X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
גישתו של ברק בנוגע לביקורת על סבירות החלטותיהם של מפקדים ביו"ש סופגת ביקורת מימין ומשמאל - אך הוא עומד על דעתו: היא "מתבקשת בדמוקרטיה חוקתית מעקרון הפרדת הרשויות ומהיחסים הראויים בין הרשויות" אומר שבכירי צה"ל ומערכת הביטחון אינם שותפים לביקורת מימין, ומצטט דברים ששמע ממשה יעלון ויובל דיסקין כאשר כיהנו כרמטכ"ל וראש השב"כ
▪  ▪  ▪
ברק. מפקד צבאי הוא עובד ציבור [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

"קשירתה של יד אחת אינה מונעת מצה"ל לנצח. היא חלק מהאתיקה של המפקד הסביר והמקצועי". כך אומר נשיא בית המשפט העליון בדימוס, אהרן ברק, בתגובה על הביקורת הנמתחת הן מימין והן משמאל על גישתו - שעוגנה בפסיקה - ולפיה לבית המשפט יש סמכות להפעיל ביקורת שיפוטית על החלטות מבצעיות של מפקדי צה"ל. הדברים כלולים במאמרו של ברק בנושא, המתפרסם בספר מנחם פינקלשטיין - לכבודו של השופט המחוזי בדימוס ומי שהיה הפרקליט הצבאי הראשי.
נקודת המוצא של ברק היא, שמפקד צבאי הוא עובד ציבורי הממלא את תפקידו על-פי דין, ועליו להפעיל את שיקול דעתו בהגינות, בסבירות, בשוויון, בתום לב ותוך הבאה בחשבון של השיקולים הרלוונטיים בלבד. הסבירות היא אובייקטיבית, והסטייה ממנה היא ביחס לרמת ההתנהגות הנתפסת כראויה בידי החברה. כאשר מדובר במפקד, השאלה היא כיצד היה נוהג מפקד סביר באותו מצב, כאשר הבחינה חייבת להיעשות על-פי הידוע והנסיבות בזמן אמת ולא בדיעבד. יש להתחשב בכך שעליו לקבל החלטות במהירות, וקבלת החלטה גרועה אינה מלמדת בהכרח על חוסר סבירות בקבלתה.
הביקורת השיפוטית, ממשיך ברק, מתמקדת בחוקיות החלטתו של המפקד ולא בתבונתה. השופט אינו מומחה לענייני ביטחון והוא אינו ממיר את שיקול דעתו המקצועי של המפקד בשיקול דעתו שלו. כדי לבחון את סבירות החלטתו המקצועית של המפקד, נעזר השופט במומחים, במיוחד - מפקדים בתפקיד, הפועלים במסגרות אתיות המחייבות אותם. "על השופט, העורך ביקורת שיפוטית, לצאת מחדרו הממוזג בבית המשפט ולהכניס את עצמו, ככל יכולתו, לתנאים המיוחדים ששררו הלכה למעשה בעת קבלת ההחלטה של המפקד". סובייקטיביות זו תפעל לעיתים לטובתו של המפקד ולעיתים לרעתו. השופט שומר על כך שהמפקד לא יחרוג ממתחם הסבירות, וכל החלטה במסגרת מתחם זה היא חוקית - מדגיש ברק.
ברק מודה, כי גישה זו סופגת ביקורת קשה כאשר מדובר בפעילות צה"ל ביהודה ושומרון. הימין טוען שהיא מונעת מצה"ל לנצח, והשמאל טוען שהיא נותנת לגיטימציה לכיבוש. "ואילו אני סבור שגישה זו היא גישה ראויה, שכן היא מתבקשת בדמוקרטיה חוקתית מעקרון הפרדת הרשויות ומהיחסים הראויים בין הרשויות". הוא חוזר על דברים שכתב בפסק דין בשנת 1999: "זה גורלה של דמוקרטיה, שלא כל האמצעים כשרים בעיניה, ולא כל השיטות שנוקטים אויביה פתוחות לפניה. לא פעם נלחמת הדמוקרטיה כאשר אחת מידיה קשורה לאחור. חרף זאת, ידה של הדמוקרטיה תמיד על העליונה, שכן שמירה על שלטון החוק וההכרה בחירויות הפרט מהווה מרכיב חשוב בתפיסת בטחונה. בסופו של יום הן מחזקות את רוחה ואת כוחה ומאפשרות לה להתגבר על קשייה".
לדברי ברק, אנשי הצבא והביטחון אינם שותפים לביקורת מימין, שכן הם רוצים לפעול בגדרי החוק ומעריכים כל פסיקה של בית המשפט העליון המבהירה את הדין החל עליהם. הוא מספר, כי בשנת 2004 - לאחר שבג"ץ קבע שיש לנהל את הלחימה ברפיח על-פי הכללים ההומניטריים - אמר לו הרמטכ"ל דאז, משה יעלון, כי הצבא מברך על פסק הדין וכי הוא מביא בחשבון את צרכיה של האוכלוסייה האזרחית כאשר הוא מתכנן פעולה צבאית.
עוד מספר ברק, כי בשנת 2006 נפגש במקרה עם ראש השב"כ דאז, יובל דיסקין, לאחר פסק הדין שהגביל את השימוש של השירות בלחץ פיזי. דיסקין אמר לו, כי הלקח של פסק הדין נלמד היטב וכי "כאשר נעשה שימוש בראש ולא ביד, התוצאות טובות יותר". כאשר פרש ברק, הוא קיבל מן השב"כ במתנה את עותק המברק שנשלח לכל החוקרים שעה לאחר מתן פסק הדין וציווה עליהם "הפסיקו". לדבריו, "לא יכולתי לקבל מתנה יפה יותר".
ברק דוחה גם את הביקורת משמאל. לדבריו, אילו היה בג"ץ מסרב לדון בעתירות של תושבי יו"ש - ובכך מאותת, לגישת השמאל, שלישראל אין סמכויות באזור - אזי מצבם ההומניטרי היה גרוע בהרבה. "בית המשפט בפסיקתו אינו נותן לגיטימציה לכיבוש. בית המשפט קובע מהו הדין החל על מדינה הנלחמת על נפשה. ישראל אינה אי-בודד. אנחנו חלק ממערך בינלאומי. פעולות הלחימה של הצבא אינן נעשות בוואקום משפטי. קיימות נורמות משפטיות הקובעות כללים לניהול הלחימה. כללים אלה מחייבים את כולנו, שכן אנו חיים במדינה שערכיה הם יהודיים ודמוקרטיים. זוהי מדינת חוק, המגשימה את יעדיה הלאומיים ואת חזון הדורות, והעושה זאת תוך הכרה בזכויות האדם".
ברק מסיים: "28 שנים שימשתי כשופט בבית המשפט העליון. ידעתי גם ידעתי, כי כאשר אני יושב לדון בעניינים, אני עצמי עומד לדין. מקווה אני כי במשפט זה - משפט ההיסטוריה - אצא זכאי, או לפחות איהנה מחזקת החפות".

