X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
לצורך שינוי תמהיל הנוסעים

תעריף הביקושיות יעלה עד 18 שקל

לנוכח חוסר שביעות רצון מכך ששירות הנסיעות מותאם הביקוש משמש בעיקר לנסיעות ארוכות, מציע משרד התחבורה שינוי בתמחור הסבסוד לשירות עומד על כ-80% ירידה חדה בביקוש לשירות בקורונה, אך הממשלה מסתירה נתונים
▪  ▪  ▪
ביקושית של אגד [צילום: תומר פדר]
הביקושית מגיעה (חלקית) לירושלים
עידן יוסף
שירות התחבורה הציבורית לפי דרישה יופעל בחלק קטן של העיר - מרכז העיר והר חוצבים * לנוכח הניסיון בערים אחרות עלול השירות להיות הפסדי ועם ביקוש נמוך
לרשימה המלאה

התעריף המרבי לנסיעה בודדת בביקושית (קו שירות מותאם ביקוש) יעמוד בקרוב על 18 שקל. על-פי החלטת ועדת המחירים, המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה, המתפרסמת לראשונה ב-News1, המפקח על התעבורה יקבע ברישיון ההפעלה מנגנון לקביעת מחיר הנסיעה שלא יעלה על גובה התעריף המרבי כאמור.
הביקושית, המכונה גם שירות גמיש, היא שירות תחבורה ציבורית בו כל נוסע בנפרד מזמין ומשלם מראש בעבור נסיעתו באמצעים טכנולוגיים, לרבות יישומון סלולרי. מסלול הנסיעה משתנה ונקבע בהתאם לביקושי הנוסעים בפועל, במסגרת מפה תחומת-גבולות שנקבעה מראש. גמישות השירות באה לידי ביטוי בכך שהמסלול אינו קבוע, תחנות ההעלאה וההורדה של הנוסע יכולות להשתנות מנסיעה לנסיעה ואינן קבועות, ולוח הזמנים אינו קבוע.
כיום שירות זה פועל בשלושה מתארים שונים באסדרה של קו שירות נסיוני: "באבל" (°bubble Dan), אשר מופעל על-ידי חברת דן מאז באפריל 2019 במטרופולין תל אביב; "תיק-תק" בחיפה, אשר מופעל על-ידי חברת אגד ממרס 2020; ושירות "תיק-תק" בירושלים, אשר מופעל גם הוא על-ידי אגד מספטמבר 2020.
השירות זמין בימים ראשון עד חמישי בשעות 06:00 עד חצות או אחת. תעריף הנסיעה בקווים אלה נע בין 12 שקלים לנסיעה בשעות השפל, ו-15 שקלים לנסיעה בשעות השיא (09:30-06:30 ו-18:30-15:00, כאשר אזרחים ותיקים זכאים להנחה של 50% ממחיר הנסיעה.
להקטין את מספר הנסיעות הארוכות
לעמדת גורמי המקצוע, קביעת המחיר המרבי על 18 שקל תשנה את תמהיל הנסיעות בשירות,
כך שביחס למצב הנוכחי - מספר הנסיעות הקצרות יגדל ומספר הנסיעות הארוכות יקטן -
מהלך שיאפשר יותר נסיעות שיתופיות והגדלת מספר הנוסעים. ניתוח התנהגות לקוחות השירות עד כה מצביע על נטייה לביצוע נסיעות ארוכות, וועדת המחירים סבורה שהגדלת התקרה ל-18 שקל צפויה למתן מעט נטייה זו ולהוריד את המשקל היחסי של נסיעות אלו מתוך כלל הנסיעות המבוצעות. עם זאת, ציפיית גורמי המקצוע היא שקביעת תקרת המחיר על 18 שקל נדרשת
כדי להשאיר את סך הפדיון מהנסיעות בשירות גמיש על אותו סכום כולל, באופן השומר על
הרציונל שלפיו נקבעו התעריפים הנוכחיים ומבלי ליצור שינוי בשיעור הסבסוד של השירות. כלומר, על-אף הציפייה שסך כמות הנסיעות תגדל במעט וישתפר מקדם המילוי ברכבים, סך ההכנסה מנסיעות בשירות גמיש לא צפוי להשתנות, אלא רק כמות הנסיעות המצרפית ותמהיל הנסיעות הארוכות והקצרות.
80% סבסוד
להערכת גורמי המקצוע, עלויות ההפעלה של השירות כפי שהוערכו לפני שנתיים לא צפויות להשתנות, והחלוקה הקיימת שבין סבסוד המדינה להכנסה מפדיון נוסעים תישאר דומה.
בהתאם להסכמי ההפעלה עלות הביקושיות בשלוש הערים במונחים שנתיים היא כ-70 מיליון שקל לשנה בהפעלה מלאה, כאשר הפדיון מנוסעים עומד על כ-15 מיליון שקל בלבד - כ-20% מהעלות. היקף המשתמשים בשירות עולה עם הזמן ונרשם גידול עקבי מתחילת הפעילות בחודש מאי 2019 אז עמד מספר המשתמשים על כ-12,100 נוסעים (ב-39 רכבי הבאבל), ועד לפברואר 2020 (טרום משבר הקורונה), אז עמדה כמות המשתמשים על כ-101,900 נוסעים בחודש (ב-100 רכבי הבאבל).
ועדת המחירים מציינת כי במהלך החודשים שלאחר התפרצות מגפת הקורונה צומצם היקף השירות בצורה דרמטית ובהתאמה העלות, אך אינה מוסרת נתונים כלשהם על הביקוש הנוכחי - התנהלות המעוררת תמיהה.
פילוח שימושים שונה מהעולם
במהלך תקופת ההרצה, גיבשו גורמי המקצוע ברשות הארצית לתחבורה ציבורית מספר תובנות. בין היתר, עלה כי לשם עידוד השימוש והעלאת מקדם הנסיעה, נכון יהיה לבחון גם מתכונת מחירים גמישה יותר מזו שנקבעה בצו הפיקוח, שתתאים למתכונת ההפעלה ושנגזרת ממנה.
הם הציגו לוועדת המחירים ממצאים שעלו מניתוח של נתוני הנסיעות שבוצעו עד כה בקווי השירות הגמישים במטרופולין תל אביב:
  • משך הנסיעה הממוצע בשירות הוא ארוך בהשוואה לשירותים דומים בחו"ל. בעוד שבישראל משך הנסיעה הממוצעת עומד על כ-23 דקות, בשירותים דומים בעולם משך הנסיעה הממוצע עומד על כ-12 דקות;
  • בנסיעות למרחק קצר, שיעור קבלת הצעות המחיר על-ידי נוסעים נמוך מאוד בהשוואה בינלאומית:
  • רק 2% בנסיעות למרחק של 0 עד 0.5 מייל (0.8 ק"מ);
  • רק 12% בנסיעות למרחק של 0.5 מייל עד 1 מייל (8.0 ק"מ עד 1.1 ק"מ).
כלומר, תחת מנגנון המחירים הקיים, המתחשב רק במועד הנסיעה (שעת שיא או שעת שפל) ולא במרחק או בפרמטרים אחרים, הנוסעים מעדיפים לעשות שימוש בקווי השירות הגמישים
בעיקר לנסיעות למרחקים ארוכים.
מצב זה, בו קווי השירות הגמיש משמשים בעיקר לנסיעות למרחקים ארוכים, מפחית את היקף הנסיעות שמפעיל קו שירות גמיש יכול להציע, ובהתאמה את מספר הנוסעים שהוא יכול לשרת. למשל, מניתוח השירות במרחב תל אביב, ניתן לראות כי קיימת נטייה חזקה לבצע נסיעות ארוכות. במצב זה, הרכב מוסט מהמרכזים העמוסים לכבישים מהירים יותר שלאורכם לא ניתן לאסוף נוסעים, וכתוצאה נפגע פוטנציאל צירוף נוסעים נוספים לאותו הרכב. לכן, לעמדת גורמי המקצוע ברשות נדרש לבחון מנגנון מחירים אחר שיתמרץ ביצוע נסיעות קצרות במרכזים העמוסים.
הצלחת מערכת התעריפים החדשה או כשלונה יועמדו למבחן עד סוף שנת 2021, ולאחריה תחליט ועדת המחירים כיצד יש לנהוג.

