X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
בכרי. יצר "מציאות אלטרנטיבית כוללת" [צילום: פלאש 90]
ביהמ"ש העליון קבע: לשון הרע בוטה
"בכרי יודע היטב שחלק מהתיאורים אינם אמת"

נאסרה הקרנת "ג'נין, ג'נין" בישראל

מוחמד בכרי יפצה ב-175,000 שקל את סא"ל ניסים מגנאג'י, אחד מלוחמי צה"ל המופיעים בסרטו השקרי על אירועי מבצע "חומת מגן" השופטת הלית סילש דחתה את טענתו של בכרי להתיישנות התביעה וקבעה שהוא פעל בחוסר תום לב - החל מאי-בדיקת הראיונות, דרך הכללת שקרים במזיד וכלה בהימנעות מתיקון הסרט לאחר פסיקת בית המשפט העליון
▪  ▪  ▪

הבמאי מוחמד בכרי שיקר ביודעין כאשר יצר את הסרט "ג'נין, ג'נין" - קובעת (יום ב', 11.1.21) שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, הלית סילש. היא קבעה, כי בכרי יפצה את סגן-אלוף (מיל') ניסים מגנאג'י, אחד מלוחמי צה"ל המופיעים בסרט, ב-175,000 שקל. עוד אסרה סילש להקרין את הסרט והורתה להחרים את עותקיו המצויים בישראל, אם כי לא הורתה לחברת גוגל להוריד אותה מאתר יוטיוב שבבעלותה.
סרטו של בכרי מתיימר לתאר, באמצעות ראיונות, את שהתרחש במחנה הפליטים ג'נין בעת מבצע "חומת מגן" בשנת 2002, אך בית המשפט העליון כבר קבע, כי מדובר בלשון הרע בוטה כלפי צה"ל וחייליו. עם זאת, בית המשפט העליון דחה תביעת לשון הרע שהגישו כמה מן החיילים שהשתתפו בקרב, בהזכירו שלא ניתן להטיל חיוב בשל לשון הרע על קבוצה, שכן החיילים לא הוכיחו שמישהו מהם נראה בסרט וניתן לזהותו. מגנאג'י מופיע בסרט ונראה בו בצורה ברורה, ולכן תביעתו התקבלה.
סילש מזכירה במיוחד ארבע סצינות מתוך הסרט. האחת: יצירת הרושם כאילו טנק ישראלי דרס במכוון פלשתינים כפותים ששכבו על הקרקע. השנייה: יצירת הרושם כאילו חיילים ירו ללא סיבה בזרועו של קשיש. השלישית: העלאת טענות כאילו טנקים ישראלים הפגיזו את בית החולים במחנה, שרפו חלק ממנו ומנעו הגעת כוחות חירום אליו, לצד הטענה כאילו רצחו פלשתיני. הרביעית: טענתו כביכול של זקן פלשתיני לפיה חיילים שדדו את רכושו, סצינה שהיא הרלוונטית לתביעתו של מגנאג'י.
טענתו העיקרית של בכרי הייתה התיישנות. לדבריו, הסרט הוצג לראשונה בשנת 2002 - בעוד התביעה הנוכחית הוגשה רק בשנת 2016, שבע שנים לאחר מועד ההתיישנות. מגנאג'י טען, כי ידע על הסרט אך לא צפה בו עד 2015 ולא ידע שהוא נראה בו. סילש קיבלה טענה זו, בעיקר לנוכח אמינות עדותו של מגנאג'י. הוא אדם שפיו וליבו שווים, אינו שוחר ריב ומדון, הרכיב החינוכי חשוב לו מאוד והוא נותר מצולק רגשית מאירועי הקרב במחנה, ציינה. עדים נוספים אישרו, כי אכן מגנאג'י לא ידע עד 2015 שהוא מופיע בסרט.