תאריך:  24/02/2021   |   עודכן:  24/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הביקורת השיפוטית לא מונעת מצה"ל לנצח
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
ברק
מטריקס  |  24/02/21 09:04
2
מסתבר שברק לא שם לב....
אוליבר וונדל   |  24/02/21 09:21
 
- אוליבר בוא נעשה טוויסט: נניח
סניל  |  24/02/21 17:12
3
אני טוען ואחזור על זה אלף פעם.
מגיב ותיק  |  24/02/21 09:31
4
ועוד משו, ברק מבלבל במוח...
מגיב ותיק  |  24/02/21 10:32
5
מהו "ניצחון"? תלוי במתבונן!
ב_שמואל  |  24/02/21 11:04
6
מילים יפות
באום  |  24/02/21 12:02
7
אהרון ברק,אסתר חיות ושאר
בני בנקר  |  24/02/21 12:34
8
ציטוט מדו"ח ועדת אגרנט,שהגדירה
בני בנקר  |  24/02/21 13:55
9
ועוד משהו
עובד 1  |  24/02/21 14:52
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שופט בית המשפט העליון עומד על דעתו משנת 2010, למרות הביקורת שנמתחת עליה משני הצדדים: יש לפעול בזהירות ולחפש ראיות תומכות, ואין לפסול מראש את הזיכרון שהתעורר אחרי שנים
עידן יוסף
ועדת החוקה אישרה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית את החוק להסדרי חוב בזמן הקורונה    פיצלה את סעיפי ההקלות לחברות אג"ח שעושות "תספורות"    האוצר נענה לדרישת היו"ר ח"כ אשר ומגבש מתווה לייעוץ על חשבון המדינה לעסקים שיפנו להסדר
עידן יוסף
התחזקות קלה גם לימינה ולכחול לבן    הליכוד נחלש מעט וגם בהצטרפות בנט אינו מצליח להקים ממשלת ימין    הורוביץ וסמוטריץ' ירדו במושב אחד לארבעה
עידן יוסף
ההצעה שהתקבלה היא עוצר מ-20:30 בערב עד 05:00 בבוקר בימים חמישי, שישי ושבת    הפרצה בעוצר הלילי, העוצר לא יעיל כי לחזור לבית יהיה מותר רק לצאת ממנו אסור, החוגגים ייצאו מהבית לפני 20:30 ויוכלו לחזור    עוד פרצה: בפורים בירושלים העוצר כבר לא תקף    נתניהו בעכו: "אנחנו עדיין בתחרות מול הנגיף, מול המוטציה המשתוללת"
עידן יוסף
יו"ר הציונות הדתית סמוטריץ' בהשקת תוכנית 100 הימים למשפט ולמשילות: "רוטמן יכבה את האור על הוועדה למינוי שופטים בדרך לשינוי אמיתי"    עו"ד שמחה רוטמן: "שופט יתמנה על-ידי שימוע כנהוג בעולם, ולא בשיטת חבר מביא חבר"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il