המדינה חתמה (יום ב', 21.12.20) על הסכם הזיכיון עם חברת "נתיב לעיר", שזכתה במכרז להקמת הנתיבים המהירים בכניסה לגוש-דן.
מיזם הנתיבים המהירים בגוש-דן יבוצע בשיטת PPP - Public Private Partnership, במסגרתו הזכיין יתכנן, יקים, יתפעל ויתחזק חניונים ומערך הסעיות למשך תקופת הזיכיון, שאורכה יהיה 14 שנה. המיזם יצא לדרך ברקע הצלחת מיזם הנתיב המהיר לתל אביב בשפירים, שבוצע אף הוא בשיתוף המגזר הפרטי, ואשר נהנה משימוש של אלפי משתמשים מדי יום, בחניון, בשירות ההסעיות ובנסיעה בנתיב הייעודי בתחבורה הציבורית והפרטית.
המיזם החדש יספק חנייה לכעשרת אלפים כלי רכב, בשני חניוני חנה-וסע בראשון לציון ובשפיים, וכן יספק מערך הסעיות חינמי של כ-10 קווים למוקדי תעסוקה מרכזיים במטרופולין תל אביב. כמו-כן, יכלול המיזם תפעול של מערך נתיבים מהירים לאורך כביש 2 ("כביש החוף") ולאורך כביש 20 ("נתיבי איילון") מכביש 57 ועד ראשון לציון - דרומה וצפונה, באורך מצטבר של כ-110 ק"מ. בנוסף, ייסלל כביש 541 ממחלף שפיים ועד רעננה באורך של כ-3 קילומטרים.
חברת "נתיב לעיר" צפויה להתחיל בבניית החניונים בשנת 2021 ולפתוח אותם לשימוש הציבור בשנת 2025. המיזם צפוי להקל משמעותית על גודש התנועה לבאים וליוצאים ממרכז המטרופולין הסואנת בשעות השיא.
מערכת הנתיבים המהירים וחניוני החנה וסע משולבים במרכזי תחבורה אשר יוקמו במסגרת המיזם, ובנוסף לנתיב המהיר הקיים בכביש 1 (חנה-וסע שפירים) יכסו את כל הגישות המרכזיות למטרופולין גוש-דן. הצפי הוא כי עשרות אלפי משתמשים יסעו מדי יום בנתיבים המהירים לאורך שעות היממה ובעיקר בשעות הגודש.
הנתיבים המהירים יתוספו לנתיבים הקיימים, ולא יוקמו על גבי הנתיבים הקיימים לכלי רכב פרטיים, כאשר חברת נתיבי איילון הממשלתית מבצעת ותמשיך לבצע במהלך השנים הקרובות את הרחבת הכבישים והתאמתם לנתיבים המהירים.
חברת "נתיב לעיר" היא חברה ייעודית למיזם בבעלות משותפת של החברות אלקטרה זכיינות (25%), אפיקים שירותי תחבורה מתקדמים (25%), נהור נתיבי תחבורה בע"מ (25%) ולפידות קפיטל (25%). המכרז בו זכתה החברה פורסם על-ידי ועדת מכרזים בין משרדית בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, יובל רז. הוועדה משותפת למשרד האוצר, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, חברת נתיבי איילון והחברה הממשלתית ענבל.
שר האוצר, ישראל כ"ץ, אמר כי "את מיזם הנתיבים המהירים אני מלווה עוד מימי כשר תחבורה ואני שמח ומברך על כך שהוא קורם עור וגידים. ממשלת ישראל ומשרד האוצר בראשותי שמו למטרה להשקיע בתשתיות בכלל ובתחבורה ציבורית בפרט כדי לשפר את איכות החיים של אזרחי ישראל, וכך אנו עושים בפועל באמצעות מיזמים כדוגמת הנתיבים המהירים".
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מירי רגב, אמרה כי המיזם בעל חשיבות לאומית, וצפוי להקל על התנועה באופן משמעותי. לדבריה, "החניונים ומערך ההיסעים שיוקמו ויתוחזקו באמות מידה בינלאומיות יביאו לחיסכון בשעות נהיגה וכן לצמצום משמעותי בזיהום האוויר, וכך יביא את אזור גוש-דן לעמוד באמות מידה התחבורתיות של ערים מרכזיות וגדולות של המדינות המפותחות".
החשב הכללי, יהלי רוטנברג, אמר כי "החתימה על הסכם הזיכיון היא אבן דרך משמעותית במיזם הנתיבים המהירים, שמקדם את מערכת התחבורה הציבורית בישראל למקום בו היא צריכה להיות. המיזם עומד בשורה אחת עם שאר מיזמי ה-PPP בתחום התחבורה, כדוגמת הרכבת הקלה בירושלים וכביש 16, שנמצאים בשלבי ביצוע השונים וצפויים, כבר במהלך חמש השנים הקרובות, להביא לשינוי משמעותי בעולם התחבורה".
מנכ"ל נתיבי איילון, איתמר בן מאיר, אמר כי "מדובר בשלב נוסף וחשוב בפרויקט הנתיבים המהירים, שנועד כדי לייצר חלופה אמיתית לשימוש ברכב הפרטי. חניוני חנה-וסע החדשים והגדולים מסוגם שיוקמו בראשון לציון ושפיים יוסיפו כ-12,000 מקומות חניה ויתחברו לנתיבים המהירים הנסללים בימים אלה. כך יוכל הציבור להשאיר את הרכב בחניון מדי יום, ולהגיע בהסעיות חשמליות לגוש-דן ולמוקדי התעסוקה במטרופולין ת"א באופן ישיר".