בהקשר זה מתייחסת סילש להתנהלותו של עו"ד ישראל כספי, אשר הוביל את מאבקם המשפטי הקודם של הלוחמים נגד בכרי. בין היתר, הוא ציין את שמו של מגנאג'י כמי שמבקש להצטרף לעתירה לבג"ץ נגד הסרט לפני כעשר שנים - לכאורה ראיה לכך שהוא היה ער כבר אז להופעתו בו. אולם, סילש קובעת שככל הנראה כספי הוסיף את שמו של מגנאג'י מבלי לדבר איתו, שכן הוא ראה את עצמו כמוביל המאבק הציבורי וסבר שהוא מורשה לפעול בכל דרך כדי לקדמו. "התנהלותו באולם בית המשפט עוררה לא אחת חוסר נוחות רבה מאוד, ועדותו לוותה בתיאורים דרמטיים, תוך שתשובות רבות ניתנו בלשון רבים, ותוך שימוש חוזר במילה 'אנחנו'", מוסיפה סילש.
עוד אומרת סילש, כי לכאורה - סביר היה שמגנאג'י יבדוק כבר לפני כ-15 שנה האם הוא מופיע בסרט. אולם, מדובר באירוע מוקצן וייחודי, שכלל לא ניתן לבחון במשקפי ה"סבירות" הרגילים. "אין שום דבר 'רגיל' בלוחמה, ודאי לא כזו במסגרתה מאבד אדם מחבריו או פקודיו, וכפועל יוצא התנהלותו או התגובה שלו לאותם אירועים, אינה יכולה להיבחן במנותק מכך, לרבות סבירות יכולתו לצפות בסרט, שעה שהוא אינו מודע לכך שהוא מופיע בו... אני מוצאת כי רצונו של התובע שלא לשוב ו'לחפור' בפצעי נפשו מהלוחמה במבצע, אינו בלתי סביר בנסיבותיו של מקרה זה, וכי אין לראותו כמי שלא נקט באמצעים סבירים לצורך צפייה בסרט, ולו על-מנת לוודא אם הוא מופיע במסגרתו אם לאו".
בכרי טען עוד, כי מדובר בתביעת השתקה - אך סילש קובעת שהיא אינה עומדת בקני המידה שנקבעו בפסיקה להגדרתה ככזו. מגנאג'י נראה בסרט למספר שניות בסצינה של אותו זקן הטוען שרכושו נבזז, ובניגוד לטענתו של בכרי - הוא לא צולם מאחור אלא בפרופיל; שני עדים אמרו לבית המשפט, כי הם זיהו אותו היטב, וכך גם התרשמה סילש עצמה. בכרי גם נעזר בחוות דעתו של פרופ' רם לוי, אשר טען, כי הצופה הסביר לא ייחס למגנאג'י את האירוע - אך סילש דחתה אותה. היא אומרת:
"לא אך שתמונת התובע והחיילים הנוספים אינה מנותקת מתיאור סיפור ביזת הזקן, אלא כי הנתבע, כמי שערך וצילם את הסרט, מצא לנכון למשוך את הכתוביות והמלל המתואר על-ידי המרואיין הזקן, אל התמונה בה מוצגים התובע ושני חיילים נוספים. בנסיבות אלו, ברור כי צופה מן השורה, יקשר את התובע הפרטני עם הטענות ביחס לאירוע המזעזע, המתואר במסגרתו". חוות הדעת של לוי "מושפעת, באופן מובהק, מעמדותיו ואמונתו האישית, והוא אף אישר כי ברקע חוות הדעת אותה מסר, ומעבר לשאלה הנקודתית בדבר ייחוס אירוע זה או אחר לתובע, עומדת אידאולוגיה רחבה יותר, זו אשר עניינה חופש הדיבור, ראיית עמדת הצד שכנגד וקבלתה של ביקורת". מעבר לכך, היא אינה מתקבלת על הדעת מבחינת ההקשר של הסצינה והסרט כולו.
