נציגי שמונה מפלגות המתמודדים לבחירות לכנסת השתתפו (יום ה', 4.3.21) בכינוס תחבורה, שערכה רשת לינק20 בשיתוף עם ארגוני תחבורה ונגישות נוספים. הכינוס התמקד בבעיות הנגישות של התחבורה הציבורית בישראל לאנשים עם מוגבלות, המהווים כ-20 אחוז מאוכלוסיית המדינה, ברמות כאלה ואחרות, ובמהלכו הציגו נציגי המפלגות את עמדותיהם בנוגע לדרכים לשפר את מערך האוטובוסים הבין-עירוניים והרכבות לנוסעים עם מוגבלות.
מחקר שפרסמה לאחרונה רשת לינק20 מצא, כי נכון להיום, אף לא אחד מ-7,537 האוטובוסים הבין-עירוניים הפועלים בישראל הונגש לאנשים עם מוגבלות (באוטובוסים העירוניים קיימת הנגשה מלאה). בנוסף, לאחרונה הודיע משרד התחבורה על ניסוי להנגשת שני קווי אוטובוסים בין-עירוניים שיכללו שמונה אוטובוסים, אולם ספג על כך ביקורת מארגוני נגישות ותחבורה על מיעוט הקווים שהוחלט להנגישם ועל בחירתו בקווים בערים שיש בהן חלופת רכבת עבור נוסעים עם מוגבלויות.
סגן שרת התחבורה, אורי מקלב, התחייב להקצות כספים להנגשת אוטובוסים בין-עירוניים: "בתקציב המדינה שנעביר לאחר הבחירות נתקצב הנגשה של התחבורה הציבורית הבין-עירונית, כ-400 מיליון ש"ח בשנה", אמר. מקלב העריך שעלות הנגשת כלל התחבורה הציבורית הבין-עירונית בישראל נאמדת בכ-4 מיליארד שקל כדי להנגיש את התחבורה הבין-עירונית בישראל. "הניסוי שאיתו יצא לאחרונה משרד התחבורה להנגשת שני קווים בין-עירוניים הוא צעד ראשון, אך משמעותי לקידום התחבורה הציבורית לאנשים עם מוגבלויות", הוסיף.
ח"כ סמי אבו שחאדה (הרשימה המשותפת), לקוי ראייה הנמנה מאז 1995 עם אוכלוסיית האנשים עם המוגבלות, הציע כפתרון ביניים להגדיל באופן משמעותי את צי המוניות המונגשות. מוסי רז (מרצ) אמר: "תחבורה ציבורית היא הנגשה. היא הדרך להנגיש את כלל האתרים לכלל האזרחים. הנגשת תחבורה ציבורית היא לא רק מעלון (רמפה), היא גם הנגשה לכבדי ראייה ושמיעה, גם הנגשת השפה. בתוכנית החומש יש 24 מיליארד לתחבורה פרטית ו-3 להשקעה בציבורית. צריך להשקיע יותר בציבורית על חשבון הפרטית".
שרן השכל סיפרה שבמצע תקווה חדשה מופיעה התייחסות להנגשת תחבורה ציבורית, והסבירה מהיכן יבוא לכך התקציב. "התייעלות במשרדי הממשלה היא הדרך להקצות את הכסף", אמרה. לדבריה, "הצעד הראשון הוא הנגשת כלל תחנות הרכבת ומספר קווי אוטובוס, כדי לאפשר נסיעות בין-עירוניות". ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) הוסיף על כך: "קווי האוטובוס שיונגשו הם ביישובים שבהם אין חלופת רכבת. שם המדינה מחויבת בהנגשה ועל הממשלה לעשות זאת בשנתה הראשונה בקדנציה הקרובה".
אמילי מואטי (מפלגת העבודה) סיפרה שאין לה רשיון נהיגה והיא מתניידת בתחבורה ציבורית בלבד. היא כינתה את קו 100, המשרת את עובדי המדינה בתל אביב ובירושלים "הרולס רויס של התחבורה הציבורית". "אני קוראת להפוך את קו 100 למודל שייושם במרכזי עסקים נוספים ברחבי הארץ, בתוספת הנגשה שלו".
שירלי פינטו (ימינה) סיפרה שכל בני משפחתה הם אנשים עם מוגבלות, בתשובה לשאלה כיצד הנגשת תחבורה לאנשים עם מוגבלויות עולה בקנה אחד עם המצע השמרני של מפלגתה, השיבה: "אין סתירה. הקיצוץ בשירותים לציבור הוא בשירותים לא יעילים ושאין בהם צורך. הנגשה היא שירותי חיוני ולכן לא יקוצץ". פינטו הוסיפה: "אני מעוניינת לקדם תחבורה שיתופית ואוטונומית לאנשים עם מוגבלות, דוגמת באבל-דן. המטרה היא ליצור רצף תחבורתי מהבית ועד העבודה ובחזרה. בנוסף, אפעל להגדיל ההיצע של מוניות נגישות".
שר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן) התייחס לאמירה מדוע סיעתו לא קידמה בקדנציה האחרונה את סוגיית התחבורה. לדבריו, "סוגיית הנגשת התחבורה תלויה בתקציבים, ולפי שעה, הממשלה האחרונה לא דירגה את התחום בראש סדר העדיפות. מבחינה מעשית, עולם התחבורה מתקדם בצעדי ענק לתחבורה עתידית, דוגמת באבל-דן ותחבורה חשמלית. חשוב לדאוג מראש להנגשה של כל תוכניות לתחבורה עתידית".
מנכ"ל קרן משפחת רודרמן ומייסדת רשת לינק20, שירה רודרמן, אמרה כי "שיפור התחבורה הציבורית חייב להיות שיקול בקבלת ההחלטות של כולנו בקלפי, והפוליטיקאים חייבים להבין כי הנגשה מלאה היא חיונית כדי להבטיח שוויון בתעסוקה ובחיי החברה, המשפחה, התרבות והפנאי. המבחן כעת יהיה ביישום - במימוש ההבטחות, בהקצאת תקציבים ובבניית תוכניות מפורטות ביום שאחרי הבחירות".