תעריפי נסיעה בשירות גמיש / החלטה
סיכום דיון של ועדת המחירים שנערך ביום 24 בספטמבר 2020 (4 עמ')
תאריך:  26/11/2020   |   עודכן:  26/11/2020
+המערכת שתתריע על אופניים ב"שטח המת" בצד האוטובוס
19:44 26/11/20  |     |   לרשימה המלאה

המערכת החדשה מתריעה לנהג באמצעים חזותיים וקוליים על סכנה לרוכבי אופניים הנמצאים מצידו הימני של האוטובוס, שמוסתר מעיני הנהג בשעת הנהיגה  ▪  ניסוי נערך בחברת קווים ובחברת אגד

הדמיית המערכת
+הרצליה: תחנת הרכבת נסגרה בשל הצפה
11:31 26/11/20  |  עידן יוסף

בשל הגשמים העזים היורדים באזור וגורמים להצפות בסביבת תחנת הרצליה ודרכי הגישה אליה, נסגרה התחנה באופן זמני לנוסעים, וזמנית רכבות לא יעצרו בתחנה זו.
כמענה לנוסעים הנמצאים כבר בנסיעה מופעלות הסעיות בין תחנת הרצליה לתחנת ת"א אוניברסיטה. מומלץ להימנע מלהגיע לסביבת התחנה.

[צילום: רכבת ישראל]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
תיתכן אף הארכה עד שנת 2024    השבתת הרכבות מת"א צפונה בשישי ובמוצאי שבת לא מתקיימת לנוכח עבודות החשמול    הרכבות דרומה לת"א ולמודיעין צפויות להתחדש בסופי-השבוע בעוד כחודש
עידן יוסף
משרד התחבורה התחייב להשלים את הארגון-מחדש במוניות השירות עד סוף שנת 2019 לאחר הארכה שקיבל    לאחר שהודיע לכנסת כי ייאלץ לבקש דחייה נוספת, קיבל הארכה עד סוף 2020    כעת הוא מבקש הארכה של לא פחות משנתיים
עידן יוסף
ועדת הכלכלה אישרה להגדיל את הקיבולת בתחבורה הציבורית ל-75%    היו"ר מרגי קרא לפרסם כללי זהירות לציבור    זנדברג: התקנות האלה הן אחד המהלכים המטומטמים בתקופת הקורונה. נגמרה הקורונה? אין הדבקה?
עידן יוסף
לאחר הפריקה יועברו הרכבות למסוף פרידנזון בנמל אשדוד, וייצאו בימים הקרובים למתחם הרכבתי במשמר איילון, שם יעברו בדיקות וניסויים בחודשים הקרובים עם צפי להיכנס לשירות במהלך שנת 2021
עידן יוסף
שני המושבים הראשונים יישארו ריקים מנוסעים, אך התפוסה באוטובוס לא תוגבל למחצית הקיבולת    התקנות תיכנסנה לתוקף בתוך 24 שעות    ארגון נהגי האוטובוס מבקש להחריג אוטובוסים ללא תאי ניהוג
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il