בקובעה שמדובר בלשון הרע, אומרת סילש: הסצינה היא "חלק ממארג כולל של סצנות המייחסות לחיילי צה"ל מעשים בלתי נתפסים באכזריותם ותוך הפגנת חוסר אנושיות וזלזול בחיי אדם. כפי שצוין על-ידי כלל הערכאות אשר דנו או נדרשו לסרט, לא יכול להיות ספק כי ייחוס איזה מן המעשים הללו לפלוני, ייתפס על-ידי האדם הסביר כמעשים המשפילים ומבזים את אותו אדם, ואלו אשר יש בהם כדי לעשותו מטרה לשנאה. בנסיבות אלו, נהיר כי לצילומו של התובע באחת מן הסצנות, יש כדי להשליך, בין היתר, על תפיסתו של הצופה הסביר את התובע שבפני".
סילש מדגישה, כי אם היה ממש ב"עובדות" שהציג בכרי, או שלפחות היה עושה מאמץ של ממש לברר אותן - היא לא הייתה פוסקת נגדו. אלא שהמצב הוא הפוך: "הראיות אינן מלמדות כי נבחן, בדרך כלשהי, קיומו של ממשק בין הראיונות לבין המציאות, ולא הוכח כי הסצנות אותן בנה וערך הנתבע בסרט מבוססות על מצע עובדתי כלשהו, ולו מינימלי... בירור העובדות או הצגתן של שאלות לצורך ביסוס ראייתי כלשהו של הנתונים, לא היה חלק מדפוס הפעולה של הנתבע במהלך הפקתו של הסרט, וספק גדול אם היוו כלל שיקול במערך שיקוליו... מקום בו מוצגים במסגרת הסרט - תיאורי זוועה כנתונים עובדתיים, הגם כי אלו לא נבדקו ולא הוצגה ולו ראשית ראייה ביחס להתרחשותם בפועל, אין הנתבע יכול להוסיף ולטעון, בתום לב, כי המדובר בהבעת דעה החוסה תחת מטריית הגנות החוק".
חוסר תום הלב של בכרי בא לידי ביטוי גם בכך שלמרות פסיקת בית המשפט העליון בשנת 2011, הוא המשיך להקרין את הסרט כמות שהוא - כולל הוספת המילים "טבח" ו"רצח עם" לתרגום האנגלי, למרות שכלל לא נשמעו מפי המרואינים. סילש מוסיפה: "הראיות בתיק זה מלמדות כי הנתבע בחר, במודע, שלא לערוך בדיקה, ולו מינימלית, ולו ראשונית, של הטענות והעובדות הבאות לידי ביטוי במסגרת אותם ראיונות, ואז אף הגדיל לעשות כאשר מצא לנכון לשזור לתוך ובין אותם ראיונות, מגוון תמונות, קטעי וידאו ומוזיקה אשר יש בהם עצמם, כמו גם במיקום ובדרך בה הוכנסו לסרט, כדי להמחיש ובחלק מהמקרים אף להעצים את האמור באותם ראיונות.
"...ביחס לחלק מהתיאורים או המצגים המפורטים בסרט, הנתבע מודע, באופן פוזיטיבי וממשי, כי הם אינם אמת, וביחס לחלק אחר - כי הוא מציג את הראיונות כאלו הכוללים תיאור עובדתי - הגם כי זה לא נבדק וממילא לא נתמך בראיה כלשהי. ואילו מן העבר השני, ניצב התובע, אדם פרטי אשר נקרא על-ידי מדינת ישראל לשירות צבאי במהלך מבצע חומת מגן, ומוצא עצמו מוצג בגוף אותו סרט, כמי שבוזז את כל ממונו של אדם אחר, מבוגר וחסר ישע, וזאת כחלק מהצגתה של מציאות אלטרנטיבית כוללת, פרי יצירתו של הנתבע".
כאמור, סילש קבעה, כי בכרי יפצה את מגנאג'י ב-175,000 שקל (התביעה עמדה על 2.6 מיליון שקל) וישלם הוצאות בסך 50,000 שקל. היא אסרה להקרין את הסרט בארץ והורתה להחרים את כל העותקים שמיקומם ידוע לבכרי. את מגנאג'י ייצגו עוה"ד נבות תל-צור וטל שפירא.

