X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות
אלשיך וניצן. "מומחה בפירוק ארגונים עוינים" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מנדלבליט. מסרב להגיב על המסרון [צילום: משה ביטון, בשבע]
טוען שהיה "קורבן להתנהלות קשה, דורסנית וייתכן שאפילו פלילית" מצידו של אלשיך ניצן העדיף לגבות את אלשיך בנימוק ש"להסלים כעת את המריבה, רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק" מנדלבליט התעלם מתלונה כתובה וחמורה על התנהגותו של אלשיך כלפי המחלקה סעדה: מנדלבליט וניצן ביקשו להימנע מחיכוכים עם המשטרה בשל חקירות נתניהו
▪  ▪  ▪

פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, שיתף פעולה עם המפכ"ל דאז, רוני אלשיך, בניסיון לחסל למעשה את המחלקה לחקירות שוטרים (שהיא חלק מן הפרקליטות). כך טוען המשנה למנהל מח"ש, משה סעדה, בעתירה שהגיש לבג"ץ (יום ב', 30.11.20). העתירה מעלה טענות חסרות תקדים בנוגע לאירועים בתוך מח"ש וסביב המחלקה, בהתחשב בכך שהעותר הוא פרקליט מזה 20 שנה, משמש תשע שנים בתפקידו הנוכחי והציג לאחרונה את מועמדותו לתפקיד פרקליט המדינה.
סעדה מבקש מבג"ץ להורות ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, להודיע האם יש כוונה לזמנו לשימוע לפני פיטורים. הוא גם מבקש להקפיא את עבודתה של ועדת האיתור לפרקליט המדינה, בראשותו של מנדלבליט, עד שיתברר האם יש כוונה לפטר אותו, ואם כן - עד שימוצה הליך הפיטורים. עוד מבקש סעדה להורות לשר המשפטים, אבי ניסנקורן, שלא להביא לאישור הממשלה את מינויו של פרקליט המדינה, אם ועדת האיתור תקבל החלטה לפני הודעתו של מנדלבליט.
סעדה טוען, כי היה "קורבן להתנהלות קשה, דורסנית וייתכן שאפילו פלילית" מצידו של אלשיך, "אשר ראה במח"ש גורם המפריע למשטרה, ופעל שלא כדין נגד מח"ש ובאופן אישי נגד בכיריה". הוא מצטט את דבריו של אלשיך - לשעבר סגן ראש השב"כ - למנהל מח"ש דאז, אורי כרמל, לפיהם "אני הרי מומחה בפירוק ארגונים עוינים"; ומסרון שקיבל עוזרו של אלשיך, כנראה מאלשיך עצמו, ובו ההוראה "תיכנס בסעדה". לדברי סעדה, "במקום להגן על מח"ש ועל אנשיה ולגבותם, בחר ניצן לגבות דווקא את אלשיך, כי לדבריו 'להסלים כעת את המריבה, רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק'".
לדברי סעדה, מנדלבליט וניצן קיבלו בזמן אמת "תלונה כתובה, חמורה מאוד", על התנהגותו של אלשיך כלפי מח"ש ונסיונותיו לפגוע באנשי מפתח בה, אך בחרו להתעלם ממנה. בשל כך נאלץ כרמל להתפטר שנה לפני תום כהונתו, והתוצאה הייתה מח"ש מוחלשת שאין טעם להתלונן בפניה. אלשיך ניסה להתערב שלא כדין במינוי מנהל מח"ש, טוען סעדה, ולבסוף נבחרה קרן בר-מנחם - אשר יחד עם ניצן עשתה הכל כדי לגרום לו להתפטר, תוך שהיא נוטלת כמעט את כל סמכויותיו. ניצן אומנם הוציא מסמך המחלק את הסמכויות בין בר-מנחם לבין סעדה, אך בר-מנחם התעלמה ממנו והמשיכה להתעלם ממנו ולשלול את סמכויותיו. בסופו של דבר הוצע לו לנהל מו"מ על פרישה בתנאים מיטיבים, אך לבסוף החליט להישאר ואף הגיש את מועמדותו לתפקיד פרקליט המדינה.
סעדה אומר כי ב-1.11.20 - לאחר הגשת המועמדות - שלח גורם בכיר בלשכתו של מנדלבליט (בתפקידו כממלא-מקום פרקליט המדינה) מסרון בקבוצת המשנים לפרקליט, ולפיו "מחר אמור לצאת [לסעדה] מכתב שימוע לפני פיטורין". אחד מחברי הקבוצה הפיץ את המסרון בקרב עובדים במשרד המשפטים, והוא אף הגיע לתקשורת. גורמים מתוך הפרקליטות, טוען סעדה, תדרכו את כתב הארץ, נטעאל בנדל, כאילו הוא מועמד לפיטורים בשל "אי התאמה", הגיש את מועמדותו כדי למנוע את פיטוריו ואף הסית עובדים נגד בר-מנחם והוציא מסמכים פנימיים. מנדלבליט נמנע מלהשיב לפניותיו של סעדה בנושא המסרון, ורק בשבוע שעבר נמסר לו שלא התקבלה החלטה בנוגע לזימונו לשימוע.

