X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
המכונית הפוגעת באום אל-חיראן [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
שוטרים בפינוי אום אל-חיראן [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]
נציב הביקורת דוחה את טענתו של נתניהו, לפיה ניצן טייח את המחלוקת עם אלשיך כדי לקדם את החקירות נגדו מדגיש: בניגוד לטענתו של נתניהו - ניצן לא קבע שההרוג בכפר היה מחבל
▪  ▪  ▪

אין כל קשר בין אירועי אום אל-חיראן לבין החקירות בעניינו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. כך קובע (יום ב', 18.1.21) נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן. נתניהו טען, כי פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, נמנע מלהתעמת עם המפכ"ל דאז, רוני אלשיך, על אירועים אלו כדי שלא לפגוע בחקירות נגדו.
אום אל-חיראן היה כפר בדואי בלתי חוקי בנגב, אותו פינתה המשטרה בינואר 2017. הפינוי לווה בהתנגשויות בין התושבים לשוטרים, ובמהלכו נהרג יעקוב אבו-אל-קיעאן מירי שוטרים, לאחר שרכבו דרס למוות את השוטר ארז לוי ופצע שני שוטרים אחרים. המשטרה והשר דאז, גלעד ארדן, מיהרו להכריז שהיה זה פיגוע, בעוד הפרקליטות הגיעה מאוחר יותר למסקנה שלא ניתן לקבוע זאת. האירוע גרם למתיחות רבה בין ניצן, אלשיך וראש מח"ש דאז, אורי כרמל. רוזן בדק את האירוע לבקשתו של שר המשפטים דאז, אבי ניסנקורן, בעקבות טענותיו של נתניהו.
בין הגורמים המקצועיים התנהלו תכתובות דוא"ל רבות, ולאחר שחלקן דלפו טען נתניהו, כי בכירי הפרקליטות קבעו שהמנוח היה מפגע, מבלי לחקור את הסוגיה כראוי, וזאת במטרה לשמר את היחסים עם צמרת המשטרה לצורך החקירות נגדו. רוזן אומר שהוא קרא לעומקן את התכתובות והגיע למסקנה, כי "מדובר בוויכוח, מר משהו, על הדרך הנכונה בה ראוי להגיב להתבטאויותיו הקשות של המפכ"ל דאז. בכל מקרה ברור לחלוטין, כי אין כל קשר בין חילופי הדברים הנ"ל לתיקי ראש הממשלה, וממילא לא להכרעה כלשהי בנוגע לאותם תיקים. דברים אלה חרוטים בבירור בתכתובות, בהן לא מוזכר ראש הממשלה ו/או תיקיו ולו בשמץ קצת".
עוד אומר רוזן, כי במועד חילופי התכתובות (נובמבר 2017), טרם התקבלה הכרעה בשאלה אם המנוח היה מפגע אם לאו. בסופו של דבר, ניצן כלל לא קבע שהמנוח היה מפגע - כפי שטען וטוען אלשיך - אלא שלא ניתן להכריע בסוגיה ברמה גבוהה של ודאות.
עוד אומר רוזן, כי כרמל וניצן היו חלוקים בסוגיית מידת ההכרעה הנדרשת בשאלת מניעיו של המנוח לנסיעתו הקטלנית מול השוטרים. בספטמבר שעבר טען נתניהו:
"התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו [את המנוח] למחבל כדי להגן על עצמם ורק כדי לפגוע בי... הפכו אותו למחבל רק כדי לפגוע בי... פרקליט המדינה אומר באימייל שלו שהם קוברים חקירות... מעוותים את האמת מסיבות פוליטיות לפי מה שנוח להם".
רוזן מצטט את החלטתו של ניצן (במאי 2018) לגנוז את התיק, ולפיה "לאחר בחינת מכלול הראיות, דעתי היא כי לא ניתן להכריע בשאלה זו במידה גבוהה של ודאות". כלומר, אומר רוזן, ניצן בשום פנים ואופן לא קבע שהמנוח היא מפגע או קביעה דומה לזה. הוא כתב במפורש, כי לא ניתן לקבוע האם המנוח פגע בשוטרים באמצעות רכבו במכוון במסגרת פיגוע, או שהפגיעה אירעה כאשר למנוח לא הייתה שליטה על הרכב.
סוגיה נוספת בה נחלקו הדעות הייתה שאלת חקירתו באזהרה של השוטר היורה, שיש בה, לטענת כרמל, כדי להשליך משמעותית אף על ההכרעה בשאלה האם האירוע היה פיגוע אם לאו. מדובר במחלוקת על פרשנות העובדות, אומר רוזן. ניצן והמשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, מומי למברגר, סברו שלא ניתן ולא צריך לקבוע האם מדובר בפיגוע, ולכן לא ראוי לחקור באזהרה את השוטר. כרמל סבר, כי ייתכן שבסופו של דבר לא יהיה מקום להליכים נגד השוטר - אך תחילה יש לחוקרו באזהרה.
"תהא דעתי אשר תהא", אומר רוזן, "החלטת פרקליט המדינה דאז ניתנה לאחר שעיין ובחן כלל הנתונים, על עמדתו הנחושה של עו"ד כרמל, אשר כשלעצמה הושתתה על עקרונות משפטיים מושרשים וטבועים בהלכות עקביות שיצאו מלפני בית המשפט העליון".
באותה החלטה העביר ניצן מספר סוגיות לבחינה פיקודית ומשמעתית. מחלקת המשמעת של המשטרה החליטה שלא לנקוט פעולה כלשהי נגד השוטרים המעורבים וחוקרי ימ"ר, בשל והנחת העבודה של הכוחות בשטח לפיה דובר בפיגוע דריסה. רוזן מותח ביקורת חריפה על החלטה זו:
"הנא נא, בבדיקה מקיפה של האירוע, בו מצאו את מותם שוטר משטרת ישראל ואזרח מדינת ישראל וכן נפצעו שני שוטרים נוספים נצטיירה תמונה עובדתית לפיה תוצאות האירוע נובעות נוכח התנהלות שוטרים וגורמים פיקודיים שנכחו בשטח. תמונה עובדתית זו מקבלת משנה חומרה נוכח הכשל המקצועי, לכאורה, של מספר חוקרי ימ"ר נגב שהיו מעורבים בחקירת האירוע, וביתר שאת, נוכח חשד סביר למסירת עדויות שאינן אמת במשטרה ובמח"ש.
"פרקליט המדינה מעביר לטיפול מחלקת משמעת אירוע, שאין כמעט חמור ממנו, ודבר לא נעשה. אין פוצה פה וזועק. מצב הדברים המתואר מחייב תיקון. החלטת מח"ש, אם באופן עצמאי ובוודאי על-פי הוראת פרקליט המדינה, על העברת המשך טיפול למחלקת משמעת לצורך נקיטת צעדים פיקודיים ו/או משמעתיים, אינה בבחינת העברת הטיפול לקופסה סגורה ואטומה, שלמח"ש אין חיבור ונגיעה למתרחש בתוכה".