תאריך:  11/01/2021   |   עודכן:  11/01/2021
+גנץ: מברך על סגירת המעגל בפסיקה נגד ג'נין ג'נין
10:36 12/01/21  |  איציק וולף

שר הביטחון, בני גנץ, הגיב על פסיקת בית המשפט שאסרה להקרין בישראל את הסרט ג'נין ג'נין ואמר כי כמי שפיקד על צה"ל ועומד בראש מערכת הביטחון הוא יודע היטב שחיילינו מקפידים על טוהר הנשק ועושים אולי יותר מכל צבא אחר כדי למנוע הרג חפים מפשע.
"כרמטכ"ל וגם כשר ביטחון תמכתי במאבקם של לוחמי חומת מגן להוצאת הצדק אודות הסרט ג'נין ג'נין, ואני מברך על סגירת המעגל שהגיעה בפסיקת בית המשפט", אמר.

+לפיד: איסור הקרנת ג'נין ג'נין - תיקון עוול כלפי הלוחמים
08:14 12/01/21  |  איציק וולף

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, ברך על פסיקת בית המשפט שתאסור את הקרנת ״ג׳נין ג׳נין״ בישראל. "זהו תיקון של עוול נורא כלפי הלוחמים והוכחה לכך שחופש הביטוי אינו יכול לשמש כהגנה לשקרים מתועבים", אמר.

+מחווה פלשתינית לביידן
08:13 12/01/21  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה

הרש"פ וחמאס סיכמו על עריכת בחירות בהדרגה לפרלמנט, הנשיאות והמל"פ בדרך להסכמה לאומית. המהלך נועד לאותת לממשל החדש בארה"ב על נכונותן לרענן את ההנהגה ולבנות משטר של מוסדות, אולם,מחמוד עבאס חושש מהשתלטות חמאס על הגדה והוא משאיר פתחי יציאה בתהליך הבחירות כדי שיוכל לברוח ממנו

בחירות בשטחים [צילום: מג'די מוחמד/AP]
+בנט: עכשיו זה רשמי - בכרי שקרן ומנוול ומוציא דיבה
00:30 12/01/21  |  איציק וולף

ח"כ נפתלי בנט כינה את הבמאי מוחמד בכרי 'שקרן' ו'מנוול' ואמר כי כעת זה רשמי שבכרי הוציא את דיבת חיילי צה״ל.
"הצדק נעשה, באיחור של שנים. חיילי צה״ל שלחמו בג׳נין באותו קרב — אתם גיבורים ועם ישראל כולו גאה בכם. לנצח נזכור את 13 לוחמי צה״ל שנפלו בקרב בג׳נין ב״חומת מגן״, אמר.

+השר טרופר: חופש הביטוי אינו מתיר עלילות שווא ולשון הרע
00:14 12/01/21  |  איציק וולף

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, ברך על ההתייצבות של בית המשפט לצידם של לוחמי צה"ל ולצד ערכי היושר והאמת בעניין הסרט ג'נין ג'נין. "חופש הביטוי הוא ערך מרכזי בחברה דמוקרטית ואני אשמור עליו ככל יכולתי, אך אין בחופש הביטוי כדי להתיר עלילות שווא והוצאת לשון הרע", אמר.

+ח"כ האוזר: החלטה ראויה להרשיע את בכרי בדיבה
00:12 12/01/21  |  איציק וולף

יו"ר ועדת החוץ והבטחון, ח"כ צבי האוזר, אמר בתגובה לפס"ד על הסרט 'ג'נין ג'נין' כי הצדק יצא לאור.
"החלטת בית המשפט להרשיע בדיבה את מוחמד בכרי היא החלטה ראויה. אי אפשר במסווה דוקומנטרי להפוך שקר לאמת. תדע כל אם עבריה ששמם הטוב של מי שמגן על חיינו ובטחוננו אינו הפקר", אמר.

+השרה רגב: טוב ששמו סוף למסע הדה-לגיטימציה שנעשה לצה"ל
00:11 12/01/21  |  איציק וולף

שרת התחבורה, מירי רגב, אמרה כי החלטת השופטת הלית סילש בעניין הסרט ״ג׳נין ג׳נין״ עושה צדק היסטורי עם לוחמי צה״ל, שנלחמו תוך הקפדה על טוהר הנשק. "טוב ששמנו היום סוף, למסע הדה לגיטימציה שנעשה לצה״ל ולמדינת ישראל ושימש ככלי תעמולה של ארגוני הטרור", אמרה.

