X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
למרות המחסור בשטחים לאתרי הטמנת אשפה, המשרד לאיכות הסביבה דוחה גישה חדשנית להטמנה מקובלת ברוב מדינות העולם שנקראת מטמנות מתחדשות (renewed landfill) ומביאה לחיסכון במקום ולניצול מיטבי של תהליך ההטמנה
▪  ▪  ▪
[צילום: פלאש 90]

המשרד איכות הסביבה הודיע לאחרונה כי בתוך שנה צפוי מחסור משמעותי במקום לאתרי הטמנת אשפה. אתר ההטמנה אפעה שהוא הגדול ביותר במדינה, כבר ביקש להגדיל את שטח ההטמנה שלו ב-600 דונם. למרות מצוקת המקום המשרד דוחה את גישת המטמנות המתחדשות המביאה לחיסכון במקום ולהתייעלות תהליך ההטמנה.
מדיניות המשרד להגנת הסביבה לטיפול באשפה היא "מניעה של הגעת הפסולת להטמנה על-ידי טיפול בה בשלבים המוקדמים" בעיקר על-ידי תהליכי הפרדה ומיחזור וזאת "לפי הנורמות של האיחוד האירופי, ותוך ניסיון לצמצם למינימום פליטות גזי חממה". מומחים לנושא טוענים מנגד כי זוהי מדיניות מיושנת שנכשלה ברבות ממדינות העולם: "תהליך הפרדת הפסולת בעולם כולו מוגדר ככישלון ואחת הסיבות העיקריות היא הקושי לשמור על פסולת ממוינת בלי שתתערבב בה פסולת רגילה. בהרבה מקומות, וגם בארץ, מרוקנים את המיכלים של הפסולת הממוינת לאותן משאיות שמובילות את הפסולת הרגילה ומטמינים את כל סוגי הפסולת יחד" מתאר אחד המומחים.
גישת "המטמנות המתחדשות" renewed landfill אותה דוחה המשרד לאיכות הסביבה, מהווה אלטרנטיבה לתהליכי הפרדת האשפה. טומנים את האשפה הלא ממוינת בקרקע ומניחים לתהליכים טבעיים של התססה להפוך את האשפה לגאז. בתום התהליך שיכול להימשך כ15 שנה, כורים את החומרים הבלתי מתכלים landfill mining, ושולחים אותם למיחזור ומכינים את המטמנה למחזור הטמנה חדש. בגאז שנוצר בתהליך התסיסה משתמשים לייצור חשמל וכשהתהליך מסתיים, כורים את הפסולת שלא התפרקה, לרוב אלו חומרים פלסטיים ושולחים אותה למיחזור.
בנוסף לחיסכון בתהליך ההפרדה, השיטה מביאה לחיסכון משמעותי במקום שכן ניתן להפוך את כל אתרי ההטמנה הישנים למטמנות מתחדשות. לדברי המומחים יש ברחבי הארץ מספר מטמנות ותיקות שניתן לכרות מהן את פסולת שלא התפרקה ולהימנע מהקצאת שטחים חדשים למטמנות.
תגובת המשרד לאיכות הסביבה
"תהליך ההטמנה הנקרא landfill mining הוא משופר מעט מתהליך ההטמנה הרגיל, אך עדיין מדובר בהטמנה. מדיניות המשרד להגנת הסביבה היא ברורה, ומכוונת מניעה של הגעת הפסולת להטמנה על-ידי טיפול בה בשלבים המוקדמים, הן בתהליכי הפרדה והן בהליכים מואצים יותר, לפי הנורמות של האיחוד האירופי, ותוך ניסיון לצמצם למינימום פליטות גזי חממה.
"המיון הוא שלב קריטי בתהליך. הנושא נמצא בליבת המדיניות החדשה של המשרד בתפיסת הכלכלה המעגלית, שלפיה יש להחזיר פסולת בת מיחזור למעגל הייצור של התעשיה במשק כחומרי גלם לכל דבר ועניין, ולכן מיון הוא הכרחי. מנגד, היקף ההטמנה בפועל בישראל אינו תואם את התפיסה המקובלת במדינות ה-OECD שאיתן אנו מיישרים קו בתחומים שונים. להטמנה יש השלכות סביבתיות ניכרות ואחת המטרות המרכזיות של מדיניות המשרד היא לצמצם עד כדי 20% את ההטמנה בישראל בתוך עשור, כשהפסולת שתוטמן תהיה רק שאריות פסולת לאחר מיון שלא ניתנות למיחזור בכל דרך שהיא.
"מדיניות המשרד אינה מכוונת להקמת אתרי הטמנה חדשים, אקט שאינו סביבתי, אלא להרחבה ולמיצוי של אלו הקיימים.
"בעתיד הרחוק, מעבר לעשור הקרוב, יידרש תכנון מספר קטן ביותר של אתרי הטמנה, רק עבור אותן שאריות מיון בלתי מתמחזרות. אך הדבר ייבחן רק בשנים הבאות, תוך ניהול מוקפד של נפחי ההטמנה העומדים כיום באתרים הקיימים ביחס לצרכים של ישראל.

תאריך:  24/02/2021   |   עודכן:  24/02/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחדל המטמנות של המשרד לאיכות הסביבה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מירב ארד, עידן יוסף
על טענת לפיד כי הוא ימני השיב: "הוא יכול להגיד גם שהוא קנגורו"    על ישיבה עם סמוטריץ' ובן-גביר השיב: "כל מי שבעד מדינה יהודית ודמוקרטית נשב איתו"
איתמר לוין
גישתו של ברק בנוגע לביקורת על סבירות החלטותיהם של מפקדים ביו"ש סופגת ביקורת מימין ומשמאל - אך הוא עומד על דעתו: היא "מתבקשת בדמוקרטיה חוקתית מעקרון הפרדת הרשויות ומהיחסים הראויים בין הרשויות"    אומר שבכירי צה"ל ומערכת הביטחון אינם שותפים לביקורת מימין, ומצטט דברים ששמע ממשה יעלון ויובל דיסקין כאשר כיהנו כרמטכ"ל וראש השב"כ
איתמר לוין
שופט בית המשפט העליון עומד על דעתו משנת 2010, למרות הביקורת שנמתחת עליה משני הצדדים: יש לפעול בזהירות ולחפש ראיות תומכות, ואין לפסול מראש את הזיכרון שהתעורר אחרי שנים
עידן יוסף
ועדת החוקה אישרה לקריאה שנייה ולקריאה שלישית את החוק להסדרי חוב בזמן הקורונה    פיצלה את סעיפי ההקלות לחברות אג"ח שעושות "תספורות"    האוצר נענה לדרישת היו"ר ח"כ אשר ומגבש מתווה לייעוץ על חשבון המדינה לעסקים שיפנו להסדר
עידן יוסף
התחזקות קלה גם לימינה ולכחול לבן    הליכוד נחלש מעט וגם בהצטרפות בנט אינו מצליח להקים ממשלת ימין    הורוביץ וסמוטריץ' ירדו במושב אחד לארבעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il