תאריך:  18/01/2021   |   עודכן:  18/01/2021
+ניצב דוד ביתן ימונה לסגן המפכ"ל
16:39 18/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

תנ"צ דורון תורג'מן ימונה למפקד מחוז ירושלים  ▪  ניצב עמיחי אשד למפקד מחוז תל אביב, ניצב משה ברקת למפקד מחוז המרכז, ניצב פרץ עמר למפקד מחוז הדרום, ניצב יורם סופר למפקד מחוז חוף

ניצב דוד ביתן
ניצב עמיחי אשד [צילום: משטרת ישראל]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוזן: אין קשר בין אום אל-חיראן לתיקי נתניהו
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
רוזן הוא המלבין של ניצן והפרקל
אזרחית  |  18/01/21 20:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משטרה במוקד
איתן קלינסקי
תמוהה התנהגות המשטרה לפגוע בחופש העיתונות. אינני מתומכי גישתו הפוליטית של העיתונאי קלמן ליבסקינד. אך במקרה הנדון הוא עשה עבודה עיתונאית ראויה להערכה, ואילו משטרת ישראל בצעד חריג החליטה לחקור שוטר בחשד לשיבוש חקירה, כי היא נענה לבקשת עיתונאי וענה על שאלות, כשהוא מבהיר לעיתונאי את עמדתו
איתמר לוין
בג"ץ קובע: המשטרה תמשיך לחקור את האזרחים ומח"ש תמשיך לחקור את השוטרים - שכן כך קובע החוק, כך נהוג במקרים דומים וכך מחייבים ההיגיון והשכל הישר
עידן יוסף
שוטרים תפסו בגופם את מטאנס שחאדה, סונדוס סאלח והיבא יזבק במהלך הפגנה בנצרת    המשטרה: חסימת כביש אינה כלולה בחסינות המהותית    סמוטריץ': "אם ככה נראית הפקת לקחים משטרתית - המצב שלנו רע מאוד"
עידן יוסף
ירידה חדה בהערכת אופי היחסים בין המשטרה לציבור במהלך משבר הקורונה    רוב הציבור סבור כי המשטרה איננה מתייחסת ברצינות לביקורת כלפיה    בקרב יהודים את הציון הנמוך ביותר קיבלה המשטרה על טיפולה באלימות במשפחה, ובקרב ערבים על הטיפול בפשע המאורגן
איתמר לוין
"חומרי חקירה מרכזיים ומשמעותיים נמסרים לתקשורת, פעם אחר פעם, בשיטת עבודה 'מכוונת', תוך חלוקה עניינית לערוצי הטלוויזיה העיקריים, כל ערוץ וחלקו הוא, כמו גם לאמצעי תקשורת נוספים"    קצין בדרגת רב-פקד קיבל בתמורה סיקור חיובי, כולל ראיון נרחב באחד מאמצעי התקשורת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il