כך נגנז תיק ריטמן

בעתירתו חושף סעדה פרטים רבים על הדרך בה נגנז התיק נגד רוני ריטמן, שהיה אז ראש להב 433, בחשד למעשה מגונה בקצינה שהייתה כפופה אליו. לדבריו, מח"ש הגיעה במהירות למסקנה (בשנת 2015ׂׂ), כי יש סיכוי להרשעתו של ריטמן במעשה מגונה ובהטרדה מינית; מסכת הראיות הייתה מוצקה, מדגיש סעדה. אולם, ניצן והיועץ המשפטי דאז, יהודה וינשטיין, הפגינו "חוסר רצון מובהק" לזמן את ריטמן לשימוע לפני הגשת כתב אישום. לצד זאת, ההערכה במשטרה הייתה שאם ריטמן יפרוש מן המשטרה - ניתן יהיה להסתפק בהליך משמעתי.
בישיבה שכינסו וינשטיין וניצן סוכם לבסוף, אומר סעדה, כי בכירי הפרקליטות יבהירו לאלשיך שאם ריטמן לא יפרוש - לא יהיה מנוס מהעמדתו לדין פלילי. אלא שלאחר זמן קצר למדו כרמל וסעדה מן התקשורת, כי וינשטיין החליט, על-פי המלצתו של ניצן, לסגור את התיק. בדצמבר 2015 טען וינשטיין בישיבה נוספת, כי התיק מתאים להליך משמעתי וכי אין מנוס מגניזתו בשל התיישנות. התיק אכן נסגר, בנימוק של "חוסר עניין ציבורי", ותוך סטייה מוחלטת מהמדיניות במקרים דומים - טוען סעדה. לאחר ימים ספורים החזיר אלשיך את ריטמן לתפקידו כראש להב.
בינואר 2016 התריע כרמל בפני וינשטיין, ניצן ובכירים אחרים, כי הדבר יוביל להרתעת שוטרות מלהתלונן על עבירות מין מצד מפקדיהן ולטרפוד מהלך נרחב של מח"ש לעקירת תופעה זו. ואכן, אומר סעדה, זו הייתה התלונה האחרונה שקיבלה המחלקה על עבירות מין מצד קצינים בכירים. מספר ימים לאחר מכן, "בצירוף מקרים מעורר סימני שאלה", זימנו וינשטיין וניצן דיון דחוף ורב-משתתפים בנושא שינוי מבנה מח"ש (הפרדת מחלקות החקירות והפרקליטות). בסופו של דבר לא התקדמה אז אותה יוזמה.
סעדה טוען, כי ניצן לחץ על מח"ש לסגור בכל מחיר את תיק ריטמן, "למרות שהיה ברור שיש בגניזה זו משום עיוות דין של ממש וסטייה ממדיניות מח"ש. בתקופה הרלוונטית לחקירה, ניצב ריטמן פקד את לשכת פרקליט המדינה דאז מתוקף תפקידו וביתר שאת נוכח חקירת 'תיק המעונות' ותיקי ראש הממשלה, ומנגד הוא היה מצוי במסגרת הליך פלילי אותו ניהלה מח"ש", מציין סעדה.
מאותו שלב, טוען מח"ש, החל פיקוד המשטרה להתנהל בצורה לעומתית ועוינת מול מח"ש; אנשי המחלקה הפכו לבלתי רצויים בלשכות מפקדים במשטרה; המשטרה עיכבה מידע שקודם לכן הזרימה למח"ש. במקביל, "החל עידוד מערכתי בתוך המשטרה להגשת תלונות יזומות נגד אנשי מח"ש", אם כי בדיעבד התברר ש"רובן המכריע היו תלונות סרק נקמניות".

