מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק רשות הספנות והנמלים המאפשרת הקמת חברות בלתי תלויות להספקת שירותי תעבורה ימית, לקראת פתיחת התחרות בנמלים. בקריאה שלישית תמכו 35 חברי כנסת בהצעה מול 5 מתנגדים.
הצעת החוק נולדה על-רקע מספר החלטות ממשלה שמטרתן עידוד תחרות בנמלי הים בישראל, בעקבותיהן הקימה חברת נמלי ישראל (חנ"י) מסופים חדשים בנמל חיפה ונמל אשדוד והפעלתם צפויה בשנת 2021 באמצעות חברות פרטיות.
הצעת החוק מבקשת להסמיך את חברת נמלי ישראל לתת שירותי תעבורה ימית לתאגידים הנמליים בכל אחד מהנמלים, בעצמה או באמצעות חברות בנות. מטרת התיקון היא שפעילות מחלקת הים תועבר מידי חברות הנמל הקיימות לחברות בת של חברת נמלי ישראל - אחת בנמל חיפה ואחת בנמל אשדוד, כך שכל אחת מחברות הבת תפעל במרחב הימי הנוגע לה ותיתן שירותי תעבורה ימית לכלל הגורמים הפועלים במרחב, תחת המצב כיום, בו השירותים ניתנים ע"י חברות נמל חיפה וחברת נמל אשדוד. מטרת השינוי היא לאפשר תחרות, כך שהשירותים יינתנו ע"י גוף חיצוני לחברות המתחרות - בידי חברות בת של חברת נמלי ישראל.
בדברי ההסבר נכתב כי הסמכת חברת נמלי ישראל לתת שירותי תעבורה ימית לתאגידים הנמליים בכל נמל, בעצמה או באמצעות חברות בנות כאמור, נועדה להבטיח כי שירותים אלה יינתנו באמצעות גורם בלתי תלוי במטרה להבטיח את מתן שירותי הנמל באופן יעיל ובשמירה על תחרות הוגנת.