצטרך לטפל בכך", אמר היו"ר מרגי בתגובה.
היום, כאמור, המשיכה הוועדה לדון בהצעה ואישרה סעיפים נוספים העוסקים בחובות שיחולו על סוכנים של חברות הגז, חובת הפיקוח של חברות הגז על אותם סוכנים שהן מפעילות, ביטוח לבעלי רישיונות לעבודות גז, איסור רכישה ממי שאינו בעל רישיון, תיקון ליקוי והפסקת הפרת החוק ועוד.

עד 3 שנות מאסר לחאפרים
הוועדה החלה היום לדון גם בהחמרת הענישה על מפרי חוק מנהל מינהל הדלק הסביר: "אין הרתעה" היו"ר מרגי ביקש לבחון להבדיל בין חאפרים לבעלי רישיון ואמר: "מי שיעז להיכנס לתחום ללא רישיון צריך לחטוף"
▪  ▪  ▪

כמו-כן, היום אישרה הוועדה גם פרק שלם בהצעה שעוסק בפיקוח ואכיפה על הפועלים בענף, ובמסגרתו מותאמות הוראות הפיקוח הקיימות כיום לחקיקה העדכנית. עם זאת, על-רקע חשיבות בהגברת הבטיחות בענף ביקש משרד האנרגיה לאפשר לפקחים להיכנס למתקן שמהווה סכנה ממשית ומידית גם בלי צו של בית משפט, וההצעה אושרה. מנהל אגף הפיקוח במשרד האנרגיה, חאלד פראג', ציין כי ישנם 20 פקחים הפועלים בשטח, ובשנה האחרונה נרכשו להם מדים והם צוידו בתגי זיהוי.
עוד נדונו היום גם סעיפי פרק העונשין לחוק, הקובעים כי מי שיעבור עבירות חמורות על החוק, כמו ביצוע פעולות ספק גז ללא רישיון או שלא בהתאם לתנאי הרישיון, צפוי לעונש של עד שלוש שנות מאסר או קנס של 452 אלף שקלים. העונש במדרג העבירות הקלות יותר, כמו ייצור או יבוא מספק שלא עומד בתקן, יעמוד על עד שנתיים מאסר או קנס של 150,600 שקלים. בעל רישיון ספק גז שלא יבצע בדיקה תקופתית של מתקן גז צפוי לעונש מאסר של עד שנה או קנס של 58,400 שקלים.
בר יוסף הסביר כי רף הענישה העליון הוא מקסימלי וכמעט לא ניתן להגיע אליו בבתי המשפט, ואמר כי מדובר בעבירות מסכנות חיים. הוא הדגיש כי המשרד מבקש להחמיר את הענישה, לעומת מאסר של עד שנה הקבוע היום בחוק, ואמר: "פיראטיות היא קלה לביצוע, אין הרתעה. אנחנו תופסים מחסנים שיכולים לסכן שכונות שלמות, ושבועיים לאחר מכן יכולים לתפוס את זה שוב".
מנכ"ל סופרגז, כפיר נבון, התייחס לכך ואמר כי לא נעשתה הפרדה בין מי שפועל ללא רישיון, לבין מי שפועל על-פי תנאי הרישיון והפר אותן. הוא הוסיף כי בגלל רף ענישה גבוה וחשש של הציבור יש מחסור בטכנאי גז. היועץ המשפטי של סופרגז, יותם אדמי, הוסיף כי לנוכח העובדה כי הסעיף לא מבחין בין חאפרים לבעלי רישיון הוא לא הצליח להירדם בלילה, ואמר: "זה דיני נפשות של העוסקים בתחום". דברים דומים אמרו נציגי חברות נוספות.
היו"ר מרגי התייחס לכך ואמר כי אין ספק שיש הבדל עצום בין חאפר למי שעומד בתנאי הרישיון שלו, ואין ספק שהחאפרים צריכים להיענש באופן החמור ביותר. "מי שיעז להיכנס לתחום הזה בלי רישיון צריך לחטוף", אמר. עם זאת, הוא ציין כי כדי להשיג הרתעה צריך להפריד מהם את מי שמתנהלים בצורה מסודרה. הוא ביקש מאנשי משרד האנרגיה לבחון את טענות נציגי חברות הגז, ואמר כי הדיון בנושא יימשך בישיבה הבאה.
בדיונים הקודמים אישרה הוועדה סעיף צרכני חשוב בהצעה, שהסמיך את שר האנרגיה, בהתייעצות עם שר הכלכלה ובאישור ועדת הכלכלה, לקבוע אמות מידה למתן שירות לצרכן גז. היו"ר מרגי ביקש בעניין זה לקבל את התקנות מוקדם ככל האפשר ואמר "שלא יהיה מצב שנגיע לשנת 2026 ועדיין אין תקנות". בר יוסף השיב כי המשרד קבע עקרונות שיכנסו לתקנות, באשר לחיוב צרכנים, בדיקות תקופתיות, התראות מספקות לצרכנים, זמני מענה בשירות לקוחות, מועדי והסדרי תשלום ועוד. היו"ר מרגי דרש שהתקנות יוגשו לאישור הוועדה בתוך שנה מיום תחילת החוק, וההצעה אושרה.
היו"ר הזכיר במהלך הדיונים שמקיימת הוועדה בהצעה, כי העבודה נעשית למען שלום הציבור ובטיחותו. הוועדה טרם סיימה לאשר את כל סעיפי הצעת החוק ותמשיך לדון בה גם בשבועות הקרובים.

תאריך:  16/11/2020   |   עודכן:  16/11/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כש-4 חברות שולטות ב-80% משוק הגז זה אומר שאין תחרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
הצריכה - 42% מהתל"ג, שרובו נעשה ב-17 אלף החנויות, מתוכם כ-12 אלף בקניונים    יו"ר ועדת הקורונה: פתיחת חנויות-הרחוב אך הגבלת הקניונים - גורמת לצפיפות במקום לפיזור האוכלוסייה
עידן יוסף
הכנסת והממשלה טרם קיבלו החלטה בנושא לחוקק חוק גיור, ועד סוף החודש אמורה להימסר תשובת המדינה בנושא לבג"ץ שעשוי להתערב בנושא    מחלוקת בימינה בנושא החוק
עידן יוסף
בכך נסללת דרכו של הלוי למועמד אפשרי לתפקיד הרמטכ"ל הבא    את המלצת הרמטכ"ל בנושא קיבל שר הביטחון גנץ
עידן יוסף
תעריפים שונים למעגל הראשון עד 15 שקל למשלמים בישומונים מתקדמים - 4 ו-3 שקלים בהתאם לסוג האשכול    הרפורמה תידחה בחודש נוסף וברכבת בחודשיים וחצי
יפעת גדות
פרס ניומן היוקרתי לספרות, של האוניברסיטה העברית, על סך כ-30 אלף שקלים, יוענק לסופרת והמשוררת על תרומתה לספרות הישראלית והיותה מן היוצרות המשפיעות ביותר על השיח התרבותי בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il