אירועי אום אל-חיראן

עוד מתאר סעדה בעתירתו את הטיפול באירוע אום אל-חיראן, בו נהרג יעקוב אבו-אלקיעאן מאש שוטרים לאחר שדרס למוות את השוטר ארז לוי. אלשיך מיהר להודיע, כי מדובר בפיגוע לאומני אותו נטרלה המשטרה, אך כאשר פתחה מח"ש בחקירה - המשטרה לא שיתפה עימה פעולה. לטענת סעדה, שהיה הממונה בפועל על החקירה, אלשיך הפעיל עליו לחצים והחקירה אף שובשה, ובהקשר זה שלח אלשיך לעוזרו את המסרון "תיכנס בסעדה" (שבטעות נשלח לסעדה עצמו). לדבריו, העוזר אף טען כלפיו, כי אינו פטריוט וכי הוא פוגע במשטרה.
על-רקע אירועים אלו, זימן מנדלבליט בפברואר 2017 ישיבה בלשכתו, ובמפתיע הוזמן אליה גם אלשיך. לטענת סעדה, לפני הישיבה פנה מנדלבליט לכרמל וביקש ממנו "לגלות סבלנות והבנה נוכח רגישות התקופה, והיה ברור שהכוונה היא לחקירות ראש הממשלה". במקום שהישיבה תדון בהתנהלותו של אלשיך, באיומים כלפי ראשי מח"ש ובשיבוש החקירה - ממשיך סעדה - דרש אלשיך ממנדלבליט וניצן לשנות מיידית את מבנה מח"ש (וזאת בעודנו בעל עניין בתוצאות חקירת אום אל-חיראן). מנדלבליט וניצן שוב לא גיבו את מח"ש אלא את אלשיך, ו"המסר שהתקבל היה חד וברור: יחסי פרקליטות-משטרה קודמים, ולא יינתן גיבוי למח"ש".
סעדה מוסיף: "באותה תקופה היו היחסים בין אלשיך לניצן ומנדלבליט רגישים. הימים היו ימי השיא של חקירות ראש הממשלה. שיתוף הפעולה שנדרש מצד כלל הגורמים על-מנת לקדם את חקירות ראש הממשלה - שעמדו בין התקשורת ובעין הסערה הציבורית והביקורת הפוליטית הקשה - היה חיוני לכלל גופי אכיפת הדין. לפיכך, לאלשיך היה מעמד חזק מהרגיל בקרב בכירי פרקליטות המדינה".
לדברי סעדה, בנובמבר 2017 האשים אלשיך את מח"ש כאילו היא שיבשה את חקירת אום אל-חיראן כאשר העלימה מסמך של השב"כ ולפיו אכן מדובר היה בפיגוע. אך גם הפעם, במקום לגבות את מח"ש - דרש ממנה ניצן "להבליג לטובת המערכת", ושוב התבטא בצורה שרמזה שהדבר נחוץ בשל החקירות נגד בנימין נתניהו. לטענתו, בפברואר 2018 לחץ עליו ניצן ליישר איתו קו ולהסכים - בניגוד לעמדתו המקורית - שאין מקום לפתוח בחקירה כלפי השוטר שהרג את אבו-אלקיעאן. היה זה ערב המכרז לתפקיד מנהל מח"ש, וכרמל ציין באוזני סעדה שהוא עלול לשלם מחיר על עמדותיו בנושאי ריטמן ואום אל-חיראן. סעדה מציין, כי נציב הביקורת דוד רוזן בודק כעת את פרשת אום אל-חיראן.

"בר-מנחם מיישרת קו"

