ועדת הכלכלה אישרה (יום ב', 8.2.21) את תיקון תקנות הגבלות הפעילות בתחום התחבורה והאריכה את תוקפן של ההגבלות הקיימות כיום ב-28 ימים נוספים, עד 6 במרס 2021. במסגרת התקנות אישרה הוועדה לחזור לשיעור התפוסה המותר לפני הסגר - של 75%. כמו-כן אושר לאפשר לנוסע שמתנייד בכסא גלגלים ויושב במקום המיועד לכך להשתמש בתח"צ גם מעבר למגבלת התפוסה.
בפתח הדיון שאל היו"ר
יעקב מרגי את נציגי
משרד התחבורה האם בתקופת הסגר אכן הייתה אכיפה של שיעור התפוסה, שעמד על 50%, והעיר כי היו מקרים בהם הדבר לא נאכף. ח"כ
טלי פלוסקוב ציינה כי ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ממתינה לאישור התקנות הללו, על-מנת לאפשר שימוש באוטובוסים לא נגישים לצורך תגבור נסיעות בין עירוניות, על-מנת לוודא שבעלי המוגבלויות לא יפגעו.
נציגת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, עו"ד מיכל שיק הר טוב, אמרה כי אם לא יאפשרו גם למלווה לעלות יחד עם בעל המוגבלות לא תהייה משמעות להחרגה. מרגי הזכיר כי אין בסמכותה של הוועדה לתקן את התקנות בדיון, וקרא למשרד התחבורה לתקן זאת בפעם הבאה.
ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת אישרה במקביל תקנות, לפיהן משרד התחבורה יתגבר את קווי האוטובוסים העירוניים גם באמצעות אוטובוסים בין עירוניים שאינם מונגשים לאנשים עם מוגבלות. זאת על-מנת להפחית את הגודש בתחבורה הציבורית בתקופת הקורונה. מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ טלי פלוסקוב, ומנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, הדגישו כי האוטובוסים שאינם מונגשים יתוספו למערך ההסעים הקיים ויתגברו אותו, ובמקביל לוחות הזמנים של האוטובוסים המונגשים לא ייפגעו ויישארו כפי שהם. "אין אוטובוסים מונגשים נוספים, איתם ניתן לתגבר את המערך הקיים. אנחנו משתמשים כבר בכולם", הדגיש בדיון עו"ד
עופר לוי ממשרד התחבורה.
התקנות ייכנסו לתוקף מיד, ויימשכו עד 6.3. לאחר מכן יוכל משרד התחבורה לבקש מהוועדה להאריך את תוקפן. עוד הוחלט כי יודגש באמצעות מערכת הכריזה של האוטובוס או באמצעות מודעה כי יש קדימות לאנשים עם מוגבלות בעלייה לאוטובוס.
עו"ד מיכל שיק הר טוב מנציבות שוויון לאנשים עם מוגבלות: "זו פגיעה בשוויון. אדם עם מוגבלות בניידות לא יכול לעלות לאוטובוס. זה כמו אזרח סוג ב'".
יו"ר עמותת נכה לא חצי בן אדם, אלכס פרידמן: "זו פשוט בושה שבשנת 2021 האוטובוסים הבין-עירוניים לא נגישים. מדוע הנהג לא יכול לצאת החוצה ולדאוג שהאדם עם המוגבלות יקבל קדימות?"
בתגובה אמר מנכ"ל משרד התחבורה: "אנחנו מוצאים את הפתרונות כדי לתת את השירות המיטבי למרות כל הקשיים. למרות הקיטורים נמשיך ונעשה ונוכיח את עצמנו. אנחנו מוסיפים את כל האוטובוסים שיש לנו וזה לא פוגע ברמת השירות שמקבלים אנשים עם מוגבלות".
מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ טלי פלוסקוב: "האם תהיו מוכנים לצאת לקמפיין מתן קדימות לאנשים עם מוגבלות וקשישים?" מלכה: "אני לא מתנגד לקמפיין, אבל זה עניין של חינוך. אני מופקד על תחבורה, לא על חינוך. נבדוק בתוך המשרד".
פלוסקוב: "למה שהנהג לא יעצור הכל, יתקין את הרמפה ויעלה קודם כל את האדם עם מוגבלות?" עופר מלכה: "כי יפוצצו אותו במכות, כפי שכבר קורה. זה לא התפקיד שלו"
לאחר אישור התקנות אמרה פלוסקוב: "מצאנו את האיזון הנכון בתקופה רגישה זאת בין צרכי כלל האוכלוסייה לבין הצורך לשמור על שוויון ולא לפגוע באנשים עם מוגבלויות".
מקס מורוגובסקי, יו"ר 'תחבורה בדרך שלנו': "התרענו על הצורך בתגבור התחבורה הציבורית באמצעות האוטובוסים הבין-עירוניים כבר בחודש מרס 2020 ובהמשך בניירות עמדה שהעברנו למשרד התחבורה לאורך הקורונה. אנו שמחים שהתקנות אושרו סוף-סוף, תוך מזעור הפגיעה בשוויון לאנשים עם מוגבלות".