X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
השופט בדימוס יצחק זמיר מציע שבמקרים מיוחדים של מחלוקות משפטיות, במיוחד בשאלות בעלות משמעות ציבורית רבה, יוכל היועץ המשפטי לבקש מבית המשפט העליון להכריע מראש
▪  ▪  ▪
זמיר. "עלול לעורר מתח רב" [צילום: איציק וולף]

יצחק זמיר, שהיה היועץ המשפטי לממשלה ושופט בבית המשפט העליון, מציע לקבוע נוהל חדש למקרים בהם הממשלה חולקת על דעתו של היועץ המשפטי: פנייה מוקדמת לבית המשפט העליון כדי שיכריע בין הדעות. הדברים מופיעים במאמרו של זמיר ב"ספר אליקים רובינשטיין".
בית המשפט העליון פסק פעמים רבות, כי חוות דעתו של היועץ המשפטי מחייבת את כל רשויות השלטון, אך לעיתים רשות מסוימת חולקת על היועץ המשפטי. כך למשל אירע כאשר הרבנות הראשית לא הסכימה עם עמדתו בנוגע לשימוש במילה "כשר" שלא בהשגחתה. לאחרונה התנגד השר אמיר אוחנה לחוות דעתו של אביחי מנדלבליט בנוגע לחיסון אסירים ועצורים נגד הקורונה. במקרים כאלו, יכולה הרשות לקבל ייצוג נפרד - אך רק בהסכמתו של היועץ עצמו. אלמלא כן, עמדתה אומנם מוגשת במסגרת תשובת המדינה, אך בשוליה וללא ייצוג בדיון עצמו.
זמיר מתייחס למקרה בו היועץ המשפטי מוציא חוות דעת שאיננה מקובלת על הממשלה, אך אין עתירה נגדה ולכן בית המשפט לא יתבקש להכריע בין הדעות החלוקות. במקרה כזה, חוות הדעת מחייבת את הממשלה למרות שאינה מסכימה לה ולמרות שלא עברה ביקורת שיפוטית. מצב זה "עלול לעורר מתח רב, ואף לשבש את יחסי העבודה הראויים בין הממשלה לבין היועץ המשפטי לממשלה. לפיכך יש מקום לבחון אפשרות של שינוי המצב. כיצד?
"לדעתי, יש מקום לבחון את האפשרות שבמקרים מיוחדים, כאשר קיים ספק משפטי בשאלה מסוימת, היועץ המשפטי לממשלה יוכל לפנות אל בית המשפט העליון, אם לדעתו נסיבות המקרה יצדיקו זאת, בבקשה שיפסוק מה הדין באותה שאלה. אפשרות לקבל את ההכרעה של בית המשפט בשאלת החוקיות של החלטה מסוימת לפני קבלת ההחלטה, בייחוד במקרה של מחלוקת בין היועץ המשפטי לממשלה לבין הממשלה בשאלה שנודעת לה חשיבות ציבורית רבה, עשויה להביא תועלת מבחינות אחרות. בין השאר, היא עשויה להגביר את הוודאות המשפטית, לקדם ביצוע תוכניות, ולמנוע נזק שעלול להיגרם לגורם פרטי שסמך על ההחלטה, או אף לאינטרס הציבורי, מביטול או שינוי ההחלטה לאחר שניתנה".
יצוין, כי גם על-פי הצעתו של זמיר - ההחלטה האם לקבל מבית המשפט העליון "פרה-רולינג" תהיה נתונה בידי היועץ המשפטי, בעוד הממשלה לא תוכל לפנות בצורה דומה לבית המשפט. לכן, הדבר דומה למדי למצב הקיים, בו היועץ המשפטי הוא המחליט הבלעדי בשאלה האם לאפשר ייצוג נפרד שיביע דעה מנוגדת לשלו.

תאריך:  05/03/2021   |   עודכן:  05/03/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
זמיר: להעביר לעליון מחלוקות בין הממשלה ליועץ המשפטי
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
זמיר הוא פגע,עונש כבד למדינה,
בני בנקר  |  5/03/21 14:24
2
מהגרוע אל הגרוע יותר
לא מתפלא  |  6/03/21 17:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
סגן שרת התחבורה בכינוס בחירות לתחבורה נגישה: "מתחייב לתקצב הנגשת התחבורה הציבורית הבין-עירונית ב-400 מיליון שקל בשנה בתקציב הבא, אך העלות היא 4 מיליארד"    ח"כ אבו שחאדה: "פתרון ביניים להגדיל באופן משמעותי את צי המוניות המונגשות"
איתמר לוין
אישר שהלאומית חצתה את רף שליש העובדים שהצטרפו לשורותיה ולכן היא הארגון היציג    מותח ביקורת על נסיונה של מכבי להכניס בדלת האחורית טענו שכבר נדחו בפסקי דין חלוטים
איתמר לוין, יצחק דנון
ד"ר רני אריאלי טוען בעקבות פיטוריו, כי מנהל שטח סביבה במכון, ד"ר איתן הירש, מבצע "מעשים בלתי תקינים ובלתי מקובלים", מטיל את אימתו על עובדי המכון ומתעמר קשות במי שאינם סרים למרותו    טוען עוד: מנהל המכון, פרופ' שמואל שפירא, מסרב להתערב
איציק וולף
חברת החשמל חנכה תחנת משנה חדשה באלפי מנשה    התחנה אמורה לשרת את יישובי מרכז השומרון ולמנוע הפסקות חשמל רבות הנגרמות מעומסים ומחוסר יכולת לעמוד בצריכה בשל הגידול באוכלוסיה
איציק וולף
שר הביטחון לשעבר, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, מאשים את ראש הממשלה ואת שר הביטחון בפיזור הצהרות ללא כיסוי בנושא המאבק נגד הגרעין האירני    "לא יותר מהצהרות אלקטורליות לטובת קישוש מספר קולות"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il