X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
מסעדן ערבי בחיפה קיבל אישור מ"איגוד הרבנים" והודיע שכל המוצרים כשרים - אך בית המשפט קובע שהניסוח וצורת התעודה מהווים התחכמות, מצגי שווא והטעיה של שומרי כשרות
▪  ▪  ▪
קנסות גם להכשרים אחרים

שופט בית משפט השלום בחיפה, שלמה בנג'ו, הרשיע (יום ב', 18.1.21) את מועד ג'מאל בביצוע הונאה בתחום הכשרות, כאשר הציג את מסעדתו ככשרה בניגוד לחוק ולפסיקת בית המשפט העליון.
חוק איסור הונאה בכשרות קובע, כי רק בית עסק העומד בהשגחתה של הרבנות (המקומית או הראשית) יכול להציג את עצמו ככשר. עם זאת קבע בית המשפט העליון (דנג"ץ גיגי), כי בית עסק יכול להציג אישור על כך שהוא משתמש במוצרים כשרים - כל עוד לא יציג את עצמו ככשר. ג'מאל הציג במסעדתו תעודה של "איגוד הרבנים בישראל - קהילת החרדים" ושילוט לפיו המוצרים כשרים. המחלוקת הייתה האם ניסוח זה עומד בכללים שקבע בג"ץ, ובנג'ו משיב בשלילה.
"תליית תעודת כשרות שכזו, גם אם אינה מציינת על גבייה את שורש המילה כ.ש.ר, הינה אסורה בהתאם לחוק איסור הונאה בכשרות", קובע בנג'ו. "הדמיון הרב שיש בין התעודה שנתלתה לתעודת הכשר תקינה, בגופן, בכיתוב, יש בה כדי לגרום לאחיזת עיניים והטעיה. השימוש במילים 'איגוד הרבנים בישראל', אין בו אמת. לא מדובר באגוד רבני ישראל, אלא בקבוצה קטנה של רבנים נכבדים. ברם, שימוש כזה עשוי אף הוא להטעות את הצרכן התמים, במובן זה שמצג זה גורם לסועד שומר הכשרות לסבור בטעות, כי האיגוד מאגד בתוכו את כלל רבני ישראל, ולצקת לתוך תודעתו של שומר הכשרות הסביר, כי מדובר בתעודת הכשר, שאילולא כן, לא היו עומדים אחריה 'איגוד הרבנים', כאשר, בפועל, המציאות אינה כך.
"התעודה אומנם הוצגה במקום גלוי, אך עם זאת, היא תלויה הרחק מעיניהם של הסועדים במקום, כך שרק אם צרכן יתקרב ויקרא היטב בתעודה, וידקדק בכתוב בה, יבחין בתחתיתה, באותיות קטנטנות, כי תעודה זו אינה תעודת הכשר מטעם הרבנות הראשית לישראל. אף השימוש באותיות קטנטנות להבהרת הסתייגות זו, אינה מתיישבת עם הוראות דנג"ץ גיני, ואומרת 'דרשני'. שכן, היא מעלה על כותביה, כי לא ביקשו להבליט את העובדה שלא מדובר בתעודת הכשר ומחזקים את מצג השווא שיש בהתנהלות זו. אשר לשימוש במדבקות/מודעות בשלט בכניסה וכן במדבקות על דלת בית העסק המעידות כי 'כל המוצרים כשרים'. אף זה מצג שווא אסור. שכן, דנג"ץ גיני אסר זאת מפורשות.
"יש להבין, הצרכן שומר הכשרות הסביר, לא נכנס לסעוד במקום ומתחיל לפשפש בתעודות, ואין הוא בוחן את הניסוחים של המודעות. מרגע שהוא מבחין בתעודה שנחזית להיות תעודת הכשר, וכשבכל פינה, הוא מבחין במודעות המבשרות לו, שהמזון כשר, בהטיות ובניסוחים שונים, נוצר מצג בפניו, כי בית האוכל כשר ולא רק המוצרים כשרים. זו הטעיה ומצג שווא מובהקים של שומר הכשרות הסביר, גם אם נעשתה ללא מזיד, אותם ביקש דנג"ץ גיני למנוע בפסיקתו".
