ידע מקצועי, מיומנויות למידה, חשיבה ביקורתית וידע כללי הן המיומנויות שאותן שיפרו רוב הסטודנטים (יותר מ-70%) במהלך לימודיהם האקדמיים. לעומת זאת, רק חלק קטן מהמשיבים שיפרו את מיומנויות ההדרכה (25%), השיווק (19%) והמיומנויות הפיזיות (9%) - כך עולה מסקר שפרסמה (יום ב', 23.11.20) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
פערים בין תחומי לימוד - שיפור מיומנויות
נמצאו פערים משמעותיים בין תחומי הלימוד השונים בתרומת הלימודים האקדמיים לשיפור המיומנויות. 88% מבוגרי החוגים בתחום ההנדסה ואדריכלות דיווח על שיפור ביכולות המתמטיות, לעומת 8% בלבד מבוגרי תחום האמנות, אומנויות ואמנות שימושית שדיווחו על שיפור דומה. 91% מבוגרי החוגים לשפות, ספרויות ולימודים רגיונליים דיווחו על שיפור ביכולות ההבעה בכתב, לעומת 29% בלבד מבוגרי חוגי המדעים הפיזיקליים.
פערים משמעותיים נמצאו גם באחוזי המדווחים על שיפור במיומנויות האלה: יצירתיות (אמנות, אומנויות ואמנות שימושית - 84%; רפואה - 30%), מיומנויות הצגה בפני קהל (אמנות, אומנויות ואמנות שימושית - 83%; מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב - 33%), עבודה בצוות (חינוך והכשרה להוראה - 83%; שפות, ספרויות ולימודים רגיונליים - 39%), והבעה בעל פה (שפות, ספרויות ולימודים רגיונליים - 70%; המדעים הפיזיקליים - 28%).
פערים בשיפור מיומנויות בין אוניברסיטאות למכללות אקדמיות נמצאו בעיקר במיומנויות ההצגה בפני קהל, העבודה בצוות והיזמות. אחוז המדווחים על שיפור במיומנויות אלו בקרב בוגרי המכללות האקדמיות היה גבוה מהאחוז בקרב בוגרי האוניברסיטאות, מלבד בקרב בוגרי מקצועות עזר רפואיים.
שיפור מיומנויות בקרב גברים ונשים לפי תחום לימוד
פערים בשיפור מיומנויות בין גברים לנשים נמצאו בעיקר במיומנויות ההצגה בפני קהל, ההצגה בפני קהל, העבודה בצוות וחשיבה ביקורתית.
- מיומנות ההצגה בפני קהל - מבין בוגרי תחומי מדעי החברה, נשים דיווחו כי שיפרו את המיומנות הזאת יותר מגברים (53% ו-43%, בהתאמה). גם בקרב בוגרי החוגים לאמנות, אומנויות ואמנות שימושית, נשים דיווחו כי שיפרו מיומנות זו יותר מגברים (85% לעומת 79%, בהתאמה). מנגד, בקרב בוגרי החוגים למשפטים גברים דיווחו על שיפור משמעותי יותר (57% ו-43%, בהתאמה).
- עבודה בצוות - מבין בוגרי החוגים לרפואה, נשים דיווחו כי שיפרו את המיומנות הזאת יותר מגברים (75% לעומת 51%, בהתאמה). פערים נוספים לטובת הנשים נמצאו בקרב בוגרי החוגים למתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב (62% ו-55%, בהתאמה), ובקרב בוגרי תחומי מדעי החברה (62% ו-48%, בהתאמה).
- חשיבה ביקורתית - מבין בוגרי החוגים לרפואה, נשים דיווחו כי שיפרו את המיומנות הזאת במידה רבה יותר מגברים (76% לעומת 58%, בהתאמה). פערים נוספים לטובת הנשים נמצאו בקרב בוגרי תחומי מדעי החברה (73% ו-66%, בהתאמה) והנדסה ואדריכלות (77% ו-68%, בהתאמה).