+ח"כ תומא-סלימאן: נמשיך לעמוד לצד העם הפלשתיני
23:56 11/01/21  |  איציק וולף

ח״כ עאידה תומא-סלימאן, גינתה פסיקת בית המשפט שאסר את הפצת הסרט ג׳נין ג׳נין של מוחמד בכרי, וטענה כי מדובר בכיבוש בחסות המשפט.
"‏הסרט ג׳נין ג׳נין חשף את פרצופו האכזרי והפושע של הכיבוש. לא רק הממשלה מנסה להסתיר ולהשתיק זאת, אלא גם בית משפט מחוזי. מוחמד בכרי עמד ביודעין כנגד כל הסיכויים ואנחנו נמשיך לעמוד לצידו ולצד העם הפלשתיני שנאנק תחת הכיבוש והדיכוי״, הצהירה.

+יועז הנדל: מפיצי דיבת הארץ וצה"ל יידעו שיש לכך מחיר
23:53 11/01/21  |  איציק וולף

שר התקשורת לשעבר, יועז הנדל, הגיב על פסק הדין שאסר את הפצת הסרט ג'נין גנין ואמר כי הצדק יצא לאור.
"אחרי הרבה שנים מוחמד בכרי ישלם פיצויים על סרטו השקרי, ג׳נין ג׳נין. שמחתי לתמוך במאבק שהתקיים בבית המשפט בשנים האחרונות. ‏כל הכבוד לעו״ד כספי ולוחמי חטיבה 5. הנחושים מנצחים. ‏ידעו מפיצי דיבת הארץ וחיילי צה״ל שיש לכך מחיר״, אמר.


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
נאסרה הקרנת "ג'נין, ג'נין" בישראל
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
כל הכבוד לביהמ"ש המחוזי בלוד
חשדנית  |  12/01/21 00:16
 
- אמנות לא חייבת בכללי האמת,
ההיפך הגמור  |  12/01/21 11:42
 
- בג"ץ חולה על עוכר ישראל בכרי ל"ת
Q  |  12/01/21 17:31
2
מאוחר מידי הנזק נעשה
שושי  |  12/01/21 07:27
3
אבל בכרי יעתור לבגץ... ל"ת
שמחה מוקדמת מדי  |  12/01/21 11:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות ישראלי-פלשתיני
עידן יוסף
מועצת התכנון העליונה צפויה להסדיר בשבוע הבא מאות בתים לא חוקיים שבנתה הרשות הפלשתינית על מאות דונמים בשטחי C    תנועת רגבים: "הרשות הפלשתינית משתלטת על השטח, ואז מקבלת אישור ישראלי"    פורום ההתיישבות הצעירה: "ראש הממשלה ממשיך לירוק בפרצופם של המתיישבים"
יוני בן-מנחם
בחמאס נמשך תהליך הבחירות הפנימייות והוא אמור להגיע לשיאו בחודש מרס שבו יבחר יו"ר הלשכה המדינית של התנועה. על התפקיד מתמודדים אסמעיל הניה הנאמן לאירן וח'אלד משעל הנאמן לקטר וטורקיה, התוצאות יקבעו אם מרכז קבלת ההחלטות של התנועה ישאר ברצועת עזה או יעבור לחו"ל
עידן יוסף
פעיל השמאל הרדיקלי, ממקימי ארגון תעאיוש המסייע לפלשתינים בדרום הר חברון, מת ממחלת הסרטן    מותו - במהלך המשפט המתנהל נגדו בחשד שמסר לרשות הפלשתינית מידע על פלשתינים המנסים למכור קרקעות ליהודים    עבר הורשע בכמה עבירות בהן מעשה סדום בקטין
קובי מיכאל, יוחנן צורף
13 ארגונים השתתפו בתרגיל בסוף דצמבר, שמטרתו העיקרית הייתה לאותת - גם לאוכלוסייה המקומית, גם לישראל וגם למצרים - שהארגון עודנו רלוונטי    אבל זה גם היה ביטוי לחולשתו המתמשכת של חמאס מול האוכלוסייה המקומית, ולסיכוי לנצל אותה לצורך הרגעה ממושכת
יוני בן-מנחם
מוחמד דחלאן חושף בקמפיין תקשורתי ענק את הסיבות שבגללן הסתכסך עם יו"ר הרש"פ ומאשים את מחמוד עבאס בשחיתות כספית ובמחדלים מדיניים. ברש"פ דוחים על הסף את האשמותיו של דחלאן וטוענים כי מדובר בשקרים הנובעים מהיחלשות מעמדו בשטחי הגדה ובעולם הערבי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il