בנג'ו מדגיש: "המתודולוגיה של מנפיקי תעודות ההכשר האלטרנטיביות, והמודעות שהונחו בבית העסק, מאופיינת בשימושים של דקדוקי לשון תורנית-רבנית אלטרנטיבית, כדי לחמוק מלשונו הפסקנית של הוראות בג"ץ. הלכת גיני אסרה את השימוש במושגים 'כשר' על הטיותיו השונות או 'משגיח כשרות' המדגיש את ההשגחה של הרבנות על בית האוכל. כדי להתגבר על הלכת גיני, הוחלפו מושגים אלה, במושגים אלטרנטיביים אחרים - 'משגיח' הפך ל'מפקח', 'כשר' הפך ל'פיקוח מהודר', כשהכל ארוז במעטפת של תעודה הנחזית בצורתה, בכיתובה, לתעודת ההכשר של הרבנות, לצד ציון העובדה (הנכונה), כי כל המוצרים כשרים עם הכשר הרבנות הראשית".
בנג'ו מוסיף: "התנערותו של הנאשם מכך באמתלה, כי אינו מבין בכשרות, וכי כל הרבנים מבחינתו זה אותו דבר, היא במקרה הטוב היתממות, ובמקרה הפחות טוב זלזול בחוק. מכל מקום, היא אינה פוטרת אותו מאחריות, וככל שביקש שבית העסק שבבעלותו יהיה כשר, היה עליו, כאמור, לבחון ולבדוק מה נדרש ממנו על-פי חוק. איני גם מקבל את טענת הנאשם, כי תלה את התעודה מתוך כבוד ליהודים וכי בפועל בכלל לא היה משנה לו אם המקום עם תעודת כשרות או לא - אין ספק כי בית עסק המוצג ככשר, פותח את שעריו, גם בפני ציבור סועדים שומרי כשרות, הצורכים את מזונם רק במקומות בעלי תעודת כשרות, לדבר יש ערך כלכלי לבית העסק, שאילולא כן לא היה משקיע בכך הנאשם עמל רב ושוכר את שרותי איגוד הרבנים".
בנג'ו דחה את טענתו של ג'מאל בדבר אכיפה בררנית לאחר שמצא, כי קיימת אכיפה כלפי גופים שונים המעניקים תעודות דומות ולא רק כלפי "איגוד הרבנים". הוא זיכה מחמת הספק את ג'מאל מביצוע עבירה אחת והרשיע אותו בשתיים נוספות. הנתונים שהציגה הרבנות לבית המשפט העלו, כי קנסות ואף כתבי אישום הופעלו גם נגד נותני הכשרים נודעים כמו בד"ץ הרב לנדא ובד"ץ אגודת ישראל (אם כי מדובר בסך-הכל במקרים מועטים).

תאריך:  19/01/2021   |   עודכן:  19/01/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף
משרד הבריאות פרסם נייר עמדה של רופאי האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה יחד עם רופאי המועצה הלאומית לרפואת נשים וגנטיקה והחברה הישראלית לרפואת אם ועובר הממליצים לנשים הרות להתחסן מפני קורונה    "אין ביסוס מדעי או עובדות המצביעות על פגיעה בפוריות"
איתמר לוין
נשיאי לשכת רואי חשבון לשעבר, עופר מנירב ודורון קופמן, טענו לאפליה והפקעת מחירים בהתחברות למחשבי רשות המיסים    ביהמ"ש: השוו בין עסקות שאינן דומות ולא הציגו תמונה מלאה
מירב ארד
שר הבריאות, ברנדן מרפי, התייחס התחזית לאחר שנשאל על ההסלמה במצב הקורונה במדינות אחרות    תוכנית החיסונים באוסטרליה צפויה להתחיל רק בפברואר
איציק וולף
ראש האופוזיציה קורא להקמת ועדת חקירה ממלכתית על הימנעות הממשלה לבצע בדיקות קורונה לנכנסים לישראל בנמל התעופה בן-גוריון    "במקום התנהלות מקצועית ראש ממשלת ישראל מצלצל בלילות לנכד של הרב קנייבסקי ומבקש רשות לעשות עוד שבוע סגר"
איתמר לוין
אלרון - אחד הפליליסטים המובהקים בבית המשפט העליון - יוצא נגד הארכות המעצר הכמעט-אוטומטיות של נאשמים מעבר לתשעת החודשים הראשונים הקבועים בחוק    אומר שהעומס אינו מצדיק פגיעה זו בזכויות הנאשמים    קורא להעביר חלקית את ההכרעה לידי נשיאי בתי המשפט, אשר יוכלו לעקוב אחרי ניהול התיקים ולחלק אותם בהתאם בין השופטים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il