ביולי 2017, מוסר סעדה, שלח כרמל לניצן מסמך מפורט ובו טענותיו בנוגע ליחסה של המשטרה למח"ש וההתנכלות לאנשי המחלקה. הוא הצביע בין היתר על תופעה חדשה בדמות החזרתם לתפקידם ואף קידומם לתפקידים בכירים של שוטרים שעבר היו מפוטרים בשל חשדות וכתבי אישום, על סגירת תיקים בתוך המשטרה במקום העברתם למח"ש ועל ירידה משמעותית בכמות התלונות של שוטרות נפגעות הטרדה מינית. תלונתו לא זכתה למענה המתבקש ו"על מזבח יחסי הפרקליטות-משטרה ו'האינטרסים של המדינה' נמשכה באין מפריע ההתנכלות למח"ש ואנשיה מצד פיקוד המשטרה".
לטענת סעדה, אלשיך הטיל וטו על מינויו למנהל מח"ש - ואכן לתפקיד נבחרה בר-מנחם, "חסרת זיקה למח"ש ונעדרת כל ניסיון בתחומי פעילותה". תוך שהיא מקבלת גיבוי מניצן, פעלה בר-מנחם בצורה מלאה על-פי דרישותיו של אלשיך, ובין היתר נטלה מידי סעדה כמעט את כל סמכויותיו, הוא טוען. למרות ההנחיות של ניצן, מפרט סעדה, הוא אינו ממונה כיום על פרקליט כלשהו (לעומת 15 בעבר), ניטל ממנו הפיקוח על חמשת ראשי צוות החקירות, הוא מעורב בארבעה תיקים בלבד וממודר מכל היתר, הוא אינו נותן משוב לאף עובד (לעומת 100 בעבר) ואינו מקבל עידכונים כלשהם.
לדברי סעדה, בר-מנחם פועלת בעניינו למרות שהיא מצויה בניגוד עניינים חריף: הוא מסר עדויות במספר נושאים הנוגעים במישרין להתנהלותה ולהתנהלותו של ניצן בתיקי ריטמן, אום אל-חיראן וחקירות נתניהו. לדבריו, כל פניותיו בנוגע לפרסומים ולהדלפות בעניינו בחודש האחרון נותרו ללא מענה. הוא מייחס לפרקליטות התנהלות צינית (כלשונו): היא מייחסת לו הדלפות - ובה בעת מדליפה נגדו. העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד עודד סבוראי וסיון האוזמן.

תאריך:  30/11/2020   |   עודכן:  30/11/2020
+18 חודשים לרכז מודיעין לשעבר
08:15 30/11/20  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה

גרי רבינוביץ קיבל את השוחד משני בעלים של בתי בושת באזור חיפה ובתמורה מסר להם מידע על פעילות המשטרה ודאג לפשיטות על בתי בושת מתחרים

פורת. חשיבות רבה להתרעה

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניצן שיתף פעולה עם אלשיך בניסיון לחסל את מח"ש - ומנדלבליט התעלם
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מערכת אכיפת החוק חולה מאוד!
אקטואלי  |  30/11/20 11:43
2
רק ניקוי אורוות חריף !!! ל"ת
קדימה להפיכה  |  30/11/20 12:06
3
קופה של שרצים עומדת להיפתח
gngs  |  30/11/20 12:29
 
- שום קופה ושום שרצים
פלג א  |  30/11/20 13:10
4
חבל אבל זה קרב אבוד
מציאות עגומה  |  30/11/20 12:59
5
השיר "חוּנטוֹת חוֹקֵ/ן"
א. וינשטיין  |  30/11/20 14:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתמר לוין
גרי רבינוביץ קיבל את השוחד משני בעלים של בתי בושת באזור חיפה ובתמורה מסר להם מידע על פעילות המשטרה ודאג לפשיטות על בתי בושת מתחרים
איתמר לוין
שמואל כץ ניסה לשכנע אישה מעורערת בנפשה לקיים עימו יחסי מין, לאחר שנשלח לוודא שלא תתאבד    בית המשפט גזר שישה חודשי עבודות שירות - כבקשת מח"ש - באומרו שהעונש המתאים הוא שנת מאסר
איתמר לוין
המדינה טוענת: ניסן גואטה, קצין אג"ם במרחב ציון בירושלים, תקף מפגין באוגוסט השנה ולאחר מכן היכה צלם עיתונות שתיעד את מעצרו של מפגין אחר
איתמר לוין
לטענת שרצר, אלשיך התלונן עליו בפני ראש מח"ש כאילו התנהג בצורה מינית פסולה, כאשר בידיו "סרט ערוך היטב"    ההגנה במשפט פישר: לשרצר הייתה שיטה בה השפיל עדים ולאחר מכן התנצל בבית המשפט    שרצר: נחקר לא יודה משום שישפילו אותו
איתמר לוין
"אין פסול בחוקר הדבק במטרה והמסור למשימתו ומבקש להגיע לתוצאות. אך גם אם החוקר מאמין שהוא פועל כהלכה, עליו לפעול בכפיפות לערכי מדינת ישראל, לכבוד האדם של הנחקר ולזכויות הדיוניות"    קובע: חוקריו של פדופיל התנהגו בגסות רוח, אך הדבר אינו יוצר הגנה מן הצדק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il